وقتی آمریکا جا می ماند

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030611055 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیراه نیست اگر بگوییم آمریکایی ها تا حد زیادی موقعیت هژمونیک و برجسته خود به عنوان غول صادرات فناوری های پیشرفته جهان را از دست داده اند و چین توانسته در این حوزه، فاصله قابل توجهی را با آمریکایی ها ایجاد کند. در این رابطه، مقام معظم رهبری نیز اخیرا رهنمودهای روشنگرانه و آینده نگرانه ای را در مورد ضرورت پیشرفت کشور در حوزه هوش مصنوعی و فناوری های یپشرفته داشته اند.

وقتی آمریکا جا می ماند

افول و زوال هژمونی جهانی آمریکا، گزاره ای است که در سال های اخیر مورد اشاره و اعتراف شمار زیادی از مقام‌های غربی و حتی آمریکایی بوده است. در این رابطه، به طور خاص "فرانسیس فوکویاما"، تئوریسین و دانشمند برجسته آمریکایی حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل، در اظهار نظر معروفی تاکید می کند که "آمریکای فعلی شبیه به ساختمانی زیبا است که از درون توسط موریانه ها خورده شده و هر لحظه امکان فروپاشی آن می رود". 

در این رابطه، به تازگی شاهد افشای پرده ای جدید از زوال هژمونی جهانی آمریکا بوده ایم. ماجرا از این قرار است که بانک جهانی در گزارشی، فهرست 10 کشور که بیشترین میزان صادرات فناوری های پیشرفته و بالا را دارند، منتشر کرده است. در این فهرست، چین با صادرات سالانه 769.7 میلیارد دلار در رده نخست و آلمان با صادرات 223.4 میلیارد دلار در رده دوم قرار دارند. پس از این دو، آمریکا با یک سقوط قابل توجه با صادرات 166.4 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است. نکته قابل تامل اینکه که کشور چهارم یعنی ویتنام، با صادرات سالانه 123 میلیارد دلار تولیدات مرتبط با فناوری های پیشرفته، فاصله کمی را با آمریکا دارد. 

از این رو، بیراه نیست اگر بگوییم آمریکایی ها تا حد زیادی موقعیت هژمونیک و برجسته خود به عنوان غول صادرات فناوری های پیشرفته جهان را از دست داده اند و چین توانسته در این حوزه، فاصله قابل توجهی را با آمریکایی ها ایجاد کند. اهمیت این مساله زمانی بیس از پیش آشکار می شود که توجه داشته باشیم، جهان آینده جهانِ فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی است و آمریکا از همین حالا در این حوزه کلی عقب افتاده و رقبای آن به نحوی فزاینده ای در حال رشد و پیشرفت و قبضه محیط بین المللی هستند. 

در این رابطه، مقام معظم رهبری نیز اخیرا رهنمودهای روشنگرانه و آینده نگرانه ای را در مورد ضرورت پیشرفت کشور در حوزه هوش مصنوعی و فناوری های یپشرفته داشته اند. موضوعی که در نوع خود از آگاهی ایشان به مقضیات آینده جهان و ضرورت هماهنگ شدن ایران با حوزه های جدیدِ قدرت ساز در عرصه بین المللی حکایت دارد. نباید از یاد برد که در جهانِ آتی، کشورها یا در حوزه فناوریهای پیشرفته، ابتکار دارند و فعالانه برای خود قدرت تولید می کنند یا دنباله رو دیگران هستند و به طور خاص داده ها و اطلاعات آن ها از سوی دیگران هدفِ استثمار و سواستفاده قرار می گیرد. 

با این همه، اینکه شاهدیم موقعیت آمریکا در حوزه فناوری های پیشرفته و بالا به شدت متزلزل شده، نشانه ای عینی از تغییر کریدورهای قدرت جهان است. موضوعی که تکانه و لرزه های آن، مدت هاست که در خودِ غرب نیز حس شده و نسبت به آن پالس های هشداردهنده ای نیز مخابره می شود.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۶۸۸۶۰۹:۱۳:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۲
بر فرض محال از دست داده باشه ، چین شده رتبه اول ، فکر میکنید به حال ما فرقی خواهد کرد؟
ناشناس۳۵۹۷۰۷۵۱۵:۴۳:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
فرض محالت خیلی خنده داره؟ کاش حداقل سواد خواندن و نوشتن یاد میگرفتی بعد اظهار نظر میکردی!
ناشناس۳۵۹۷۱۸۰۱۹:۰۶:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
تو پرفسور تو نظر بده
ناشناس۳۵۹۷۳۷۹۰۷:۱۳:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
سرمایه‌گذاری چین در عربستان ۲۷ برابر ایران است- چین یک میلیارد دلار برای ساخت کارخانه تولید اتومبیل‌های برقی در ترکیه هزینه کرد- آیا فرق می‌کند؟؟؟
ناشناس۳۵۹۷۴۰۰۰۸:۰۲:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
این سبک صحبت کردن برای کسانی است که حرف منطقی ندارند و با حمله شخصی تلاش می کنند ضعف خودشان را بپوشانند
ناشناس۳۵۹۸۰۲۸۱۰:۱۸:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
چرا امثال شما خودتان را همه چی دان میدونید ؟ کافیه کسی خلاف نظر حق مطلق شما نظر بده ، میشه بی سواد ، آلبانی نشین ، متوهم و ...
ناشناس۳۵۹۷۱۱۲۱۶:۳۳:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
شما چی فکر می کنی؟!!!
ناشناس۳۵۹۷۲۰۱۱۹:۳۵:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اینان گمون میکنند فقط آمریکاست که خوی استعمارگری داره
ناشناس۳۵۹۷۶۶۵۱۳:۵۶:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
مسئله این است که برخی در ایران چشم آبی ها را برتر از تمام تکنولوژی و سرمایه آسیایی ها می دانند!
ناشناس۳۵۹۶۸۹۰۰۹:۱۶:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
چرا کشور کوچک و ویران شده ویتنام ۱۲۳ میلیارد دلار صادرات فناورانه دارد اما ما چه می کنیم
ناشناس۳۵۹۷۱۶۶۱۸:۴۵:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
چین کارگر آمریکا هست. یعنی علم تو آمریکا تولید میشه و محصول تو چین‌‌. حتی یک محصول رو نمیتونید نام ببرید که چین به دنیا معرفی کرده باشه
ناشناس۳۵۹۷۳۱۴۰۱:۲۰:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
در طراحی و تولید پنل های خورشیدی، ماشینهای برقی، ربات‌های صنعتی، قطارهای سریع السیر، ماشن آلات عظیم حفاری کوه و زیر دریا، پل های معلق، گروهی از داروها، نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای، بیابان زدایی، مدیریت پروژه های ساختمانی و زیرساختی از جمله طراحی و ساخت سریع بیمارستانهای مجهز، و برخی موارد دیگر چین پیشتاز است. البته نکته دوستمان که پیشرفت چین نفعی به حال ما ندارد را قبول دارم.
ناشناس۳۵۹۷۵۳۳۱۱:۱۰:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
تمامی مواردی که نام بردید علمش تو آمریکا تولید شده
نااشنا۳۵۹۸۰۷۵۱۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
مهم اصل سرمایه و شرکت هست --که بیش از ۸۰ درصد این سرمایه گذاری متعلق به اشخاص و شرکت‌های غربی و آمریکایی هست . مثال ویتنام به خودی خود در رابطه با فناوری حرفی برای گفتن نداره .ولی با تکنولوژی شرکت‌های غربی به ۱۲۳ میلیارد دلار رسیده و یا در مورد گوشی آیفون که روی آن حک شده ساخت چین --اما عملا متعلق به شرکت آمریکایی هست و درآمد به آمریکا می‌رود. بعد ازآن. این موضوع به حال مردم ایران چه فرقی دارد --در مورد خرید نفت ایران با تخفیف ۳۰ درصد خرید میکنه --اگر به قول خودتون شریک استراتژیک شما هست چرا نفت ایران رو مفت می‌خرد-در جهان امروز چیزی بنام متحد نیست .پس خواهشا خودتون رو به چین و روسیه پیوند ندهید -که حاضرند بخاطر منافع شون ایران رو تکه تکه کنند .
ناشناس۳۵۹۶۹۰۹۰۹:۵۵:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
علل که میتونه مهم باشه 1-مقابله شدید و بدون مسامحه با فساد در هر سطحی 2-عدم ریاکاری و تزویر 3-ارتباط با همه کشورهای جهان بنا به مصلحت و پرهیز از شعار زدگی 4-پرکلری در همه سطوح از کارگر تا مدیران ارشد 5-عدم ایجاد رانت 6-داشتن نگرش کل نگر سیستمی و پرهیز از اقدامات جزیره ای و شوک درمانی 7-شایسته سالاری و توجه به نخبگان 8-کیفیت بالای آموزش و اعزام به خارج برای علوم و فنون نوین و توجه واقعی به علم و دانش به جای مقاله گرایی و مدرک گرایی و... 9-وجود دورنمای امید بخش و رشد و توسعه مداوم عدالت محور 10-از بین بردن اربابان و الیگارشی ها 11-وجود فرآیندهای مناسب حکمرانی 12- توجه به استانداردها و قوانین
ناشناس۳۵۹۷۰۶۵۱۵:۲۱:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
عدم مصرف گرایی عدم راحت طلبی و ...
ناشناس۳۵۹۷۱۸۶۱۹:۰۸:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
نسخه های کمونیست را دیکته نکن. با این درآمد و هزینه مصرف گرایی کجا بود
ناشناس۳۵۹۷۱۸۲۱۹:۰۷:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اصل کار شایسته سالاری را یادت رفت
ناشناس۳۵۹۷۲۳۴۲۲:۰۱:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
برادرگرامی، کارگران درحال حاضر هم بسیار پرکارهستند و تقریبا روزانه ۸ساعت کار مفید دارند ولی متاسفانه پایین ترین حقوق رو در بین سایر شاغلان دارند، ببینید میانگین حقوق کارگران ماهانه ۱۲میلیون تومنه ولی میانگین حقوق یک معلم که درهفته ۴ روز در هفته در مدرسه حضور داره و درکل سال حدود ۹۰روز کار میکنه، میانگین حقوقشان ماهانه ۱۸ تا ۲۴میلیون تومنه و این موجب زجر هر کارگری هست، برای اعتلا و رشد کشور باید به کارگران که ۱۵میلیون نفر در کشورند و فعالیت سخت و نفس گیر دارند توجه کافی و خوبی شود و میانگین حقوقشان لااقل به اندازه معلمان شود تا شورونشاط و انگیزه درآنان بوجودآید.
ناشناس۳۵۹۷۷۱۴۱۵:۴۲:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
۲۴ساعت تدریس و۲۴ ساعت مطالعه در هفته برای معلمان بوده دوستان فقط ۲۴ ساعت تدریس رامیبینند من معلم نیستم فقط برای روشن شدن موضوع گفتم
ناشناس۳۵۹۸۱۶۴۱۲:۳۸:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
متاسفانه تا این نوع دیدگاه در کشور ما نسبت به معلم وجود دارد ..خبری از پیشرفت و...نیست دوست عزیز پایه های پیشرفت یک کشور آموزش و پرورش آن است
ایران۳۵۹۸۶۷۲۰۰:۴۶:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۵
اینکه حقوق کارگران باید متناسب با زحمات آنها باشد شکی نیست، اما این میزان ساعت صحت ندارد ۵ روز در هفته است، غافل از اینکه کار یدی قابل قیاس با تدریس نیست، مغز دردی که بعد از ۵ ساعت سرو کله با دانش آموزانی که هر کدام در یک فرهنگ بزرگ شدن و ....تازه برادر من این که شما الان جایی میتونید کار کنید از تمام زحماتی است که معلمان کشیدند، صد البته که تبلیغات بر علیه معلمان است، یک معلم با فوق لیسانس بعد از عمری آوارگی تازه در سن ۳۰ سالگی مشغول شده چه کاری می تونه با ۱۴ تومن انجام بده، یک طرفه به قاضی نریم.پایدار باشید.
علیجانی۳۵۹۷۵۰۰۱۰:۳۰:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
عالی است ولی باید در خواب دید
ناشناس۳۵۹۶۹۱۴۱۰:۰۲:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اما غرب گدایان ایران همچنان امید دارند!
ناشناس۳۵۹۷۱۲۹۱۶:۵۴:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
مگر چشم شما شرق گدایان به چین و روسیه نیست؟ ضمناً سطح و عمق ارتباط ایران با کدام یک بیشتر است؟ غرب یا شرق؟
ناشناس۳۵۹۷۲۶۳۲۲:۳۶:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۲
شرق گدایی در ایران وجود ندارند بلکه همکاری هست که غرب خودش را از بازار ایران تهی کرده ....
ناشناس۳۵۹۷۱۶۷۱۸:۴۷:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
فقط یک مورد فایده چین و روسیه برای ایران رو نام ببر‌. من صدها صنعت و علم دانشگاهی و پزشکی رو میتونم نام ببرم که آمریکا و اروپا در گذشته به ایران وارد کردن
ناشناس۳۵۹۷۲۶۵۲۲:۳۸:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۲
هر وقت مانند آنان دشمن ایران شدن چشم!!! بسیاری از تکنولوژی های غرب هم مدیون کشورهای دیگر هست به خصوص ایران
ناشناس۳۵۹۷۲۷۲۲۲:۴۵:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
در طول تاریخ روسیه همیشه دشمن ایران بوده امروز هم دشمن شماره یک است
ناشناس۳۵۹۷۵۶۹۱۱:۴۷:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
شما در تاریخ ماندی اما امریکا را همچنان تطهیر می کنی که در حال حاضر دشمن ایران هست وگرنه با تفکر شما در طول تاریخ فقط روسیه نبوده بلکه مانند عراق ترکیه یونان ایتالیا عربستان مغولستان و... هم باید مانند روسیه فکر کنید!!
ناشناس۳۵۹۸۶۹۱۰۱:۴۷:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۵
روس و آمریکا هردو دشمن هستند.
ناشناس۳۵۹۶۹۲۰۱۰:۲۵:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اصلا همه حرف های شما درست.ما کجای این داستان هستیم؟گذاشتن تمام تخم مرغ هایمان در سبد چین خطای بسیار بزرگی است.
1۳۵۹۶۹۲۷۱۰:۳۵:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
آمریکا صاحب دلار است . اگر کشور های منفعل و بدوی مثل کشورهای عربی از پوسته بی حال و ژولیده خود خارج شوند و کم کم دلار را از مبادلات خود خارج کنند به پایان آمریکا باید سلام کرد . سرنوشت آمریکا از شوروی بدتر خواهد بود
ناشناس۳۵۹۷۰۹۴۱۶:۰۴:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اینکه آمریکا یا هر کشوری بیاد پایین دلیلی بر بالا رفتن ما نیست ما موقعی خوشحال میشیم که خودمون بالا بریم
ناشناس۳۵۹۶۹۵۰۱۱:۰۸:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
قدرت امریکا در ایجاد فناوری های جدید و نو ظهور است نه لزوما صادرات آنها.
ناشناس۳۵۹۶۹۵۲۱۱:۲۰:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
چین فقط داره نوکری غرب رو می‌کنه تولید می‌کنه و پولش می‌ره سمت غرب
ناشناس۳۵۹۶۹۵۴۱۱:۲۳:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
این تکنولوژی آمریکاست که تو چین و ویتنام محصول میشه و صادر میشه
ناشناس۳۵۹۷۱۵۴۱۸:۱۵:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
معلوم میشه مسخ امریکایی! به نظرم یه سری چین بزن. از نزدیک که ببینی متوجه پیشرفت میشی. چین داره دنیا رو میگیره اونوقت ما هنوز در ۳۰ سال پیش زندگی میکنیم. چینیها کار کردند و قطعا پیشرفت. ما هستیم که بلد نیستیم کار کنیم و فقط نق میزنیم.
ناشناس۳۵۹۷۴۰۲۰۸:۰۷:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۳
چین تا وقتی که برای نفع دوبله سوبله نداشته باشد حتی یک قدم برای ما برنمی دارد
ناشناس۳۵۹۷۴۶۴۰۹:۴۰:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
چین بیشتر محصولات آمریکایی رو تولید و صادر میکنه.
ناشناس۳۵۹۷۱۹۶۱۹:۱۷:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
به هر حال اشتغال و سودش برای چینه
ناشناس۳۵۹۶۹۶۲۱۱:۴۷:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۲
آخ جون .آمریکا داره نابود میشه
ناشناس۳۵۹۷۰۰۶۱۳:۱۲:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۲
واقعا آمریکا جا مونده؟؟؟
ناشناس۳۵۹۷۰۳۶۱۴:۲۰:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۲
آمریکا بلاخره کشور بزرگ و قدرتمندی است حالا چه اول چه سوم... اما نکته جالب توجه رشد کشورهای کوچکی مانند تایوان است و فاصله بسیار زیاد کشوری مثل ایران با همین کشورها
امیر۳۵۹۷۰۵۰۱۴:۵۲:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
بیخود از رهبر عزیز مایع نگذارید شما خودروهای چینی رو نگاه کن برای کیفیت بالا از گیربوکس آلمانی استفاده میکنند یه خودرو آمریکایی 50سال پیش به مراتب قدرتمندتر از بهترین خودرو روز چین که حتی اونم از روی خودروهای آمریکا ژاپن کپی ومنتاژ شده افت فکرکنید
محمد حسین ابریشمچی۳۵۹۷۰۹۱۱۶:۰۱:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اگر برحسب سرانه جمعیت حساب کنیم، ویتنام صد میلیون نفری از چین یک میلیارد و دویست میلیونی جلوتر هست؛ویتنام تا قبل از ۱۹۸۶ میلادی فقیرترین کشور دنیا بود
ناشناس۳۵۹۷۱۲۲۱۶:۴۹:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
حالا امریکا جا مانده و درمانده و وامانده و........
ناشناس۳۵۹۷۱۷۷۱۸:۵۶:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۲
توسعه هوش مصنوعی با فیلترینگ گسترده مقدور نیست.
ناشناس۳۵۹۷۱۸۸۱۹:۱۰:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اگه به این توجه کنی که آزمایشگاه ووهان که باعث شیوع کرونا شد تحت مدیریت آمریکا بود میفهمی رشد فناوری در چین به خواست آمریکاست و هدفش استفاده از سرمایه انسانی چین برای پیشرفت خودش هست.
ناشناس۳۵۹۷۲۴۴۲۲:۲۰:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۲
جهان آینده دست کره جنوبی و ویتنام و تایوان خواهد بود ، چین در آینده دوباره فقیر خواهد شد
ناشناس۳۵۹۷۲۶۱۲۲:۳۶:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
آمریکا دیگه اون قدرت اون اقتصاد وابهتی که داشت با عوض شدن قرن از دست داده ودلیلش هم اینکه با کل جهان در گیره و سرمایه اش در کشورهای در گیر هدر میره و کاملا مشخص است که چین جای اون میگیره و خیلی گزینه های دیگر
ناشناس۳۵۹۷۶۵۳۱۳:۴۳:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
امریکا بزرگترین بازار خرید برای هر صنعتی هست... هر محصول یا خدمتی برای جهانی شدن باید بازار امریکا رو داشته باشه...
ناشناس۳۵۹۷۲۷۶۲۲:۴۹:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
نمی دانم از دشمنی با آمریکا چه سودی می بریم.
مرتضی۳۵۹۷۲۸۴۲۳:۰۱:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
والا ما الان با این وضع اقتصادی مملکت بهتره کلاه خودمونو سفت بچسبیم باد نبره !!! گور پدر امریکا و جد و ابادش!!! ما چندچندیم که تابستون برق نداریم زمستون گاز!!!!
ناشناس۳۵۹۷۲۹۴۲۳:۵۴:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
از وقتی که به یاد داریم در مقالات الف آمریکا رو به افول بوده! اما نمی دانیم چرا قیمت دلارش در ایران رو به افول نیست!
ناشناس۳۵۹۷۳۰۵۰۰:۳۱:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
آمریکایی که‌ تمام آدم حسابی ها و نخبگان درجه یک مارا جذب‌ خودش کرده و در پروژه های مهم داره ازشون استفاده می‌کنه، جامونده،...!
ناشناس۳۵۹۷۳۸۱۰۷:۲۶:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۱۳
همین امروز امریکا چین را تحریم کند ظرف مدت کوتاهی در چین قحطی خواهد شد. آیا این گزینه برای کشور دیگر قابل تصور است؟ ایا کشوری میتواند با تحریم امریکا دردسری برای امریکا ایجاد کند؟!!!!
عدالت۳۵۹۷۵۴۵۱۱:۲۷:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
آمریکا ظاهرا افول کرده است و گرنه در دنیای واقعی همچنان پیشتاز است..
ناشناس۳۵۹۷۶۴۵۱۳:۲۹:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۳
این حقیر سه روز پیش از چین آمدم- به خاطر ملیت ایرانی برای ورود به هتل فرودگاه نیم ساعت سوال جواب شدم. پلیس میگفت برای امنیت ملی لازم است!!! اصلا خوشحال از قدرت گرفتن چین نباشید
محمد۳۵۹۷۶۵۰۱۳:۴۲:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
ویتنام صرفا کارگاه تولیدی محصولات اروپایی و آمریکایی هست! این کشور سرسوزنی در زمینه فناوری پیشرفته صاحب نظر یا صاحب حق اختراع نیست! صادراتی هم که فرمودید مربوط به صادرات برندهای فناوری و پوشاک و خودروسازی و قطعه سازی و همچنین سخت افزاری امریکایی و بعضا اروپایی هست.
ناشناس۳۵۹۷۷۰۳۱۵:۱۸:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
درهر حال ۱۲۳ میلیارد دلار صادرات دارد انتظار داشتی ویتنام جای اپل و سامسونگ باشد
ناشناس۳۵۹۷۷۱۷۱۶:۰۱:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
عزیز من همین چین ویتنام مالزی اندونزی کره جنوبی تایلند وهند وووو اولش بازارفروش محصولات امریکایی واروپایی شدند،،، بعدش بایادگیری تکنولوژی وکاروکوشش وابتکار ونوآوری خودشان فروشنده شدند،،،
ناشناس۳۵۹۷۶۹۱۱۴:۵۱:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
این همه کارشناس وقتی هست باید زد تو سر آمریکا افسوس که قدر کشور خودمون نمیدونیم
خسروی۳۵۹۷۷۴۴۱۶:۴۳:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
فکری به حال مردم خودمان بکنید که از گرانی تورم و بیکاری جوانان در رنج و عذاب اند .
ناشناس۳۵۹۷۸۰۲۲۰:۱۰:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
سلام خدمت دوستان گرامی ، امروزه چین حرف اول را در جهان میزند همه وسایل چینی هست
علی۳۵۹۷۸۳۲۲۱:۵۴:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
مگه شک. داری امریکا در حال افول هست اره داداش چشمها را باید شست طور دیگر باید دید مرگ بر امریکا
ناشناس۳۵۹۷۹۰۵۰۲:۰۷:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اولا امریکا سرزمینی بسیار غنی داره ومنتظر فروپاشی اون نباشید دوما صادرات امروز ملاک نیست شما وارداتشو ببین که مفت ومجانی نخبگان جهان را جذب میکنه وبیشترینشون چینی و هندی هستند
سمیرا۳۵۹۸۱۶۱۱۲:۳۶:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
هیچ وقت چین از نظر فناوری جای آمریکا رو نمیگیره اینا یه حرفهایی هست که کشورهایی مثل روسیه و چین مطرح میکنن تا مثلا دست بالا بگیرن از نظر تکنولوژی موشک تراشه و حتی برنامه نویسی وبازار مالی چین از آمریکا حدود ۲۰ الی ۳۰ سال عقب تره
حسین قلی خان۳۵۹۸۹۳۱۱۴:۵۴:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۵
چین ویتنام و کشورهای به اصطلاح شرقی همه تولید کننده محصولاتی هستند که تکنولوژی اونها در غرب به خصوص در آمریکا تولید شده البته اگر ما هم می کردیم وضعمون بهتر بود
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. زنگِ زور!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

آخرین عناوین