توضیح فاضلی درباره اتفاقات شب گذشته/ با عزمی جزم‌تر به مسعود پزشکیان رأی می‌دهم  

  4030331036 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد جامعه شناسی که روز گذشته در جریان میزگرد فرهنگی پزشکیان میکروفونش قطع شد نوشت: آمده بودم به دور از هیاهو، در زمانه‌ای که دعوت به عدم مشارکت، لایک بیشتری دارد، از ضرورت مشارکت و قرار دادن کشور در مسیر «عقلانیت بهبود تدریجی اما مستمر» بگویم. با عزمی جزم‌تر به مسعود پزشکیان رأی می‌دهم و هیچ انتظار شخصی از او ندارم.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت محمد فاضلی، به این شرح است:

من دو بار به ناحق از دانشگاه اخراج شدم (۱۳۹۰ و ۱۴۰۰) و همکارانم در هر دو دانشگاه شاهدان این رفتار ناحق هستند. بار اول حتی شکایت نکردم و دم برنیاوردم. بار دوم هم کلامی درباره آن در عرصه عمومی نگفتم، تا آن‌‌جا که می‌توانستم آن‌را پنهان کردم و هیچ نقشی در رسانه‌ای شدن آن نداشتم. فقط در مهرماه ۱۴۰۰ به وزارت علوم شکایت کردم که تا امروز به آن رسیدگی نشده است. اما هیچ کدام از این‌ها مهم نیستند و تلویحاً و با صراحت بارها گفته‌ام که حتی اگر امروز بگویند به دانشگاه برگرد، بازنمی‌گردم. به هیچ شغل دولتی بازنمی‌گردم. هیچ اهمیتی هم ندارد.

من همکاری با دکتر مسعود پزشکیان را آگاهانه برای ایران انتخاب کردم. سخنانش را شنیدم، از دوستان درباره شخصیت و کارش پرسیدم، ده‌ها نفر تماس گرفتند و از من خواستند به ستاد ایشان کمک کنم. من اطمینان پیدا کردم که مسعود پزشکیان بهترین گزینه موجود است، صداقت دارد، ساختار مجلس و دولت و نظام حکمرانی را می‌فهمد، کلامی دروغ نمی‌گوید، و یکی از بزرگ‌ترین دردهای این کشور یعنی عدم توافق میان نخبگان و نزاع دائمی میان آن‌ها و در نتیجه عقب‌ماندگی کشور را می‌فهمد و برای درمان آن منش و روش دارد.

من آمده بودم به دور از هیاهو، در زمانه‌ای که دعوت به عدم مشارکت، تحسین و لایک بیشتری دارد، از ضرورت مشارکت و قرار دادن کشور در مسیر «عقلانیت بهبود تدریجی اما مستمر» بدون تندروی بگویم. و اتفاق دیشب در تلویزیون هیچ تغییری در این باورم ایجاد نکرده است. من در آن صحنه نه شخص محمد فاضلی، بلکه مشاور نامزدی بودم که می‌خواهد «عقلانیت اصلاح‌جوی میانه‌رو، توافق‌ساز و تدریجی‌گرا» را نمایندگی کند.

اما شهاب اسفندیاری که اهمیت یک امر ملی را درک نمی‌کند، تلویزیون کشور را در مهم‌ترین رخداد سیاسی جاری آن، به صحنه کینه‌توزی شخصی، بالا آوردن پرونده‌ای شخصی که من خود سه سال است از آن دم نزده‌ام، و صحنه‌آرایی برای تحقیر شخص من تبدیل کرد. بدتر آن‌که از لحن حرف زدن، تا زمان پرسیدن سؤال تا اقدام برای قطع میکروفون، همه طراحی شده بود تا محمد فاضلی را تحقیر و حضور انتخاباتی دکتر پزشکیان را تضعیف کنند.

آن‌چه مرا به هم ریخت، جز مشاهده یک صحنه کاملاً آماده شده در همه ابعاد برای تبدیل کردن یک امر ملی، امری حیاتی برای ایران، به صحنه کینه‌توزی شخصی بود. هیچ دلیلی وجود نداشت که در برنامه‌ای در این سطح به زندگی شخصی کسی وارد شوند که در آن برنامه مشاور نامزد ریاست جمهوری است نه شخص محمد فاضلی. با این‌حال، از بینندگانی که از این رخداد ناراحت شدند، عذرخواهی می‌کنم.

پرتاب میکروفون رفتاری از سر عصبانیت شدید در آن لحظه بود. هیچ معنایی جز اعتراض به آنچه شرح دادم، نداشت.

من عمیقاً به شجاعت، صداقت و از خودگذشتگی مسعود پزشکیان احترام می‌گذارم که با از خود گذشتگی برای کار کردن در مملکتی پا به میدان گذاشته است که در رسانه ملی آن می‌توانند «امر ملی انتخابات» را به صحنه کینه‌توزی شخصی بدل کنند.

من همه عمر برای ایران زندگی کرده‌ام، به ایران و مسائلش اندیشیده‌ام، و بقیه عمر را هم همین گونه خواهم زیست. ورودم به هیچ عرصه‌ای از سیاست برای منفعت شخصی نبوده و نیست. اکنون نیز بر همان راه و روشم.

از صمیم قلب به دکتر مسعود پزشکیان احترام می‌گذارم و امیدوارم آن‌چه گذشت ایشان را در پیمودن راهی که انتخاب کرده‌اند استوارتر سازد؛ ایمانش به سیاست اخلاقی و رفع تبعیض بیشتر شود.

در چند جلسه‌ای که با مسعود پزشکیان داشتم، او را مجذوب اخلاق و راستی یافتم؛ سخنش درباره مردم حقیقی است؛ مثل مردم زیسته است؛ تبعیض را درک کرده؛ صداقت و دیانت رحمانی را در خود نهادینه کرده؛ و باوری عمیق به علم و تخصص دارد. به قیمت چند رأی بیشتر هم حاضر به دادن وعده‌های دروغین نیست.

ما با انتخاب او هم ده‌ها مشکل عظیم پیش رو داریم، و بهبودهای بزرگ در زندگی ما ایرانیان به آسانی به دست نخواهد آمد؛ اما در منش و روش و اخلاق و کردار مسعود پزشکیان، و بدنه اجتماعی اثرگذاری که او را پشتیبانی می‌کند، ظرفیت‌های ایجاد بهبود وجود دارد.

من با عزمی جزم‌تر به مسعود پزشکیان رأی می‌دهم و هیچ انتظار شخصی از او ندارم، بالاخص انتظار برای پیگیری کردن آن‌چه در آن برنامه گذشت.

شما هم بیایید راه «عقلانیت بهبود تدریجی اما مستمر» را انتخاب کنیم.

من رفتنی‌ام، ما رفتنی هستیم، ایران تو بمان.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۴۵۰۴۱۱:۳۹:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۳۱
همانقدر که روحانی و گروهش کشور را سالها به عقب برد، جناب پزشکیان هم موفق خواهد بود.
حرف مردم۳۵۲۴۵۴۸۱۲:۱۹:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۳۱
با سلام مطالب بسیار منطقی و قانع کننده بود. ونکته قابل توجه عذرخواهی ایشان بود که متاسفانه دراکثر مسئولین سراغ نداریم. جا دارد که ریاست صدا وسیما هم بابت رفتار ناشایست کارشناس برنامه عذرخواهی کند.
ناشناس۳۵۲۴۵۸۸۱۲:۵۲:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۳۱
درود بر صداقت و راستی‌.
ناشناس۳۵۲۴۵۹۳۱۲:۵۴:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۳۱
چرا میکروفون را سمت او پرتاب کردی؟ آقای پزشکیان کی ها را دور خودش جمع کرده. این افراد که سینه چاکان اصلاحی ها هستند، پزشکیان را ذوب می کنند. همه مسیولین اعم از شایسته و ناشایسته جارو خواهید شد.
سید نورالدین آل علی۳۵۲۴۵۹۹۱۲:۵۷:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۳۱
با عرض سلام و احترام ، موضوع : برنامه فرهنگی چند سالی در دانشگاه یو ام مالزی بعنوان مدیر پروژه مشغول بکار بودم. با قریب به 1700 دانشجوی فوق و دکتری ایرانی سر و کار داشتم. بماند با دانشجویان آفریقائی و بعضی از دیگر کشور های عربی همچنین . روزی یک نامه محرمانه از ریاست دانشگاه بدستم رسید ، و رئیس دانشگاه خصوصی نوشته بود که پاسخ او را در هامش نامه بنویسم . نامه به رئیس دانشگاه از یک دانشجوی عراقی بود. او به رئیس دانشگاه نوشته بود : 1- یک ایرانی در میز بررسی اسناد ما دانشجویان عراقی قرار دارد. 2- ما هشت سال با آنها درگیر جنگ بودیم. 3- ایشان شیعه است و ما دانشجوی سنی هستیم . 4- ایشان پروپوزال ما را می بیند ، می تواند تاثیر گذار بر روی پرونده ما باشد. و ده ها مورد دیگر از دانشجویان ایرانی و یا بعضا سفارتی ها از سئوال های عجیب و غریب تا تهمت ها و .... حتی خود کادر شاغل با ملیت مالزئی ها کار هایی که الان قابل نوشتن نیست ، رخ میداد . با تمامی مشکلات فوق " ما اینچنین یاد گرفته ایم " الف : کسی که مسئولیتی را می پذیرد ، آنهم شخص دانشگاهی و از آن مهم تر در برنامه زنده و بخصوص با موضوع فرهنگ و رفتار ما در جامعه و... هیچ دفاعی از رفتار بدمان را نمی توانیم توجیه نمائیم . متاسفانه در جامعه ما و علی الخصوص در قشر تحصیلکرده و فرهیخته هیچ توجیهی از این افراد قابل دفاع نمی باشد. با تشکر و سپاس
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۲۴۶۰۱۱۲:۵۸:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۳۱
خدا نگهدار دکتر پزشکیان و همه دوستداران او و ایران عزیز «و من الله التوفیق»
ناشناس۳۵۲۴۶۰۹۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۳۱
لااقل از دکتر پزشکیان عذرخواهی می کرد!
ناشناس۳۵۲۴۶۲۰۱۳:۰۵:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۳۱
صدا و سیما باید خانه تکانی اساسی کند
ناشناس۳۵۲۴۶۳۴۱۳:۰۹:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۳۱
من هم وقتی رفتار نابخردانه شما را در مسند یک جامعه شناس دیدم با خود گفتم توبه استغفرالله مشاورش که این باشه خدا به داد خودش برسه .
ناشناس۳۵۲۴۶۹۷۱۳:۴۲:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۳۱
نمی دونم توییت هات رو باور کنیم یا این اظهارات رو؟
ناشناس۳۵۲۴۷۰۷۱۳:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۳۱
گرچه اون کارشناس کار صحیحی نکرد ولی نداشتن سعه صدر و پرتاب میکروفون و قهر کردن در شأن شما نیست مضاف اینکه لطمه هم به آقای پزشکیان زدید
علیرضا۳۵۲۴۷۴۱۱۴:۲۰:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۳۱
سلام با رفتاری که آقای فاضلی در برنامه زنده تلویزیونی از خودش نشون داد، مشخص شد به هیچ وجه صلاحیت داشتن هیچ نوع مسئولیتی را در کشور ندارد.
تنا۳۵۲۴۸۶۲۱۵:۵۱:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۳۱
پزشکیان رو اطرافیانشون زدن زمین نه رقبا.
شهروند۳۵۲۴۸۸۴۱۶:۰۷:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۳۱
با سلام طبیعت مناظره غیر مترقبه بودن هست مشکلی نیست .
ناشناس۳۵۲۵۰۲۸۱۸:۰۲:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۳۱
ازجنس اصلاح طلب، آشوبگر
الف۳۵۲۵۰۶۵۱۸:۲۹:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۳۱
منم همینطور آقای دکتر فاضلی، منم همینطور.
ناشناس۳۵۲۵۰۸۰۱۸:۳۷:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۳۱
اصلا صدا و سیما به چه حقی میکروفون رو قطع کرد؟ باید از اسفندیازی می خواست ساکت بشه و جواب حرفهاش رو بشنوه.
ناشناس۳۵۲۵۱۱۲۱۹:۰۴:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۳۱
پس اون توئیتی که بعدش زدی و از بالا بهت دستور دادن پاکش کنی چی میشه ؟
ناشناس۳۵۲۵۱۱۵۱۹:۰۵:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۳۱
خوبه هشتاد میلیون نفر با صد و شصت میلیون چشم دیدن که چجور شخصیت و رفتاری داری
ناشناس۳۵۲۵۱۱۶۱۹:۰۶:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۳۱
اون میکروفون رو میخواستی بزنی تو صورت پزشکیان ؟؟
ناشناس۳۵۲۵۱۲۲۱۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۳۱
خوبه دیروز معلوم شد چرا از دانشگاه اخراج شده .
ناشناس۳۵۲۵۱۳۱۱۹:۱۳:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۳۱
تو که راست میگی ؟
ناشناس۳۵۲۵۱۶۸۱۹:۴۸:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۳۱
حماقت کردی برادر. به ضرر دکتر پزشکیان کار کردی. یعنی نتونستی به خشم خودت غلبه کنی؟
علی۳۵۲۵۱۸۹۲۰:۱۴:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۳۱
من پیشنهاد می کنم که با اصلاح قوانین هر سال یک بار انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم. عجب اطلاعات دست اول و جالبی به سمع و نظر مردم شریف می رسد!! چه اوضاعی است در آن بالا ها
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

  2. ۲ پیام شگفتانه بزرگ ایران

  3. ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

  4. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

  5. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

  6. یک پیشنهاد مساله ساز !

  7. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

  8. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  9. واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

  10. آنچه اسرائیل درباره خود نمی گوید!

  11. اسرائیل از اجنه برای جاسوسی استفاده می‌کند!

  12. خوابی که تعبیر نشد

  13. اسرائیل در موقعیت ارّه !

  14. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  15. مستندات قانونی پاسخ موشکی ایران به تجاوز اسرائیل

  16. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  17. «جو» دروغگو و چند نکته درباره شهادت «نصرالله»

  18. این بزک کرده‌ها! ...

  19. پاسخ عراقچی به سوال خبرنگار که در شرایط جنگی نترسیدید به لبنان بیایید؟

  20. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  21. اگر سازمان های بین المللی جلوی نتانیاهو را نگیرند ما پاسخ مناسب را خواهیم داد

  22. در رثای شجاعت

  23. واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به اسرائیل

  24. ادعای آکسیوس درباره طرح تل‌آویو برای پاسخ به عملیات ایران

  25. پاسخ مهم معاون سپاه به انتقادها درباره تعلل در انتقام از اسرئیل

آخرین عناوین