توصیه احمد توکلی به نامزدهای انتخابات: در دولت خود از اقتصاددانان عدالت‌خواه و حامی اقشار ضعیف بهره ببرید

  4030402124 ۲۳ نظر، ۳ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری به آنان توصیه کرد تا در صورت انتخابشان توسط مردم ، بدنه دولت خود اعم از معاون اول و تیم همراه را از میان اقتصاددانان توسعه گرای عدالتخواه، فسادستیز و مدافع حقوق مالکیت و قانون و حامی جدی اقشار مستضعف انتخاب کنند.

توصیه احمد توکلی به نامزدهای انتخابات: در دولت خود از اقتصاددانان عدالت‌خواه و حامی اقشار ضعیف بهره ببرید

به گزارش الف متن این نامه به شرح زیر است:

    بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
برادران ارجمند نامزدهای محترم انتخابات چهاردهمين دوره ریاست جمهوری 
 باسلام و احترام
برخود لازم دیدم، خیرخواهی برای رهبران کشور را پیش از آن‌که بار مسئولیت به اذن خدا و دست مردم به دوش آنها گزارده شود، آغاز کنم. امروز بزرگترین مسئله مردم، معيشت آنهاست و اقتصاد ملی از فساد و معضلات دیگری رنج می برد که باید هرچه سریعتر به نفع کشور حل شود. اگر کشور درگیر جنگ نظامی باشد و به شما خبر برسد که جبهه مهمی در حال سقوط است چه می کنید؟ مسلماً مانند هر فرمانده دلسوز و عاقلی بهترین امیر، بهترین سردار و زبده ترین نیروهای خود را به آنجا میفرستید. حالا اگر جنگ، اقتصادی باشد؛ اینجا هم عقلانی ترین و مؤثرترین آنها سپردن فرماندهی به اقتصاددانانی است که به دنبال مدلهایی هستند، سازگار با اقتضائات ملی و جهتگیری انسانی- اسلامی. یعنی مدلهایی که تنها بر رشد تأکید نداشته باشند، بلکه آثار تعقیب آن مدلها به جای دامن زدن به نابرابری، شکاف طبقاتی را کاهش دهد. در این صورت این فرماندهان بجای تبعیت از الزامات یا توصیه های صندوق بین المللی پول به اقتضائات ملی و سایر مؤلفه های واقعی توجه می کنند.

مدل تحمیلی یا همان مدل IMF  یعنی همان سیاست تعدیل ساختاری که به تمام کشور های بحران زده عضو صندوق که وام بخواهند تحمیل گشته است و به سایر اعضاء که حاضر به استقراض نیستند، موکداً توصیه می شود. ولی در قاطبه موارد، چون بر بنیادگرایی بازار(Market Fundamentalism) اصرار است و نگاه غیر علمی "یک نسخه برای همه" تعقیب می شود، برای غالب کشور ها شکست آفریده است. به قول جوزف استیگلیتز رئیس اقتصاددانان بانک جهانی و رئیس مشاوران اقتصادی کلينتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا، وقتی از صد بیمارِ یک پزشک، ۹۵ بیمار میمیرند، مسلماً عیب در نسخه تجویزی است. استیگلیتز به خاطر این موضعگیری که جمع بندی هزاران تحقیق علمی بود، در سال ۲۰۰۰ از بانک جهانی اخراج شد ولی به خاطر نقش برجسته او در این پژوهش ها، در سال 2001 برنده جایزه نوبل اقتصاد شد.

متأسفانه شما برادران در زمانی به دنبال کسب مسئولیت هستید که مشکلات اصلی کشور اقتصادی است و تخصص همه شما غیر از اقتصاد است. ۳۵ سال است که دولت های پس از جنگ با ضعف و قوت متفاوت از مدل تعدیل ساختاری پیروی کرده اند. حالا کارها پیچیده تر شده است. در این وضعیت اگر تدبیری اندیشیده نشود، از هیچ کدام از شما آقایان انتظار نمیرود که به حل مشکلات و معضلات اقتصادی توفیق یابید. راه موجود این است که سکان اقتصاد کشور به دست اقتصاددانی در سمت معاون اول سپرده و انتخاب تیم اقتصادی دولت به وی واگذار گردد. معاون اول باید در جامعه علمی اقتصاد دانان کشور معتبر باشد. و تیم نیز از کسانی تشکیل شود که مانند خود وی، مدل مخرب سیاست های تعدیل ساختاری را بشناسد و تعقیب سیاست تثبیت را وظیفه خویش بشمارد. مسئولیت بالاتر معاون اول و نقش وی در انتخاب همکاران اقتصادی، به وی برای ایجاد هماهنگی بین اقدامات دولت بر اساس استراتژی تثبیت، قدرت می بخشد. در این صورت می شود انتظار داشت که مشکلات در زمان مناسب خود حل گردند.
از سه دوره قبل که وضع مشابهی از جهت بهره گیری از تخصص ها مطرح بود، این پیشنهاد داده شد. حالا به شما برادران نیز موکداً همین توصیه را می کنم، فرصت اصلاح اقتصاد ملی و معیشت مردم را حتی برای یک روز از دست ندهید. هنگامی که رئیس جمهور اقتصاددان نیست، انتخاب معاون اول و تیم همراه از میان اقتصاددان، توسعه گرای عدالتخواه، فسادستیز، پاکدست، راستکردار، وطن دوست، مدافع حقوق مالکیت و قانون و حامی جدی اقشار مستضعف، ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر است. اگر این پیشنهاد پیش از 8 تیر تحقق یابد، مردم خواهند دانست که به چه کسانی و با چه درجه ای از امید آفرینی رأی می دهند و به مشارکت مردم در انتخابات که به صلاح مُلک و ملت است، کمک خواهد شد.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                  احمد توکلی

دیدگاه کاربران

الاحقر شیخ حسنعلی سبد سبد گل یاس۳۵۲۷۶۷۷۱۹:۰۸:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲
ریاست محترم سمن دیده بان شفافیت و عدالت جناب دکتر توکلی متاسفانه بر اثر نوسانات شدید اقتصادی و همچنین انواع فسادهای اقتصادی و سو استفاده از قدرت و موقعیت عده زیادی به ثروت های نامشروع افسانه ای و گنج قارونی رسیده اند مجلس شورای اسلامی باید قانونی وضع نماید که این ثروت های حرام و نامشروع بطریق مقتضی به بیت المال بازگشته و متصرفین به مجازات سختی برسند
ناشناس۳۵۲۷۸۲۰۲۱:۳۵:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۲
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون از کجا آورده ای می باشد که چند سال است تصویب شده ولی اجرایی نشده است
ناشناس۳۵۲۸۰۵۵۰۶:۵۲:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳
جناب آقای دکتر توکلی در تمام دنیا این یک قانون و قاعده است که اگر بالگرد مسئولی دچار سانحه شوند در جهت حمایت از خون آنها و شناسایی مقصران محتمل امنیتی و پروازی نتیجه تحقیقات به مردم و رسانه ها اطلاع رسانی میشود.
ناشناس۳۵۲۸۰۵۷۰۶:۵۶:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳
همین عدم اجرای مشروعیت سنجی اموال برخی چه آنهایی که با رانت برادر صرافی غیرمجاز و با نفوذ در مدیریت بانکها و فراری دادن ابر بدهکار ها و چه آنهایی که با رانت برخی استاندارها و مسئولین سواپ انحصاری نفت ثروت نجومی بدست آوردن. چه آنهایی که با ارتشا و رابطه با متنفذان نفتی استات اویل و کرسنت و توتال اموال مردم را به جیب زدند باعث شد فساد سیستماتیک و فراگیر شود و موجبات ناراحتی ملت را پدید آورد .
ناشناس۳۵۲۸۰۵۹۰۶:۵۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۳
مبارزه با فساد. باید عملی محقق شود به عمل کار برآید به نصب پلاکارد محقق نمی‌شود مشروعیت سنجی اصل ۴۹ و اصل ۱۴۲ و موظف کردن ابر نهادهایی که فرار مالیاتی دارند
رضا۳۵۲۷۶۹۳۱۹:۱۶:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲
مشکلات اقتصادی کشور راه حل سیاسی دارد نه اقتصادی
ناشناس۳۵۲۷۸۲۶۲۱:۳۹:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲
در گام دوم انقلاب باید انقلاب اقتصادی صورت بگیرد
ناشناس۳۵۲۷۶۹۹۱۹:۲۲:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲
آرزوی توفیق و سلامتی کامل برای جناب دکتر توکلی این مرد بزرگ در مبارزه با فساد و احقاق حقوق مردم از خداوند متعال داریم برای سلامتی ایشان صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد
ناشناس۳۵۲۷۷۰۸۱۹:۲۸:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲
سلام آقای توکلی اشاره به جایی بود . پاک دست ترین دولت کدام دولت بود؟
ناشناس۳۵۲۷۸۳۷۲۱:۵۲:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲
آقای توکلی لطفا از وزیر اقتصاد بخواهید پاداش های کلانی که به حساب مدیران بانک های اصل ۴۴ بابت پاداش ترازنامه در تاریخ ۳۱ خرداد رفته است را بررسی نمایند
ناشناس۳۵۲۷۷۱۶۱۹:۳۷:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲
اقتصاد کشور با درمان موضعی قابل اصلاح نیست نیاز به انقلاب اقتصادی دارد به این معنی که باید از اساس یکبار برای همیشه ملی شود و از نو ساخته شود
امید از گیلان۳۵۲۷۸۴۱۲۱:۵۵:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲
از شما دکتر توکلی عزیز تمنا می کنم چند نمونه از اقتصاد دانان مردمی مثل شخصیت شما و دکترنادران عزیز را به نامزدهای گرامی اعلام فرمایید.
ناشناس۳۵۲۷۸۵۵۲۲:۱۵:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲
دمت گرم
ناشناس۳۵۲۷۸۷۱۲۲:۴۲:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲
اقتصاد کشور نباید دنبال رانت و چند نرخی و سرکوب باشد تا رفاه درست شود
ناشناس۳۵۲۷۹۰۵۲۳:۳۰:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲
جناب آقای دکتر لطفا تذکری به دولت مستقر هم بدهید؟
ناشناس۳۵۲۸۱۰۷۰۸:۱۰:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۳
این مشکلات نتیجه مدیریت همین آقایان است
ناشناس۳۵۲۸۱۴۲۰۸:۴۳:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۳
درود بر مرد منصف جناب توکلی ،و آرزوی سلامتی
ناشناس۳۵۲۸۱۵۸۰۹:۰۶:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۳
جناب توکلی عزیز، برای تعقیب سیاست تثبیت و توقف سیاست تعدیل، منابعش از کجا تامین میشود؟ آغاز کنار گذاشتن این سیاستها از زمانی بود که دولت منابع کافی نداشت. حدود یک قرن است ما خام فروختیم و برای ایجاد شغل و رفاه نیمچه صنعتی با عمق داخلی نه چندان مطلوب راه انداختیم. ماهیت صنعتی این کشور چه در بخش نظامی و چه در بخش غیر نظامی، تهش به واردات وصل است. در تله تحریم رفتیم، پولهایمان را بلوکه کردند و بعد بالا کشیدند و صنعت مان به عقب رفت و به امید دور زدن تحریم رفتیم دنبال خام فروشی و منت کشی پیش نوکر کدخدا. آنها هم همین کار را کردند که کدخدا کرد. داریم میریم به سمت آنکه خام بفروش فقط غذا و دارو بگیر. حالا با سیاست تثبیت این مسیر را برویم یا تعدیل چه فرقی میکند برادر؟
ناشناس۳۵۲۸۲۲۹۱۰:۲۵:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۳
رییس جمهور بعدی باید بداند : اقتصاد جزیره ای به جای نخواهد رسید و باید دنبال رفع تحریم ها و مبارزه با فیلترینگ . گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد
جواد۳۵۲۸۲۳۹۱۰:۲۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۳
تا زمانی که آزادی رسانه و گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد نه عدالتی وجود خواهد داشت نه امور مملکت به سامان خواهد شد
phln۳۵۲۸۴۸۲۱۴:۱۱:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳
در دولت پزشكيان اقتصاد ندان هاي ليبرال و اشرافي چون آخوندي و جهانگيري عنان اقتصاد مملكت رو در دست خواهند گرفت. در صورت پيروزي او مملكت به سمت انفجار خواهد رفت. چون طبقات ضعيف بيش از اين تحمل ندارند. 8 سال در دولت روحاني جواني مان از بين رفت . اجازه نمي دهيم بازهم همان ها سر كار بيايند يا بر ما حكومت كنند
ناشناس۳۵۲۸۷۳۹۱۶:۵۴:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۳
جناب آقای دکتر توکلی سخنانتان صحیح است. ولی الان متاسفانه وزرای سوپر میلیارد کابینه های دهه ۹۰ را می بینیم که عملا حامیان و همه کاره ستادهای انتخاباتی شده اند. وزیری که بعد از ۴ سال وزارت مسکن، افتخارش را عدم ساختن حتی یک واحد مسکونی برای مردم می دانست. چنین افرادی با این حد حمایت، بعدا سهم خواه وزارت و یا حداقل کسب رانت‌های بعدی خواهند بود.
ناشناس۳۵۲۹۱۶۲۲۳:۲۹:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۳
بیان چنین مطالبی جنبه شعار داشته و به هیچ وجه نشانه روند و برنامه ای مشخص نیست. کنترل اقتصاد و ساختار بسته و دولتی آن معضل اصلی کشور است و افرادیکه با شعار برای پوشش اقتصاد برای افراد کم بضاعت وارد میدان میشوند بیشتر به سمت دولتی شدن امور اقتصادی تمایل دارند. به اندازه کافی دولت در اقتصاد دخالت و تاثیر دارد و بهتر است آزادسازی اقتصاد مورد توجه رییس جمهور آینده باشد. اگر ریسس جمهور آینده فقط اندازه دولت را در دوره ماموریت خود کاهش دهد بیشترین کمک را به اقشار ضعیف کرده است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  15. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  16. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  17. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  18. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  19. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  20. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  21. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  22. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  23. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  24. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  25. قالیباف یا جلیلی؟

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  18. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  19. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  20. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  21. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  22. قالیباف یا جلیلی؟

  23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین عناوین