از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4030401086 ۱۰۸ نظر، ۴ در صف انتشار و ۷۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

دکتر محمدجواد ظریف در میزدگرد سیاسی پزشکیان، مدعیاتی را مطرح کرد که ذیلاً به نقد یک محور آن می‌پردازیم: محور دوگانه‌انگاری قدرت معنایی-قدرت نظامی یا دوگانه‌انگاری قدرت مردمی- قدرت نظامی.

او در اظهارات خود، با وجود آن‌که قدرت را شامل دو جزء مادی و معنایی دانست- که تعریف درستی است- در ادامه، صرفاً بر قدرت معنایی یا قدرت کلمه تأکید کرد و قدرت نظامی را به‌عنوان قدرتی در دوگانگی با قدرت معنایی(معنوی) القاء ساخت. همچنین در ادامه تعریف اش از قدرت، قدرت را به نفوذ و کاهش آسیب‌پذیری تعریف کرد؛ که تعریفی نادقیق از قدرت است. چراکه نفوذ می‌تواند بدون ابزار مادی باشد اما قدرت به معنای کلاسیک و مصطلح، مستلزم اِعمال اراده و تکیه بر منابع مادی و فیزیکی مانند نیروی نظامی است. 

ظریف در برنامه صدرالاشاره اظهار کرد که «مقاومت در سال 1361 ایجاد شد. یعنی در زمان ضعف ما...». (سالی که فتح خرمشهر در فصل ابتدایی آن رخ داده است). این سخن ظریف خودبرانداز است. چراکه او به نحوی ضمنی اعتراف می‌کند که قدرت معنایی ایران در جنگ و بحبوبه بحران نظامی متولد شده است. اما در ادامه مدام اصرار دارد که قدرت جمهوری اسلامی برخاسته از قدرت معنایی است، نه قدرت نظامی آن.

همچنین شکست و زمین‌گیرشدن 8ماهه رژیم غاصب قدس در غزه را محصول قدرت معنایی می‌داند، در حالی که این رخداد نیز پس از یک عملیات نظامی و توسط شاخه نظامی حماس آغاز شده است و در ادامه معناآفرینی و آگاهیِ جهانی پیرامون آرمان قدس را درافکنده است. یعنی یک اقدام سخت، جهان معنا و آگاهی را در پی داشته است.

ظریف در جایی دیگر از برنامه مذکور پیداییِ حزب‌الله لبنان را محصول قدرت معنایی می‌داند، در حالی‌که اگر آموزش نظامی و تلاش‌های سخت کسانی چون شهید چمران و شهید متوسلیان نبود، مقاومت لبنان به صلابت امروز نمی‌رسید.
همچنین ظریف پس از تعریف و تقلیل قدرت به وجه معنایی آن، می گوید: «نیاییم بگوییم قدرت یعنی قدرت نظامی. اگر قدرت یعنی قدرت نظامی، بر اساس تئوری های رئالیستی باید یا برویم به یک قدرت دیگر وابسته شویم، بالانسینگ بکنیم، یا باید برویم با قدرت آمریکا تواضع بکنیم...». 

اولاً، نگاه رئالیستی به قدرت را نمی‌توان به رئالیسم متعارف در نظریه های بین الملل فروکاست؛ رئالیسم انقلاب اسلامی، رئالیسم خام و ساده نیست، بلکه دوسویه و پیچیده بوده و همزمان با واقعیت، آرمان را هم در نظر می‌گیرد؛ همچنانکه منافع و هویت ملی را هم‌هنگام مورد توجه قرار می‌دهد.

ثانیاً، در نگاه ایده‌آلیستی-بخوانید لیبرالی- دکتر ظریف؛ آنچه آرمان است، آرمان به‌منزله هم‌شکلی و پذیرش صلح ناعادلانه است. به زبان روشن‌تر، یعنی همه سر بر آستان ارزشها و منافع غربی بگذارند. از این‌رو از آرمان به معنای اصیل خبری نیست. این تلقی می‌گوید در برابر نسل‌کشی صهیونیست‌ها باید گفت‌وگو کرد و برای صلح کوشید.

ثالثاً، کدام یک از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی یا حتی نظرورزان و کنش‌گران اصولگرایی، مدعی شده که قدرت نظامی از قدرت معنایی مهم‌تر است؟ که دکتر ظریف به‌نحو ضمنی این جریان و طرفداران سیاست ضداستکباری را متهم به ارجحیت‌دادن به قدرت نظامی می‌کند. به خلاف اتهام‌افکنی دکتر ظریف، مجموعه نظام و همراهان فکری انقلاب اسلامی همواره تقدم زمانی و رتبی(ارزشمندی) را به قدرت نرم و قدرت معنایی انقلاب اسلامی داده‌اند. این گزاره معروف که «انقلاب ما در وهله اول انقلابی فرهنگی بود» انعکاسی از تصریح به برتری عنصر معنایی یا معنوی در انقلاب اسلامی است. این واقعیت انقلاب اسلامی حتی توسط کثیری از مخالفان آن و نیز انقلاب پژوهان دنیا تأیید شده است.

تحریف قرآن

وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (60)
وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (61)
وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ (62)
و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده [برای جنگ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانی غیر ایشان را که نمی شناسید، ولی خدا آنان را می شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت. (60)
و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست. (61)
و اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤیّد و منصور گردانید. (62)

دکتر محمد جواد ظریف ضمن قرائت آیات فوق، سعی داشت آیه 60 سوره مبارکه انفال را در برابر آیه 62 قرار دهد. وی استنباط کرد که برای مقابله با دشمن تنها ابزار آلات جنگی کافی نیست، بلکه اراده یاری الهی و اراده مردم نیز لازم و ضروری است.
این سخن در ابتدای امر درست می‌نماید، اما مشکل کار آنجاست که ظریف با قراردادن عبارت «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ» در مقابل «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» می خواهد نتیجه بگیرد که در اینجا یک دوگانه وجود دارد. در حالی که تأیید الهی به واسطه امداد غیبی و نیروی مردمی نیز به پشتوانه ابزار آلات نظامی محقق خواهد شد. همچنین در سپهر و فضای قرآنی و اسلامی، نیروی نظامی در برابر نیروی مردمی نیست. 

توجه به این نکته هم ضروری است که در زمان نزول قرآن، ارتش و سپاه منظم (ثابت) وجود نداشته و دفاع یک وظیفه همگانی و مردمی بوده است. بنابراین تحریف و دوگانه‌انگاری ظریف از قدرت مردمی و قدرت نظامی، ناظر به آیات مذکور دچار اشکال مضاعف است.

در نهایت باید گفت دوگانه‌انگاری ظریف میان قدرت معنایی-قدرت نظامی و نیز قدرت مردمی-قدرت نظامی، مخدوش و ناصحیح است. همچنین تلقی او از رئالیسم یک تلقی محصور و محدود به نظریه‌های غربی است و با رئالیسم و واقع گرایی ممتاز و متمایز جمهوری اسلامی سازگار نیست. چراکه جمهوری اسلامی هم آرمانها و واقعیت را با هم مورد ملاحظه نظری و عملی قرار می‌دهد و بر این اساس، محصور و محدود به انتخاب میان تن‌دادن به یک قدرت بزرگ(نیروی دوم و سوم) یا تواضع در برابر آمریکا نیست. در واقع‌گرایی جمهوری اسلامی، تعامل عزتمندانه به جهان یک رکن اساسی و راه سوم است که خود جمهوری اسلامی را به مثابه یک نیروی سوم(نیروی منطقه ای) مقابل دیده‌گان می‌گذارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۶۵۳۱۰۰:۳۱:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲
تلاش کردی تا ثابت کنی ظریف ادم بدیه و چیزی حالیش نیست.
ناشناس۳۵۲۶۷۶۸۰۹:۱۳:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲
ولی ما که قبول نداریم!من یک دلیلی که به پزشکیان رای میدم حضور ظریف هست!
ناشناس۳۵۲۶۸۸۹۱۰:۲۰:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲
پزشکیان رای نمیاره اما حضور حداکثری مردم در انتخابات باعث استحکام نظام اسلامی می شود.
ناشناس۳۵۲۷۳۱۷۱۵:۳۲:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲
متظور همان طرفداران زنگنه و اخوندی و جهانگیری و فریدون و نعمت زاده هست ...
ناشناس۳۵۲۷۶۳۵۱۸:۳۱:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲
از کسی که امضای کری را تضمین بداند. بگوید بابرجام کل تحریم های ایران رفع می شود. بگوید امریکا بایک بمب کل تجهیزات نظامی مارا نابود می کند. برادر انصافا زیادی انتظار ندارید؟
ناشناس۳۵۲۸۱۹۵۰۹:۳۶:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۳
اشتباه نکنید تعصب ولجاجت راکناربگذاریدپزشکیان فقط شعار عامه پسند می دهد برنامه ای نداردمی گوید حقوق معلمان کارگران پزشکان پرستاران کافی نیست فقط می خواهد جمع رای بکندوگرنه توضیح نمی دهد از کدام منبع می خواهد جبران کند.باتورم چگونه مقابله خواهد کرد پزشکیان نمی داند که یک سوم جوانانی که دراثر تبلیغات یکجانبه عازم کشورهای دیگر شده اند پس از صرف دهها وبعضاصدها میلیون بدون هیچ دستاوردی برگشته اندحدود یک سوم نیز با مشکلات انبوه وسرخوردگی وافسردگی به زندگی درخارج ادامه می دهند وتنها بخش اندکی به مطلوب خود می رسند.درهمین سایتهایی که مشاوره می دهند قیمتها وهزینه هاراببینیدهزینه خریدخودرو پایین ونگهداری آن درکاناداماهیانه هزینه سرسام آوری داردهزینه مترو واتوبوس با قیمت اسنپ وتاکسی دربست مابرابری می کندآقای پزشکیان به جای تشویق جوانان به رفتن به خارج بااین عبارت آنها درهواقاپ می زنند بایداز واقعیتهای آن سو مطلع وبه جوانان اطلاع رسانی کند. حجاب به حکم فطرت به حکم دین وعقل به نفع بانوان وتمام جامعه است باید گره های ذهنی جوانان رابرطرف نمایند نه اینکه به نوعی برضعف حجاب دختران وبانوان نا آگاه صحه گذاری کنند.درهمین جا به دوستان گرامی توصیه می کنم کتاب ستارگان چیدنی نیستند را در موضوع حجاب بخوانند وبه به دیگران توصیه کنند.
ناشناس۳۵۲۶۷۷۳۰۹:۱۵:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲
از اینکه ظریف جرات نمی کند مناطره کند کاملا مشخص هست
ناشناس۳۵۲۷۰۱۸۱۲:۳۵:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲
ظریف‌خودش‌میدونه‌هیچ‌ مقبولیت‌ومحبوبیتی‌بین مردم‌نداره _____ منتهادنبال‌جنجال‌ومغلطه‌و ایجادآشوبه‌تابتونه‌خیانت‌های‌ فجیع‌برجام‌و.....روپوشش‌بده
ناشناس۳۵۲۶۹۶۸۱۱:۳۳:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲
شما با همان پول پیش دادن در سبد جهانی واکسن خوش باش که خیلی از آن را هم ندادن ولی با آمدن دولت فعلی و چابکی درکارها واکسن خرید ولی می‌گویید پول آن را دولت قبل داد!!!!
ناشناس۳۵۲۷۱۸۱۱۴:۰۹:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۲
این متن خوندم این قصد را نداشت بلکه با احترام نوشته بود
ناشناس۳۵۲۷۲۰۵۱۴:۲۰:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲
چرا آمریکا و رسانه هایش تا این حد برای پزشکیان سنگ تمام می گذارند ؟ اگر آمریکا اونی است که می شناسیمش برای پیروزی احتمالی پزشکیان از الان برجام دو را آماده کرده . از ما بتون ریختن و از رییس جمهور بعدی آمریکا پاره کردن و از امثال ظریف ، گشتن دنبال مقصر در داخل ایران .
ناشناس۳۵۲۸۸۰۱۱۷:۱۶:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳
اتفاقا آمریکا و رسانه های دشمن مردم را به عدم شرکت در انتخابات ترغیب می‌کنند تا مبادا پزشکیان رای بیاورد
ناشناس۳۵۲۷۲۴۱۱۴:۴۵:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲
ظریف هم مانند بسیاری از سابقا خودی های باسواد، از حلقه قدرت کنار گذاشته شده است، ولی کاملا واضح است که از میان اکثریت مردم کنار گذاشته نشده. همین است که 8 دقیقه صحبتش، با هزاران خط مقاله های مختلف و صدها توئیت و ده ها ساعت مصاحبه تولید شد تا بگوید او بد است و بد کرد و در واقع تکرار همان گفتمانی که خالق این شرایط اسف بار یک ملت بی پناه است!
ناشناس۳۵۲۷۳۰۷۱۵:۳۰:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲
برخی تهدید بالقوه برای صنعت هسته ای کشور و امنیت کشور هستند آنهایی که بدنبال برجام ۲ و ۳ ..هستند و عوام فریبانه خود را دلسوز معرفی میکنند ،اینها بدنبال تحقق همان چیزی هستند که خواسته خرابکاران صنعت هسته ای است که با عملیات برون مرزی بهپادی و جاسوسی نتوانستند نیات شومشان را عملی کنند اما اکنون عوامل داخلی دست بکار شدند نباید بگذارید این نیست شوم محقق شود
ناشناس۳۵۲۷۵۰۹۱۶:۵۴:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲
جالبه که هم دشمنان قسم خورده ایران مخالف برجام هستند و هم برخی از این آقایان در داخل مملکت!!!
ناشناس۳۵۲۸۵۸۷۱۵:۰۱:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۳
ملت ایران به شما اجازه نخواهد داد کشور را خلع سلاح و تاسیسات هسته ای را نابود کنید ...دیگر اجازه نخواهند داد در زمانیکه مکرراً ایران را وزرای برخی دول متخاصم به حمله هسته ای تهدید می‌کند کشور را خلع سلاح کنید فراموش کنید هرگز نخواهید توانست با یک ترفند نمیتوانید دو بار سر ملتی شیره مالید
ناشناس۳۵۲۷۳۵۰۱۵:۴۲:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲
خواست واقعیت را نشان بده که متوجه شدی
ناشناس۳۵۲۶۵۳۶۰۰:۳۸:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲
اصلا علاقه ندارم که امثال ظریف به قدرت بازگردند، الان که زمزمه آمدن ترامپ است دوست دارم یک مرد میدان دو آتیشه بیاد یکبار برای همیشه تکلیف ما را با آمریکا روشن کند
ناشناس۳۵۲۶۸۳۸۰۹:۴۷:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲
ظریف پا جای میر حسین موسوی گذاشته و از او عبرت نگرفته است.
ناشناس۳۵۲۶۵۴۵۰۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲
ما وخانواده ودوستان درچندانتخابات قبل شرکت نکردیم ولی اینبار همه تصمیم گرفتیم رای بدیم یعنی پزشکیان
ناشناس۳۵۲۶۷۵۴۰۹:۰۱:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲
با انتخاب پزشکیان مجددا باید منتظر زنگنه ها،اخوندی ها ،مهدی جهانگبریها و فریدون ها باشیم خدا بخیر کند
ناشناس۳۵۲۸۲۶۴۱۰:۵۲:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳
یعنی خاندوزی و صالح آبادی و ساداتی بهتر از ظریف و... هستند انصاف هم خوب چیزیه
ناشناس۳۵۲۶۷۵۵۰۹:۰۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۲
با این افرادی که گرد آقای پزشکیان جمع شده‌اند توصیه میشود مهدی جهانگیری و حسین فریدون هم اضافه شوند و از تجربیات ایشان هم در بین مشاورانشان استفاده کنند عجیبه برخی اطرافیان آقای پزشکیان افرادی هستند که با اخوی شأن یا فرزندشان پرونده اقتصادی دارند ....یکی از نگرانی ملت دست یافتن همین افراد به قدرت است
ناشناس۳۵۲۶۸۰۴۰۹:۲۷:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۲
پزشکیان رای نمیاره اما حضور گسترده مردم در انتخابات باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی می شود.
ناشناس۳۵۲۷۱۷۴۱۴:۰۵:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲
عامل بیگانه نیستی، اما اصولگرایی هستی که می خوای این طور مارو از رای دادن دور کنی تا کاندیدای خودت رای بیاره.
حمیدرضا۳۵۲۷۳۳۸۱۵:۳۹:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۲
میخواین با این کارها مشارکت رو کم کنین؟ میدونین که رقیب پزشکیان فقط قهر مردم با صندوقه
ناشناس۳۵۲۷۱۸۶۱۴:۱۰:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲
همین رای دادن یعنی پیروزی برای نظام و کشور. من هم به پزشکیان رای میدم
ناشناس۳۵۲۷۶۱۹۱۸:۱۴:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲
خدا رو شکر تلاش‌های شهید رئیسی نتیجه داد و عده‌ای متوجه شدن فرق داره کی رئیس‌جمهور باشه، فقط چرا می‌خوان به کسی رای بدن که دنباله کسی هست که اونا رو از رای دادن ناامید کرد نمی‌دونم!!
ناشناس۳۵۲۶۵۴۷۰۰:۵۱:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۲
همون روحانی و ظریف تمام تلاششون رو برای رفع تحریم ها کردن و تا زمان آمدن ترامپ موفق بودن ( ایران رو بندهای شورای امنیت خارج کردن) .شما چه کردید ؟
ناشناس۳۵۲۶۸۱۱۰۹:۳۲:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۲
خودشان باعث تحریم بودن و خودشان هم رفتند برای رفع تحریم و آخر سر کشور را به این وضع رساندن
ناشناس۳۵۲۷۱۲۸۱۳:۴۴:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۲
احمدی نژاد و تیم مذاکراتش ایران رو وارد بندهای تحریمی کردن‌.
ناشناس۳۵۲۷۳۶۰۱۵:۴۵:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲
از قطعنامه‌های تحریمی ایران بخشی به خاطر تعلیق داوطلبانه صنعت هسته‌ای توسط روحانی و ظریف در دولت اصلاحات و بعد شکستن آن تعلیق بود و بخشی دیگر هم به خاطر حمایت از فتنه۸۸ که باز هم کار همان جریان بود
ناشناس۳۵۲۷۲۱۷۱۴:۲۶:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲
سال 83 با مذاکرات غیر قانونی دولت خاتمی کلید زده شد بعد سال 88 آشوب راه انداختند و یکسال نشده تحریم ها را شروع کردن و در سال 92 به اسم رفع تحریم آمدن و تحریم را بیشتر کردن، ولی در دوره احمدی‌نژاد وقتی طرف دارد بعد هر مذاکره تحریم را بیشتر می کند عقل می گوید نباید دیگر در دام آنان رفت و مذاکرات را ادامه داد چون بهانه هست بحران ساختگی هسته ای
ناشناس۳۵۲۶۹۷۳۱۱:۳۷:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲
تلاش خالی فایده نداره اگه تلاش بر اساس آگاهی و تعقل نباشه ممکنه تازه ضرر بزنه
ناشناس۳۵۲۷۶۲۲۱۸:۱۸:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲
دکتر ظریف نموداری نشان داد که فروش نفت رو فقط تا شروع دولت آقای رئیسی نشون می‌داد و بقیه رو حذف کرده بود، شما هم تلاش‌های دولت قبل رو فقط در زمان دو سال برجام توضیح دادی و بقیه که قیمت ارز چند برابر شد و حتی از واردات واکسن هم عاجز بودن حذف کردی!!!!
ناشناس۳۵۲۶۵۶۱۰۱:۱۶:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲
آقای ظریف همش ۱۰ دقیقه در تلویزیون بود. تا الان هزاران دقیقه تخریبش کردید و البته با این کار فقط آرای پزشکیان رو بالا می برید.
ناشناس۳۵۲۶۷۶۰۰۹:۰۵:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲
هر چه افراد پرحاشیه که مفاسد فرزند و داماد و برادر در پرونده دارند ریخته آند به دفاع از یک کاندیدا که ادعای دفاع از حق ملت را دارد
ناشناس۳۵۲۶۷۶۲۰۹:۰۸:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲
ضربه ای که ایشان در برجام نافرجام یک به صنعت هسته ای و موشکی کشور و امنیت کشور زدند هیچ دشمنی توان انجام آن را نداشت
ضربه۳۵۲۶۸۹۷۱۰:۲۹:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲
صنعت هسته ای اگر ضربه خورده بود بلافاصله بعد خروج از برجام امریکا اورانیوم 60 درصد نمیشد غنی کرد و راکتور اراک درجا در دو‌ماه جایگزین نمیشد.....
ناشناس۳۵۲۷۰۹۰۱۳:۲۴:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲
اگر به اینها اجازه داده شده بود همه را بتون ریزی میکردند
ناشناس۳۵۲۶۹۰۳۱۰:۳۴:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲
ظریف ثابت کرد قهرمان است
ناشناس۳۵۲۸۵۹۶۱۵:۰۴:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۳
قهرمان نابودی تلاش هسته ای یک ملت قهرمان حاکم نمودن زنگنه ها و اخوندیها و جهاتکیریها و فریدونها و....
ناشناس۳۵۲۶۹۶۴۱۱:۳۰:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲
بتن ریزی در بخشی که انجام شد نیاز به بازسازی داشت و صنعت هسته ای را قفل کردن یعنی اینکه بسیاری از تجهیزات را به انبار فرستادن تا خاک بخورد و با خروج آمریکا مجبور شدن از انبار در بیاورند
ناشناس۳۵۲۷۰۹۴۱۳:۲۵:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲
بسیاری از سانتریفیوژها اوراق و غیر قابل استفاده شدند چیزی که غرب هم فکرش را نمی‌کرد و با واسطه به آن هدف رسید
ناشناس۳۵۲۶۹۶۵۱۱:۳۱:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲
ایندگان از ما و آنانی که برجام را امضا کردن به بدی یاد می کنند و قهرمانی وجود ندارد
ناشناس۳۵۲۷۳۲۵۱۵:۳۴:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۲
ایشان به اندازه چندین سال صنعت هسته ای ایران را مطابق خواسته ...عقب نگاه داشت و آخرش هم نصیبش پاره کردن کاغذ پاره برجام بود .
ناشناس۳۵۲۶۵۶۴۰۱:۲۰:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲
جناب آقای ظریف در طول عمرشان از هیچ خدمتی به منافع آمریکا دریغ نکرده اند و نخواهند کرد .حقوقش را هم از جمهوری اسلامی میگیرد.
ناشناس۳۵۲۷۱۸۹۱۴:۱۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲
این تهمت است
ناشناس۳۵۲۶۵۷۰۰۱:۳۲:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲
خلاصه حرف ظریف این بود:اگر تمام سلاح های جهان را بر فرض جمع کنید قدرتمند نیستید مگر خدا و خلق خدا پشتیبان شما باشند، او نگفت که نیازی به ساخت سلاح نداریم، این را هر بچه ای میداند
ناشناس۳۵۲۶۷۶۷۰۹:۱۲:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲
ایشان عملا بدنبال خلع سلاح ایران با لبخند ملیح هستند اما راه درست دست یافتن به قدرت هسته ای و سپس مذاکره بر مبنای منافع ملی است هر کس بدنبال تضعیف قدرت ایران است .
ناشناس۳۵۲۶۵۷۱۰۱:۳۴:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲
جالبه ظریف باید در مورد اشکالات برجام توضیح دهد اما جلیلی نباید در مورد شش قطعنامه‌ای که در زمان مذاکرات او علیه منافع ملت ایران تصویب شد و کمر اقتصاد ملت ایران شکست را توضیح دهد!!!
ناشناس۳۵۲۶۷۸۷۰۹:۲۰:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲
کاش فقط در مورد اشکالات برجام توضیح میخواستند،آنها خروج ترامپ را هم از ظریف توضیح میخوان!!!
ناشناس۳۵۲۶۹۳۷۱۱:۱۰:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۲
باید هم بخوان آقایان برجامی ادعا کردند دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نمی شود
ناشناس۳۵۲۷۳۸۱۱۵:۵۱:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲
قبل از امضای برجام که آقای ایزدی به او گفت اگر ترامپ روی کار بیاید از برجام خارج میشود چون این برجام خوب نوشته نشده، اقای ظریف با اطمینان گفت «ترامپ نمیتوانداز برجام خارج شود» این یعنی ظریف واقعیات دنیا و برجام را نمیفهمید
ناشناس۳۵۲۶۸۱۳۰۹:۳۴:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۲
مقایسه بی مورد شما رفتی برجام را امضا کردی تا مشکلات کمتر کنی نه اینکه بیشتر کنی و کمر ملت هم در همین کارها شکست و نه مقاومت و اقتصاد و معیشت مردم هم به خوبی تایید کرده در فرق آن دو
ناشناس۳۵۲۶۵۷۳۰۱:۳۶:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲
جالبه ظریف باید در مورد اشکالات برجام توضیح دهد اما جلیلی نباید در مورد شش قطعنامه‌ای که در زمان مذاکرات او علیه منافع ملت ایران تصویب شد و کمر اقتصاد ملت ایران شکست را توضیح دهد!!!
ناشناس۳۵۲۷۳۸۵۱۵:۵۲:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۲
قطعنامه‌ها نه همه در زمان آقای جلیلی بود و نه ارتباطی با جلیلی داشت
مردم۳۵۲۶۵۸۰۰۲:۰۲:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲
قدرت نظامی بدون اراده مردم هیچه نمونش بارزش شوروی هست ، اما دیدیم شوروی بدون توجه به خواسته های مردم راهی بجز فروپاشی نداشت در قران اینو رو میگه از از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیرین پس بهتره از سرنوشت شوروی عبرت گرفت
ناشناس۳۵۲۶۸۰۶۰۹:۲۹:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲
قرآن میگه با دشمن اگر جنگ هست صلح کن نه اینکه در امور داخلی مسلمین دخالت بدهی که چی کار شود یا نشود در ضمنن شوروی هم با همین تفکر شما رفت با آمریکا توافق کرد و فروپاشید!!!
شوروی۳۵۲۶۹۰۱۱۰:۳۱:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۲
شوروی بیست سال قبل از فروشپاشی نارضایتی ها داخلش عیان شد و علتش هم فقر کمبود امکانات و جیره بندی حتی کفش و شکر اقلام مردم اون مذاکره با امریکا برای اواخر بود که میخواستن با اصلاحات جلوی فروپاشی رو بگیرن
ناشناس۳۵۲۶۸۴۲۰۹:۴۸:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲
راه حل مسأله هسته ای ایران خلع تجهیزات و عقب نشستن نیست ، بلکه دستیابی به قدرت نامتعارف بازدارنده از هر نوعش است و قرار دادن آنها در برابر حقیقت محقق شده قدرت ...و
ناشناس۳۵۲۶۹۶۱۱۱:۲۷:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲
حرف از مداخله دشمن در امور داخلی یک کشور بود و نه کفش وجیره و... وگرنه کره شمالی هم زبان زد شما است اما حکومت آن قدرتمند یا کوبا... که همه آنها کمونیستی هستند
مداخله۳۵۲۷۵۲۲۱۷:۰۴:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲
قضیه شوروی را با کره شمالی مقایسه نکنید شوروی چند برابر مدرنتر از کره شمالی بود در شوروی رادیو وتلویزیون ممنوع نبود گروههای مبارز اخبار اروپای غربی را بین مردم پخش میکردن خانواده هایی که درشوروی بودن و بسیاری از اقوامشان در اروپای غربی بودن حسرت امکانات اونها رو میخوردن آزادی مذهب در شوروی نبود و این خودش داد بسیاری رادراورده بود هزاران نفر بودن وقتی از شوروی سفر میرفتن به آلمان غربی لهستان و .... شوکه میشدن از پیشرفت از اینکه اروپای غربی از خودرو شخصی تا بسیاری امکانات دیگه داشتن اما در شوروی ممنوع بود کره شمالی از همان اول کشور بسته بود که حتی خروج ازش ممنوع بوده تلویزیون کابلی دارن که کسی نتونه از کشورهای اطراف تبلیغات ضد کره شمالی ارسال کنن گروههای مبارز داخلی نداره اینترنت ممنوع هست موبایل ممنوع هست تلفن فقط داخلی دارن و.... خواسته های مردم آزاده شوروی را به مداخله غرب نچسبون
ناشناس۳۵۲۶۶۰۳۰۴:۴۲:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲
به نظر من آقای سلگی اندکی از پوسته جناحی خود خارج شوند و به جای پرداختن به سخنان ظریف ، اندکی به شیوه سخن گفتن ، استدلال و ادعاها و وعده های برخی کاندیداهای ریاست جمهوری بپردازند تا متوجه شوند چه کسانی ،حتی در حد تایید صلاحیت شده به عنوان کاندیدای این مقام هم نیستند.
ناشناس۳۵۲۶۷۹۹۰۹:۲۵:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲
هرکسی باشند ولی منافع ملی فروش نباشند و دیگران را در امور داخلی ایران دخالت ندهند و بعد خودشان را قایم کنند ارجحیت دارند!!
ناشناس۳۵۲۷۳۴۲۱۵:۴۰:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲
شما که ادعای بودن در جناح درست را داری دور بر حوزه انتخابیت را ببین یکی برادرش به جرم دست در جیب ملت بردن در زندان است و یکی برادر معاونش یکی فرزندش آن یکی در پرونده کرسنت و استات اویل و توتال زیر سوال است و....
علی۳۵۲۶۶۱۸۰۵:۵۳:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲
نتیجه دیدگاه مهمه که آقای ظریف به درستی درعمل در دوره ریاست بر وزارت اون را ثابت کرد
ناشناس۳۵۲۶۸۱۴۰۹:۳۶:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲
نشان داد در حد کارمند آن وزارت هست که نه سیاست بلد است و نه گرفتن حق ایران ولی هضم شدن در معادله غرب که در جهان ایجاد کردن به خوبی بلد هست
ناشناس۳۵۲۶۶۲۲۰۶:۱۴:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲
فقط به این سئوال جواب بدین. شما تونستین دو صفحه توافقنامه بنویسین؟؟؟ تونستین ۶ میلیارد دلار رو ازاد کنین و از امریکا تضمین بگیرین؟ خیر. حتی ۱ سنت از ۶ میلیارد دلار رو بدون اجازه ی امریکا نمیتونین خرج کنین.
ناشناس۳۵۲۶۷۹۴۰۹:۲۳:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۲
اولا توافقی که مبنی بر واگذاری منافع ملی باشد همه می توانند بنویسند چه برسد به برجامی که توسط گروه بین الملل که اکثرا هم یهودی هستند نوشته شده، دوم هم بدون باج دادن آزاد شود حرف خیلی دارد کاری که برجام هم نتوانست کند و بله با همان پول ها خریدها انجام می شود
ناشناس۳۵۲۶۹۱۵۱۰:۵۱:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۲
یک جمله از توافق برجام که منجر به واگذاری منافع ملی شده را بنویسید .
ناشناس۳۵۲۷۰۱۹۱۲:۳۶:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲
اصل توافق برجام بر پایه فروش نفت خود ایران که بتوانید بفروشید بود و در قبال آن چی بود؟ محدود کردن صنعت خودتان( صنعت هم مانند خاک کشور جز نوامیس کشور هست) ، می بینی چقدر برابر!!!
ناشناس۳۵۲۶۶۲۵۰۶:۱۷:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۲
با یه صحبت آقای ظریف چقدر به هم ریختید و دست و پاچه شدید. سلگی جان کمی آرامتر
ناشناس۳۵۲۶۶۴۲۰۶:۳۳:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲
انتظار زیادی از ظریف دارید اخه بنده خدا همش امریکا بوده جنگ و مقاومت رو ندیده که بفهمه مرعوب قدرت نظامی نشدن یعنی چه . تا دیده هیمنه امریکا رو دیده و غش کرده . چه میفهمه قاسم سلیمانیها و همتها و باکریها و متاخرین جبهه جهاد کی بودن و چه کردن .
ناشناس۳۵۲۶۶۴۷۰۶:۴۳:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲
ساده لوحی با دیپلماسی منتج به منافع ملی متفاوت است با لبخند ملیح اقتدار محقق نمی‌شود در خاورمیانه اگر کشوری ضعیف باشد آن را نابود میکنند چه از راه تجزیه چه ازراه حمله نظامی و نسل کشی ،سایه پیشرفت در چتر امنیتی اقتدار حاصل میشود وگرنه آنها به تمام خاورمیانه به چشم گاو نه من شیرده می‌نگرند که یا باید شیر دهد یا ذبح شود ساده لوحان و البته فرض اینکه انشالله که ساده لوحی باشد توان هدایت منافع ملی را در منطقه خاورمیانه ندارند ایران باید اقتدار بازدارنده کسب کند که این امر برای کشوری که مکرراً تهدید نامتعارف هسته ای توسط مقامات برخی کشورهای متخاصم شده در حقوق بین الملل جزو بدیهیات است و سپس بعد از تحقق بازدارندگی و اقتدار در شرایط برابر میتواند وارد مذاکره برد برد بر مبنای منافع ملی شود بین گرگ ها لبخند ملیح موجب استیزاح و خنده و جری شدن آنها به حمله میشود
ناشناس۳۵۲۶۶۴۹۰۶:۴۳:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲
چطور واقعا هنوز متوجه نشدید چطور با محرک نفوذی های داخلی و لفاظی ساده لوحانه نظیر با یک بمب بر سر ما شما ارتباطات شما را پودر میکنند ما را به سمت سناریوی از پیش تعیین شده برجام 1 سوق دادند و در همان ابتدا سناریو خیمه شب بازی غرب با ارسال صوری گروه های بازرگانی و اقتصادی مسئولان را مجاب به پذیرش توافقی کردند و تمام تاسیسات را بتون ریزی و دانشمندان ما را پراکنده کردند و سانتریفیوژها را اوراق ...توافقی ساده لوحانه با سناریوی از پیش تعیین شده نفوذی ها ... رییس جمهور بعدی امریکا هم آن را پاره کرد و دور انداخت ...
ناشناس۳۵۲۶۶۵۰۰۶:۴۵:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲
آقایان انشالله ساده لوح، با لبخند ملیح منافع ملی در خاورمیانه محقق نمی‌شود چرا عوامل قدرت ایران را در پست الفاظ فریبنده هدف گرفته اید
ناشناس۳۵۲۶۶۵۲۰۶:۴۹:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲
رو قوی شو گر راحت جهان طلبی ...که در قاموس طبیعت ضعیف پایمال است ...دستیابی ایران به قدرت نامتعارف میخ ثبات ایران خواهد شد زیرا از بین آنکه این تجهیزات در صورت تلاش آنها برای توطئه علیه ایران دست چه کسانی میافتد دست از توطئه بخواهند داشت ..اینها مشکلشان داشتن امکانات هسته ای نیست اینها مشکلشان تکمیل اطلاعات و تجهیزات جهت نابودی آنها ست و زمان میخرند ..ایران باید قدرت نامتعارف شود گروهی که نمی‌گذارند هم باید دید کجا خط می‌گیرند ....آنهم با سیر تسلسل قبلی که در برجام بی فر جام قبلی اتفاق افتاد ...در این دولت آمریکا موافقت و در دولت بعدی آمریکا پاره کردن برجام... بواسطه این احتمال ریسک پذیری برجام پاره کن یا پاره نکن ، همچنان هدف خود یعنی تحریم با پیام مبنی بر عدم سرمایه گذاری در ایران باقی میماند و ایران هم پیشرفتی در زمینه هسته ای از دید آنها نمیکند ...الان با همین میزان صادرات درآمد ایران بلافاصله نظیر برجام قبل تا شایعه برگشتن ایران به برجام پخش شود نفت شدیداً افت پیدا می‌کند و با توجه به محدودیت تولید ایران ، فقط ضرر کاهش قیمت نفت برای ما میماند و منفعت برای اروپا و غرب و دیگر هیچ...
ناشناس۳۵۲۶۶۵۴۰۶:۵۲:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۲
مگر نمی گویید مردم غزه از حماس و اقداماتشان حمایت می کنند. خب حماس به اسرائیل حمله کرد 1200 نفر غزنظامی و جوانان شرکت کننده که بخشی هم خارجی بودند را کشت و تعدادی را هم اسیر کرد صهیونیست ها هم در تلافی این حملات به غزه حمله کردند و ویران کردند.
ناشناس۳۵۲۷۳۵۴۱۵:۴۴:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲
تمام تلفات فلسطینی و غیر فلسطینی در این حمله به گردن نتانیاهو است چرا که کاملا از حمله خبر داشت او حتی برای منافع خود به یهودیها و اشغالگران طرفدار خود هم رحم نکرد اخیرا نشریه اسراییلی از اطلاع نتانیاهو از حمله خبر داد
ناشناس۳۵۲۶۶۵۹۰۶:۵۵:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۲
ظاهرا عده ای بدجور از ظريف ترسيده اند.
ناشناس۳۵۲۶۹۶۰۱۱:۲۷:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲
باید هم از مذاکره کردن امثال ابوموسی اشعری ترسید
ناشناس۳۵۲۶۶۸۸۰۷:۲۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲
چرا تمام اصولگراها بسیج شدن بر علیه ظریف
ناشناس۳۵۲۶۷۸۰۰۹:۱۷:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲
چون یک ایرانی غرب گرا هست و حاضر هست برای اجرای اهدف غرب در ایران هرکاری انجام دهد
ناشناس۳۵۲۶۶۸۹۰۷:۲۷:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲
یک نظر سنجی ساده بگذارید تا ببنید دیدگاه ظریف توسط عامه مردم پذیرفته می شود یا دیدگاه نویسنده متاسفانه شما این استنباط را دارید که هیچ اشتباهی ندارید .
ناشناس۳۵۲۶۷۰۱۰۷:۵۷:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲
آقای سلگی هم شما و هم مردم فهمیدند که آقای ظریف چه گفت و چه منظوری داشت.
اینجا جایی برای خنده نیست۳۵۲۶۷۰۳۰۸:۰۲:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲
ظریف ۱۰ دقیقه صحبت کرد و جملات و انتقادهایی را مطرح کرد که اکثریت هم متوجه اصل مطلب شدند و اگر اینگونه نبود و شما هم متوجه اصل مطلب نشده بودید بابت این چند دقیقه چندین و چند مقاله در پاسخ آقای ظریف نمی‌نوشتید!!!!!!!
ناشناس۳۵۲۶۷۱۳۰۸:۱۳:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۲
به دانسته های خود باور داشته باشید تا بتوانید بر افکار عمومی تاثیر بگذارید.
ناشناس۳۵۲۶۷۳۳۰۸:۳۴:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲
ظریف یک برند نسبتا معتبر ومقبول برای دیپلماسی ما در جهان در حال حاضر محسوب میشه ،هرکسی توان تحلیل وقضاوتشو نداره جناب سلگی!!
ناشناس۳۵۲۷۳۶۴۱۵:۴۷:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲
برندی در جهت ابطال اصل بازدارندگی هسته ای ایران و زیر پا گذاشتن امنیت کشور به نفع ...
ناشناس۳۵۲۶۷۴۰۰۸:۴۳:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲
بارها گفتیم افراد نامحرم نباید در راس بیایند
علیرضا۳۵۲۶۷۴۴۰۸:۴۷:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲
با وجودی که چند روزی است که از حضور کوتاه دکتر ظریف در تلویزیون می گذرد ولی شما هنوز مقاله میزنید ،نشان از تاثیر و برد بلند سخنان او دارد
ناشناس۳۵۲۶۸۲۰۰۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲
برای اینکه 8 دقیقه صحبت کرد 90 درصد حرف ایشان در گمراه کردن ملت و نادرست بودن حرفهایش بود
ناشناس۳۵۲۶۸۵۳۰۹:۵۴:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲
بله ترس مردم از بین بردن صنعت هسته ای با بتون ریزی و هجوم عناصری است که فرزندانشان درکانادا و آمریکا و برخی هم انباشته ای پر از پرونده های فساد اقتصادی اخوی و فرزندانشان دارند
ناشناس۳۵۲۶۷۸۴۰۹:۱۹:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲
جالب این هست این همه خسارت به کشور زدن و باید برای مدت ها ساکت شوند پرمدعا هم هستند .
ناشناس۳۵۲۷۵۰۳۱۶:۴۹:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲
تحمل ۸ دقیقه را هم ندارید!
ناشناس۳۵۲۸۱۸۶۰۹:۲۸:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۳
حرف دروغ زدن را باید جواب داد
نجیب۳۵۲۶۷۸۸۰۹:۲۰:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲
او همچنان آمریکا را ابرقدرتی می داند که با زدن یک کلید دنیا را از بین می برد.
مصطفی۳۵۲۶۹۱۱۱۰:۴۷:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲
آقای سلکی اتفاقا آقای ظریف خیلی روشن از هردو عنصرمعنوی ومادی صحبت کردندو آنها را لازم وملزوم هم بیان کردن وایراد ایشان به این بود که عده ای بدنبال استفاده حداکثری از قدرت نظامی هستند و گفتند اگر قدرت نظامی توان برتری مطلق داشت باید اسرائیل در جنگ غزه پیروز میشد ایشان خیلی صریح گفتند که ما در داخل احتیاج به انسجام و پشتیبانی حداکثری داریم واینکه اگر حداکثر قدرت نظامی هم داشته باشید تا اکثریت مردم هوادارمان نباشند عملا بازنده هستیم و به صلاح حکمرانی است که زمینه حضور فعال اکثریت را فراهم کنه حالا معلوم نیست شما چرا برآشفته شده اید استدلالی که مردم پسند است به مذاق شما خوش نمی اید
ناشناس۳۵۲۷۳۷۱۱۵:۵۰:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲
مردم از فساد برخی اخوی های سیاسیون سابق و فرزندان رانت خوار برخی دیگر که پرونده های فسادداقتصادی دارند و تحت لوای ...در حال تبلیغ هستند هم هیچ دل خوشی ندارند
ناشناس۳۵۲۶۹۳۴۱۱:۰۶:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲
ملت عزیز و شریف ایران می دانید رای ندادن شما رای دادن به اقلیت است
ناشناس۳۵۲۷۰۲۴۱۲:۳۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲
اقلیت و اکثریت کی هست؟؟!!! اگر منظور اصلاح طلبان هست باید عرض شود رای بیشتر مساوی با اصلاح طلبی یا اصولگرایی نیست
ناشناس۳۵۲۷۰۰۰۱۲:۱۶:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۲
علی رغم اینکه همه تریبون‌ها در اختیار مخالفان ظریف است اما مردم نسبت به ایشان اقبال دارند
علی۳۵۲۷۲۰۴۱۴:۱۹:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲
لذات دنیوی جذاب هست و دنباله رو ظریف غرب و زانو زدن روبروی امپریالیسم و... کار افراد دنیا طلب هست که متاسفانه تعدادشان زیاد است
رمضانی۳۵۲۷۲۱۰۱۴:۲۱:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲
چرا به کاری که آقای جلیلی در عدم پیوستن به اف ای تی اف در حق مردم ایران روا داشت که فقط به خاطر لجبازی با آقای روحانی بود و آقای پور محمدی نیز به آن اشاره کرد نمی کنید و فقط گیر داده اید به آقای ظریف.
ناشناس۳۵۲۷۵۷۸۱۷:۴۸:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲
Fatfنه کارگشا است و نه مشکل درست کردن
ناشناس۳۵۲۸۲۸۴۱۱:۱۲:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۳
بهتره آقای پزشکیان بخاطر منافع ملی از نامزدی انصراف بده
ناشناس۳۵۲۸۵۷۱۱۴:۵۶:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳
به نظرم جناح مقابل چند فرد با سواد معرفی کنند تا با دکتر ظریف به صورت زنده و در حضور مردم ایران مناظره کنند. اونایی هم که کلمات انگلیسی رو بهانه کردند و متن نخوانده را ابزار تهمت زنی می کنند بیایند تا در حضور مردم ایران اصل متن انگلیسی بررسی شود. مناظره زیبا و روشنگری خواهد شد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  22. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  23. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  15. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  16. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  17. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  18. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  19. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  20. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  23. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  24. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  25. رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است

آخرین عناوین