ادعایی که معلوم نیست از کجا آمده!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4030418027 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

ادعایی که معلوم نیست از کجا آمده!

در سال ۸۸ برخی چهره های سیاسی و کارشناسان در فضای مجازی و غیر مجازی این سخن همسر یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات را به شدت نقد می کردند که گفته بود امکان ندارد مردم لرستان به کس دیگری غیر از دامادشان رای دهند ( اشاره به آقای میرحسین موسوی که همسرشان خانم رهنورد متولد بروجرد است). حالا اما بعد از ۱۴ سال عده زیادی از کارشناسان یا هواداران نامزد شکست خورده در انتخابات که خود از منتقدان تاثیر رای قومی بودند عامل پیروزی پزشکیان را رای قومی می‌خوانند و متاسفانه برخی از آنها هم با بی اخلاقی زبان به سرزنش و بعضا توهین به استان هایی گشوده اند که به نامزد مورد نظر ایشان رای نداده اند!  اما آیا آرای استان های آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل و زنجان در برتری پزشکیان نفش تعیین کننده داشته است؟ 

برای بررسی این ادعا کافی است مجموع رای پزشکیان و جلیلی را بدون در نظر گرفتن آرای آن ها در ۴ استان آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل و زنجان بدست بیاوریم. این عدد برای پزشکیان  برابر است با  ۱۲ میلیون ۷۹۹ هزار و ۹۱ رای . (اینجا)
و برای جلیلی  ۱۲ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۴۷  (اینجا)   که نشان دهنده برتری پزشکیان است.

طور دیگر ببینیم:  حتی اگر مجموع رای جلیلی را با محاسبه ۴ استان یاد شده در نظر بگیریم  این رای برابر است با  ۱۳ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۶۸۴ رای که از مجموع رای پزشکیان بدون آرای این استان ها تنها ۶۸۹ هزار و ۵۹۳ رای بیشتر است . یعنی فاصله رای پزشکیان با جلیلی حتی بدون در نظر گرفتن رای پزشکیان در ۴ استان یاد شده تنها ۶۸۹ هزار و ۵۹۳ رای است. این به آن معناست که مسعود پزشکیان برای رسیدن به رای کسب شده جلیلی در تمامی استان ها، به طور متوسط، تنها به ۱۷۲ هزار و ۳۹۸ رای در هر یک از  استان های آذری زبان یاد شده نیاز داشته ( ۶۸۹  هزار و ۵۹۳ رای تقسیم بر ۴ استان). بنابراین پزشکیان حتی اگر در هر استان از ۴ استان یاد شده به طور متوسط کمتر از یک سوم مجموع فاصله رای خود با جلیلی را  کسب می کرد- اتفاقی که به سهولت و قطعیت  رخ می داد- برنده این انتخابات بود.

به این ترتیب استان های یاد شده با هر انگیزه ای که در انتخابات شرکت کرده باشند، این انگیزه (قومیت) تاثیری در پیروزی نامزد مورد حمایت شان در انتخابات نداشته و ادعای عاملیت قومی در پیروزی پزشکیان کاملا منتفی است.

حتی اگر بگوییم همزبانان پزشکیان با انگیزه و شور بیشتری در این انتخابات شرکت کرده و به او رای داده اند، این ادعای دوم هم دستکم درباره این دوره چندان دقیق نیست. نگاهی به نرخ مشارکت  استان های اردبیل ، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان در ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که آمار مشارکت در این استان ها در قیاس با انتخابات امسال اگر بیشتر نبوده باشد کمتر هم نبوده ( سال ۹۶ آذربایجان شرقی ۶۵ درصد؛ آذربایجان غربی ۶۸ درصد؛ اردبیل و زنجان ۷۰ درصد ) پس چنین نبوده که استان های آذری زبان با دیدن حضور یک نامزد آذری اشتیاق بیشتری به مشارکت در انتخابات یافته باشند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۵۱۰۱۰۱۴:۲۶:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
مشفقانه به سایت الف : ۱- مطلبی راجب فساد های برخورد نشده در دولت فعلی نوشتی !؟ ۲- مطلبی راجب فیلترینگ گسترده در دولت فعلی نوشتی ؟! ۳-مطلبی راجب افزایش مالیات ها در دولت فعلی نوشتی ؟! ۴-مطلبی راجب به خشونت در گشت ارشاد در دولت فعلی نوشتی !؟ ۵- مطلبی راجب تورم در دولت فعلی نوشتی ؟!
ناشناس۳۵۵۱۰۵۹۱۵:۰۸:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
یادتان باشد همین همشهری های محترم اقای پزشکیان اگر بنزین گران شد نریزند بیرون...
تبریزی - حرف حساب۳۵۵۱۱۱۴۱۵:۵۴:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
برای همه شماهایی که فکر می کنید آذری ها به خاطر آذری بودن پزشکیان بهش رای دادن عمیقا متاسفم. شماهایی که اینطوری فکر می کنید خودتون قومیت گرا هستید که به خاطر آذری بودن ایشون به ایشون رای ندادید و یک فرد افراطی رو به ایشون ترجیح دادید! ما اگه به ایشون رای دادیم به خاطر این بود که بین یک اعتدالی و یک افراطی، اعتدالی رو انتخاب کردیم. فردی رو انتخاب کردیم که ادعا نمی کرد همه چیز رو می دونه و می گفت من نمی دونم و قراره از متخصص ها کمک بگیرم. فردی رو انتخاب کردیم که باسوادترین رییس جمهوره (جراحه) و به شش زبان مسلط! در ضمن گیریم که به خاطر قومیتش بهش رای داده باشیم باز هم این حق ماهست همونطور که شما هم به خاطر قومیتش بهش رای ندادید! طوری صحبت می کنید انگار استان های آذری نشین جزو مردم ایران نیستن. این انتخاب ماست و ما هم در سرنوشت کشور نقش داریم اونم نقش خیلی زیاد اگه ملتفت باشید. لابد توی دوره های قبل که از قومیت فارس انتخاب می شد ما باید می اومدیم اعتراض می کردیم یا اگه قالیباف رییس جمهور می شد لابد می گفتید کردها بیشتر بهش رای دادن برای همین رای آورده! لطفا این بیماری قومیت گرایی رو به ما نسبت ندید.
ناشناس۳۵۵۱۱۵۴۱۶:۴۴:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
همشهری، راست و دروغ رو قاطی نکن ،امار نشون میده چطوری رای دادین . من آذری م ولی قبیله گرا نیستم.
ناشناس۳۵۵۱۵۴۹۰۰:۲۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۹
جلیلی افراطی بود؟! اخوی این حرفا فقط استفاده انتخاباتی داشت
ناشناس۳۵۵۲۱۰۵۱۲:۲۰:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۹
نه آقا ایشون اشتباه میکنند.جلیلی فردی بسیار میانه رو و معتدل که خواهان رابطه با دنیاست..شما ببخشید
علی۳۵۵۱۱۴۰۱۶:۲۲:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
عزیز ارز ترجیحی ده برابر شد و دارو و غذا ده برابر شدن بیرون اومدیم؟
ناشناس۳۵۵۱۱۶۲۱۶:۵۸:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
بستگی داره کی رئیس جمهور باشه و با چه نیت و هدفی گرون کنه فریدون که ارز و بنزین رو گرون کرد و تو چشمای تبریزیها نگاه کرد و خندید و گفت خودمم صبح جمعه فهمیدم فاجعه خلق کرد
ناشناس۳۵۵۱۱۶۶۱۷:۰۸:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
چون بلد بودن طوری عمل شود که آشوب درست نکنند اما وقتی بنزین را...
ناشناس۳۵۵۱۱۴۲۱۶:۲۸:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۸
فسادهای‌امروزبه‌وسیله‌ی‌ خود‌یاعوامل‌دولتمردان‌و کرسنت‌سازهای‌دیروزکه‌ معادن‌وذخایرواماکن‌کانی‌ وتولیدی‌وارزی‌وپولی‌و اقتصادی‌ومعیشتی روطی۸سال‌به‌تصرف‌خود درآورده‌اندداره‌صورت‌ میگیره
جعفری۳۵۵۱۲۳۰۱۸:۱۰:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۸
اشتباه حساب کرده بدون در نظر گرفتن این چهار استان رای پزشکیان ۱۲۷۴۷۰۰۰ رای جلیلی. ۱۲۷۶۲۰۰۰
ناشناس۳۵۵۱۰۱۳۱۴:۲۸:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
با توجه به اینکه شورای نگهبان افرادی را که مرد میدان ریاست جمهوری باشند تایید صلاحیت نکرد لذا مردم از درد نا علاجی به یکی از نامزدها را برگزیدند.
ناشناس۳۵۵۱۰۴۹۱۵:۰۳:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۱۸
یک کلام ختم کلام آقای پزشکیان انسان وار سته و خوبی هستند ولی مرد میدان ریاست جنهوری نیستند .
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۵۱۲۰۸۱۷:۴۳:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۸
بگذارید زبان مان بسته بماند........................... والله اعلم
ناشناس۳۵۵۱۰۲۱۱۴:۳۰:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
آمارتان دقیقا دارد ثابت میکند که استان های ذکر شده برچه اساسی رای داده اند ... خودتان دارید میگویید اگر 4 استان مذکور را حذف کنیم آرای جلیلی میشود 12710447 و پزشکیان میشود 12799091 رای! یعنی با حذف آن 4 استان اختلاف رای 2 میلیون هشتصدهزار می رسد به 88 هزار رای! ضمنا وقتی آذربایجاد غربی و شرقی 85 درصد به پزشکیان رای داده اند یعنی چه ؟! تازه شما کردستان و ایلام و کرمانشاه را حساب نکرده اید! محض اطلاع شما اگر در همه استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و ایلام و کرمانشاه و کردستان رای ها را این گونه تقسیم کنیم که پزشکیان 54 درصد و جلیلی 46 درصد آنوقت جلیلی رای بیشتری خواهد داشت. درصد رای پزشکیان در این استانها: آذربایجان غربی 85 درصد آذربایجام غربی 85 درصد اردبیل 83 درصد ایلام 68 درصد کردستان 79 درصد کرمانشان 71 درصد
ناشناس۳۵۵۱۰۶۵۱۵:۱۲:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۸
چرا باید کردستان را حساب کرد؟ مگر پزشکیان از لحاظ قومی و نژادی کرد است؟!! حالا کردستان و کرمانشاه را هم حساب کردیم، ایلام چرا؟!!!! ادعای نوشته را هم درست متوجه نشدید. نویسنده نگفته انگیزه قومی در رای به پزشکیان مطرح نبوده. گفته این انگیزه عامل پیروزی او نبوده چون حتی اگر رای های ۴ استان آذری زبان را هم نادیده بگیریم باز هم پزشکیان برنده انتخابات می شد.
ناشناس۳۵۵۱۱۲۰۱۶:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
بخشی از کردستان هم ترک دارد
ناشناس۳۵۵۱۱۸۴۱۷:۲۲:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۱۸
پزشکیان توی مهاباد کردستان به دنیا اومده
ناشناس۳۵۵۱۵۰۰۲۳:۲۰:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۸
قوم را به زبان و نژاد می شناسند نه تقسیم یندی استانی که قابل تغییر است!
ناشناس۳۵۵۱۵۵۹۰۰:۳۸:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۱۹
مهاباد در تقسیمات کشوری جزو استان آذربایجان غربی است و نه کردستان!
ناشناس۳۵۵۲۲۷۳۱۳:۴۶:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۹
مهاباد در کردستان نیست در آذربایجان غربی است.
ناشناس۳۵۵۱۳۸۲۲۱:۱۴:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۸
می خوای کل ایران رو حذف کنیم کلا خیالت راحت شه.
ناشناس۳۵۵۱۶۴۱۰۵:۱۷:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۹
چون پزشکیان به اینا گفت کرده! کردی گفت و شناسنامه ش رو که پدرش متولد قصر شیرینه نشون داد حالا متوجه شدی هموطن؟
ناشناس۳۵۵۱۰۶۸۱۵:۱۳:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۱۸
از آمار استانهای خراسان شمالی ، رضوی و جنوبی تعمدا غفلت کردی!
مهران۳۵۵۱۰۳۱۱۴:۳۹:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
سال هشتاد و هشت مشارکت هشتاد و پنج درصدی مردم رو با ادعای تقلب سیزده میلیونی از بین بردن و هشت ماه کشور رو به اتش کشیدن بعد امروز همون ها با وقاحت در انتخابات شرکت میکنند و با اختلاف دو میلیون و خورده ای رای میارن و رقیبشون با تمام احترام و ادب هم تبریک میگه هم میره پیش رئیس جمهور منتخب
ناشناس۳۵۵۱۰۳۸۱۴:۴۹:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
بازی با اعداد نگارنده دور از واقعیت است: اول اینکه بنده آذری هستم و نه ترک دوم اینکه: ترفند همیشگی اصلاح طبان تحریک قومیت گرایی و میدان دادن به عقاید گریز از مرکز است، از جمله کردها، بلوچ ها،ترکمن ها... (امار این استان ها در این دوره و دوره های قبل همین را نشان می دهد). سوم، بر فرض درست بودن ادعای نگارنده، باز منکر وجود قبیله گرایی در استانها نمی شود. اینگونه رای دادن بازگشت به قبیله گرایی زمان جاهلیت است، که شایستگی افراد با قوم قبله انان تعیین می شد.
علی۳۵۵۱۰۳۹۱۴:۵۱:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۸
وقتی اصولگرایانی نظیر آقای ثابتی و رسایی می شوند تئوریسین و تحلیل گر کاندیدای مغلوب، که متاسفانه به هیچگونه مسائل اخلاقی هم پای بند نبوده و تنها به منافع فردی می اندیشند، نتیجه باید هم این بشود که آقای پزشکیان که هم با مردم صادق بود و هم وعده ی دروغین نداد رییس جمهور شود. در این انتخابات معلوم شد که پایداری ها فقط در حد شعار ند، چرا که این جبهه، اصولگرایی چون دکتر قالیباف با آن کارنامه ب درخشان که امتحان خود را پس داده، سد راه خود دانسته و دائم لجن پراکنی می کنند. در واقع شکست این جبهه نتیجه ی دعوای کودکانه ی ثابتی و رسایی با مردم بود که خوب، مردم هم پای صندوق رای جواب دندان شکن دادند.
ناشناس۳۵۵۱۰۵۱۱۵:۰۳:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
رای همه استان های ایران بود و قومیتی نبود اگر سایر استانها به پزشکیان رای نمی دادند رایی نداشت عوضش استان های شرقی هم به جلیلی رای دادن
ناشناس۳۵۵۱۱۳۰۱۶:۱۵:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۸
والله نشنیدیم که آقای جلیلی با تحریک قوم گرایی از همشهری های خود رای جمع کرده باشد، بارها و بارها گفتند که آخرت خود را برای من نفروشی. دوم اینکه مادر آقای جلیلی اذری هستند و لی ایشان از این حربه استغاده نکرد.
ناشناس۳۵۵۱۳۵۱۲۰:۲۲:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
جلیلی چه قومی را باید تحریک می کرد؟ قومیتی نداشت استان های شرقی که بهش نزدیک بودن را داشت که بهش رای دادن
ناشناس۳۵۵۱۰۶۰۱۵:۰۸:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
چرا خودتان را گول میزنید ؟ از همان اول مشخص بود که اکثریت آرای اهل تسنن با پزشکیان است ( چون به طور سنتی همیشه اکثریت اهل تسنن به اصلاح طلبان رای داده اند ) آرای کردستان هم کاملا معلوم بود که اکثریت با پزشکیان است ( سر ماجرای مهسا امینی ) تهران هم که تکلیفش کاملا روشن بود . در آذربایجان هم شما فراموش کردید پزشکیان تنها اصلاح طلب نام و نشان دار که در انتخابات اخیر مجلس رای آورد ، پزشکیان بود ؟
ناشناس۳۵۵۱۰۸۹۱۵:۲۹:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۸
خب عزیز جان هر نامزدی با تکیه بر شعارها و حرف ها پایگاه رای پیدا می کند و این پایگاه ها هم در رقابت نامزدها و شعارها با هم قابل تغییر است. موفقیت یک نامزد در جلب رای برخی از مردم نادرست و غیر قانونی است ؟!!!! خب آقای جلیلی هم نسبت به اهل تسنن عزیز توجه بیشتری می کرد رای آن ها را می گرفت. بگذریم که هموطنان عزیز کرد خیلی هم در انتخابات مشارکت نکردند اصلا !
ناشناس۳۵۵۱۰۷۷۱۵:۲۱:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
قابل توجه آقای ثابتی.
ناشناس۳۵۵۱۱۲۲۱۶:۰۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
ایشان و همراهان تخریب‌ها علیه قالیباف کردن تا رای را برای خودبیاورند!!!
ناشناس۳۵۵۱۰۷۸۱۵:۲۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۸
شکست را قبول کنیدوبیخودی دنبال بهونه نباشید.
ناشناس۳۵۵۱۰۹۰۱۵:۳۰:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
تقریبا اکثر استان ها آرا یکی بود به غیر از استان های شمال غربی که حتی برخی یک به 10 به پزشکیان رای دادن!!
ناشناس۳۵۵۱۲۱۷۱۷:۵۶:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۸
آرای استانهای خراسان؟
ناشناس۳۵۵۱۲۲۹۱۸:۱۰:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۸
و طبیعی هم هست هم زبان و هم ولایتی هستند
ناشناس۳۵۵۱۱۰۸۱۵:۵۰:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
--- خدا انشالله كمك دولت منتخب بكنه ... روسفيدش كنه ... در خدمت به دين و مُلك و ملت موفقش كنه ... خدا دست شو بگيره ! خدا براش خوش بخواد ! انشالله ! --- اما حبيب آقا ، انگاري رأي شما به دولت منتخب نبود ! رأيتان به نامزد جناح مقابل بود ! خودتان گفتين ! درسته ؟ --- درسته اصغر آقا ! ... رأي من به نامزد برنده نبود ! اما حالا كه برنده شده و مي خواد دولت تشكيل بده ، بنده برايش دعا مي كنم ، موفقيت او را در خدمت به اسلام و مسلمين و ميهن و مردم از خداوند متعال خواستارم ! ... ميدوني اصغر آقا ، من كار به جناح و حزب ندارم ، كاري هم به چپ و راست ندارم ، هر دولتي كه بخواد سر كار بياد من براش دعا مي كنم ، فرقي هم نميكنه ... حالا ممكنه بنده يك نامزد را بپسندم و بهش رأي بدهم و يك نامزد نپسندمش و بهش رأي ندهم ! اما وقتي سر كار آمد دعاهام شامل حال او خواهد بود ! كاري به يمين و يسار ندارم ! ... البته در نمازها و عبادتهايم از خداوند مي خواهم كه مرا ، جزو اصحاب يمين قرار دهد تا در روز جزا پرونده اعمالم در دست راستم باشد ، نمي خوام جزو اصحاب شمال باشم كه نامه اعمالم در دست چپم باشد ! ... به هر حال برادر ! براي من جناح اينوري و آنوري فرقي ندارد ، هر دولتي سر كار آمد ، بنده برايش دعا مي كنم ، چون پيروزي او ، پيروزي دين و مذهب و كشور و مردم است ، زبانم لال ... صد بار زبانم لال شكست او شكست براي همه چيز و شكست براي همه هست ! ... حالا اصغر آقا ملتفت شدي چرا به دولت منتخب دعا مي كنم ، در حالي كه رأي من به كسي ديگر بوده ؟؟ !!
فرید۳۵۵۱۱۲۶۱۶:۱۰:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۸
به جهت انسجام ملی و اتحاد ملت مجبوریم استدلال غیر واقعی شما را قبول کنیم و بحث را ادامه ندهیم،ولی از اساس تحلیل شما غلط است.آیا میانگین رشد آراء در استان‌های آذری زبان مساوی میانگین رشد آراء کشور است؟ شما به غلط با انتخابات های سال‌های قبل مقایسه کردید. آیا آذری زبان های عزیز فقط در همین چهار استان ساکن هستند؟ انتخاب تعدادآذری زبان های کابینه پزشکیان در آینده صحت سهم خواهی ها را مشخص خواهد کرد.
ناشناس۳۵۵۱۱۲۸۱۶:۱۱:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۱۸
اصلا آذری زبان ها به همشهری شان رای دادند، خب چه اشکالی دارد؟ الان اگر یک نفر از مازندران، یا هرمزگان یا هر نقطه دیگری کاندید ریاست جمهوری شود، همشهری هایش بهش رای نمی دهند؟!
ناشناس۳۵۵۱۱۳۳۱۶:۱۸:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۸
امیدوارم همه ایران و ایرانی دست به دست هم بدن و این جماعتی که از زمان قاجار تا به امروز یک روز به نام دین، یک روز بنام قومیت و یک روز بخاطر قدرت و ثروت سعی در ایجاد تفرقه میان مردم دارند و یکبار برای همیشه سر جای خود بنشونند.
ناشناس۳۵۵۱۱۳۸۱۶:۲۰:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
باباجون انتخابات تموم شد ول کنید.
بدر۳۵۵۱۱۴۵۱۶:۲۹:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
جالبه که فقط چهار استان رو ترک حساب می کنید در حالیکه حداقل در استان های تهران و البرز جمعیت ترک ها تو اکثریت هست
ناشناس۳۵۵۱۱۵۵۱۶:۴۵:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۸
به نظر منطقی تر بود درصد آرای استانها با زمان روحانی مقایسه شود. این استانها نوعا به سمت اصلاح طلبا غش می کنند. قومیت هم ناخودآگاه تاثیر دارد. این دوستان میخواهند رای آذربایجان منظور نشود ولی رای خراسان منظور شود؟! اگر قرار بر حذف هست، یه استان شما حذف کن، یه استان من. اگر یک لحظه رای جلیلی جلو زد، حق با طرفداران ایشان!
ناشناس۳۵۵۱۱۵۶۱۶:۴۷:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
دوست داشتن به همشهری خود رای دادن این وسط چه نتیجه ای می خواهید بگیرید؟ رای قومیتی هم داده باشن که بهتره تمام قد ازش حمایت می کنن و تنهاش نمیذارن ملاک قانون است کار خلاف قانون انجام نشده اخوی بزرگوار شما فکر جناح خود باشید که به این شکل شکست نخورید که حالا دنبال بهانه باشید
ناشناس۳۵۵۱۱۵۸۱۶:۵۰:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
همه قومیتها در ایران اسلامی عزیزند و برابر و هر فرهنگ و قوم اصیلی ظرفیت بزرگی برای جهش ایران به پیشرفت در جهان است. ما مردم ایران با هوشمندی اجازه به تفرقه افکنان نمی دهیم و ذره ذره خاک ایران و مردمش همه اعضای یک پیکرند. درورد بر مردم آگاه و یکپارچه و متحد ایران. درورد بر رهبر فرزانه اش امام خامنه ای محبوب.
ناشناس۳۵۵۱۱۷۸۱۷:۱۵:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۸
اتفاقا این ۴ استان به روحانی هم بیشتر رای دادن.
ناشناس۳۵۵۱۲۰۱۱۷:۳۵:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۸
میزان و جنس مشارکت ۸۸ با الان قابل مقایسه نیست و نتیجه گیری نویسنده کاملا اشتباه است
ناشناس۳۵۵۱۲۱۳۱۷:۴۹:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
من لر خوزستانم تمام فامیل و آشناهای ما به دکتر پزشکیان رای دادن. این حرف های قومیتی را رها کنید. هرکی دم از مولا علی بزنه و عمل و سابقه و کلامش بوی صداقت بده مردم بهش اعتماد می کنند. ان شاالله در خدمت به دین و میهن موفق باشند. یاعلی
محرمی۳۵۵۱۲۶۹۱۸:۵۵:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
محرم امسال خیلی پرشور و«پرسوز وگداز»خواهیم داشت،امسال «محرم»باهمه سالهافرق می کند.ناله هایی که از سویدای دل بلندمی شود.
ناشناس۳۵۵۱۲۹۶۱۹:۲۱:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
خدا، ظرفیت باخت به طرفدارهای جلیلی بده. ان شاءاله
ناشناس۳۵۵۱۲۹۸۱۹:۲۳:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
تفسیر قومی و قبیله ای انتخابات بسیار خطرناک است. برخی الکی اسم خودشون را گذاشتند اصول گرا در حالیکه از دشمن بیرونی خطرناک ترند.
ناشناس۳۵۵۱۳۰۰۱۹:۲۵:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
زاکانی تفسیرهای قومی را باطل شمرد ولی متاسفانه طرفداران جلیلی به آن دامن می زنند.
ناشناس۳۵۵۱۳۲۶۱۹:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۸
بنده مادرم زنجانی است تفکرات قومیتی چیه آقا جان
ناشناس۳۵۵۱۳۴۱۲۰:۰۸:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۸
این همه استدلال قومی قبیله ای یا هر چیز دیگه کردید هیچکس نگفت چرا قالیباف و جلیلی در دور اول مجموع و جلیلی به تنهایی در دور دوم نتوانستند 19 میلیون رییسی رو با خود همراه کنن؟اون 6 میلیون نفری که اقبالی نشون ندادن به این تفکر هم قبیله و نژادی رای دادن ؟
علی111۳۵۵۱۳۶۶۲۰:۴۴:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۸
قوچان در خراسان رضوی و شیروان در خراسان شمالی اصلالتا یا ترک هستند یا کرد. نماینده این دو شهر ترک زبان هستند.در این دو شهر براساس همزبانی و قومیت را ی دادند
ناشناس۳۵۵۱۳۶۸۲۰:۴۷:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۸
حداقل 5 میلیون رای جناب پزشکیان از مردم اذری زبان است
ناشناس۳۵۵۱۴۰۲۲۲:۰۱:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۸
چرا در خوزستان حدود 89 درصد آرا به پزشکیان بوده؟ ثانیا آیا با استدلال اینها باید آرائ خراسانها و یزد رو هم از جلیلی کرد
ناشناس۳۵۵۱۸۰۵۰۸:۲۵:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۱۹
جلیلی در 15 استان و پزشکیان در 16 استان رای اکثریت داشتند. فقط در استان های آذری زبان 3 میلیون و پانصد هزار رای به پزشکیان در دادن. نتیجه اش رو خواهند دید..
سعید۳۵۵۱۹۸۱۱۰:۵۴:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۹
دولت شما از حقوق 20 میلیونی من 5 میلیون مالیات گرفت در مورد این ها نظری ندارید؟!
علی توکل۳۵۵۲۰۱۷۱۱:۱۷:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۹
چه ربطی داشت . هر سه استان شمالی به پزشکیان رای دادن . مجموع امارشون از اذربایجان و کردستان هم بیشتره
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

  2. ۲ پیام شگفتانه بزرگ ایران

  3. ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

  4. این بزک کرده‌ها! ...

  5. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

  6. مقایسه قدرت نظامی ایران با رژیم صهیونیستی

  7. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

  8. یک پیشنهاد مساله ساز !

  9. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

  10. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  11. واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

  12. آنچه اسرائیل درباره خود نمی گوید!

  13. اسرائیل از اجنه برای جاسوسی استفاده می‌کند!

  14. خوابی که تعبیر نشد

  15. اسرائیل در موقعیت ارّه !

  16. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  17. مستندات قانونی پاسخ موشکی ایران به تجاوز اسرائیل

  18. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  19. «جو» دروغگو و چند نکته درباره شهادت «نصرالله»

  20. پاسخ عراقچی به سوال خبرنگار که در شرایط جنگی نترسیدید به لبنان بیایید؟

  21. نتانیاهو: هدف بزرگترین حمله قرار گرفتیم، پاسخ خواهیم داد

  22. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  23. اگر سازمان های بین المللی جلوی نتانیاهو را نگیرند ما پاسخ مناسب را خواهیم داد

  24. در رثای شجاعت

  25. واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به اسرائیل

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

    2. این بزک کرده‌ها! ...

    3. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

    4. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

    5. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

    6. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

    7. واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

    8. اسرائیل در موقعیت ارّه !

    9. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

    10. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

    11. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

    12. در رثای شجاعت

    13. پاسخ مهم معاون سپاه به انتقادها درباره تعلل در انتقام از اسرئیل

    14. تمجید روزنامه اصولگرا از پزشکیان و عراقچی/ توضیح وزیر ارتباطات درباره مقابله با فیلترشکن به جای فیلترینگ

    15. رهبر انقلاب: امت اسلامی در مقابل دشمنان اسلام باید متحد باشند/ در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم

    16. پزشکیان: درد مردم بود که مرا به سیاست کشاند/ فکر نمی‌کردم رئیس‌جمهور بشوم

    17. ادعای جنجالی ثابتی درباره عملیات انتقام شهید هنیه

    18. هشدار به طرفداران جنگ سریع با اسرائیل /لااقل وصیت نامه سیدحسن نصرالله را بخوانید

    19. پزشکیان: آمریکا و اروپا دروغ گفتند

    20. روایت عراقچی از پیام ایران به آمریکا/ درخواست روزنامه اصولگرا از جلیلی/ نظر همتی درباره مالیات‌ستانی از دهک‌های پایین

    21. پزشکیان: درباره ۶ میلیارد دلار دارایی ایران به تفاهمات خوبی رسیدیم

    22. ناتوان از حماسه آفرینی!

    23. دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی جدی به فروش فیلترشکن

    24. موشک مقدس

    25. نظرات برگزیده مخاطبان الف: قرار نیست دولت پزشکیان دولت رئیسی یا دولت روحانی باشد/ ایران باید به تغییر دکترین اتمی در برابر اسرائیل فکر کند

    آخرین عناوین