در این مقاله قصد داریم در مورد شیشه اتومبیل اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. یکی از قطعات مهم و حساس در خط تولید یک خودرو ، شیشه آن است که نقش مهمی در ایمنی سرنشینان خودرو دارد.
شیشه ماشین ، بعنوان یک عایق بین کابین خودرو و فضای بیرونی خودرو بکار می رود. این قطعه حساس ، با تمام ظرافتی که دارد، در انواع ، اشکال و ابعاد مختلفی تولید شده و در صنعت خودروسازی بکار می رود. حتی می تواند زیبایی خاصی به خودرو دهد. این محصول ، با استانداردهای بین المللی در ایران نیز تولید می شود که انصافا کیفیت مطلوبی هم دارند.
لازم به ذکر است که تک تک شیشه های خودرو ، از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت بوده و منحصرا به طراحی آن خودرو مربوط می باشد.
انواع شیشه ماشین
در گذر زمان ، دانشمندان پس از بررسی معایب شیشههای معمولی استفاده شده در صنعت خودرو و مشاهده خطرات ناشی از آنها ، درصدد برآمدند تا از نوعی شیشه چندلایه استفاده کنند تا میزان ضریب ایمنی ماشین را افزایش دهند. مهمترین ویژگی در این نوع شیشهها ، الگوی شکست در آنها است. به این شیشه ها اصلاحا ، لمینت می گویند.
به خاطر امنیت بالای این نوع شیشه ، شیشه جلو تمامی خودروهای موجود در بازار ، از نوع لمینت یا طلقی با درصد ایمنی بالا می باشد.
شیشه لمینت
شیشههای لمینت نوعی شیشه ایمنی محسوب می شوند که با استفاده از یک لایه پلیمری طلقی (پلی وینیل بوتیرال ) P. V. B که بین دو یا چند لایه شیشه قرار می گیرد ، طی یک فرایند فشار و دما ساخته میشود. این لایه طلقی با ضخامت های مختلفی ساخته می شود .
شیشههای طلقی یا لمینت ، بر اثر فشار، گرمای و حرارت شدید یا وارد شدن ضربه شدید و ناگهانی در حین تصادف یا برخورد جسمی سخت ، به صورت یکپارچه دچار شکستگی شده و تکههای آن به لایه پلیمیری آن چسبیده و به اطراف پرت نمیشود که موجب وارد شدن آسیب مالی و جانی شود. شیشه جلو windshield از این نوع شیشه می باشد.
لایه ی بیرونی شیشه ، در اثر شک ناشی از گرما و سرمای ناگهانی نیز دچار ترک می شود.
شیشه سکوریت یا نشکن
شیشههای بغل (جانبی) و شیشه عقب اتومبیل ها معمولا از جنس سکوریت ( نشکن ) ساخته می شوند. این شیشه چه تفاوتی با شیشه لمینت دارد؟
فرایند تولید این نوع شیشه با حرارت دادن آن در دمای 7۰۰ الی 8۰۰ درجه سلسیوس شروع شده و پس از داغ شدن آن ، بلافاصله به سرعت، با فشار هوای بالا ، سرد شده و در نهایت مقدار استحکام سطحی شیشه را به شدت بالا می برد. با این فرآیند ، شیشه بسیار مقاوم می شود و در اثر ضربه به راحتی نمی شکند.
با وارد شدن ضربه بسیار شدید به شیشه سکوریت ، شیشه کاملا خرد شده و به قطعات ریز غیر برنده و لبه گرد تبدیل می شود تا میزان وارد شدن آسیب به سرنشینان را کاهش دهد.
کاربرد شیشه سکوریت و لمینت در صنعت خودروسازی
در صنعت خودروسازی ، تنها از شیشه لمینت برای شیشه جلو استفاده می شود و استاندارد جهانی دارد. شیشه های جانبی و شیشه های عقب در اکثر خودروها از جنس سکوریت و نشکن ساخته می شود . البته لازم به ذکر است که ، در برخی از خودروهای لوکس مانند ولوو xc90 و یا جنسیس سدان ، از شیشه های جنس لمینت برای شیشه های درب و لچکی استفاده می شود که نسبت به شیشه های سکوریت امنیت و البته قیمت بالاتری دارند.
لازم به ذکر است که شیشه های خودرو بصورت سولار و معمولی عرضه می شوند.
شیشه عقب هیتر دار
شیشه عقب از جنس سکوریت می باشد. خطوط مشکی بر روی شیشه عقب خودرو وظیفه گرمکن را دارند. این سیستم با روشن شدن خودرو و راهاندازی برق آن، جریان را به خطوط گرمکن یا المنت دار وارد کرده و گرمای لازم را تولید میکند.کاربرد این خطوط هیتر برای فصول سرد و روزهای بارانی می باشد.
این گرما موجب میشود تا بخار و قطرات تشکیل شده در اثر باران و برف در فصل سرما ، محو شده و دید راننده مختل نشود.
استفاده از شیشههای دودی در اتومبیل
تابش مستقیم خورشید باعث افزایش دما در کابین خودرو و پایین آمدن طول عمر قطعات داخل کابین خودرو می شود و نیز مضر بودن اشعه یو وی ( ماورا بنفش ) ، باعث شده که لزوم استفاده از شیشه های دودی سولار ، مخصوصا در فصول گرم، بیش از پیش احساس شود. بسیاری از خودروها ، شیشه های سبز دارند و فاقد دودی هستند. سوال اینجاست که چگونه شیشه ها را دودی کنیم.
این کار به دو روش : نصب برچسب های دودی سولار روی شیشه ماشین و یا نصب شیشه های دودی سولار فابریک انجام می شود. شیشه های دودی درصد مشخصی دارند و بهتر است بصورت دودی سولار تهیه شوند ولی برچسب های دودی از نظر رنگ ، درصد دودی و نیز کیفیت جنس ، متنوع هستند و طول عمر محدودی دارند.
برخی خودروها مانند توسان 2017 ، شیشه های کابین عقب بصورت فابریک کارخانه دودی سولار می باشد.
نکته : شیشه های دودی با دودی سولار متفاوت هستند. درضمن شیشه سبز سولار نیز موجود است. سولار خاصیت آنتی یو وی به شیشه میدهد و میتواند بصورت دودی و سبز عرضه شود.
سوال اینجاست که برچسب دودی بهتر است یا شیشه دودی فابریک؟ تنوع برچسب دودی بالاتر است و الته هزینه کمتری دارد ولی طول عمر محدود در حالیکه شیشه های دودی فابریک ( سولار) هزینه اولیه بالاتری دارند ولی مانگار هستند.
ترمیم شیشه اتومبیل
چنانچه در اثر وارد شدن ضربه یا برخورد سنگریزه، شکستگی یا ترکخوردگی روی شیشه جلو ( شیشه لمینت) ایجاد شود، به منظور ترمیم شیشه میتوانید به صورت حضوری و یا سیار از خدمات ترمیم شیشه اتومبیل در محل استفاده کنید.
در برخی موارد چنانچه شیشه با میزان وسیعی از آسیب مواجه شده باشد نیاز به تعویض آن الزامی است و در این مورد ترمیم ترک شیشه اتومبیل کارساز نخواهد بود. ترمیم شیشه کاری تخصصی است و نیاز به تجربه بالا و استفاده از لوازم حرفه ای دارد. این کار از طریق تزریق مواد رزین مخصوص و اشعه یو وی انجام می شود. لازم به ذکر است که ، این کار تنها بر روی شیشههای لمینت انجام می شود.
خدمات شیشه اتومبیل پرشین با سابقهای درخشان در زمینه فروش انواع شیشه ماشین ویژه تمامی برندهای خودرو، خدماتی از جمله دودی کردن، تعمیر، تعویض و ترمیم شیشهها را به صورت حضوری یا سیار در محل شما ارائه میدهد. شما میتوانید تنها با یک تماس، کارشناسان حرفهای ما در شیشه اتومبیل پرشین را در کنار خود داشته باشید.