وزارت صنعت: مردم با کد ملی می‌توانند یک خودرو وارد کنند

  4030428073 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تسنیم نوشت: معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، گفت: مردم با کد ملی می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

وزارت صنعت: مردم با کد ملی می‌توانند یک خودرو وارد کنند

در برنامه میز اقتصاد در شبکه خبر موضوع آیین نامه واردات خودرو بررسی شد و آقایی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به سوالاتی پاسخ داد.

آقایی گفت: کار‌های مربوط به مصوبه واردات خودرو در پایان سال گذشته انجام شده بود، اما ملاحظاتی در مورد تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی باعث بررسی مجدد این طرح شد و در نهایت اوایل تیر مورد تصویب و ابلاغ هیئت دولت قرار گرفت. در سال‌های 96 و 97 تولید خودرو به 1.5 میلیون دستگاه رسیده بود که با محدودیت منابع ارزی و همینطور تحریم‌ها این میزان به نصف کاهش پیدا کرد و به 700 الی 800 هزار خودرو در سال می رسیم. به همین خاطر در حال حاضر تقاضای انباشته‌ای را در بازار خودرو شاهد هستیم و خودرو قیمت کاذبی دارد.

معاون وزیر صمت در خصوص سازوکار واردات خودرو گفت: در آیین نامه بحث سفارش را داریم که مربوط به شرکت‌های وارد کننده و ثبت آماری را داریم که مربوط به عموم مردم و متقاضیان شخصی است که می‌توانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به این نیست که مردم کارت بازرگانی دریافت کنند. در آیین نامه ذکر شده مردم با کد ملی که شناسایی می‌شوند، می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

وی در خصوص ویژگی خودرو‌هایی که امکان واردات دارند گفت: خودرو‌هایی که وارد می‌شوند باید 3 تا 5 سال عمر داشته باشند و استاندارد‌های روز اروپا و جهانی را داشته باشند. محدودیت دیگری که وجود دارد این است که حجم موتور خودرو‌ها باید زیر 2500 سی سی باشد. واردات می‌تواند از همه کشور‌های اتحادیه اروپا، ژاپن و یا کره جنوبی باشد و به نظر می‌رسد تنها در مورد کشور آمریکا محدودیت وجود دارد.

آقایی گفت: منشا ارز واردات خودرو می‌تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری و یا تمامی ارز‌هایی که منشا خارجی دارند باشد.

این مقام مسئول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هم در آیین نامه خودرو‌های نو و هم در بحث خودرو‌های کارکرده، به خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی اشاره شده است. در واردات خودرو‌های نو، شرکت‌هایی که وارد کننده هستند و صلاحیت آنها تایید شده باید به میز خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه کنند و تعهد خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را انجام دهند. در خودرو‌های کارکرده با سه دسته واردکننده روبرو هستیم. یک دسته شرکت‌های وارد کننده دارای تاییدیه هستند و به شرط ضمانت ارائه خدمات پس از فروش می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند. دسته دوم شرکت‌های حمل و نقل هستند که با هدف تامین وسایل حمل و نقل درون شهری و برون شهری به شرکت‌ها اجازه واردات داده شده است. دسته سوم اشخاص حقیقی هستند و وزارت صمت به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان برای خودرو‌هایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد و قابل ارائه است، به واردکنندگان توصیه می‌شود از مدل‌های خاصی وارد کنند.

آقایی افزود: آیین نامه واردات خودروی نو و کارکرده بنزینی و برقی در وزارت صمت در حال کاهش است و کاهش تعرفه واردات را در این آیین نامه‌ها داریم. در این آیین نامه‌ها تعرفه واردات خودروی برقی 4 درصد و هیبریدی 15 درصد است. در خودرو‌های بنزینی تعرفه‌ها بر اساس حجم موتور و قیمت مشخص شده است.

معاون وزیر صمت با اشاره به این که کمیته تعیین قیمت برای خودرو‌ها ایجاد شده گفت: زمانی که کالا در گمرک اظهار می‌شود، کالا ارزش گذاری می‌شود و حقوق ورودی آن اخذ می‌شود. تا تیر ماه امسال بیش از 8 هزار خودروی وارداتی ترخیص قطعی شده است. 5200 دستگاه هم در تشریفات ترخیص هستند. ما سال گذشته به تولید 1 میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو رسیدیم و امسال برنامه ریزی شده به تولید 1 میلیون و 700 هزار خودرو برسیم.

وی افزود: در دور اول عرضه واردات خودرو 31 هزار نفر متقاضی داشتیم. چند بار سامانه برای انتخاب خودرو باز شده، اما بعضی از متقاضیان، خودرو خود را انتخاب نمی‌کنند. در دور جدید به آنها اعلام شده اگر انتخاب نکنند از اولویت حذف می‌شوند.

آقایی در خصوص خودرو‌های داخلی گفت: تولید پژو پارس با توجه به ابلاغیه سازمان استاندارد متوقف شده و بعد از 31 خرداد دیگر تولید نمی‌شود و کسانی که از قبل انتخاب کرده اند، باید خودرو‌های دیگری را انتخاب کنند. در حال حاضر تمام خودرو‌هایی که در کشور تولید می‌شود، استاندارد‌های 85 گانه را پاس می‌کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۵۹۰۱۳۱۹:۰۰:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۸
حقوقی گمرکی خودروهای وارداتی چقدر است؟ آیا یک معلم یا کارگر می تواند خودرو قبلاسال 2019 وارد کند یا این طرح هم برای ثروتمندان و گردن کلفتان است؟
ناشناس۳۵۵۹۱۱۲۲۳:۰۱:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۸
یک سراتو 2020 امروز در دبی به پول ما 500 میلیون تومان ارزش دارد. فکر میکنی چقدر روش گمرک میکشن؟ برسه داخل کشور قیمتش میرسه به ۲ میلیارد
ناشناس۳۵۵۹۱۲۴۲۳:۱۶:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۲۸
حق گمرکی خودرو های با حجم موتور 1500 سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی که خودرو های معمولی رو شامل میشه ۹۵ درصد است. که با حق عوارض و پلاک و... شما ۱۲۰ درصد حسب کن. خودرو معمولی دنیا هیچ وقت نصیب ما مردم عادی و کارمند و کارگر نمیشه. اینها راه رو برای ثروتمندان و آقا زاده ها باز کردن
ناشناس۳۵۵۹۰۳۳۱۹:۴۲:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲۸
اولا که قرار بود آیین نامه ورود خودروهای کارکرده سال گذشته همین موقع تصویب بشه
ناشناس۳۵۵۹۰۵۸۲۰:۲۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۲۸
این که مصوبه مجلس بود از پارسال منتها دولت جلوی آن‌را گرفت . حالا چی شد آزلد شد ؟
علی۳۵۵۹۰۶۵۲۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۸
واردات خودرو به تعداد صدهزار تا دویست هزارتا مشکلی رو حل نمی کنه حداقل ده میلیون نیاز انباشته داریم هرکس هم ماشین خارجی ثبت نام کرد یارانه خریدار حذف کنن
علیرضا۳۵۵۹۰۶۷۲۰:۵۳:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۲۸
طرح واردات خودرو خوب هست ولی حداقل تصميم گیران باید واردات خودرو را به از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده می‌کردند تا هم مصرف بنزین کاهش یابد و هم یک پولی به صاحبان مستضعف خودروهای فرسوده میرسید
ز۳۵۵۹۰۷۸۲۱:۰۳:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۲۸
مردم آه در بساط ندارند
ناشناس۳۵۵۹۰۹۸۲۲:۱۱:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۲۸
گیرم که هر کس هر خودرویی که خواست را توانست وارد کند با تنوع خودرو آنهم دست دوم ،فکر تعمیرات و لوازم یدکی آنها را کرده اید
ناشناس۳۵۵۹۰۹۹۲۲:۱۴:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۸
امکان نداره فقط شو هست
ناشناس۳۵۵۹۱۷۰۰۰:۲۲:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲۹
عموم ملت ایران پول لازم را دارند که سفر خارجی بروند برای خریدن خودرو با استانداردهای اروپا ؟ به اسم « همه مردم » این طرح عملا برای طبقه ثروتمندان و مسئولان و آقازاده ها است . دولت فراموش کرده که خودش آمار داده ۸۵ درصد خانوار ایرانی کالا برگ الکترونیکی استفاده میکنند و ۶۵ میلیون ایرانی یارانه بگیر هستند ؟؟؟
رضا۳۵۵۹۲۱۸۰۳:۲۳:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲۹
خودشان وعده دادند باید وارد بشه بهترینش هم وارد بشه با تعرفه کم
ناشناس۳۵۵۹۲۲۵۰۴:۴۹:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۲۹
ارز مورد نیاز باید منشا خارجی داشته باشد این یعنی عملا واردات خودرو فقط به بازرگانان و صادرکنندگان ویا کسانیکه دستشان درواردات است ویا کارگرومهندس وپزشک خارج ازکشورهستندتعلق می گیرد نه همه مردم که توان تامین ارز ازمنشا خارجی راندارند!
ناشناس۳۵۵۹۲۵۲۰۷:۱۰:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲۹
گمرک خودرو دست دوم باید زیر ۱۰ درصد باشد و از عوارض های من درآوردی معاف باشد و گرنه هیچ دردی از مردم دوا نخواهد کرد و فقط دولت کاسبی میکند
ناشناس۳۵۵۹۳۱۲۰۹:۴۸:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲۹
از شنبه به گمرکات ماشین بیارید چرا اما واگر میکنید به حواشی نپردازید اصل ماجرا به نفع همه هست .محاسبه کردم برایتان کمری ۲۰۲۰ هیبریدی ۱.۵ میلیارد در میاد الان تو بازار ۲۰۱۷ همون خودرو ۴ تومنه
ناشناس۳۵۵۹۳۱۴۰۹:۵۳:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲۹
بعضی ها انگار خیلی ناراحتن ماشین میخاد ارزون شه. آقا اشکال نداره یه بار یه خرده ماشینتون ارزون بشه، به جاش یه ملتی خوشحال میشن.
ناشناس۳۵۵۹۳۴۸۱۰:۲۷:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲۹
ارزی وجود ندارد ولی مردم می توانند خودرو وارد کنند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. وقتی آمریکا جا می ماند

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. قدردان پلیس هستیم اما...

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  17. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  18. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  19. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  20. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  21. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  22. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  23. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

  24. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  25. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

آخرین عناوین