یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

سعیده اسکندری، گروه سیاسی الف،   4030606077 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

کشورمان ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با سیل قابل توجهی از دشمنی و خصومت ورزی های جهان غرب و متحدان منطقه ای و بین المللی آن رو به رو شد. مساله ای که همچنان نیز ادامه دارد و هر چه به جلو حرکت کرده ایم، ماهیت شدیدتری را به خود گرفته و ضعیف نشده است. قدرت های غربی به طور خاص با تحمیل انواع و اقسام فشارهای اقتصادی، سیاسی و بین المللی به ایران سعی داشته اند تا زمینه را برای استحاله انقلاب اسلامی و منحرف کردن آن از شعارها و آرمان های اصلی ش فراهم سازند. 

با این حال، با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، این انقلاب نه تنها دچار استحاله نشده بلکه نفوذ خارجی انقلاب اسلامی ایران را نیز شاهد بوده و هستیم. موضوعی که چالش های راهبردی را برای جریان های مخالف و معاند با کشورمان در سطح منطقه و محیط بین المللی ایجاد کرده است. از این رو، بخش قابل توجهی از توان نظام حکمرانی در کشورمان به خنثی سازی جلوه های مختلف خصومت ورزی قدرت‌های مختلف علیه کشورمان و حراست از استقالال و امنیت ملی ایران معطوف بوده است.

 یکی از مسائلی که طی سالیان اخیر در منظومه حکمرانی کشورمان به آن بی توجهی شده، چالش‌های زیست محیطی بوده است. چالش هایی که سال به سال ماهیت وخیم تر و بغرنج تری گرفته اند و اکنون تهدیدات جدی را علیه کشورمان مطرح می کنند. به بیان ساده تر، این قبیل تهدیدات تا حد زیادی امنیت انسانی را در کشورمان تهدید می کنند و باید هر چه سریعتر برای حل آن ها تدابیر لازم اندیشیده شود. به عنوان مثال، اخیرا "شینا انصاری" رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در موضع گیری از تبدیل شدن بحران فرونشست زمین در ایران به یک "اَبَرچالش" یاد کرده است. 

بر اساس داده های رسمی، 4 میلی متر فرونشست زمین در هر سال به مثابه بحران قلمداد می شود این در حالی است که در استانی نظیر کرمان، آمارهای رسمی حاکی از فرونشست سالانه 30 سانتی متر هستند. دیگر استان‌های کشورمان نظیر گلستان، یزد و اصفهان نیز در این حوزه وضعیت خوبی ندارند. تردیدی نیست که عدم رسیدگی جدی به این چالش می تواند آن را به مناطق مسکونی کشورمان توسعه بخشد و بحران های جدی تری را ایجاد کند. در نمونه ای دیگر نظیر آلودگی آب دریای خزر نیز با چالش های جدی و عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنیم. برخی از این چالش ها نظیر فعالیت های گسترده نفتی جمهوری آذربایجان در آب های دریای خزر و انتقال آلودگی این فعالیت به آب های کشورمان، منشا خارجی دارند. 

با این حال، برخی چالش های دیگر نظیر سرازیر شدن فاضلاب مناطق مسکونی به دریای خزر در پرتو افزایش جمعیت مناطق ساحلی در کشورمان، منشا داخلی دارند و باید برای آن ها راه حلی اندیشیده شود. به نحو مشابهی، در حوزه ریزگردها نیز در سال های اخیر شاهد تشدید مشکلات بوده ایم و حوزه های تولید گرد و غبار که کشورمان را تحت تاثیر قرار می دهند، افزایش یافته اند. 

البته که این ها تنها بخش هایی از چالشهای زیست محیطی کشورمان هستند که ماهیتی بحرانی و فوق‌العاده پیدا کرده اند و هر چه سریع تر برای حل آن ها باید تدابیر لازم اندیشیده شود. با این همه باید گفت این چالش ها جدی گرفته نشده اند و یا اقدامات محدودی برای رفع آن ها صورت گرفته است. تداوم این رویکرد می تواند در آینده ای نه چندان دور، کشورمان را با مشکلات به مراتب گسترده تری مواجه کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۵۵۸۱۰۱:۳۳:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۰
ضمن تشکر از سایت الف و نویسنده محترم بابت توجه به این مطلب مهم و فراموش شده، امید است که به نقش برخی نهادها و کانونهای قدرت در ایجاد مشکلات زیست محیطی هم بپردازید و تعارف را کنار بگذارید. با تشکر.
ناشناس۳۵۹۵۶۰۱۰۵:۲۰:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
مهمترین اولویت مهم
ناشناس۳۵۹۵۶۳۲۰۷:۲۷:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۱۰
ابتدای انقلاب شعار مسولان انقلابی خطاب به کشاورزان و روستاییان این بود . گندم بکارید استقلال درو کنید .
ناشناس۳۵۹۵۸۳۷۱۳:۱۲:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۰
امروز دیگر بهانه ای برای غیرمنطقی فکر و عمل کردن وجود ندارد.
ناشناس۳۵۹۵۶۳۷۰۷:۳۴:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
متاسفانه اکثر مسئولان فکر می کنند که محیط زیست یک امر لوکس است. تنها کافی است که بودجه محیط زیست با بودجه فرهنگی - تبلیغاتی دستگاههای کشور را مقایسه نمائید. حتی در مناظرات انتخاباتی اخیر، هیچگاه بحث محیط زیست به میان نیامد.
ناشناس۳۵۹۵۶۶۲۰۸:۰۹:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۰
در این 45 سال اولویت بهبود زندگی مردم از مدار حکمرانی خارج شده و مسایل سیاست خارجی در اولویت قرار گرفته هر چند معتقدم که سوگیری سیاست خارجی درست بوده ولی حاکمیت بیشتر از توان کشور در این زمینه هزینه کرده و این باعث شده که سطح رفاه مردم افت کرده است.
ناشناس۳۵۹۵۶۹۳۰۹:۱۵:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
جناب نمیدونی رژیم طاغوت ، طبق فرمایش آمریکا در جنگ ویتنام شرکت کرد ، و در مساله عمان هم همینطور اگه مطالعه نداری، تا متوجه بشی قبل انقلاب اکثر مردم بخصوص مردم روستایی سالی یکبار موقع عید برنج می خوردن لباسها ها رو وصله می کردن ، اب و برق و گاز و تلفن و خانه بهداشت روستایی و جاده روستایی اسفالت و ... نداشتن ولی الان اکثریت مردمی که با ماهواره افسرده ساز به مرض *ناله کن لایک بگیر مبتلا شدن اونقدری وضعشون خوب هست که پزشکان جراحی زیبایی فرصت سر خاروندن ندارن اونقدری وضعشون خوب هست که ماه به ماه چند میلیون خرج کاشت و ترمیم ناخن و ابرو و تتو و ژل و لوازم آرایشی و اکستنشن و رنگ و دکلره و ... بکنن اونقدری خوب هست که در نوروز هتلهای ترکیه تکمیل ظرفیت میشه . ضمنا کمی مطالعه کن تا بفهمی تحولات منطقه مستقیما به کشور ایران مربوط است و همین داعش مقصد بعدی اش ایران بود .
ناشناس۳۵۹۵۷۸۷۱۱:۳۷:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۰
با شما موافق نیستم امروز ما را با همسایه ها مقایسه کن !
ناشناس۳۵۹۵۸۴۸۱۳:۳۷:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
حتی اگر ایران را با کشورهای همسایه مقایسه کنی باز سرکشورمون بالاست چه با عراق مقایسه کنی چه با جمهوری آذربایجان و ترکیه. راستی جا داره تبریک بگیم درو کردن 5 مدال طلا از 10 مدال المپیاد جهانی نجوم توسط دانش اموزان ایرانی رو
ناشناس۳۵۹۵۹۵۳۱۶:۴۳:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
مردم کشورهای دیگر هم پر از مشکلات هستند ولی این اطلاعات به شما نمی رسد در عربستان شهرهای فقیر نشین زیاد هست حتی در خود مکه و مدینه هم پر از محلات فقیر نشین است در کره جنوبی شرکت های بزرگ اجازه رقابت به شرکت های کوچک نمی دهند و مشکل بیکاری هست دانشجویان استرس اشتغال دارند و اسم کشور خود را جهنم کره گذاشته اند و تعداد خودکشی بالاست مخصوصا در قشر معلم کشورهای دیگر هم همینطور ...
اینجا جایی برای خنده نیست۳۵۹۵۶۶۳۰۸:۱۰:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۰
از تدابیر مسولان خسته شدیم یکبار هم که شده تقلید کنند ببینند کشورهای پیشرفته حوزه خلیج فارس که به مراتب اقلیمی خشک‌تر و بیابانی تر از ما دارند چگونه آب و برق مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و چگونه مدام در سیکل زمستان و تابستان سخت به سر نمی‌برند!!!!!!!
ناشناس۳۵۹۵۶۸۲۰۹:۰۰:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
اتفاقا از بی تدبیری خودتون باید خسته بشین و یکبار هم که شده کاش چشمهاتون رو باز می کردین و آگانه انتخاب می کردین شهید رئیسی داشت همین کار رو می کرد و آب شیرین کن هسته ای تو جنوب کشور راه اندازی می کرد .
ناشناس۳۵۹۵۸۰۵۱۱:۵۸:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
داداش بیش از ۹۰ درصد آب کشور داره داخل کشاورزی مصرف میشه آب شیرین کن برای تامین آب جایی مثل جزیره قشم و کیش و .... یا یه شهر خاص و یا یه منطقه صنعتی خاص جوابگو هستش آنقدر که هزینه تولید آب شیرین به اون روش بالا هستش صنعت کشاورزی باید محدود و شیوه کشت و نوع محصول کشت علمی شود
ناشناس۳۵۹۵۸۳۹۱۳:۱۷:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۰
یعنی کلا یه بهونه دارین برای ناله و ناشکری آب شیرین کن نمی زنن میگن از عربستان یاد بگیرین آب شیرین کن می زنن میگن هزینه اش گرونه ضمنا اگه 90 درصد تو بخش کشاورزی است باید بدانید اسراف فقط هدر دادن اب شرب نیست حدود30 درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات میشه مردم اسراف رو باکلاسی میدونن رستوران که میرن باقیمانده غذاشونو (که برای کاشت آن کلی اب مصرف شده) رو نمیارن خونه.
ناشناس۳۵۹۵۷۴۰۱۰:۱۴:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۰
حالا که قرار به تقلیده چطوره شما هم کار کردن رو از غرب تقلید کنین؟
ناشناس۳۵۹۵۷۹۵۱۱:۴۷:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
فکر خوبیه ! شما از کجا تشخیص دادی که مردم با فرهنگ کار کردن غرب مخالف هستند ؟ در مملکت ما به دلیل تحریم شرایط طوری پیش رفت که دلالی بیشتر از تولید سود آور شد از طرفی طبقه ای بوجود آمدند و رشد کردند که بدون زحمت و از طریق ارتباطات یک شبه از فرش به عرش رسیدند و کلا فرهنگ کار و تلاش نابود شد و... افتادند که بتوانند بدون زحمت به جاهایی بچسبند و موفق و پولدار شوند فرهنگ کار و تلاش نابود شد و تولید ذلیل شد و در این اواخر با هجوم بی رویه افغانها و اشغال فرصت های شغلی باقی مانده توسط آنها حتی دست فروشی هم برای جوانان ما نایاب شد
ناشناس۳۵۹۵۸۴۲۱۳:۲۳:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
تحریم رو بهونه نکنین در کل دنیا تا بوده همین بوده بخش خدمات بیشتر از تولید درامد دارد اما اینکه چرا اونجا کار می کنند ولی اینجا نه چون تو خارج کارمند اگه مثل اینجا کار کنه میندازنش بیرون و رافتی در کار نیست
ناشناس۳۵۹۵۸۴۵۱۳:۳۰:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۰
فرهنگ کار و تلاش وقتی نابود شد که همه تک فرزند شدند و همه خواستن بچه شون پزشک و مهندس شه یکی از اهالی کم سواد ولی باتجربه اتحادیه فرش، خیلی نکته جالبی گفت که من از زبان هیچ دکتر و کارشناسی نشنیده بودم گفت الان صنعت قالیبافی داره از بین میره چون کسی حاضر نیست تک فرزندش رو بفرسته فرش ببافه حتی برای سه ماه تابستان هم حاضر نیستن این کار رو بکنن. برای احیا فرهنگ کار، به جای توجیه تحریم و ... باید برگردیم به سبک تربیتی سنتی مان که با آموزش کار و حرفه به کودک، وی را مسئولیت پذیر و مستقل به معنای تکیه گاه بار می آوردند
ناشناس۳۵۹۵۶۶۷۰۸:۱۹:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۱۰
سلام ضمن تشکر از نویسنده محترمه: عکس فوق فرسایش خندقی را نشان می دهد که با گذشت زمان در حال تبدیل شدن به بحران زیست محیطی، اقتصادی-اجتماعی، امنیتی با افزایش مهاجرت و ... است.تا زمانی که دستگاه های تخصصی به سیاسی کاری تبدیل شوند وضعیت همین است و بدتر هم خواهد شد. گره کار دو جا است. 1- سیاسی شدن سازمان های تخصصی، خصوصا معاونت های پژوهشی دستگاه ها که چنین روندی مجموعه را بجای چاره اندیشی و ارائه راهکار برای حل چنین مشکلات زیست محیطی، مجموعه را به سمت نادیده گرفتن تخصص سوق می دهد. مشکل دوم: کمبود شدید اعتبارات در دستگاه های پژوهشی مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست. در حالی که انتظار مردم و حق آنها داشتن محیط زیست پایدار و عاری از مشکلات و توسعه اشتغال و رفاه اجتماعی است و کمترین اعتبارات را گروه های پژوهش مرتبط با این بخش دارد. انتظار می رود برای جلوگیری از توسعه چنین بحران هایی دستگاه های برنامه ریز سهم پژوهش این بخش را ارتقاء دهند. جا دارد دولت آقای پزشکیان در این خصوص ورود پر رنگ نماید.
ناشناس۳۵۹۵۶۷۷۰۸:۳۶:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
نمی توان منکر نقش مسئولین شد اما فارغ از اینکه چه طیفی در راس دولت باشد یکی از مشکلات اساسی ژورنالیستها این است که برای جذب مخاطب، از مردم سلب مسئولیت و قصور کرده همه را به *گردن مسئولان می اندازند و با اینکار، هم مخاطب دلش خنک میشود از انتقاد، هم عذاب وجدان نمی گیرد بابت قصور خودش در حالیکه بخصوص در مساله حیاتی آب، مردم هم نقش حیاتی دارند شاید مردم اسراف را فقط هدر دادن اب آشامیدنی بدانند در حالیکه بیشترین آب صرف کشاورزی می شود و مردم با عدم مدیریت خرید و نگهداری نامناسب، با دورریختن محصولات کشاورزی،چندین میلیون مترمکعب اب را هدر می دهند لذا با تغییر سبک زندگی در چند دهه اخیر هم آب آشامیدنی اسراف می شود (مثلا دهه 50 مردم در حمام لگن وکاسه می گذاشتند و آب تمام مدت باز نبود ولی الان هم روزانه به حمام می روند هم شیر آب را کلا بازگذاشته اب را هدر میدهند) در خرید ونگهداری محصولات هم همینطور قبلا سبزی ها با دقت پاک می شد و لذا اب مصرفی برای ان سبزی ها هدر نمی رفت، در رستورانها بردن باقیمانده غذا (که کلی آب صرف، کاشت برنج و دیگر اقلام شده) به خانه قبلا ها زشت محسوب نمی شد الان همین اسراف آب ، کلاس محسوب می شود در کل تمامی این رفتارها مثل قطعه ای از پازل هزار تکه جمع شده و بحران اب را سبب می شود اگر دلتان برای مردم می سوزد لطفا از مردم سلب مسئولیت نکرده، همه را گردن یک مسئول نیندازید اینطوری در حق ایران و مردم ظلم می کنیدچه بدانید چه ندانید
علیجانی۳۵۹۵۷۶۴۱۱:۱۱:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۰
آب برق گاز بنزین نان و انواع سوبسید هایی که پیدا و پنهان دولت به مردم میدهد سیستم رقابت را در کشور فلج کرده و مردم را هم عادت داده به خوردن بدون زحمت کرده و از طرفی رانت و فساد ناشی از تقسیم این منابع خود یعنی یک فساد بنیادی و این یعنی فاجعه و این وضعیت غیر قابل ادامه است . نخبگان بشینند و چاره ای برایش بیاندیشند تا دیر نشده
ناشناس۳۵۹۵۸۰۱۱۱:۵۳:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۰
اینو به اونا بگین که طرفدار هی بزرگ شدن تهران هستن
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. قدردان پلیس هستیم اما...

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  12. پرخاش با چشمان بسته!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  14. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  15. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  16. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  17. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  18. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  19. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  21. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  22. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  23. زنگِ زور!

  24. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  25. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. وقاحت غربی!

  4. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  7. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  8. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  9. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  10. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  11. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  12. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  14. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  15. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  16. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

  17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  18. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  19. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  20. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  21. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  22. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

  23. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

  24.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  25. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

آخرین عناوین