طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030402121 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

در میانه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری و تبلیغات، مسئله‌ای که دستاویز برخی برای نامزدها و رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب برای انتقاد و حتی نیش‌وکنایه‌های بسیار قرار گرفته، متصف کردن دیگر کاندیداها به صفت پوششی است. برخی‌ مدعی‌اند که دو نامزد حاضر در عرصه انتخابات (زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی) را نمی‌توان کاندیداهایی جدی تلقی کرد چون نفس حضورشان برای رقابت و کسب رای نیست و بیشتر پوششی برای جبران ضعف‌های دیگر افراد هم‌سو با خود و همچنین ایجاد فضایی برای هجمه به مخالفین است. این مسئله به‌قدری در انتخابات پررنگ بود که در مناظره سوم، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی در پاسخ به انتقادات و کنایه‌های زاکانی، با لحنی آمیخته به تحقیر سعی کردند او را نامزدی پوششی تلقی کنند که تا آخر در عرصه رقابت باقی نمی‌ماند و بنابراین نیازی به مجادله با او نیست. البته که زاکانی به‌شکل تندی در مقام پاسخ به این انتقادات برآمد و از عزم خود برای ادامه حضور در کارزار انتخابات سخن گفت اما فارغ از این مسئله، آن‌چیزی که اهمیت دارد، واکاوی مسئله نامزد پوششی و بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک ناسزای سیاسی است.

از منظر اصلاح‌طلبان، داوطلبی که صلاحیتش توسط شورای‌نگهبان احراز شده و شرایط حضور در انتخابات را پیدا کرده، اگر در فرصت تبلیغات انتخاباتی حضور فعالی داشته، در مناظرات نقدهای تند خود را به نامزدهای مدنظر جریان اصلاحات وارد و در آخر به‌سود فرد دیگری ازکاندیداهای جریان اصولگرا از رقابت کناره‌گیری کند، چیزی جز یک کاندیدای پوششی نیست و به‌همین دلیل باید نگاهی غیر جدی به وی داشت. با این رویکرد است که پزشکیان و پورمحمدی – که نگاه سیاسی و راهبردهایش این روزها همپوشانی بسیاری با اصلاح‌طلبان دارد – در مناظره جمعه‌شب نزاعی را با زاکانی شکل داده و سعی کردند فضایی برای هجمه به وی با پوششی تلقی کردن وی ایجاد کنند. اما این نگاهی ناقص به ماجرا بوده و برای ارزیابی و صحت‌سنجی ادعاهای اصلاح‌طلبان باید دید صفت پوششی که از آن به‌عنوان طعنه سیاسی استفاده می‌کنند، در مورد خود آنان صدق می‌کند یا نه.

تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ به‌یاد نداریم که دو نامزد تایید‌صلاحیت‌شده از یک جریان سیاسی وارد کارزار انتخابات شوند و به‌صورت هماهنگ و موازی پروژه‌ای را پیش‌ببرند که فرجام آن از ابتدا مشخص باشد. انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری عرصه‌ای بود برای حضور همزمان حسن روحانی و اسحاق جهانگیری؛ رئیس دولت و معاون‌ اول رئیس‌جمهور که مشخص بود قرار بر تداوم دولت روحانی و ریاست‌جمهوری اوست اما با توجه به توانایی جهانگیری در مناظرات و پاسخ‌های تند و تیز به دیگر رقبا و فرصت بیشتر برای دفاع از دولت وقت، وی در انتخابات حضور یافت و پس از نطق‌هایی غرا و فضاسازی علیه دیگر نامزدها، از کاندیداتوری انصراف داد و این برخلاف ادعاهای او در خلال کارزار انتخابات ۹۶ مبنی بر حضور تا آخر رقابت‌ها بود! 

هر چند که اساساً ایرادی به این قسم تاکتیک‌های سیاسی نیست و انتخابات محلی برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی موجود برای کسب رای و پیروزی است اما رویکرد متناقض اصلاح‌طلبان است که ماجرا را عجیب می‌کند. نمی‌توان از تاکتیک سیاسی جناح خود برای پیروزی در مقطعی نه‌چندان دور، چشم‌پوشی کرد اما اتخاذ روشی مشابه در اردوگاه رقیب را به‌ نقد کشید و حتی از آن به‌عنوان طعنه سیاسی و تحقیر بهره برد. مبدع این کار، اصلاح‌طلبان بودند و اگر حضور نامزدهای پوششی فی‌نفسه بد است باید زبان آن‌ها به نفی گذشته و انتقاد از رویکرد جهانگیری و روحانی گشوده شود و سپس دیگر نامزدهای منتسب به جریان اصولگرایی را مجازات کرد. هر چند که گذر زمان و حضور یا انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی مشخص خواهد کرد تا چه‌اندازه ادعاهای اصلاح‌طلبان مبنی بر پوششی‌بودن این افراد، محلی از اعراب دارد یا نه. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۸۱۶۷۰۹:۱۷:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۳
هم هوچی گری بلند دارند و هم توخالی هستند و هم نامحرم
ناشناس۳۵۲۸۲۳۲۱۰:۲۷:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۳
یعنی میخواین بگین شما دنباله روی اصلاح طلبان هستید پس نامزد پوششی رو از اونها یاد گرفتید دنبال برجامی هستید که اونا بنیان گذاشتند.
ناشناس۳۵۲۸۳۳۷۱۲:۲۹:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۳
هیچکس بدنبال احیای اون برجام خسارت بار که سبب افزایش تحریم از 700 عنوان به 1500 عنوان شد نیست اگر توافقی هم صورت بگیرد به کلی با برجام متفاوت است و با تضمین لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی خواهد بود.
فرناز۳۵۲۸۶۸۳۱۶:۰۳:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۳
مرحوم‌ امیرعبدالهیان وزير سابق خارجه، صريحا گفت که ما از مذاکرات چیزی جز قرارداد سال ۱۳۹۴ نمی‌خواهیم. قرارداد سال ۱۳۹۴ چیزی جز برجام بود؟
ناشناس۳۵۲۹۶۷۶۱۱:۲۰:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۴
منظور شهید امیر عبداللهیان این بود که زیاده خواهی امریکا و اروپا در مسائل موشکی و پهپادی و منطقه ای را نمی پذیریم و فقط در مورد هسته ای مذاکره می کنیم.
ناشناس۳۵۲۸۹۲۹۱۹:۱۵:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۳
وقتی‌اصلاحاتچی‌باشی‌امااصلاح نشی‌ودچاراعوجاج‌وانحراف‌بشی چه‌باپوشش‌وبی‌پوشش،بین‌ مردم‌هیچ‌جایگاهی‌نداری
ناشناس۳۵۲۹۴۴۵۰۸:۳۰:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۴
نابغه! وقتی دولت رییسی می گوید برای احیای برجام مذاکره می کنیم یعنی برای همان برجام و نه برجام دیگری مذاکره می کنند. یک کم فکر کن!
ناشناس۳۵۲۸۳۹۸۱۳:۱۷:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳
دولت روحانی خسارت محض بود زیرا میانگین رشد اقتصادی و جذب سرمایه خارجی در 8 سال دولت قبل صفر بود و بیش از 7000 کارخانه تعطیل شد و نرخ بیکاری افزایش یافت و 4 سال پیاپی تورم افسار گسیخته داشتیم و قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد و کشور را با خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در شرایطی تحویل دادند که حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه بانک مرکزی نبود و برق منازل و صنایع وقت و بی وقت قطع می شد.
ناشناس۳۵۲۸۲۳۴۱۰:۲۸:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۳
همون روحانی و ظریف تمام تلاششون رو برای رفع تحریم ها کردن و تا زمان آمدن ترامپ موفق بودن ( ایران رو بندهای شورای امنیت خارج کردن) .شما چه کردید جز افزایش ؟
ناشناس۳۵۲۸۲۷۷۱۱:۰۵:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳
از همان هایی که باب مذاکره را ایجاد کردن در سال 83 و بعد آشوب 88 درست کردن و بعد آمدن به اسم رفع تحریم منافع ملی را واگذار کردن و بعد تحریم را دوبرابر کردن سوال کن!!
ناشناس۳۵۲۸۳۱۷۱۲:۰۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳
امیدوارم جلیلی رییس جمهور بشه .
ناشناس۳۵۲۸۳۶۸۱۲:۵۷:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳
فردی کارآمدتر و بهتر و با برنامه تر از قالیباف نداریم در بین این چند نفر
ناشناس۳۵۲۸۳۳۳۱۲:۲۷:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۳
دولت شهید رئیسی تحریم ها را خنثی و بی اثر کرده و صادرات نفت را به 2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را به رقم بی سابقه 54 میلیارد دلار سالیانه افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۵۲۸۴۱۹۱۳:۳۵:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۳
اخوی فقط به این نکته تامل کن که در بطن خود حرفها دارد: شکر کیلویی ۵۰ هزار تومان.
ناشناس۳۵۲۸۵۵۵۱۴:۵۰:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۳
ربطی ندارد
ناشناس۳۵۲۸۷۲۰۱۶:۳۶:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۳
اگر دولت قبل و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت شکر 300 هزار تومان شده بود.
ناشناس۳۵۲۹۰۱۴۲۰:۳۲:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳
اخوی چی رو موفق بودن؟ تو عقب راندن صنعت هسته ای تومعطل نگه داشتن کشور تو امکان تحریم بیشتر به امریکا یا گنجاندن بند فعال شدن مکانیسم ماشه تو برجام به صره ایراد گرفتن ما. برنامه نشان دادن هویج بود برا عقب راندن حکومت
ناشناس۳۵۲۸۲۳۶۱۰:۲۸:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳
این انقلاب تحت هیچ شرایطی دیگر بار بدست نااهلان و نامحرمان نخواهد افتاد
رضا۳۵۲۸۸۱۵۱۷:۲۷:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۳
یعنی نویسنده مقاله اینقدر یک طعنه زدن در مناظرات بهش برخورده؟ اگر پوششی بودن تاکتیکه طعنه زدن به کسی که با هدفی‌جز جار و جنحال و لجن پراکنی نیامده هم تاکتیک حساب میشه. اینکه تو دوربین نگاه کنی و چشم در چشم میلیون‌ها بیننده ادعا کنی پوششی نیست و بعد مناظرات کنار بکشی رویکر متناقض نیست به نظر شما؟
ناشناس۳۵۲۸۹۶۸۱۹:۴۷:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳
با این افرادی که گرد آقای پزشکیان جمع شده‌اند توصیه میشود مهدی جهانگیری و حسین فریدون هم اضافه شوند و از تجربیات ایشان هم در بین مساورانشان استفاده کنند عجیبه برخی اطرافیان آقای پزشکیان افرادی هستند که با اخوی شأن یا فرزندشان پرونده اقتصادی دارند ....یکی از نگرانی ملت دست یافتن همین افراد به قدرت است کاری که این اکیپ مجددا مدعی با صنعت هسته ای و موشکی ایران و با امنیت ایران کردند پیشرفته ترین بهپاد هرمس اسراییل هم نمی‌توانست انجام دهد
ناشناس۳۵۲۸۹۷۰۱۹:۴۷:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳
هر چه افراد پرحاشیه که مفاسد فرزند و داماد و برادر در پرونده دارند ریخته آند به دفاع از یک کاندیدا که ادعای دفاع از حق ملت را دارد
ناشناس۳۵۲۸۹۷۲۱۹:۴۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۳
بخشی از سوابق حامیان آقای پزشکیان ...به گزارش مشرق؛ در حالی حکم محکومیت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد که مسئله فساد اطرافیان به مسئله‌ای در لایه ارشد دولت روحانی بدل شده و پیش از این حسین فریدون برادر رئیس جمهور هم به دلیل فساد اقتصادی محکوم به حبس شده بود.
ناشناس۳۵۲۸۹۷۴۱۹:۴۹:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳
شما که ادعای بودن در جناح درست را داری دور بر حوزه انتخابیت را ببین یکی برادرش به جرم دست در جیب ملت بردن در زندان است و یکی برادر معاونش یکی فرزندش آن یکی در پرونده کرسنت و استات اویل و توتال زیر سوال است و
ناشناس۳۵۲۸۹۷۵۱۹:۵۰:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳
ترس ما از این گروه از بین بردن صنعت هسته ای ایران ،اوراق کردن سانتریفیوژها ،بتون ریزی رآکتورها ،اواره کردن دانشمندان اتمی این سرمایه های ملت ایران ،بازگرداندن عواملی که از اموال ملت ایران فرزندانشان در کانادا و آمریکا به خوشگذرانی مشغولند است ،و درنهایت لبخند ملیح ،ابوموسی اشعری ها خون بر دل امام علی در زمان خود کردند حال که انشالله از روی ساده لوحی باشد نه خدای ناکرده امر دیگری
ناشناس۳۵۲۸۹۹۱۱۹:۵۹:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۳
قطع برق در زمستان و تابستان، قطع گاز در زمستان، ایجاد رانت ارز ترجیحی برای ...، گره زدن مسائل معیشتی مردم به برجام ، تلفات بالای کرونا به دلیل عدم توانمندی در تامین واکسن و ده‌ها مورد دیگر از ناکارآمدی‌های دولت یازدهم و دوازدهم، چنان زخم‌های عمیقی بر جامعه ایران برجای گذاشت که به اعتقاد کارشناسان، ترمیم برخی از آنها نیازمند سالها زمان و تلاش چندبرابری است.
ناشناس۳۵۲۸۹۹۲۲۰:۰۱:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳
سه‌شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۹ سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت مهدی جهانگیری به حبس خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی جهانگیری گفت: این پرونده در جلسات قبل مورد سوال قرار گرفت و ادعا شده بود که حکم صادر شده ولی آن زمان حکم صادرنشده بود ولی امروز اعلام می‌کنم حکم نهایی صادر شده و ابلاغ شده و برای اجرا ارسال شده است. وی افزود: در این پرونده آقای مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین ۱۰۸ هزار دلار و با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر ۲۶ میلیارد ریال محکومیت حاصل کردند. اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به تحمل دو سال حبس دیگر و رد مال یعنی همین ۴۵۶ میلیارد ریال محکوم شده است. در رابطه با خودداری از ارائه اطلاعات واقعی به سازمان بورس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود و در ارتباط با ارز هم تحمل ۷۴ ضربه شلاق داشتند که دادگاه تجدیدنظر یک مورد از ۷۴ ضربه شلاق را تعلیق کرده و مورد دیگر از ۷۴ ضربه شلاق را به ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل کرده یعنی مجازات شلاق عملاً منتفی است ولی بابت هر کدام از این عناوین مجرمانه به تحمل دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده است
ناشناس۳۵۲۹۱۱۳۲۲:۲۱:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳
سه‌شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۹ سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت مهدی جهانگیری به حبس خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی جهانگیری گفت: این پرونده در جلسات قبل مورد سوال قرار گرفت و ادعا شده بود که حکم صادر شده ولی آن زمان حکم صادرنشده بود ولی امروز اعلام می‌کنم حکم نهایی صادر شده و ابلاغ شده و برای اجرا ارسال شده است. وی افزود: در این پرونده آقای مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین ۱۰۸ هزار دلار و با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر ۲۶ میلیارد ریال محکومیت حاصل کردند. اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به تحمل دو سال حبس دیگر و رد مال یعنی همین ۴۵۶ میلیارد ریال محکوم شده است. در رابطه با خودداری از ارائه اطلاعات واقعی به سازمان بورس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود و در ارتباط با ارز هم تحمل ۷۴ ضربه شلاق داشتند که دادگاه تجدیدنظر یک مورد از ۷۴ ضربه شلاق را تعلیق کرده و مورد دیگر از ۷۴ ضربه شلاق را به ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل کرده یعنی مجازات شلاق عملاً منتفی است ولی بابت هر کدام از این عناوین مجرمانه به تحمل دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده است.
ناشناس۳۵۲۹۱۱۵۲۲:۲۲:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳
حسین فریدون به ۵ سال حبس محکوم شد ایرنا : سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره رای پرونده حسین فریدون گفت: حسین فریدون به ۵ سال حبس محکوم شده است. غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: دادگاه تجدیدنظر رای نهایی را در مورد حسین فریدون صادر کرده است. سخنگوی قوه قضائیه، اتهام حسین فریدون را اخذ رشوه عنوان کرد.
ناشناس۳۵۲۸۱۷۱۰۹:۲۰:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳
دولت روحانی شده مثل بچه ناخلفی که حتی پدر مادرش هم مسؤولیت شو قبول نمی کنن.
ناشناس۳۵۲۸۱۸۵۰۹:۲۷:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳
این نکته صحیح است اما چیزی که در اردوگاه اصولگرایان کاملا مشهود است فقدان نوآوری است!
عمار۳۵۲۸۴۲۱۱۳:۳۶:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۳
از دو روز قبل كه رويكرد و اقبال به سمت آقاي پزشكيان تغيير كرده است جريان اصولگرايي با تمام توان حتي صدا و سيماي بي طرف به ميدان آمده اند خود صدا و سيما يك كانديداي پوششي است براي كوبيدن پزشكيان و جريان اصلاح طلبي .
ناشناس۳۵۲۸۷۰۳۱۶:۲۴:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۳
خودتان عامل هستید و نه مظلوم نمایی
ناشناس۳۵۲۸۹۷۸۱۹:۵۱:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۳
مردم از فساد برخی اخوی های سیاسیون سابق و فرزندان رانت خوار برخی دیگر که پرونده های فسادداقتصادی دارند و تحت لوای کاندید مشخص ...در حال تبلیغ هستند هم هیچ دل خوشی ندارند
ناشناس۳۵۲۸۱۹۱۰۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳
به نظرم خیلی منطقی هست که کاندیدای انتخاباتی وقت خودشو تلف کاندیدهای پوششی نکنه. ضمن اینکه این موضوع از اساس اشکال دارد. مگر نه اینکه برای هر کاندیدا وقت محاسبه میکنن که مبادا 10 ثانیه بیشتر از وقت قانونی خود دفاع نکند. حالا شما فکر کن جای یک کاندیدا سه کاندیدا از یک جناح داشته باشی، هم زمانشون سه برابر میشه و هم میتونن بین خودشون تقسیم کار کنن آخرم دو تاشون به نفع کاندید اصلی بکشن کنار. با چی منطقی میشه این ناعدالتی رو توجیه کرد؟ در خصوص زمان روحانی و جهانگیری هم اگه نخواهیم تاریخ رو تحریف کنیم حقیقت این بود که همون زمان هم ابتدا اصولگرا ها قصدشون این بود با چند نامزد وارد شن .. فقط شیخ زرنگ تر بود و دستشونو خوند و لحظه آخر جهانگیری هم وارد وزارت کشور شد و ثبت نام کرد و انصافا هم حین مناظره توازن قوا اتفاق افتاد. ولی اینا اصلا مهم نیست. مهم اینه که متوجه بشیم نفس این عمل بی عدالتی هست! مخصوصا وقتی از بین این همه آدم فقط 6 نفر تایید صلاحیت میشن! نه اینکه بگیم اگه 10 سال پیش یکی اشتباه کرد پس تا ابد ما میتونیم اون اشتباه رو تکرار کنیم!
ناشناس۳۵۲۸۲۶۱۱۰:۴۸:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۳
عدالت فقط برای گروه ما خوبه به دیگران هر ظلمی به نام مقدس شهدا و انقلاب مباحه
ناشناس۳۵۲۸۱۹۴۰۹:۳۵:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۳
همه میدانند که نارضایتی عمومی نسبت به گرانی ( که متاسفانه کمر ملت را چند سال پیاپی خرد کرده ) و بی توجهی دولت و مجلس به این موضوع ، علت اصلی بیشتر آرائی است که به صندوق کمپین جهانگیری و آخوندی و امثال آنها ریخته خواهد شد . کشوری که همین الآن ۸۰۰۰ خودرو مردم را به دلیل حجاب در توقیف پلیس دارد ، برای چای دبش فرش قرمز دست اندازی به ۳ میلیارد و سیصد میلیون دلار پهن کرد ! بعد هم جناب خاندوزی فرمود : اگر ارز گرفته ، پولش را داده !!!
ناشناس۳۵۲۹۲۷۲۰۱:۱۱:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۴
مردم اینقدر کم حافظه هستند که به بانیان وضع موجود رای بدهند؟!!!
عمران۳۵۲۸۱۹۶۰۹:۳۶:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۳
کاندیدای پوششی یکی از صدها نتیجه ی سیستم غیر حزبی است
ناشناس۳۵۲۹۰۰۴۲۰:۱۶:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۳
نامزدها در مناظرات باید اعلام کنند چطور می خواهند در کشور عمران کنند
ناشناس۳۵۲۸۲۰۲۰۹:۴۴:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۳
شخص آقای رییسی با اینکه می توانستند بسیاری از مسولان دولت دوازدهم را بابت تخلفات و فسادها به دادگاه معرفی کنند ولی با رافت با آنها برخورد کردند
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۲۸۲۰۵۰۹:۴۹:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳
نویسنده محترم همه چیز را گفته اند الا یک نکته چه بسا بسیار مهم تر و آن اینکه یادآوری پوششی بودن کاندیدای انتقاد کننده از جناب آقایان دکتر پزشکیان و پورمحمدی یعنی جناب زاکانی توسط این دو نفر از آقایان نامزدها فقط یک بهانه ای برای عدم پاسخگویی بوده است چرا که اصولا انتقادهای این نامزد(پوششی یا غیرپوششی) فراتر از انتقاد است و متاسفانه بعضا توهین آمیز و با ایراد اتهام همراه است و باز متاسفانه در برخی موارد عدم رعایت نزاکت در یک مناظره عمومی و با مخاطبین میلیونی است. و لذا اگر آقای دکتر پزشکیان یا آقای پورمحمدی به بهانه پوششی بودن ایشان از دادن هرگونه پاسخی هم خودداری نموده اند نشان از حسن تدبیر و درایت و پرهیز هر دو نفرشان از بالا گرفتن نوعی جار و جنجال و جلوگیری از هیاهو و تداوم حواشی بیهوده توسط نامزد منتقد آنهاست. والله اعلم
امید یاوری دارانی۳۵۲۸۲۶۵۱۰:۵۲:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۳
این نقدی بیهوده است زیرا در این دور از انتخابات 1+5 کاندیدا وجود دارد و انچه که مورد نقد قرار گرفته است به جناح غیر اصلاحات منسوب می باشد .پزشکیان تنهاست و 5 کاندیدای دیگر همگی خود را منتسب به جریان انقلابی می دانند . پوششی بودن فرصت استفاده زیادی به کاندیدای منتخب جناح انقلاب می دهد تا 5نفری به یک نفر حمله کنند.
ناشناس۳۵۲۸۳۵۸۱۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۳
عزیزم شورای نگهبان برای شما کار کرده با این نحوه چیدن در حالی که باید این فرد رد صلاحیت می شد در ضمن اگر تعداد کاندیدها یک به یک بود که جبهه مقابل یکی می شد و دوبرابر بیشتر از دوستان شما رای می‌داشتند و نظر سنجی هم به خوبی نمایان هست که همین وضع پیش برود به دور دوم می رود و با پیش فرض این که یکی از افراد دور دوم راه یافته پزشکیان باشد حتی ایشان نفر اول باشد فرد دیگر هرکس باشد رای آن 4 نفر دیگر تجمیع می شود به فرد دور دوم راه یافته و پزشکیان از رئیس جمهور شدن باز می ماند
ناشناس۳۵۲۸۴۵۰۱۳:۵۷:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳
یک هفته دیگر همه چیز مشخص می گردد!
امید یاوری دارانی۳۵۲۹۶۴۱۱۰:۵۹:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۴
بخشی از تحلیل شما را قبول دارم که شاید به دور دوم کشیده شود اما اینکه لزوما رای 4 کاندید دیگر به سبد انقلابی دیگر ریخته شود صحیح نیست . صبور باش میوه صبر شاید شیرین باشد.
ناشناس۳۵۲۸۲۰۷۰۹:۵۱:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳
نگاه سیاست زده یعنی همین مقاله. یا این کار خوبه یا بد. اگه خوبه که بگید خوبه اگه بد هم هست هرکس که انجام داده بده فرقی نداره اصلاح طلب باشه یا اصول گرا. در ضمن ما تا اونجایی که ذهنمون یاری میده جهانگیری از اول گفت که نمیخواد بمونه و برای دفاع از دستاورد های دولت وقت اومده نه مثل جناب زاکانی که دوره قبل به همتی فرمودند دیگه نبینم از این حرفای پوششی بزنید ها(انگار با بچه داره حرف میزنه) و این دوره هم بگه که من تا اخر میمونم و وعده های انچنانی بده بعد دو روز مونده به انتخابات بکشه کنار بگه یهو من به این نتیجه رسیدم که فلانی اصلح هستش. در ضمن همون 96 هم انگار یادتون رفته که همین اقای قالیباف یه ماه وعده وعید داد یه هفته مونده به انتخابات کشید کنار به نفع رئیسی. همچین این اتفاق پوششی بودن اختراع اصلاح طلب ها نبوده عملا اختراع اصول گرایان بوده که اصلاح طلب ها هم برای دفاع از همین روش اشتباه استفاده کردند.
ناشناس۳۵۲۸۲۱۰۰۹:۵۴:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۳
نااهلان و نامحرمان که خود را وابسته به آقای پزشکیان کرده اند تاریخ را تکرار خواهند کرد و پزشکیان را هم مانند میر حسین موسوی در چاه ویل خواهند انداخت
ناشناس۳۵۲۸۲۵۲۱۰:۴۱:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۳
جالب هست رفتند در ستاد و چنان حرف می زنند که انگار تازه می خواهند در دولت سکان دار شوند!!
ناشناس۳۵۲۸۲۱۶۱۰:۰۳:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۳
شما به عنوان رسانه باید سعی کنید بی طرف باشید نه مغرضانه هر چند عملکرد شما هم نشون میده طرفدار کدام طیف هستین
ناشناس۳۵۲۸۲۵۵۱۰:۴۳:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۳
مغرض همان ها هستند که فرار رو به جلو می کنند .
ناشناس۳۵۲۸۲۲۱۱۰:۱۶:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۳
کمیسیون اصل ۹۹ مجلس شکایت قریب یک میلیون نفر از مردم از دولت دوازدهم را به جریان بیاندازد
ناشناس۳۵۲۸۳۷۰۱۲:۵۷:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۳
یک میلیون که رقمی نیست اجازه بدید مردم شکایت کنند ببینید چندمیلیون از کیا شاکی اند
ناشناس۳۵۲۸۹۸۷۱۹:۵۵:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۳
مردم از عوامل ارتشا استات اویل ،کرسنت ،توتال ،فساد در وزارت مسکن و شهرسازی در زمان ریاست جمهوری ...،از صرافی های غیر مجاز و رانتخوران تعیین کننده مدیران بانک‌ها جهت سو استفاده از تسهیلات رانت محور از....بسیار بیشتر شکایت دارند بسیار بسیار بسیار بیشتر مردم مایل نیستند کسانی که برای خوشگذرانی فرزندانشان در آمریکا و اروپا و کانادا به اموال ملت چشم دوخته آند دوباره سر کار بیایند آنهم تحت لوای کاندیدایی که ادعای دفاع از ملت را دارد
ناشناس۳۵۲۸۲۲۴۱۰:۲۱:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۳
بخشی از سوابق حامیان آقای پزشکیان ...به گزارش مشرق؛ در حالی حکم محکومیت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد که مسئله فساد اطرافیان به مسئله‌ای در لایه ارشد دولت روحانی بدل شده و پیش از این حسین فریدون برادر رئیس جمهور هم به دلیل فساد اقتصادی محکوم به حبس شده بود.
ناشناس۳۵۲۸۴۲۹۱۳:۴۴:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۳
وزیر کشاورزی شما هم یکی از محکومان چای دبش است!
ناشناس۳۵۲۹۰۲۳۲۰:۴۹:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳
ولی اخوی مدیران ارشد نظام نبود یک‌خاین به اموال کشور بود که بلافاصله توسط آقای رییسی به قوه قضاییه معرفی شد نه آنکه خط قرمز اعلام شود
ناشناس۳۵۲۹۲۸۷۰۱:۳۰:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۴
بدون هیچگونه هوچی گری محاکمه شد
ناشناس۳۵۲۹۲۹۴۰۱:۴۵:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۴
منفی جان! حکم یه سال زندان بهش دادن.
حمید۳۵۲۸۲۲۸۱۰:۲۴:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۳
اگر چنین باشد حضور آقای شمخانی در انتخابات دور دوم آقای خاتمی هم پو ششی بوده چون وزیر دفاع دولت خاتمی بود
ناشناس۳۵۲۸۲۳۳۱۰:۲۷:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۳
رییس جمهور بعدی باید بداند : اقتصاد جزیره ای به جای نخواهد رسید و باید دنبال رفع تحریم ها و مبارزه با فیلترینگ . گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد
ناشناس۳۵۲۸۲۸۷۱۱:۱۳:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۳
دولت بعدی اصلاح ساختار اقتصادی کند کافی هست
ناشناس۳۵۲۸۲۵۹۱۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳
این نشان میدهد حتی در یک تاکتیک ساده هم اصولگرایان فاقد خلاقیت هستند.
ناشناس۳۵۲۸۲۶۲۱۰:۴۸:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۳
بهر حال پوششی ،پوششی است میخواهد هرکه باشد کسی که نمیخواهد تا آخر بماند ،نباید جدی گرفته شود
ناشناس۳۵۲۸۲۶۶۱۰:۵۳:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳
اگر 5 نفر را در مقابل یک نفر بگذاری عدالت است؟!! کاندیدایی اسمش پوششی است که اساسا رایی ندارد و از اول هم نه برای رای آوری که برای حمله به دیگران وارد بازی می شود. زاکانی را نگه دارید تا معلوم شود چند تا رای دارد. او را با جهانگیری مقایسه می کنید؟ جهانگیری اگر بیشتر از روحانی رای نداشت قطعا کمتر هم رای نداشت. البته جهانگیری به دلیل تسلط کامل اجرایی در دولت حضور داشت و پاسخ های منتقدان به عملکرد دولت روحانی را می داد.
امید یاوری دارانی۳۵۲۸۲۶۷۱۰:۵۵:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۳
#شفافیت #رسانه_ازاد #نظارت_مردمی سه رکن مهم در اصلاح امور مملکت است .بیاییم برای اجرای انها تلاش کنیم.
ناشناس۳۵۲۸۳۰۸۱۱:۴۱:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۳
اگر کسی از کارنامه سعید جلیلی خواست بداند، بهتر است وضعیت اقتصادی و معیشتی عامه مردم و نه برخی طیف‌ها و حلقه‌های خاص را ارزیابی کند؛ آن‌ها بانیان وضع موجود هستند با کارنامه‌ای پر از تورم‌های سرسام‌آور، تولید شده در تشکیلات دولت سایه.
ناشناس۳۵۲۸۳۲۲۱۲:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۳
برای اکثریت قریب به اتفاق مردم واژه هایی مانند اصلاح طلب و اصول گرا و... بسیار ملال آور شده .
م فلاح۳۵۲۸۳۳۲۱۲:۲۴:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳
شما سعی می کنید بگید بیطرف هستید ولی کاملا مشخصه همیشه تحلیل هاتون کاملا جهت دار هست و مخاطب به خوبی تشخیص می ده .
ناشناس۳۵۲۸۳۳۸۱۲:۳۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۳
امیدوارم زاکانی بمونه تا بهش ثابت بشه که جایگاهی بین مردم نداره.
رادمهر۳۵۲۸۶۱۲۱۵:۱۰:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۳
اگه جلیلی نبود زاکانی رئیس جمهور میشد
ناشناس۳۵۲۹۰۲۹۲۱:۰۲:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳
همین الان در تمام نظر سنجی ها در ته جدول است
ناشناس۳۵۲۸۷۱۴۱۶:۳۳:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۳
در عرف سیاسی شما روحانی اصول گرا بود یا اصلاح طلب؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

  2. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  3. کشوری که درس عبرت شد!

  4. متولی و حرمت امامزاده!

  5. شمارش معکوس آغاز شد!

  6. هم «هو» شد، هم منزوی!

  7. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  8. رویابینی در سیاست خارجی !

  9. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

  10. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  11. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  12. بازی تبلیغاتی اسرائیل

  13. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

  14. حزب‌الله از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد/ رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت

  15. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

  16. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  18. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

  19. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  20. حزب الله از نفس نمی افتد

  21. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  22. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

  23. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

  24. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  25. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

پربحث‌های هفته

  1. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  2. متولی و حرمت امامزاده!

  3. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  4. رویابینی در سیاست خارجی !

  5. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  6. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  7. حزب‌الله از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد/ رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  9. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  10. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  11. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

  12. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  13. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

  14. پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان/ مسلمانان در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

  15. نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله: مهیای آنم همراهتان باشم

  16. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

  17. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

  18. محسن رضایی: سوریه، عراق و ایران هرچه زودتر تصمیم بگیرند

  19. نماینده مجلس : مسببان حادثه معدن طبس باید شناسایی و با گیوتین اعدام شوند

  20. پزشکیان: به چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟

  21. رهبر انقلاب: جرات حمله به مرزهای ایران را ندارند /ما با نظام سلطه مخالف هستیم

  22. فریاد صریح انقلاب اسلامی

  23. تله جنگ!

  24. یاد شهیدان ضامن منحرف نشدن از جهت‌گیری‌های انقلاب است  

  25. ظریف: ایران حق دارد ترور شهید هنیه را تلافی کند/ دولت ترامپ با خروج از برجام اشتباه محاسباتی کرد

آخرین عناوین