به گزارش همشهری، بعد از 2سال تجربه ناموفق خودروسازان در قرعهکشی خودرو، وزارت صنعت از ابتدای سالجاری تصمیم گرفت با تغییر مکانیسم عرضه خودرو، تیراژ عرضه را افزایش دهد. بر همین اساس سامانه یکپارچه عرضه خودرو با روشی جدید طراحی و از آخر اردیبهشتماه آغاز بهکار کرد. وزارت صنعت اعلام کرده، از این پس قرعهکشی خودرو بهصورت فصلی انجام میشود، طبق برنامه قرار است در هر دور از قرعهکشی و ثبتنام بین 200 تا 300هزار خودرو به متقاضیان واگذار شود.
بر همین اساس فرایند نخستین دوره ثبتنام، در سامانه متمرکز قرعهکشی خودرو، از ۲۷اردیبهشت آغاز شد و تا یک هفته ادامه داشت. در دوره نخست ۴میلیون و ۱۷۵هزار و۳۵۲نفر، در طرح قرعهکشی خودرو ثبتنام کردند که ۳میلیون و ۸۸۷هزار و ۳۰۱نفر در طرح عادی و ۲۹۷هزار نفر در طرح حمایت از خانواده ثبتنام شدند. در این بین قرار است 177هزار خودرو به متقاضیان تحویل داده شود. طبق آمار موجود شرکتهای خودروساز داخلی در طول 2ماه نخست سالجاری جمعا 122هزار دستگاه تولید کردهاند. با توجه به رشد 70درصدی تولید خودرو در اردیبهشتماه انتظار میرود در دورههای بعدی قرعهکشی خودرو، در سامانه یکپارچه، وعده وزارت صنعت برای عرضه 200 تا 300هزار خودرو محقق شود. به باور کارشناسان، تحقق این هدف به ایجاد ثبات قیمت در بازار خودرو منجر میشود؛ چنانکه عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت هم میگوید: روند پایدار تولید در صنعت خودرو بعد از چند سال صعودیشده و از خردادماه خودرو بهصورت تولید کامل عرضه میشود. بنابراین عرضه به بازار بهبود مییابد و پیشبینی میشود با عرضه پایدار خودرو در دورههای بعدی قرعهکشی مواجه خواهیم بود.
جزئیات عرضه خودرو
طبق توضیحاتی که عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت ارائه داده؛ قرار است امروز اسامی مشمولان نخستین دوره طرح یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شود. بهگفته این مقام مسئول، در این دوره، ۱۷۶هزارو ۹۱۱خودرو در قالب ۱۱۵طرح فروش متنوع (فوری، مشارکت در تولید، فروش سهماهه و یکساله) به متقاضیان تحویل داده میشود. عبدالله توکلی لاهیجانی درباره فرایند فروش خودرو، توضیح داد: فهرست کسانی که خودرو به آنها تخصیص داده خواهد شد، در اختیار خودروسازان قرار میگیرد و مطابق مقررات، فرایند فروش، فرایند واریز وجه و تحویل در شرکتهای خودروساز انجام خواهد شد.
مزایای طرح یکپارچه تخصیص خودرو
بررسیها نشان میدهد ایجاد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو امکان دسترسی مصرفکنندگان واقعی بهخودرو را افزایش میدهد و از سوی دیگر میزان و تنوع عرضه شانس مصرفکنندگان را در دستیابی به محصول موردنظر بالاتر میبرد. ضمن اینکه طرح تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه ضمانتی برای اجرای طرحهایی مانند قانون جوانی جمعیت است. طبق آمارهای موجود با توجه به افزایش میزان عرضه خودرو و فیلترشدن خریداران واقعی احتمال دسترسی مصرفکنندگان بهخودرو، بهمیزان 8برابر افزایش یافته است.
بهگفته ابوالفضل خلخالی، کارشناس بازار خودرو مهمترین عامل التهاب بازار خودرو در شرایط کنونی عرضه اندک است. ضمن اینکه در گذشته همه آنچه در شرکتهای خودروساز تولید میشد، وارد بازار نمیشد و به این ترتیب هیچوقت آمار دقیقی از عرضه خودرو موجود نبود. او تأکید کرد: وقتی آمار تولید وارد این سامانه شود، مشخص خواهد شد چند درصد تولید به بازار عرضه شده است، حتی میتوان روی این آمارها تحلیل انجام داد و میزان عرضه را مشخص کرد. این موارد میتواند در تصمیمگیریهای کلان و برنامهریزی به میزان نیاز، مؤثر باشد.
آخرین خبرها از واردات خودرو
همگام با تغییر الگوی عرضه خودرو قرار است دولت از طریق واردات خودروهای ارزانقیمت 7 تا 10هزار دلاری میزان عرضه را در بازار افزایش دهد تا به ایجاد ثبات در بازار خودرو کمک کند. قرار بود مراحل اولیه واردات خودرو بعد از تدوین آییننامه اجرایی این طرح در دولت انجام شود. حالا تازهترین خبرهای دریافتی نشان میدهد آییننامه اجرایی واردات خودرو آماده شده است. حتی گفته میشود نخستین محموله خودروهای وارداتی در قالب 30هزار دستگاه قرار است بهزودی و همگام با تهیه آییننامه طرح وارد کشور شود.
طرح جوانی جمعیت
عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت درباره نحوه تخصیص خودرو در قالب اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: در قالب تسهیلات طرح جوانی جمعیت ۲۹۷هزار و ۵۱نفر برای خرید خودرو ثبتنام کردند که بعد از استعلام ۱۴۵هزارنفر واجد شرایط تشخیص داده شدند. ۵۶طرح متنوع برای طرح جوانی درنظر گرفته شده، با توجه به اینکه در ۴۲طرح میزان متقاضیان از ظرفیت کمتر بوده، خودرو بدون قرعهکشی تخصیص مییابد. بهگفته او، برای اجرای طرح جوانی، سازوکار و ایجاد زیرساخت لازم بود، اما سامانه متمرکز قرعهکشی و افزایش تولید خودرو روند تخصیص خودرو در طرح جوانی جمعیت را بهبود میبخشد.