آشی که نباید خیلی شور شود!

محمد سعادتمند، گروه سیاسی الف،   4030430120 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آشی که نباید خیلی شور شود!

یکی از نکات  مثبت و امید بخش مطرح در سخنان رییس جمهور منتخب در ایام تبلیغات انتخاباتی  بها دادن به همه اقوام و مذاهب کشور و استفاده از ظرفیت های این عزیزان در راه اعتلای کشور و نظام می باشد.

ایران اصولا کشوری چند قومیتی است که تمام اقوام و مذاهب آن در پهنه تاریخ و جغرافیای این کشور از دیرباز با بیشترین رواداری در کنار هم زندگی کرده اند.

البته مذهب غالب در ایران تشییع است و در قانون مشروطه ، قانون اساسی رژیم گذشته و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط برای شخص شاه ، رهبر و روسای قوا شرط شیعه اثنی عشری بودن تصریح شده و تقریبا برای دیگر مناصب دولتی قید و شرط مذهبی خاصی در نظر گرفته نشده است.

در عین حال در هیچ قانونی چه در گذشته و چه در حال حاضر هیچ منع قانونی برای اقوام مختلف در جهت احراز پست های  دولتی وجود نداشته و ندارد.

اما این موضوع به این معنا نیست که همواره عدالت در مورد  همه قومیت ها و مذاهب رسمی کشور رعایت شده باشد و واقعیت این است که برخی قوانین نانوشته و یا برخی ملاحظات شاید سخت گیرانه و غیر قابل قبول  باعث شده که سهم برخی اقوام  و مذاهب کشور از مسئولیت های اجرایی و غیره کمتر از دیگران مورد توجه قرار گیرد.

خوشبختانه با تاکید رییس جمهور منتخب به استفاده حداکثری از ظرفیت همه اقوام و مذاهب کشور در چیدمان کابینه و دیگر مسئولیت های مختلف ، امید می رود که عدالت در این زمینه بیشتر رعایت شده و زمینه حضور بیشتر همه آحاد ملت ایران در زمینه اعتلای هر چه بیشتر کشور فراهم گردد.

اما ماجرا وقتی وارد فاز منفی می شود که در اجرای این امر مطلوب از اظهارات و البته شیوه های ناصواب و نا مطلوب استفاده شده و کار به افراط و تفریط کشیده شود.

ضمن احترام به دکتر ظریف ( رییس شورای راهبردی انتخاب وزرای دولت چهاردهم ) اظهارات ایشان درباره  امتیاز پیروان مذاهب  در چینش کابینه  از جنس این اظهارات ناصواب و نامطلوب  و غیر راهبردی می باشد .

حرف صواب و درست این است که کابینه بایستی از بهترین افراد تشکیل شود فارغ از دین و مذهب و قومیت آن افراد. نه اینکه متعلق بودن و یا نبودن به یک قومیت و مذهب خاص ، امتیاز مثبت و یا منفی داشته باشد ، اولویت اصلی بایستی توانایی تخصص تعهد و کاربلدی فرد مورد نظر باشد .

 مسلما این گونه اظهار نظرات باعث بروز  واکنش های منفی شده و در صورت عدم کنترل جناب پزشکیان بر عملکرد زیر مجموعه های  انتصابی خود ، چه بسا کار حتی از همین روزهای اول و قبل از شروع دولت از دست ایشان خارج شده و جریان  امور وارد فاز جنگ و جدل های توییتری و مجازی گردیده و تجربه نشان داده که در این صورت مسئله پرداختن به مذاهب و قومیت ها که می تواند نقطه مثبت کارنامه رییس جمهور منتخب باشد ، به ضد خود تبدیل گردد.

به عنوان یک نمونه موفق از اعطای یک پست بسیار مهم و کلیدی به پیروان اقوام و مذاهب می توان به  " فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهور اسلامی ایران  " اشاره کرد.

رهبر معظم انقلاب در اقدامی بسیار مهم  در 26مرداد سال 1400  ؛  فرماندهی نیروی دریایی ارتش  را به جناب " امیر دریادار شهرام ایرانی " که  کرد اهل سنت  می باشند اعطا کرده اند .

پس به کارگیری پیروان هیچ یک از اقوام و مذاهب کشور حتی در بلند پایه ترین مقامات لشکری و کشوری یک امر غیر معمول نبوده و این انتصاب بسیار جسورانه راه را برای دولت های مختلف در به کارگیری پیروان همه اقوام و مذاهب در پست های بسیارمهم و کلیدی  البته به دور از هر گونه افراط و تفریط  و هیاهوی پوچ و بیهوده هموار نموده  است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۱۲۶۰۰۹:۲۳:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
پست های کلیدی همگی باید شیعه باشند چون عموم مردم و حکومت شیعه هستند و آدرس غلط هم ندهید، در مناطقی که اقلیت های دینی بیشتر هستند می توان از آن همان ها استفاده کرد مانند سیستان و بلوچستان که سنی زیاد است و می توان استاندار سنی باشد یا کردستان
ناشناس۳۵۶۱۳۳۱۱۰:۲۱:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
کاملا درسته همه مردم با هم برابرند .
ناشناس۳۵۶۱۵۳۳۱۳:۰۶:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ظریف‌امتیازات‌منفی‌زیادی داره
ناشناس۳۵۶۱۵۴۱۱۳:۱۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ولی شیعیان پشتیبانی ائمه اطهار را دارند که مزیت بالایی است
ناشناس۳۵۶۱۵۸۹۱۴:۱۲:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
آقای پزشکیان باید برائت خودش را از خاتمی روحانی جهانگیری عارف ظریف جهانگیری و همپالگی های آنان اعلام کند
ناشناس۳۵۶۱۷۶۵۱۷:۱۸:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
پزشکیان نمیتونه از اینها و ظریف و مرعشی اعلام برائت کنه اگه از اینا جدا بشه نمیذارن کار کنه هر روز یه بحران براش میسازن
ناشناس۳۵۶۱۷۹۱۱۷:۳۴:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
فکر میکنین اقای پزشکیان چرا رای اوردند ؟ دقیقا به خاطر همین افرادی که جنابعالی اسمشون رو اوردین ! اگر گفتمان و تفکر اقای پزشکیان به اینها نزدیک نبود رای نمیاورد.
ناشناس۳۵۶۱۸۵۴۱۸:۳۴:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
تنها دلیلی که رای آورد رقابت با کسانی بود که 20 سال است تلاش دارند اصلاح طلبان را حذف کنند!
ناشناس۳۵۶۱۳۶۳۱۰:۳۷:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
چطور یه مسلمون همه جای دنیا میتونه شهردار و وزیر و نماینده بشه اینجا باید شیعه باشه؟
ناشناس۳۵۶۱۴۴۰۱۱:۵۰:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
همه جا خیر کشورهای سکولار آن هم وقتی جمعیت مسلمانان تقریبا دارد برابر می شود با مسیحیت
ناشناس۳۵۶۱۵۴۰۱۳:۱۵:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
هر کاری دیگران کردند ما هم باید بکنیم ؟ مثل اینکه می گویند در تمام کشورهای مسلمان حجاب اختیاری است و ما هم می خواهیم اینطور باشد ! مگه ما خودمان عقل و شعور نداریم که از دیگران تقلید می کنیم ؟
ناشناس۳۵۶۱۶۰۸۱۴:۳۳:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
این اسمش تقلید نیست،استفاده از تجارب بقیه کشورها در امور کشور داریه
ناشناس۳۵۶۱۵۳۰۱۲:۵۸:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
پستهای کلیدی باید به متخصصان و شایستگان داده شود چه شیعه باشند چه پیروان سایر ادیان و مذاهب رسمی و قانونی.فقط باید ایرانی و دلسوز ایران باشند و در جهت منافع یک ملت حرکت کنند ...
ناشناس۳۵۶۱۸۲۸۱۸:۰۲:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اسلام خیلی حساس هست که دیگران در جامعه اسلامی تبلیغ دین خود نکنند آن وقت اجازه بدهد بر مسلمین مسلط بشوند که قوانین زیر دست آنان هست؟!
ناشناس۳۵۶۱۸۳۰۱۸:۰۴:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ممکن است برخی شیعه باشند اما نفوذی باشند .....
ناشناس۳۵۶۱۵۹۵۱۴:۲۳:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
این درصد کوچک همانند همان سهمیه کنکور است که به مناطق محروم نسبت به مناطق پرامکانات داده می شود و به نوعی جبران سازی برای عدالت است.
ناشناس۳۵۶۱۸۳۱۱۸:۰۴:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اصلا ربطی به هم ندارد
ناشناس۳۵۶۱۲۶۱۰۹:۲۴:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ایشان هیشه دنبال دوقطبی سازی کاذب هست
ناشناس۳۵۶۱۳۰۰۱۰:۰۴:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
آشي كه نبايد خيلي شور شود ! -------------------------------------- يك آموزه ديني است كه واقعاً و حقيقتاً بايد با آب طلا نوشت ، ..كه اگر هر بني آدمي در روي اين كره خاكي به كار ببندد، باور بفرماييد به آرامش و سعادت در زندگي خواهد رسيد و آن فرمايش اين است : « خيــــر الامـــــور اوسطــــها » ! همان طور كه همه مي دانيم معنايش اين مي شود : « بهترين كارها ميانه روي است » !! كه البته در زبان فارسي هم ضرب المثل داريم « نه به اون شوري شور ، نه به اون بي نمكي » بله برادر ! بهترين كارها ميانه روي است ، بنده از خدا خواسته ام كه مرا توفيق دهد در عمل كردن به اين آموزه ديني !
ناشناس۳۵۶۱۳۱۷۱۰:۱۶:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
همیشه یک «امّا» وجود دارد. اساسا مشکل کشور همین «امّا»هاست. جناب نویسنده به نظر شما حرف صواب و درست این است که کابینه بایستی از بهترین افراد تشکیل شود فارغ از دین و مذهب و قومیت آن افراد؟ پس چرا تا حالا نشده؟ حرف صواب این است همان است که ظریف گفت امتیاز مثبت برای اقوام، زنان و غیرشیعه‌ی اثناعشری. تبعیض مثبت سیاست درست یک دولت اسلامی و عدالت‌خواه در جهت رفع دهه‌ها محرومیت، ظلم و اجحاف در حق آن‌هاست.
ناشناس۳۵۶۱۵۹۳۱۴:۲۱:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دقیقا، نویسنده ابتدا تایید می کنه که مذاهب و قومیتها نتونستند به جایگاه مناسبی در امور سیاسی و اجرایی برسند.
ناشناس۳۵۶۱۳۲۴۱۰:۱۹:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
باید قبول کرد 50درصد جامعه خانمها هستند و میلیون نفر از هموطنان اهل سنت هستند باید همه اقوام و ادیان رسمی وخانم ها در اداره کشور مشارکت داشته باشند
ناشناس۳۵۶۱۴۷۸۱۲:۰۵:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
همینقدر که زنان را آوردن در جامعه برای کار و نهاد خانواده تخریب شد کافی هست
ناشناس۳۵۶۱۹۴۵۲۰:۲۲:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ما مگه طالبان هستیم که زنان را در خانه زندانی کنیم!؟
ناشناس۳۵۶۱۳۷۱۱۰:۴۶:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
نظر نویسنده هم دقیقا همینه فقط سعی کرده مودبانه‌تر بگه. اون اما هم واسه اینه که احساس می‌کنند دولت جدید یک ساز و کار عملی، دقیق و قابل راستی‌آزمایی برای استفاده از ظرفیت افراد شایسته در میان اقوام، زنان و سایر مذاهب طبق یک برنامه مشخص دارد.
ناشناس۳۵۶۱۴۰۰۱۱:۱۰:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
شوری آش را چرا در ظریف جستجو میکنید. در نماز جمعه تهران بجویید که وقتی آقای ظریف برای شرکت در نماز جمعه رفته با توهین و فحاشی عده ای مواجه شده.
ناشناس۳۵۶۱۴۰۵۱۱:۱۶:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
والا شورش رو‌ شما در آوردید بالاخره طرف یا باید کاری بکنه یا نکنه.
ناشناس۳۵۶۱۴۴۵۱۱:۵۲:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
کسی که می‌رود آمریکا که دشمن ایران هست به آنان می گوید اگر ما نباشیم.... و لطفا راه بیایید.... فکر نمی کنید اشتباهی مسوول ایران شده؟!!
ناشناس۳۵۶۱۴۵۶۱۱:۵۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
شما اگر قبول کنید در طول تمام این ساالها بعضی اقوام بنا بر دلایلی نه به صورت سیتماتیک فرصت کمتری برای ظهور و بروز داشتند چه اشکالی دارد چنین فضایی اعمال گردد بالاخره این یک جور کمک فرهنگی است که در آینده اقوام شاید طعم عدالت را بیشتر خواهند چشید.
ناشناس۳۵۶۱۵۱۵۱۲:۴۰:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
انتظار زیادی نداشته باشید....حتی شعار ظریف گورت رو گم کن رو هم خودشون برنامه ریزی کردند....
ناشناس۳۵۶۱۶۱۷۱۴:۳۹:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مسولیت ها باید به افراد شایسته و اهل تقوا و دارای حس ملی و متخصص واگذار شود فارغ از دین و مذهب و جنسیت ، طبیعتا شیعه ها که در اکثریتند در قرار گرفتن در مسولیت ها هم خود بخود در اکثریت قرار می گیرند ، در مورد خانم ها طبیعت بعضی از شغل‌ها که زنانه است حتما باید یک خانم عهده دار شود و بعضی از شغل‌ها هم که ذاتا مردانه هستند نباید وارد شوند
ناشناس۳۵۶۱۸۵۹۱۸:۳۸:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
نصف جمعیت کشور هم خانمها هستند.
ناشناس۳۵۶۱۶۳۹۱۵:۱۳:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
خیلی از کشورهای غربی اسم سکولار دارن ولی اجازه نمیدن مسلمانان پست های کلیدی بگیرن..
ناشناس۳۵۶۱۶۴۸۱۵:۱۹:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
در شرایط ایده ال تبعیض قابل قبول نیست ولی چون به طور سیستماتیک تبعیض منفی علیه اقوام و اقلیت ها اعمال شده و آن ها حتی در حد رده های میانی مدیریت هم به ندرت رشد کرده اند این تبعیض مثبت شاید بتواند قدری موجب جبران شود و این امر به همبستگی آحاد ملت میتواند کمک کند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

  8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  9. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  10. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

  11.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  12. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

  14. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  15. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  16. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

  17. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  18. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  19. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

  20. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

  21. از باب قدرشناسی

  22. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  23. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

  24. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  25. واکنش پلیس پایتخت به انتشار تصویرِ معتاد متجاهر

آخرین عناوین