نرم افزار PDMS چیست و چه کاربردی دارد ؟

گزارش بازرگانی،   4010322020

در بین نرم افزارهای طراحی فرایند نرم افزار PDMS مهمترین آنها محسوب می شود که در بین شرکت های نقتی و طراحان خطوط لوله کشی صنعتی بیشترین استفاده را دارد و از این رو دانش استفاده و کار با نرم افزار PDMS بسیار حائز اهمیت می‌باشد. نرم افزار PDMS مخفف عبارت Plant Design Management System میباشد و محصول شرکت AVEVA انگلستان میباشد.

آشنایی با نصب و راه اندازی، دستورات و منوهای نرم افزار، نحوه نصب و بکارگیری از ماژول های مختلف جهت بالا بردن سرعت طراحی بسیار مهم می باشد که شما باید در دوره های PDMS آنها را فرا بگیرید.

برای مدل سازی سه بعدی در صنعت نفت و گاز نرم افزار های مشابه دیگری مانند PDS و Autoplant و … نیز وجود دارند که PDMS در بین آنها دارای قدرت و انعطاف پذیری بیشتری میباشد و انتخاب اول طراحان در بسیاری از کشورهای دنیا میباشد. از نقاط قوت این نرم افزار میتوان به بانک اطلاعاتی بسیار قوی آن ( Database ) اشاره نمود که این ویژگی نگرانی طراحان را از بابت از بین رفن اطلاعات در حین پروژه مرتفع میسازد که این مهم ارتباط تنگاتنگی با تجربه و مهارت طراح دارد.

ویژگی های مهم نرم افزار PDMS

از مهمترین ویژگی های نرم افزار PDMS میتوان به ورودی ها و خروجی های آن اشاره کرد که این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی بتوانید آن را در کنار دیگر برنامه های مهندسی استفاده کنید و خروجی با فرمت های متنوع از آن بگیرید. این نرم افزار قابلیت همخوانی و سینک شدن با فایل‌های مدل سازی شده در نرم افزار MicroStation CAD و اضافه کردن قابلیت برنامه نویسی از طریق نرم افزار Visual Basic را دارد.

همچنین شما میتوانید به راحتی تنها با چند کلیک خروجی با فرمت های رایج و پرکاربرد DWG, XL و PLT را داشته باشید تا بتوانید در نرم افزارهایی مانند Auto Cad ویرایش ها و ترسیم های جدید را در نقشه خود داشته باشید. جدا از تمام این نکات میتوان به استفاده از نرم افزار های کمکی برای گرفتن خروجی برای نرم افزار CEASAR II و تحلیل تنش سیستم پایپینگ اشاره کرد.

مهمترین ماژول های نرم افزار PDMS

وجود ماژول های متنوع در نرم افزار جهت راحتي دسترسي كاربران به قسمت هاي مختلف نرم افزار و افزایش سرعت عمل در طراحی پروژه میباشد که مهمترین آنها آیتم های زیر میباشد:

  1. طراحی یا دیزاین (Design)
  2. آیزو درفت (ISO Draft)
  3. درفت (Draft)
  4. ادمین (Admin)
  5. مانیتور (Monitor)
  6. پاراگون (Paragon)
  7. Lexicon
  8. Spcon
  9. Procon
  10. Spooler

ماژول دیزاین (DESIGN)

این ماژول مهمترین بخش نرم افزار است که به مدل سازی واحد میپردازد . به طور کلی یک واحد فرآیندی متشکل از واحد های مکانیک ، سازه ، عمران ، معماری ، برق و ابزار دقیق میباشد که در این قسمت میتوان کلیه این واحد ها را با تمام بخش های مختلف آن با دقیق ترین و کاملترین جزئیات مدل سازی نمود.

این ماژول خود شامل بخش های زیر میباشد:

  • عمومی یا جنرال (General)
  • تجهیزات (Equipment)
  • لوله کشی (Pipework)
  • سازه (Structure)
  • تهویه مطبوع (HVAC)
  • سینی کابل (Cable Tray)
  • آویز و ساپورت ها (Hanger and support)

در ماژول DESIGN برای طراحی هر واحد، بخش مجزایی وجود دارد، از جمله بخش های Pipework ،Equipment ،Structure ،Hvac که هر کدام حاوی منوهای مخصوص به خود میباشند. از مهمترین ویژگیهای ماژول DESIGN میتوان به مدلسازی کل واحد فرآیندی، بررسی برخورد اجزائ مختلف با هم، بررسی و مشاهده آخرین فعالیت های انجام شده کاربران، گزارشگیری از مدل و مشاهده نمای کلی واحد اشاره کرد.

ماژول ادمین (Admin)

وظیفه این ماژول مدیریت کل سیستم میباشد که در آن میتوان به تعریف پروژه، ایجاد بانکهای اطلاعاتی (Database)، تعریف کاربران و اختصاص Password برای آنها، ایجاد محدوده های کاری برای هر کاربر ، مشاهده فعالیت کاربران، ایجاد هماهنگی بین کاربران و ایجاد تیم های کاری اشاره نمود.

به طور معمول شخصی که به عنوان ADMIN یک پروژه این وظیفه را بر عهده میگیرد، باید به تمامی قسمتهای نرم افزار اشراف کامل داشته و از تجربه بالایی در انجام پروژه های با ای نرم افزار داشته باشد تا بتواند از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری نماید.

ماژول ایزو درفت (ISODRAFT)

علاوه بر نقشه های دوبعدی، نیاز به نقشه های ایزومتریک نیز داریم که در این بخش میتوان از نرم افزار خروجی گرفت.این نقشه ها به طور خاص برای سیستم Piping به کار میرود و مشخصاتی از جمله مسیر حرکت لوله و جانمایی اتصالات و تجهیزات و طول لوله و تعداد به ما میدهد.

این نقشه ها به صورت فرمت های قابل استفاده در نرم افزار اتوکد میباشند که ویرایش آنها را برای ما آسان میسازد. این ماژول نیز تنظیمات کلی برای تهیه نقشه ها و سایز بندی آنها و نوع فرمت خروجی آنها دارد.

ماژول پاراگون و اسپیکون (PARAGON & SPECON)

این ماژول اختصاص به Catalog نویسی برای بخش های دیگر نرم افزار را دارد. از جمله تعریف مدرک PMS ( Piping Material Specification ) برای بخش piping و همچنین کاتالوگها مورد نیاز بخش های Structure & Instrument. به طور معمول در ابتدای پروژه نیاز به تکمیل این قسمت و وارد نمودن کلیه المانهای مورد نیاز در بخش DESIGN را داریم که این مهم با توجه به استاندارد های طراحی و نمودارها و جداول مهندسی انجام میشود.

DRAFT جهت تهیه نقشه های دو بعدی و سه بعدی از جمله Plot plan ،Piping plan ،Key plan جهت نشان دادن موقعیت تجهیزات و لوله ها و ابزار آلات و المانهای دیگر موجود در واحد به کار میرود. کلیه این نقشه ها در فرمت های مختلف برای استفاده در نرم افزار های متداول از جمله اتوکد تهیه میشوند که این ویژگی ویرایش آنها را تسهیل مینماید.

از جمله تنظیمات این بخش میتوان به تنظیات کلی نقشه، ابعاد مدرک، Scale نقشه، مدیریت فایلهای خروجی از جمله رنگ، سایز، محل ذخیره سازی، اندازه گذاری ها، ایجاد TAG بر روی کامپوننتها و تجهیزات، تنظیم نمای دید اشاره نمود. از نقشه های خروجی این بخش در فاز ساخت پروژه (Construction) استفاده میشود و دارای اهمیت زیادی میباشد که این مهم دقت بالایی را برای تهیه این نقشه ها نیاز دارد.

ماژول اسپولر (SPOOLER)

جهت تقسیم بندی خطوط ایزومتریک در Shop و فاز ساخت پروژه کاربرد دارد . این نرم افزار به مرور زمان د رنسخه های مختلفی تولید شده است مانند 11.2 ، 11.3 ، 11.5 ، 11.6 و 12. شرکت های طراحی بزرگ ایرانی به طور معمول از نسخه 11.5 این نرم افزار استفاده مینمایند (به دلیل تحریم های اعمال شده به ایران). اما شرکتهای کوچکتر که نیاز به داشتن لایسنس از شرکت سازنده ندارند، از نسخه 11.6 این نرم افزار که به صورت قفل شکسته در بازار موجود است نیز استفاده میکنند.

شرکت AVEVA به تازگی نسخه 12 این محصول را نیز ارائه کرده است که تغییرات محسوسی نسبت به نسخه های قبلی در آن دیده میشود. این نسخه هنوز دارای اشکالات جزیی میباشد که شرکت سازنده برای آن هر چند ماه یکبار نسخه الحاقی و ترمیمی ارائه میدهد و به همین دلیل هنوز فراگیر نشده است، اما شرکتهای بزرگ طراح در سرتاسر جهان به مرور به سمت استفاده از این نسخه پیش میروند.

ماژول مانیتور (Monitor)

این ماژول نظارت و مانیتورینگ نرم افزار و مشاهده user های فعال نرم افزار PDMS را بر عهده دارد و افراد در این ماژول می توانند User و MDB خود را تغییر دهند.

آموزش نرم افزار PDMS

همانطور که در صنعت 3D Cad شناخته شده است ، PDMS یک بسته نرم افزاری قابل طراحی ، چند کاربره و چند رشته ای ، مهندسی کنترل شده برای پروژه های مهندسی است که کاربرد آن در طراحی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می باشد. PDMS از بخشها و ماژولهای مختلفی تشکیل شده است. این نرم افزار یکی از کارآمدترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی نفت و گاز و پتروشیمی میباشد که قابلیت طراحی ، مدلسازی و مدیریت سیستم را به طور همزمان به بهترین شکل داراست .

به همین دلیل یادگرفتن کار با این نرم افزار به شکل کامل و اصولی اهمیت زیادی دارد و میتواند از نظر مالی برای شما بسیار ارزش افرین باشد و با داشتن دانش کار با این نرم افزار و فراگیری دوره پایپینگ به سطح درآمد بسیار بالایی برسید.

از این رو شرکت ها و مجتمع های آموشی بسیار زیادی در سطح کشور این نرم افزار را آموزش می دهند اما رتبه نخست بهترین آموزش نرم افزار PDMS را مجتمع فنی فلات قاره دارا می‌باشد که با داشتن تیم مجرب و متخصص در زمینه آموزش نرم افزار های صنعت نفت و پتروشیمی توانسته است اعتماد اغلب شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز را کسب کند.

راه های تماس با مجتمع فنی فلات قاره

آدرس دفتر مرکزی: ابتدای خیابان کارگر شمالی، نرسیده به چهارراه نصرت،کوچه رشیدی نسب، پلاک ۵

آدرس وب سایت : https://falatghareh.com

واحد مشاوره و ثبت نام: ۰۲۱۶۶۱۲۳۱۸۸

واحد صدور مدرک: ۰۲۱۶۶۹۳۸۴۱۱

واحد پشتیبانی آموزش مجازی: ۰۲۱۶۶۴۲۲۸۶۵

واحد آموزش سازمانی: ۰۲۱۶۶۹۳۸۷۷۹ - ۰۲۱۶۶۵۹۵۷۳۹ - ۰۲۱۶۶۹۴۸۲۹۱

تماس، واتساپ و تلگرام: ۰۹۳۳۲۳۵۴۷۲۷ - ۰۹۱۹۸۱۵۷۹۳۵ - ۰۹۱۲۲۸۲۶۲۸۳

فکس : ۰۲۱۶۶۱۲۵۶۶۳

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    2. پرخاش با چشمان بسته!

    3. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    4. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    5. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    6. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    8. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    9. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    12. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    13. زنگِ زور!

    14. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    15. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

    16. هنوز وقتش نرسیده؟!

    17. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    20. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

    22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

    23. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

    24. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

    25. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

    آخرین عناوین