ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات / قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران

  4030501028

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت بازنگری در ساختار مالیات بر محصولات دخانی، گفت: نرخ مالیات کنونی محصولات دخانی سبب شده که این محصولات به کشورهای دیگر قاچاق شود؛ چرا که نرخ مالیات محصولات دخانی در سایر کشورها از ایران گران‌تر است و خرید محصولات قاچاق ایرانی برای مصرف‌کنندگان سایر کشورها مقرون به‌صرفه‌تر است.

ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات / قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران

مهندس بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختار مالیات بر محصولات دخانی به نحوی نیست که سبب کاهش مصرف شود، اظهار کرد: ساختار مالیاتی محصولات دخانی به دلیل پیچیدگی، دارا بودن لایه‌های متعدد، مبنای محاسبه بر اساس ارزش افزوده نه بر اساس قیمت خرده فروشی، تفاوت نرخ‌ها نسبت به دارا بودن نشان ایرانی یا بین‌المللی و عدم نظارت دقیق سازمان‌های متولی بر میزان تولید و فروش این محصولات و دلایل دیگر، در عمل اثربخشی ندارد و سبب کاهش تقاضای محصولات دخانی نمی‌شود. نرخ‌های مالیاتی محصولات دخانی در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده اما الگوی ساختار مالیاتی به نحوی است که اختیار عمل برای پایین نگه‌داشتن قیمت تمام شده محصولات دخانی را به تولیدکنندگان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نرخ استاندارد جهانی مالیات بر محصولات دخانی ۷۵ درصد است، خاطرنشان کرد: نرخ مالیات بر محصولات دخانی کشور بسیار کمتر از استاندارد جهانی است؛ به نحوی که مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات دخانی را با کمترین میزان درآمد تهیه‌ کنند.

ضرورت حذف محصولات دخانی از سبد خانوار
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه محصولات دخانی در سبد خانوار تعریف شده، افزود: گنجاندن محصولات دخانی در سبد مصرف خانوار، اشتباهی فاحش به حساب می‌آید. محصولات دخانی نباید به عنوان یک کالای اساسی در سبد محصولات خانوار قرار گیرد و باید از این سبد خارج  شود.

وی ادامه داد: نه تنها خروج محصولات دخانی از سبد مصرف خانوار یک امر ضروری است، بلکه قیمت گذاری محصولات دخانی باید مورد بازنگری قرار گیرد به نحوی که سبب کاهش مصرف شود. 

نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از نرم جهانی
ولی‌زاده درباره نرخ مالیات بر محصولات دخانی بیان کرد: بررسی‌های اولیه به منظور تعیین نرخ محصولات دخانی بر مبنای قانون مالیات بر ارزش افزوده به این نحو است که  میزان مالیات برای محصولات ایرانی و محصولات با نشان بین‌المللی به ترتیب ۴۰ و ۵۵ درصد باشد. سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود، سازمان امور مالیاتی می‌بایست گزارشی از وضعیت مالیات‌های پرداخت شده به منظور سیگار و تنباکوی تولیدی ارائه کند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت مالیات بر خرده‌فروشی محصولات دخانی گفت: سازمان امور مالیاتی باید بر مبنای مالیات اخذ شده، مالیات خرده‌فروشی محصولات دخانی را تعریف کند. نرخ مالیات خرده‌فروشی کشور بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است. اگرچه هدف نرخ مالیات بر خرده‌فروشی محصولات دخانی، کاهش مصرف است؛ اما نرخ کنونی بر کاهش مصرف تاثیرگذار نیست.

پروانه مراکز عرضه‌کننده محصولات قاچاق باطل شود
وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی محصولات دخانی مخالف افزایش نرخ مالیات هستند، افزود: این دستگاه‌ها بر این باور هستند که افزایش نرخ محصولات دخانی سبب افزایش قاچاق می‌شود. نوع مواجهه با دستگاه‌های متولی محصولات دخانی باید تغییر کند. همچنین مسائل مربوط به قاچاق باید ساماندهی شود، شرایط به نحوی است که برخی مراکز عرضه‌ محصولات دخانی بدون نگرانی نسبت به عرضه محصولات قاچاق اقدام می‌کنند. این در حالی است که پروانه مراکز عرضه‌کننده محصولات قاچاق باید باطل شود و حاشیه سود این مراکز از بین برود.

قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران
وی ادامه داد: ما بر این باوریم که قاچاق محصولات دخانی به دلیل قیمت کم و نرخ پایین محصولات دخانی اتفاق می‌افتد. نرخ مالیات کنونی محصولات دخانی سبب شده که این محصولات به کشورهای دیگر قاچاق شود؛ چرا که نرخ مالیات محصولات دخانی در سایر کشورها از ایران گران‌تر است و خرید محصولات قاچاق ایرانی برای مصرف‌کنندگان سایر کشورها مقرون به‌صرفه‌تر است.

لزوم توجه دولت چهاردهم به مالیات بر دخانیات
ولی‌زاده در پایان گفت: امیدواریم موضوع مالیات محصولات دخانی در کانون توجه دولت چهاردهم قرارگیرد و سیستم مالیاتی به نحوی بازنگری شود که بر کاهش مصرف اثرگذار باشد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  12. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  13. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  14. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  15. درد بیمار و ناز طبیبان !

  16. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  19. یارانه‌ها واریز شد

  20. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  21. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  22. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  23. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  25. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

آخرین عناوین