خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

سعیده اسکندری، گروه اجتماعی الف،   4030407075 ۴۱ نظر، ۱۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

بر اساس برآوردهای بانک جهانی، پدیده فرار مغزها از ایران سالانه ۵۰ میلیارد دلار خسارت روی دست کشورمان می گذارد. کاملا طبیعی است که کشورهای مختلف در حوزه های گوناگون با چالش ها و مشکلاتی رو به رو باشند. چالش هایی که دولت ها معطوف به آن ها و حل کردنشان هستند و اساسا همین مساله به مثابه یک شاخص برای شناخت آن ها به عنوان دولت هایی کارآمد و یا ناکارآمد ایفای نقش می کند. این قاعده در مورد کشورمان ایران نیز برقرار است. در این راستا، یکی از چالش هایی که ایران سال هاست با آن به نحوی جدی دست به گریبان است، مساله فرار مغزها و مهاجرت نخبگان از کشورمان است. 

از این رو، برخی نشریات غربی نظیر نشریه فاییننشیال تایمز با استناد به برخی داده ها، به این مساله اشاره داشته‌اند که در سال 2020 چیزی بیش از 40 هزار نخبه و در سال 2021 چیزی بیش از 115 هزار نخبه از کشورمان مهاجرت کرده اند. روندی که به نظر می رسد همچنان ادامه دار بوده و در موقعیتِ یک چالش برای کشورمان قرار دارد. بانک جهانی در جریان یک گزارش در سال 2017، خسارات سالانه پدیده فراز مغزها را برای کشورمان چیزی در حدود 50 میلیارد دلار عنوان کرده است. 

در حقیقت، سالانه میلیاردها دلار هزینه‌هایی که برای پرورش افراد نخبه در کشورمان و در قالب نظام آموزشی ایران به انحا مختلف انجام می شود، هدر می رود و در عوض دیگر کشورها از استعدادها و نخبگان علمی و فکری ما بهره می برند و روند توسعه خود را تقویت می کنند. در این رابطه، اینطور به نظر می رسد که جریان حکمرانی و به طور خاص دولت جدید کشورمان در مواجهه با مساله فرار مغزها بایستی دو رویکرد مهم و محوری را در دستورکار داشته باشند. 

اولا، چالش و معضل خسارتبار فرار مغزها به معنای واقعی کلمه بایستی به یک اولویت و مساله مهم برای مقام‌های مسوول تبدیل شود. تا زمانی که یک مشکل به یک "مساله" مهم برای جریان حکمرانی و کارگزاران آن تبدیل نشود و ظرفیت های مختلف برای آن بسیج نشوند، اینکه صحبت از حل کردن آن بکنیم، به هیچ عنوان منطقی و درست نیست. 

از این رو، اصلِ مشکل و مساله بایستی با اولویت بالا از سوی جریان و نظام حکمرانی و به طور خاص دولت جدید در کشورمان مورد شناسایی قرار گیرد و ظرفیت های گوناگون برای مخاطب قرار دادن آن بسیج شوند. 

دوم اینکه جریان حکمرانی در ایران باید تا جای ممکن اقدام به ایجاد جذابیت در کشورمان به ویژه برای نخبگان از حیث اقتصادی و فراهم ساختن امکانات کند و در حقیقت انگیزه های آن ها برای ماندن و حضور در کشور را تقویت کند. این روند نیز نیازمند مطالعات دقیق و کارشناسی است و باید فارغ از اینکه کدام دولت در قدرت باشد، به مثابه یک خط مشی ثابت و ادامه دار در کشورمان تعریف شود. 

تردیدی نیست که نخبگان ایرانی ترجیح می دهند توان علمی خود را در راستای آبادانی کشورشان صرف کنند. موضوعی که هم مطلوب آن ها و هم در راستای منافع ملی ایران است. توجه داشته باشیم که در جهان کنونی، آنچه قدرت ساز است، دانش و علم است. مساله ای که روندهای توسعه ای در جهان تا حد زیادی معطوف به آن هستند.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۶۹۵۲۱۱:۰۲:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۸
برخی مسئولان نخبگان را مزاحم می‌بینند و بدشان نمی‌آید از آنها خلاص شوند.
رهرو۳۵۳۷۲۳۴۱۶:۵۱:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۸
تولید دانش برای رفاه و سلامت بشریت با داشتن و برآورد کردن امکانات و تجهیزات لازم دراجرای این. امر در سراسر کره زمین افتخاریست برای ایرانیانی که دانش آموخته این سرزمین هستند. مطمئنا مردمان ایران زمین هم ازین تولید دانش فرزندان خود سود و بهره خواهند بود حتی اگر این مسیر دانش بیرون از کشور ایران باشد رسیدن و داشتن رفاه برای این دانشمندان هم ایرادی ندارد حتی در اگر بیرون از ایران باشد
ناشناس۳۵۳۶۹۷۸۱۱:۲۹:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۸
مهاجرت نخبگان بحرانی نیست
ناشناس۳۵۳۷۱۱۳۱۳:۲۹:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۸
اینده هر کشوری رو نخبگان تضمین میکنن
ناشناس۳۵۳۷۵۵۶۰۸:۱۲:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۹
این حرف درسته که آینده مملکت رو نخبگان میسازند ولی خود نخبه پنداری هم در خیلی از افرادی که به هر دلیل مهاجرت میکنند، شایع است.
ناشناس۳۵۳۷۱۲۰۱۳:۴۲:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۸
تا به چی بگی نخبه. ولی همینها که دارند میرن سرمایه های مملکت هستند چه یک کارگر ساده باشند چه یک دانشمند
ناشناس۳۵۳۷۱۳۰۱۳:۵۳:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۸
وقتی وجود مشکل را قبول نکنید یا بدتر از آن، اگر قبول کنید ولی اهمیت آن را درک نکنید، هیچ گاه به دنبال رفع آن نخواهید رفت!
ناشناس۳۵۳۷۲۸۴۱۸:۳۶:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۸
من کارمند دولت هستم. به طور مستمر جلساتی رو با شرکت های کوچک و بزرگ خصوصی داریم. وقتی به یاد میارم که ۵ سال قبل یا ۸ سال قبل نمایندگان شرکت های خصوصی چه کیانی بودند و امروز چه کسانی هیستند واقعا برای آینده کشور نگران میشم
ناشناس۳۵۳۷۴۸۱۰۱:۲۰:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۹
و در همه جا رخ می دهد حتی آلمان جز بزرگترین فرار
ایرانی۳۵۳۷۷۲۸۱۱:۲۹:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۹
تو اصلا میدونی نخبه چیه که فرمایش در میکنی که بحرانی نیست.
ناشناس۳۵۳۷۰۶۸۱۲:۵۱:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۸
آفرین بر گزینش و سایر دوستان و آشنایان و بستگان و رفقا
ناشناس۳۵۳۷۰۸۹۱۳:۰۳:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۸
متأسفانه الان نه تنها نخبگان بلکه سرمایه گذاران و حتی کارگران و نیروی کار جوان هم از کشور خارج میشن
ناشناس۳۵۳۷۳۵۸۲۱:۱۲:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۸
باورتون میشه آرایشگر محل ما مهاجرت کرده کانادا
ناشناس۳۵۳۷۱۲۱۱۳:۴۲:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۸
قیاس درستی نیست. جای خسارت مادی را میشود جبران کرد ولی خالی شدن نبوغ و استعداد غیر قال جبران.
ناشناس۳۵۳۷۱۲۳۱۳:۴۷:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۸
بیندازید گردن افغانها
ایرانی۳۵۳۷۱۴۶۱۴:۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۸
اونهایی که با هزینه این مردم درس می خونند و پس از سال‌ها نمک دان می شکنند، رو چه باید نامید؟؟
ناشناس۳۵۳۷۱۹۴۱۵:۲۳:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۸
اینا نخبه نیستن خائن و مزدور هستن که بخاطر اینکه گرفتار نشن فرار میکنن
ناشناس۳۵۳۷۲۵۴۱۷:۲۸:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۸
عزیز من مشکل شکستن نمکدان نیست مشکل گذران زندگی است یک مهندس باسابقه و ماهر انور مرزها ده برابر بیشتر درآمد دارد تازه نگران چیزهایی مانند تورم و تصمیمات لحظه ای اولیای امور هم نیست
ناشناس۳۵۳۷۲۵۹۱۷:۵۴:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۸
هزینه مردم؟؟؟؟ کدوم مردم؟
احمد۳۵۳۷۲۷۸۱۸:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۸
با کمی سوادو شعور و فهم به راحتی میشه فهمید که مقصر واقعی سیستم یا اشخاصی هستند که زمینه ماندن و خدمت کردن برای این افراد رو فراهم نکرده یا نمی‌خواهند فراهم کنند یا منافعشان رو در رفتن نخبه ها می‌بینند . والا هیچ کس در شرایط یکسان، غربت را به خانه ترجیح نمی‌دهد. التماس تفکر !
ناشناس۳۵۳۷۲۸۵۱۸:۳۸:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۸
هزینه مردم؟ مگر خارجی بودند؟ پول مملکت سهم آنها هم بوده است
امیر۳۵۳۷۲۹۱۱۸:۴۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۸
اونهایی که شرایط رو برای افرادی که دلشون میسوزه تنگ می‌کنند و نمیگذارند کار موثری کنند تا سوق بدنشون به کشورهای خارجی رو چی میشه اسمشون رو گذاشت؟
ناشناس۳۵۳۷۴۲۲۲۳:۱۰:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۸
بمانند که چی در کجا مغزشان را بکار برند.
ناشناس۳۵۳۷۴۷۰۰۰:۴۴:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۹
وقتی به خاطر یه تار مو وپوشش مردم رو اذیت می کنید خب چه کار کند
ایران۳۵۳۷۱۸۱۱۵:۰۷:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۸
نخبگان ایران با نخبگان دنیا تفاوت دارند ، عده ای از نخبگان ایران آشوبگر مزدور و خائن هستن که در واقع به خواست خود نمی‌روند بلکه بخاطر خیانت به کشور مجبور هستند فرار کنند
باهر۳۵۳۷۱۸۵۱۵:۱۲:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۸
فرض می کنیم در سال 2017حداکثر سی هزار نفر نخبه از کشور رفته باشند که با محاسبات بانک جهانی، پنجاه میلیارد دلار ارزش داشته اند.پس ۱۱۵ هزار نفر که در سال ۲۰۲۳ از ایران رفته اند ارزش آنها بیش از 199میلیارد دلار می شود. اخیرا هم اعلام شد که سالی ۱۶۵ هزار نفر نخبه از ایران می روند!!! چه کسانی باعث فراری دادن این همه نخبه و دانشمند و اندیشمند و استاد و‌دانشجو و ...شده اند؟!!!!
ناشناس۳۵۳۷۱۸۷۱۵:۱۳:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۸
نخبه آینده پیشرفت زندگی مرفه ماشین خوب خونه خوب جامعه پیشرفته کشور پیشرفته و.....میخواد نه اینکه شعار کشور باید آینده داشته باشه و دست کسایی نباشه که فکر میکنن تنهایی میتونن دنیارو تغییر بدن تغییر با نخبگان ثروتمندان و جامعه آگاه و کاردان شکل میگیره نه با نابودی اینها
حمید۳۵۳۷۲۱۲۱۶:۰۴:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۸
شکستن نمکدان چیه فردی که نخبه است نیاز به محیطی داره که شرایط کار برایش فراهم باشه امنیت اجتماعی داشته باشه و هر روز سر مسائل ناچیز بهش گیر ندهند
ناشناس۳۵۳۷۲۴۹۱۷:۱۴:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۸
من خودم تو صنعت دارم کار میکنم و خیلی از همکارام مهاجرت کردن که مشابه اونها فکر نکنم بشه تربیت کرد
ناشناس۳۵۳۷۲۵۲۱۷:۲۴:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۸
سال ۱۹۴۶ که جنگ جهانی تمام شد.تمام اروپا ویرانه شده بود و بعد از ۵۰ سال یعنی سال ۱۹۹۶ اروپا کجا بود
ناشناس۳۵۳۷۲۵۷۱۷:۵۳:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۸
طبق گزارش دولت مستقر، با توجه به اینکه همه چیز کاهشی شده، نخبگان هم در حال برگشت به ایران هستند!!! آیا این یک داستان واقعیست!
خاکی۳۵۳۷۳۰۰۱۹:۲۳:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۸
حرص نخور برمیگردن
امیرحسین۳۵۳۷۳۴۹۲۰:۴۳:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۸
و برخی از ما همچنان بر اصول و سیاست ناکارآمد خود، ادامه میدهیم.
حسین قلی خان۳۵۳۷۳۵۱۲۱:۰۱:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۸
احمدی نژاد می گفت برن مهم نیست ما از این نخبه ها زیاد داریم وقتی رییس جمهور اینطور فکر می کنه چه انتظاری دارید
ناشناس۳۵۳۷۳۶۱۲۱:۱۳:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۸
این که مشکل را بالاخره پذیرفتید ی گام رو به جلوست
ایرج۳۵۳۷۴۰۹۲۲:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۸
باسلام من سی سال در پتروشیمی بودم و امروز دهها نفر را از آشنایان و اقوام می شناسم که در خارج هستند ولی خدا می داند هر چهمی گردم نخبه نمی بینم. از حدود 50 نفری که من می شناسم ودر کشورهای مختلف زندگی میکنند فقط یکی همکلاس فرزندم بوده و پزشک است که البته ایشان به دلیل نداشتن مادر و مشکلات دیگر به خارج رفته. هر خارجمی رود نخبه نیست. خدا می داند طرف دیپلم ندارد و در سن 55 سالگی رفته آلمان.
ناشناس۳۵۳۷۴۱۵۲۲:۵۸:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۸
الان که مهاجرت از نخبگان گذشته دیگه. هر کی می تونه میره
ناشناس۳۵۳۷۴۲۵۲۳:۱۳:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۸
شخصا خود من تجربیات و فن هایی بلدم هیچ کس تو این شرایط بها نمیده ومتاسفانه
ناشناس۳۵۳۷۴۳۸۲۳:۴۸:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۸
بعنوان دانش اموخته دانشگاه شریف عرض میکنم گرانبها ترین سرمایه مملکت نخبگان دانشگاهی خصوصا افراد با ضریب هوشی بالا و تحلیل ریاضی و علمی قوی هستند که رایگان تقدیم کشورهای دیگه کردیم و میکنیم
جمیل اسماعیلی۳۵۳۷۵۶۴۰۸:۱۹:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۹
لطفا جدیدترین آمارها را هم اضافه و بیان کنید شما که تحقیق کردید لطفا تحریف نکنید و همه واقعیتها را بگویید اگر شجاعت و صداقت در کلام دارید؟؟
فرهاد۳۵۳۷۷۳۰۱۱:۳۰:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۹
کمتر مسئول رو میشه پیدا کرد که در واگذاری پستها و مشاغل، ضوابط رو مد نظر قرار بده. بعضا لنگ روابط هستن و دوست و آشنا و اقوام خودشو میاره سر کار و مسئولیت میده بهش. از آنطرف هم اجانب واسه نخبه های ما قالی قرمز پهن می‌کنن و اونا رو به یغما می‌برن.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  23. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  24. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  25. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

آخرین عناوین