شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

گروه سیاسی الف،   4030410127 ۱۷ نظر، ۴۸ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تفاوت فاحش سنجش‌های انتخاباتی با نتایج ثبت‌شده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شوک بزرگی بود که کیفیت نظرسنجی‌ها و اعتبار مراکز افکارسنجی را زیر سوال برد.

شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

به گزارش الف، نظرسنجی‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و تفاوت‌های آن با نتایج حاصله، چنان موجب شگفتی شد که برخی تعابیری را پیرامون بی‌اعتباری و حتی سوگیری این نظرسنجی‌ها ابراز کرده‌اند. تفاوت‌های فاحش در تخمین درصد مشارکت انتخاباتی و تشخیص‌های بعضاً غلط در خصوص میزان رای کسب‌شده نامزدها، صحت و سقم بسیاری از این سنجش‌های انتخاباتی را زیر سوال برده. این در حالی است که در ادوار قبل، غالب نظرسنجی‌ها نزدیک به آمارهای ثبت‌شده در انتخابات بود و به‌همین دلیل موسسات افکارسنجی، اعتبار بسیاری نزد نهادهای سیاسی، افکار عمومی و رسانه‌ها پیدا کرده بودند اما طی انتخابات ۱۴۰۳، خط‌بطلانی به‌روی داده‌های سنجش‌هایی کشیده شد که پیش از انتخابات مطرح و به ملاکی برای تفاسیر و تحلیل‌های انتخاباتی تبدیل شده بود. 

حداقل چهار مرکز سنجش برای انتخابات هشتم تیر، میزان مشارکت را بالای ۵۰ درصد تخمین زده بودند اما آماری که در نهایت به‌ثبت رسید، ۴۰ درصد مشارکت مردم در انتخابات بود؛ آماری که اختلاف قابل‌توجهی با پیش‌بینی‌های سنجش‌ها و حتی معدل میزان مشارکت تخمین زده این مراکز داشت. بررسی اطلاعات چند مرکز نظرسنجی از این مسئله حکایت می‌کند که حداقل ۶ الی ۱۶ درصد خطا در پیش‌بینی میزان مشارکت به‌چشم می‌خورد. البته در خصوص میزان رای کسب‌شده نامزدها اوضاع به‌مراتب بدتر است و آنچه که در روز جمعه به‌ثبت رسید با داده‌های ارائه‌شده اختلاف‌های فاحشی دارد.

یک مقایسه ساده

برای آشکار‌شدن میزان تفاوت در نتایج سنجش‌ها و نتایج به ثبت رسیده، بد نیست که نگاهی به داده‌های ارائه‌شده توسط مراکز نظرسنجی اندازیم. 

مرکز افکارسنجی ایسپا در آخرین پیمایش، میزان مشارکت را ۵۱  درصد و همچنین میزان رای پزشکیان را ۳۳ درصد، سعید جلیلی را ۲۸ درصد و محمدباقر قالیباف را ۱۹ درصد‌ پیش‌بینی کرده بود. مرکز افکارسنجی شناخت هم در آخرین پیمایش در تاریخ ۵ و۶ تیرماه میزان قطعی مشارکت را ۵۴ درصد‌ اعلام کرده بود. این مرکز افکار‌سنجی میزان رای مسعود پزشکیان را ۳۰ درصد، مسعود جلیلی را ۲۱ درصد و محمدباقر قالیباف را ۲۰ درصد تخمین زده بود.

نظرسنجی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(متا) هم میزان مشارکت را ۵۲ درصد تخمین زده بود و میزان رای مسعود پزشکیان را ۳۲ درصد، سعید جلیلی را ۳۰ درصد و محمدباقر قالیباف را ۲۵ درصد تخمین زده بود. مرکز پژوهش‌های مجلس هم در آخرین نظرسنجی میزان مشارکت را ۴۸ درصد تخمین زده و آرای مسعود پزشکیان را ۲۳/۵ درصد، محمدباقر قالیباف را ۱۶/۹ درصد و سعید جلیلی را ۱۶/۳ درصد ذکر کرده بود.

اما در نهایت میزان واقعی مشارکت ۴۰ درصد و مسعود پزشکیان ۴۲ درصد، سعید جلیلی ۳۸ درصد و محمدباقر قالیباف ۱۳ درصد آرا را به خود اختصاص دادند. درواقع با نگاه به نتایج مراکز نظرسنجی، به ترتیب مرکز ایسپا خطای ۱۱ درصدی در تخمین میزان مشارکت، مرکز شناخت خطای ۱۴ درصدی، مرکز متا خطای ۱۲ درصد و مرکز پژوهش‌های مجلس خطای ۸ درصدی در تخمین میزان مشارکت داشتند و جالب اینکه هیچ‌کدام از این مراکز هم نتوانستند تخمین صحیحی از آرای نامزدهای حاضر در انتخابات داشته باشند.

علت این پیش‌بینی‌های غلط چیست؟

آن مسئله‌ای که در حال حاضر واجد اهمیت است، ریشه‌یابی و واکاوی اختلافات زیاد و قابل‌توجهی است که پیرامون انتخابات هشتم تیر وجود داشت، در حالی که در ادوار گذشته و حتی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس‌ شورای‌اسلامی در اسفندماه ۱۴۰۲ هم داده‌های سنجش‌ها، بسیار نزدیک به آمارهای ثبت‌شده بود. 

بر اساس اظهار نظر متولیان برخی از مراکز افکارسنجی، عدم شرکت برخی مرددها در انتخابات باعث شد تا این اختلافات قابل‌توجه رقم بخورد. عده‌ای دیگر انصراف نامزدها را در این امر دخیل دانسته و برخی کارشناسان معتقدند که سرعت تحولات و شهادت ناگهانی رئیس‌جمهور و فاصله بسیار کم مردم برای تصمیم‌گیری پیرامون حضور در انتخابات و همچنین فاصله زمانی محدودی که برای شکل‌دهی به فرآیند‌های لازم در جهت یک پژوهش مستند و مستمر وجود داشت، موجب این تفاوت‌های فاحش شد.

نکته‌ای که در این میان ذکر آن ضروری است، وابستگی برخی مراکز سنجش به جریان‌های سیاسی است که شاید موجب سوگیری در نتایج ارائه‌شده شود و این برخلاف پژوهش حرفه‌ای و سنجش‌های مستندی است که فضای سیاسی کشور به آن نیازمند است.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۴۰۰۳۱۱۸:۴۹:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
نمیخواهید علت واقعی عدم شرکت مردم در انتخابات را قبول کنید ؟
ناشناس۳۵۴۰۱۵۹۲۱:۰۸:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
کشور جمهوری اسلامی ایران است و مبتنی بر قوانین مصوب و احکام دین که رعایت آن بر همه آحاد جامعه واجب و لازم الاجراست
ناشناس۳۵۴۰۲۸۶۲۲:۲۸:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
چه خوشتون بیاد چه نیاد هر کی وعده لغو تحریمها اقتصاد آزاد با جهان و رابطه سازنده با آمریکا رو بده و تضمین بده اینکار رو میکنه بدون شک میتونه آرای خاموش رو به سمت خودش جذب کنه و رئیس جمهور بشه
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۴۰۰۶۸۱۹:۱۱:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
قابل توجه‌ رییس جمهور آینده تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه و بدون هیج خط قرمزی می باشد تنها راه همین است و بس اگر این قانون در کشور بدرستی اجرا نشود تا صد سال دیگر هم اقتصاد بر همین پاشنه میچرخد
ناشناس۳۵۴۰۲۴۰۲۱:۵۷:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
رییس جمهور بعدی باید بداند : اقتصاد جزیره ای به جای نخواهد رسید و باید دنبال رفع تحریم ها و مبارزه با فیلترینگ . گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد
ناشناس۳۵۴۰۲۴۵۲۲:۰۳:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
قابل توجه جناب دکتر جلیلی یک جهان فرصت یک ایران جهش
ناشناس۳۵۴۰۰۷۷۱۹:۱۹:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
این انقلاب تحت هیچ شرایطی بدست نااهلان و نامحرمان که نامزدی از بد حادثه به میدان انتخاب آمده و پشت او مخفی شده اند نخواهد افتاد
ناشناس۳۵۴۰۲۱۲۲۱:۴۴:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
واقعا چه رویی دارند سیاسیون مسله دار رفوزه و محاکمه نشده که دوباره ادعای تحویل گرفتن مقدرات کشور را دارند
ناشناس۳۵۴۰۰۸۷۱۹:۳۰:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
..از مردم و از کسانی که صاحب این کشور هستند نظر بگیرید..
ناشناس۳۵۴۰۲۱۴۲۱:۴۷:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
برای سلامتی همه نامزدهای ریاست جمهوری صلوات
ناشناس۳۵۴۰۱۱۰۱۹:۵۹:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
احتمالا در نظر سنجی ها احتساب ضرایب خاص از قلم افتاده است.
ناشناس۳۵۴۰۲۶۰۲۲:۱۱:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اگر آقای قالیباف انصراف داده بود همان دور اول آقای دکتر جلیلی تئوریسین یک دنیا فرصت یک ایران جهش پیروز انتخابات بود و این همه هزینه برگزاری مجدد انتخابات به کشور تحمیل نمیشد و این همه وقت مردم هدر نمی رفت آقای قالیباف استغفار کنند
ناشناس۳۵۴۰۱۲۷۲۰:۳۰:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
همه سعی میکردند امار قالیباف رو بالا جلوه بدن و دکتر جلیلی رو وادار به انصراف کنند
ناشناس۳۵۴۰۲۲۴۲۱:۵۱:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ملت خواستار تغییر بنیادین در سیاستهای داخلی وخارجی بر اساس خواست خود می باشد
ناشناس۳۵۴۰۲۳۷۲۱:۵۶:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
شايد مردم اعتماد نكردند كه در نظر سنجي ها پاسخ لازم را بدهند
سینا۳۵۴۰۲۴۹۲۲:۰۴:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
به نظرم نحوه انتخاب جامعه آماری در این نتایج موثر بوده. یعنی در زمان نظر سنجی، افرادی که اساسا حاضر به شرکت در نظر سنجی نمیشوند باید مورد توجه قرار گیرند و وزنی به عنوان "عدم شرکت در انتخابات" برای آنها در نظر گرفته شود. در حالی که احتمالا این افراد کلا از جامعه آماری کنار گذاشته میشوند و افرادی که حاضر به همکاری با نظر سنجی هستند و بعد اعلام میکنند که مشارکت نخواهند کرد، به عنوان "عدم مشارکت" ثبت میشوند. در عمل، مثلا اگر محقق به 100 نفر مراجعه کرده و از این 100 نفر 50 نفر حاضر به اظهار نظر شده اند و از این 50 نفر، 25 نفر گفته اند قطعا شرکت نمیکنند، طبیعتا این نتیجه گیری که 50 درصد مشارکت نخواهند کرد، بدون در نظر گرفتن آن 50 نفری که اصلا حاضر به همکاری در نظرسنجی نشده اند، گمراه کننده خواهد بود.
سعید۳۵۴۰۳۱۸۲۲:۴۵:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
باید توجه کنیم که 60% حائزین شرایط هم انتخاب خود را کردند که در هیچ آماری ثبت و اعلام نمی شود ... باید حتما فکری به حالش بشه .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  9. زاکانی انصراف داد

  10. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  11. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  12. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  13. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. بازنگری کنید

  16. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  17. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  18. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  19. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  20. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  21. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  22. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  23. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  9. زاکانی انصراف داد

  10. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  11. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  12. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  13. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. بازنگری کنید

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  23. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

آخرین عناوین