به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سفر ایلان ماسک به چین با هدف توسعه همکاری ها با این کشور قدرتمند در عرصه اقتصاد، صنعت و فناری حکایت از آن دارد که فشارهای آمریکا بر چین عملا راه به جایی نبرده و نتوانسته مانع بزرگترین شرکت ها و سرمایه گذاران آمریکا برای همکاری با چین شود زیرا آنها به درک عمیقی از واقعیت امروز چین به عنوان قدرت انکار ناپذیر در حوزه صنعت، فناوری، اقتصاد و حتی سیاست و دیپلماسی رسیده اند و حاضر نیستند این ظرفیت عظیم را بخاطر دعواهای سیاسی دولت واشنگتن علیه پکن، از دست بدهند.
بسیاری از مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی جهان در نتیجه تحقیقات خود اعلام کرده اند که چین به دلیل رشد سریع اقتصادی، به زودی با سبقت گرفتن از آمریکا، به قدرت اول اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.
سفر جاری ایلان ماسک به چین وقتی جالب توجه تر می شود که بدانیم در این سفر، ماسک را که دارایی خالص فعلی اش ۱۹۸.۴ میلیارد دلار است و او را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرده است، تعدادی از بزرگان تجاری آمریکا (از جمله تیم کوک از شرکت اپل و جیمی دیمون از جی پی مورگان) همراهی می کنند.
یکی از اهداف بنیانگذار تسلا در سفرش به چین تقویت فعالیت های شرکت سازنده خودروهای الکتریکی خود در سرزمین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. خبرها حاکی است همزمان با سفر ایلان ماسک به چین، ارزش سهام شرکت تسلا افزایش یافته است و این به معنای مثبت بودن نتایج اقتصادی این سفر هم برای ایلان ماسک، هم برای تسلا و هم برای چینی ها است که نقش مهمی در تولید خودروهای این شرکت ایفا می کنند.
به گزارش خبرگزاری رسمی شین هوا، تسلا اکنون در حال کار روی تولید آزمایشی نسخه اصلاحشده سدان مدل ۳ خود است و شانگهای به زودی میزبان کارخانه دیگری از تسلا خواهد بود که محصولات ذخیرهسازی انرژی در آن تولید خواهد شد و قرار است از اواخر تابستان کار خود را شروع کند.
طبق گزارش های رسانه های محلی، ماسک همچنین با رابین زنگ، بنیانگذار میلیاردر شرکت فناوری آمپرکس، ملاقات کرده است. بر اساس این گزارش، این دو احتمالاً در مورد تامین محصولات مرتبط با باتری برای کارخانه جدید تسلا و همکاری در یک مرکز تولید جدید در آمریکا، مذاکره کرده اند. بلومبرگ نیز گزارش داد یکی از مهمترین دستاوردهای تجاری برنامه سفر ماسک دیدار با لی چیانگ نسخت وزیر چین، و توافق بر سر ساخت کارخانه گیگافکتوری در چین بود.
تسلا چین را بهعنوان مهمترین بازار خود پس از آمریکا به حساب میآورد؛ اما برای ماسک، این اهمیت در حال افزایش روزافزون است. تسلا برای تقویت تقاضا در بحبوحه نرمش اقتصادی چین، جنگ قیمتی را در ماه اکتبر با کاهش قیمت خودروهای مدل ۳ و مدل Y خود آغاز کرد. این خودروها اکنون تا یک سوم کمتر از ایالات متحده به فروش می رسند. این سازنده آمریکایی طبق آمار انجمن خودرو چین، در چهار ماه اول سال ۲۰۲۳ موفق شده ۱۷۷ هزار دستگاه به فروش برساند که عملا ۹.۶ درصد از بازار خودروهای برقی و با انرژی نوین چین را به خود اختصاص داده است و در رتبه دوم نسبت به بی وای دی (با ۳۸.۲ درصد از سهم بازار) قرار دارد.
تحلیلگران می گویند بعید نیست تسلا تخفیف های بیشتری هم در نیمه دوم سال جاری میلادی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار در نظر داشته باشد. اما روابط ماسک در چین نگرانیهایی را در ایالات متحده ایجاد کرده است، جایی که قانونگذاران آمریکایی حضور تجاری وی در این کشور را در بحبوحه نبرد اقتصادی و تجاری دو کشور، مورد سوال قرار دادهاند - از جمله اینکه چین به طور بالقوه میتواند به اطلاعات طبقهبندیشده اسپیسایکس، شرکت فضایی که ماسک همچنین مدیرعامل آن است، دسترسی پیدا کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز چندی پیش گفت پیوندهای ماسک با کشورهای خارجی «شایسته بررسی» است.
با همه این حوال، به نظر میرسد اشتیاق و توجه این میلیاردر آمریکایی به تمجید از توسعه چین پررنگ تر از این حرف و حدیث ها باشد. ماسک در توییتی در روز دوشنبه - اولین روز سفرش به چین - نوشت برنامه فضایی چین «بسیار پیشرفتهتر» از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور میکنند.