توانگر:حذف گزینه «عجله دارم» باعث افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی می‌شود

  4021221021 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای به رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نوشت: الزام شرکت‌های تاکسی اینترنتی به حذف گزینه «عجله دارم» باعث خدشه بر حق انتخاب مصرف‌کننده شده و دسترسی آحاد جامعه به ناوگان عرضه‌کننده حمل و نقل را نیز محدود می‌کند. همچنین ممکن است کرایه سفرها افزایش پیدا کند لذا از اعمال ابزارهای سنتی برای مواجهه با اقتصاد دیجیتال خودداری کنید.

توانگر:حذف گزینه «عجله دارم» باعث افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی می‌شود

به گزارش ایسنا، متن نامه مجتبی توانگر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به رئیس سازمان تعزیرات حکومتی شرح زیر است:

«جناب اقای اصانلو

ریاست محترم سازمان تعزیرات حکومتی

با سلام و احترام

بازگشت به اخبار منتشره مبنی بر حذف گزینه «عجله دارم» توسط شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی در پی تشکیل پرونده علیه ایشان توسط آن سازمان محترم به بهانه گرانفروشی، مراتب زیر به استحضار می‌رسد:

وجه تمایز و ارزش افزوده ایجاد شده توسط شرکت‌های فعال در عرصه اقتصاد دیجیتال در خدمت‌رسانی به عموم مردم این است که گزینه‌ها و راهکارهای مختلف و البته بدیعی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورند و در حقیقت به ایشان اختیار می‌دهند آگاهانه و متناسب با نیازها و شرایط خود از میان خدمات موجود دست به انتخاب بزنند. به عبارت بهتر، مصرف‌کننده در اقتصاد دیجیتال واجد حق انتخاب از میان گستره‌ای از گزینه‌های نوین برای رفع نیازهایش می‌باشد و در همین راستاست که پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی مبادرت به طراحی و ارائه قابلیتی در سامانه خود نموده‌اند که عموم مصرف‌کنندگان به موجب آن می‌توانند در مواقعی که نیاز فوری به استفاده از خدمات حمل و نقل دارند با فشردن گزینه «عجله دارم»، شانس خود برای پیدا کردن کاربران راننده آماده به سفر را در ازای افزایش کرایه بالا ببرند بی آنکه اجباری به استفاده از این گزینه داشته باشند. در واقع، استفاده از قابلیت مزبور یک اختیار برای عموم کاربران محسوب شده و حذف دستوری آن صرفاً موجب خدشه بر حق انتخاب مصرف‌کننده می‌شود.

فراگیر شدن استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در میان اقشار مختلف جامعه بیش از هر چیزی مرهون موفقیت آنها در پر کردن خلاء عرضه در حوزه حمل و نقل بوده که طبعاً موجبات افزایش رفاه مصرف‌کنندگان را نیز فراهم آورده است. یکی از دلایل این موفقیت، پیروی قیمت‌گذاری سفرها از سازکار عرضه و تقاضا و دور بودن آن از قیمت‌گذاری دستوری است که بدون در نظر گرفتن واقعیات و نیازمندی‌های ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده سرویس، منجر به رکود بازار و به بن‌بست رسیدن مصرف‌کننده می‌شود. این در حالی است که الزام به حذف گزینه «عجله دارم» روشی نوین برای اعمال سنتی‌ترین نوع مداخله دولت در اقتصاد یعنی همانا قیمت‌گذاری است که موجب کاهش عرضه (رانندگان آماده سفر) و برهم خوردن تعادل بازار می‌گردد و اولین متضرر این امر، مصرف‌کنندگانی خواهند بود که قادر به یافتن راننده برای انجام سفرهای خود نمی‌باشند. گو اینکه ناکارآمدی روش‌های سنتی حمل و نقل عمومی که دقیقاً بر اساس انواع مداخلات دولتی از جمله نرخ‌گذاری عمل می‌کنند، بر همگان واضح و مبرهن است.  

با توجه به مراتب فوق، الزام شرکت‌های تاکسی اینترنتی به حذف گزینه «عجله دارم» هم موجب خدشه بر حق انتخاب مصرف‌کننده شده و هم دسترسی آحاد جامعه به ناوگان عرضه‌کننده حمل و نقل را نیز محدود می‌کند و در پی آن، ممکن است کرایه سفرها در برابر حجم بالای تقاضا به صورت خودکار افزایش یابد. فلذا مقتضی است آن سازمان محترم از اعمال ابزارهای سنتی برای مواجهه با اقتصاد دیجیتال خودداری ورزیده و مانع از عقب‌گرد عموم مصرف‌کنندگان به سوی روش‌ها و سازکارهای ناکارآمد حمل و نقل سنتی گردد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۱۶۲۶۹۱۰:۴۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
برام جالبه که این گزینه برای تاکسی های اینترنتی بخاطر گرانفروشی حذف شده ولی خودم در مشهد چون سفر رو تاکسی های اینترنتی قبول نکرد من با تاکسی سنتی 1830 رفتم با 2.5 برابر قیمت پیشنهادی تاکسی های اینترنتی و گرانفروشی محسوب نشد!!!
راننده۳۴۱۶۷۱۷۱۳:۲۷:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
۸۰ درصد روز های سال و ۸۰ درصد شبانه روز را با کرایه حداقلی کار می کنیم به این امید که ۲۰ درصد روز کرایه ها بالا باشد و جبران شود ...اگر آن کرایه بالا نباشد خوب ما کار نمی کنیم و کار دیگری پیدا می کنیم و کرایه پایینی هم در کار نخواهد بود...
فلانی۳۴۱۷۲۸۲۱۷:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
همه چیز را نمیشود دستوری اداره کرد. بازار خاصیت خودتنظیمی دارد.
جعفر شاهسون۳۴۱۸۰۸۰۲۳:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
من راننده تاکسی اینترنتی هستم،وگاهی اوقات هم میشود که مسافرمیشم،ازاینکه گزینه عجله دارم شده همه ی هم وغم تعزیرات درعجبم،که چرادرخیلی جاهای دیگر ازش خبری نیست،اگرمسافری از عجله دارم استفاده میکندبیشتربه نفع خودش هست تاراننده،
اهوازی۳۴۱۸۲۹۲۰۰:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
آقای محترم برو جلوی مکانیک یابرق کار آهنگر ویا......................بگیرید برای عجله دارم خود خوری کن
ناشناس۳۴۱۸۵۸۲۰۴:۲۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
باسلام کرایه ها مقرون به صرفه نیست اصطلاک ماشین بالاست قطعه یدکی گران وبی کیفیت هست. مزد کارگری هم در نمیاد فقط به نفع مسافر و شرکت اسنپ وتاپسی وراننده خیری نمی بیند بعضی وقت ها مسافر ها مارا تحقیر می کنند به علت کرایه پایین
راننده اسنپ (فرهنگی هم هستم)۳۴۱۹۵۴۶۱۱:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
با حذف گزینه عجله دارم کاری را درمان نمی‌کند و بلکه باعث سردرگمی و الافی مسافران بخصوص در ایام سرد و گرم سال و روزهای بارانی خواهد شد بنده دیروز به دلیل سرماخوردگی در منزل نشسته بودم برنامه اسنپ را روشن نمودم تا از میزان نرخ کرایه ها و قبولی درخواست ها اطلاعی کسب نمایم در حدود ۲ ساعت که حدود ۵۰۰ سفر دریافتی را مشاهده نمودم به دلیل بسیار پایین بودن نرخ کرایه ها خدا شاهد میگیرم که فقط در حدود ۵ درصد درخواست ها توسط رانندگان مورد قبول می‌گرفت و بقیه درخواست ها بدون قبول زمان آن منتهی می شد چون واقعا با این نرخ قطعات و استهلاک و دستمزد گران تعمیرات اصلا صرفه اقتصادی با این نرخ کرایه‌ها را ندارد مثلا درخواست دهنده‌ای از مرکز شهرستان اشکذر واقع در استان یزد تا میدان شهدای محراب شهرستان یزد که حدود ۲۵ الی ۳۰ کیلومتر طول مسیر آن میباشد قیمت آن ۷۲ هزار تومان میزد ولی به نظر بنده همین مسیر کمتر از ۱۲۰ هزار تومان اصلا مقرون به صرفه نیست و همین مسافر در حدود ۵۰ دفعه درخواست میداد ولی کسی آن را نپذیرفت چون با توجه به مسافت آن و کمیسیون ۲۰ درصد مقرون به صرفه نخواهد بود و با این کار تعزیرات به اجبار حذف گزینه عجله دارم هم که یکباره باعث درد سر برای مسافران و رانندگان هم شده است همین مسافر برای همین مسیر اگر از آژانس و یا تاکسی های زرد استفاده میکرد دست کم حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان از او میگرفتند
ناشناس۳۴۲۱۱۹۱۲۲:۰۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
حذف گزینه عجله دارم=پایین آمدن عرضه+اختلال در تقاضا+افزایش کمیسیون اسنپ(۲۵٪) در واقع ما رانندگان دیگه کار نمیکنیم که اسنپ یک چهارم سود ببره، و راننده فقط هزینه بشه
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

    2. باز هم در باغ سبز !

    3. جابجایی مرزهای وقاحت!

    4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

    6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

    7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

    8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

    9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

    10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

    12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

    13. درد بیمار و ناز طبیبان !

    14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

    15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    16. یارانه‌ها واریز شد

    17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

    18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

    19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

    20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

    21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

    22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

    23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

    24. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

    25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

    آخرین عناوین