حالا چه می گویید؟!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030617042 ۱۲۰ نظر، ۲ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
حالا چه می گویید؟!

1- این گزاره که ایران همواره در دام سیاست‌های روسیه قرار گرفته و حتی به یکی از کارت‌های بازی این کشور در روابط بین‌الملل تبدیل شده، در کشور هواخواهانی جدی دارد. نگاه افراطی ضد روسی به قدری در کشور تعمیق یافته که برخی از جریان‌های سیاسی ، ایران را یکی از پیروان روسیه قلمداد کرده و حتی رابطه همسایه شمالی با ما را به مثابه رابطه ارباب - رعیتی تلقی کرده‌اند. اما صاحبان همین دیدگاه به هنگام رویکرد تقابلی ایران در مواجهه با روسیه و پافشاری بر منافع خود، سکوت کرده و تمایلی به بیان سیاست واقع‌گرایانه ایران ندارند.

2- مسئله کریدور زنگزور و موضع روسیه در خصوص بازگشایی این کریدور که عملی‌شدن آن به‌معنای انسداد مرز زمینی ایران با ارمنستان خواهد بود، شاهد مثالی برای گزاره فوق است. روسیه اخیراً و در پی سفر ولادیمیر پوتین به جمهوری‌ آذربایجان، به جمع حامیان بازگشایی این کریدور پیوسته و موافقت آن هم در اظهارات وزیر خارجه این کشور و سخنگوی دستگاه دیپلماسی آن کاملاً مشهود است. اما نکته مهم در این بین، موضع محکم ایران و مقابله با رویکرد روسیه است که برگرفته از استواری در سیاست‌هایی است که مبتنی بر منافع ملی بوده و در طول زمان هم لایتغیر بوده است. ایران از ابتدای جنگ 2020 قره‌باغ و پس از آن، بارها به‌صورت علنی و حتی در دیدارهای مختلفی که سران کشورهای مختلف با مقامات عالی‌رتبه نظام داشته‌اند، به‌صراحت بر مخالفت و اقدام عملی خود در جهت جلوگیری از تغییر مرزهای زمینی منطقه تاکید داشته و اخیراً پس از اعلام موضع غیرمنطقی روسیه هم صدای مخالفت و مقابله با رویکرد همسایه شمالی به گوش رسید.

به‌واقع ایران نشان داد که چه روسیه و چه هر کشور دیگری اگر به‌دنبال تهدید منافع ایران باشد و درصدد تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه برآید، با اقدامات جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد چون سیاست‌های اتخاذشده ما در مسائل منطقه‌ای و جهانی مبتنی بر منافع ملی بوده و برای ایران، روسیه و دیگران بازیگران منطقه‌ای تفاوتی ندارند و اولویت و اصالت با منافع کشور است. 

3- آنانی که صدای روس‌ستیزی‌شان همواره بلند است، بد نیست نظری به ثبات سیاست‌ورزی ایران انداخته و بار دیگر به مواضع خود بیاندیشیند که چگونه چشم بر روی واقع‌گرایی منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بسته و سعی در ترویج ترجیحات خود و انحراف اذهان جامعه دارند. برای آنان دمیدن در آتش روس‌ستیزی و القای وابستگی دروغین ایران به همسایه شمالی و فراهم‌کردن شرایطی در جهت پذیرش نظام آمریکایی مسلط اهمیت دارد که اگر غیر از این بود، خوانشی واقعی از شرایط موجود و ثبات سیاست‌ورزی و اصول لایتغیر ایران در جهت تامین منافع ملی ارائه می‌دادند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۰۲۴۳۱۲:۳۴:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
باید دید تا آخر چه میشود....
ناشناس۳۶۰۰۳۴۸۱۴:۵۹:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
مواضع ایران در حمایت از روسها کاملا مشهود است ، مواضع روس هم در دشمنی بد قولی و خیانت به کشور همسایه کاملا مشهود است.
ناشناس۳۶۰۰۳۸۵۱۵:۳۰:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آنانی که طرفدار روسیه هستند، خائن و وطن فروش هستند.
ناشناس۳۶۰۰۴۹۲۱۷:۳۷:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
نه به اندازه آنانی که کلید حل همه مشکلات کشور را در دستان آمریکا می‌بینند!
ناشناس۳۶۰۰۷۶۱۰۸:۲۵:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۹
روسوفیل ها همان شرق گداها هستند.
ناشناس۳۶۰۰۷۶۹۰۸:۲۹:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۱۹
دوران کمونیسم به سر آمده است. روسها هیچ سنخیتی با ایران ندارند.
ناشناس۳۶۰۰۴۹۳۱۷:۳۸:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
«طرفداران روسیه» و «طرفداران ارتباط با روسیه» دو گروه متفاوت هستند!
ناشناس۳۶۰۰۷۶۵۰۸:۲۷:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۹
اگر تاریخ روسیه را ورق بزنی، به عمق جنایات این کشور در ایران پی خواهی برد.
ناشناس۳۶۰۰۵۱۷۱۸:۳۷:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
فداحسین مالکی، عضو کمسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس: حمایت صریح روسیه از گشایش کریدور زنگزور و همراهی آذربایجان و ترکیه با آن نشان داد نه‌ تنها پوتین دوست ایران نیست، بلکه باید در روابط‌مان با مسکو تجدیدنظر کنیم.
ناشناس۳۶۰۰۵۲۲۱۸:۵۳:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
نفع روسیه از احداث کریدور زنگزور به شرح زیر است: کریدور جعلی زنگزور می‌تواند روسیه را از طریق راه‌آهن به ترکیه وصل کند و بدین‌وسیله با افزایش حجم تبادلات تجاری ضمن استفاده‌ روسیه از آن برای دور زدن تحریم‌ها، روابط این دو کشور را هم گسترده‌تر کند. برای آذر بایجان هم راهی است برای ارتباط با نخجوان و از آنجا به ترکیه. برای همین هم هست که پوتین و علی اف مصمم به ساختن این گذرگاه حتی به قیمت انسداد راه ایران به اروپا از طریق ارمنستان هستند.
ناشناس۳۶۰۰۷۹۳۰۸:۵۱:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۹
کریدور زنگزور پای ترکیه که عضو ناتو است را به دریای خزر و کشورهای آسیای میانه باز می کند.
ناشناس۳۶۰۰۵۹۵۲۱:۴۵:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
بله، صد درصد. اما نه به اندازه طرفداران آمریکا و اذنابش!!
ناشناس۳۶۰۰۶۱۸۲۲:۲۳:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اصلاًبحث‌طرفداری‌نیست روسیه‌ی‌پوتین‌نشون‌داده‌ که‌منافع‌درازمدت‌خودش‌و منطقه‌روتشخیص‌میده‌و هرگزمثل‌یانکی‌هامنافع‌دراز مدت‌روقربانی‌مصالح‌کوتاه‌ مدت‌نمیکنه این‌واقعیت‌میتونه‌به‌اقتدار ایران‌اضافه‌کنه‌واضافه‌کرده
ناشناس۳۶۰۰۵۱۲۱۸:۲۳:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
طرف انتظار داره واقعیت عملکردی با روسیه و چین بابت 2 تا مصاحبه داخلی توسط مردم نادیده گرفته شه!! مثلا فردا که کریدور با حمایت روسیه باز شد و خط قرمز ما شد زرد رنگ پریده، چیکار می کنیم، موشک می زنیم به کریدور یا عذر سفیر روسیه را می خواهیم یا یه بار دیگه مقتدرانه احضارش می کنیم و مراتب اعتراض شدید خودمان را اعلام می کنیم و اونم یه بار دیگه به چهار خبرنگار میگه بابا ایران دوست ماست و روابطمان عمیق است، بعد هم به روابط عمیق برابرش ادامه می دهد زیرا هم او می داند و هم ما، ایران است و دو تا روسیه و چین و دگر هیچ!
ناشناس۳۶۰۰۸۷۶۱۱:۰۲:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۹
می‌فرمایند چون دو تا مقام در سطح وزیر بدون ذکر نام روسیه از ترس اینکه خدای ناکرده بر بخورد بهشان با مواضع این کشور مخالف کردند پس ما کارت بازی روس‌ها نیستیم .با عملی کردن خواسته‌های آن‌ها در تقابل با منافع ملی هم در مرزهای شمالی و هم در مورد جزایر سه‌گانه با مخالفت لفظی چند مقام جبران می‌شود .
ناشناس۳۶۰۰۳۵۹۱۵:۱۱:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
وقتی ما در مقابل سهم مان از قبل دریای خزر موضع انفعالی گرفتیم، توهم روسیه و آذریایجان را فرا گرفت تا طرح گذرگاه زنگزور که همانا برهم زدن مرزهای بین المللی ما هست را مطرح کنند.
ناشناس۳۶۰۰۴۱۱۱۶:۰۸:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
سهمی هنوز تقسیم نشده حتی ایران سهم بیشتر می خواهد با توجه نوع منطقه
ناشناس۳۶۰۰۳۶۰۱۵:۱۱:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
روسیه علاوه بر خرابکاری در برجام، اصرار در باز کردن پای ایران به جنگ اوکراین دارد.
ناشناس۳۶۰۰۴۱۲۱۶:۰۸:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
همیشه دنبال حاشیه هستید خرابکاری در برجام چی هست
ناشناس۳۶۰۰۵۹۶۲۱:۴۷:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
نظرت راجع به رفتار اوباما و ترامپ در قبال برجام چیه؟
جواد۳۶۰۰۸۷۰۱۰:۵۱:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۹
آمریکا را دولت متخاصم نامیده و انتظاری نیست جزء دشمنی و کارشکنی اما برای روسیه پوتین نوشابه باز میکنید و از دوستی و مودت داد سخن میدهید
ناشناس۳۶۰۰۳۶۶۱۵:۱۷:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
کریدوز زنگزور جاده ای است به طول 100 کیلومتر و عرض 5 کیلومتر. یعنی بین ایران و ارمنستان، باریکه ای به عرض 5 کیلومتر که همان خاک آذربایجان است، حائل می شود. آنانی که همواره از روسیه طرفداری می کنند، واقعاً از انسداد راه ایران به اروپا از طریق ارمنستان چشم پوشی می کنند؟مگر رابطه سیاسی با روسیه تا کنون چه منفعتی برای ایران داشته است؟
ناشناس۳۶۰۰۴۱۰۱۶:۰۷:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
چه ربطی دارد قرار نیست از ارمنستان جدا شود
مصطفی۳۶۰۰۷۵۳۰۸:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۹
خوبه حالا روسیه فقط یه حرف خالی زده و هیچ اتفاقی نیفتاده و این روسیه ستیزان اینطوری صداشون دراومده و مدافع منافع ملی شدن ! ولی اگر همین حرف ها و اقدام ضد ملی رو یکی از همین غربی ها بزنه این دوستان روسیه ستیز به زور می گردن که یه نکته خوب از توش پیدا بکنند و بگن نه اون ها به فکر ما هستن و این موضوع به نفع ما هست و حتی بدتر وقتی آمریکا این همه اقدام علیه ما عملا انجام داده و می دهد هیچ اشکالی ندارد و همیشه مشکل از ما هست و آمریکا و غربی چاره ای نداشتن و مجبور بودن اون کارها رو بکنند . واقعا مسخ شدگی و غرب زدگی هم باید حدی داشته باشد
ناشناس۳۶۰۰۳۷۲۱۵:۲۱:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در تاریخ 100 سال اخیر ایران، حزب توده منفورترین و وابسته ترین تشکیلات سیاسی بوده که همواره برای زیر پرچم شوروی و اکنون روسیه رفتن ایران سینه می زده است.
ناشناس۳۶۰۱۰۰۰۱۴:۵۶:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۹
کسی میتونه یک یادگار مثبت از روابط ایران و روسیه به یاد بیاره؟
ناشناس۳۶۰۰۲۵۶۱۲:۵۱:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اینکه روس ها دنبال درگیر کردن ایران در یک جنگ هستن برای رهایی از باتلاق اوکراین واضحه
ناشناس۳۶۰۰۳۶۲۱۵:۱۵:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ظریف‌ها همیشه از کسانی که حال تحقیق و مطالعه و دقت ندارن سوء استفاده میکنن
ناشناس۳۶۰۰۲۶۰۱۲:۵۵:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جهت اطلاع شما و بقیه روسیه خواهان جدایی این منطقه از ارمنستان نیست همان طوری که ایران با آن مخالف هست و بازگشایی راه هم ربطی به آن ندارد
ناشناس۳۶۰۰۲۶۲۱۲:۵۸:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
شما نگران روس ستیزی ایرانیان هستید؟ مسئله این است که مردم و دولت ایران پای همه کارهای غلط و درست روسیه ایستادند و در دنیا هم از این نظر محکوم میشوند ... ولی روسیه حتی حاضر نیست در مسائلی که اهمیتی برایش ندارد اعلام بی طرفی نماید و همواره بر ضد منافع ملی ایران موضع میگیرد .
ناشناس۳۶۰۰۳۵۶۱۵:۰۶:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
پس روسیه که در بعضی موارد در سازمان ملل، قطعنامه ها علیه ایران را وتو کرد شما خواب بودید
ناشناس۳۶۰۰۴۴۵۱۶:۳۹:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اگه اون وتوها به خاطر ایران بود ، می بایستی قطعنامه های تحریمی علیه ایران را هم وتو میکرد‌.
ناشناس۳۶۰۰۴۶۸۱۷:۰۸:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
حالا روسیه برا نفع خودش هم که شده چند تا قطعنامه ضد ایران رو وتو کرده آیا آمریکا هم این کار رو کرده؟ یا فقط تحریم کرده؟
ناشناس۳۶۰۰۴۴۸۱۶:۴۰:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در بعضی موارد! که به نفعش بود.
ناشناس۳۶۰۰۲۶۶۱۳:۰۰:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
سامان عزیز کمتر شعار بده.ان چیز که عیان است چه حاجت به بیان است.
آزاده۳۶۰۰۲۶۷۱۳:۰۱:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
تحلیل شما جانبدارنه وبا واقعیت منطبق نیست
ناشناس۳۶۰۰۴۵۰۱۶:۴۲:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
طبق نقشه آمریکا که خاورمیانه بزرگ اسم آن هست ایران به چند تکه تقسیم شود، نظرتان در مورد آن چی هست؟
ناشناس۳۶۰۰۲۶۸۱۳:۰۱:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در ظرف کمتر از چند ماه، روسیه در مورد جزایر سه گانه خلیج فارس در جنوب و همینطور تغییر مرز بین المللی با ارمنستان در شمال، به صورت صریح و شفاف علیه تمامیت ارضی ما موضع گیری کرده است.روسیه چه کار دیگری باید انجام دهد تا این واقعیت را به مسئولان بگوید که همسایه و شریک خوبی برای ایران نیست؟
ناشناس۳۶۰۰۳۳۶۱۴:۴۳:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
شماها همیشه دچار تناقض هستید امارات با هر کشوری نشست برگزار کند این بیانیه را هم در آن می گنجاند اما زمانی که روسیه و یا چین در آن نشست باشند صدا بلند می کنید اما خود امارات و یا بقیه کاری ندارید در مورد شمال هم طبق موضع رسمی روسیه قرارداد چند دهه قبل هست که ضمیمه ارمنستان می باشد
ناشناس۳۶۰۰۶۳۸۲۳:۲۵:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ما ادعا داریم چین و روسیه با ما همراه هستند
ناشناس۳۶۰۰۷۶۳۰۸:۲۷:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۹
جمهوری اسلامی با امارات پیمان راهبردی امضا نکرده!!!
ناشناس۳۶۰۰۲۶۹۱۳:۰۲:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
چون رسانه های غرب گرا از روس گفتند و هراس آن به صورت مشقی و بی دلیل عده ای هم تکرار می کنند حتی به برخی مقامات هم کشیده شده در حالی این همه لازم نیست
ناشناس۳۶۰۰۲۷۰۱۳:۰۳:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در تاریخ ، روسیه همواره شریک دزد و رفیق قافله بوده است.
ناشناس۳۶۰۰۲۷۱۱۳:۰۳:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
دو صد گفته چون نیم کردار نیست!!
ناشناس۳۶۰۰۲۷۳۱۳:۰۳:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی است.
ناشناس۳۶۰۰۴۴۲۱۶:۳۷:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
نه اینکه آمریکا دستش پاکه
ناشناس۳۶۰۰۲۷۴۱۳:۰۴:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ببخشید ایران بجز یکی دو بیانه ملایم چه چیزی نشان داده حتی این قضیه به اندازه مسایل ضد فرهنگی سفیر استرالیا برایش مهم نبود که مثل سفیر استرالیا حداقل سفیر روسیه را احضار کند.
ناشناس۳۶۰۰۳۶۸۱۵:۱۹:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جالب است که در همان موقع کاردار انگلیس را هم بابت تحریم های جدید آن کشور به وزارت خارجه فراخواندند. اما سفیر روسیه را دعوت کردند!!!!
ناشناس۳۶۰۰۳۹۲۱۵:۴۰:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اولا سفارت استرالیا در ایران بود دوم هم زنگزور مربوط به ارمنستان هست سوم هم چیزی نگفتند که تغییر مرز رخ بدهد و نیاز به احضار باشد
ناشناس۳۶۰۰۲۷۹۱۳:۱۰:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
سابقه و عملکرد روسیه در قبال ایران بسیار بد بوده و نمونه آن سهم ایران در دریای خزر ...
صمصام۳۶۰۰۲۸۰۱۳:۱۱:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جناب مهراد چرا فکر میکنید دیدگاه منفی در مورد روسیه در نزد ملت ایران الزاما به معنای تمایل به امریکا و پذیرش نظام امریکایی است ؟ پیشنهاد میکنم عجله نکنید بگذارید وقتی که دالان زنگزور افتتاح شد انوقت تیتر بزنید :حالا چه میگویید؟!
ناشناس۳۶۰۰۳۰۷۱۴:۰۷:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
چون بارها دیدیم
مصطفی۳۶۰۰۷۵۶۰۸:۱۳:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۹
همانطور که گفته شده این رویایی هست که تعبیر نمی شود . ببینیم ایا اون موقع شما از این تفکرات اشتباهتون دست می کشید یا نه .
ناشناس۳۶۰۰۲۸۲۱۳:۱۴:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
خوب صرف مخالفت ایران و موضع اتخاذ کردن چه اهمیتی داره وقتی که اونها عملی کارشان را انجام میدهند ؟ ایران آنقدر خودشو در مسائل کشور‌های دورتر غرق کرده که با وجود تحریم‌ها و دست خالی و درگیری های داخلی دیگه از نظر اونها یال و کوپالی برایمان نمانده حالا هر روز هم بدتر میشه. تا در سیاست خارجی و بالطبع گشایش‌های اقتصادی و افزایش توانمندی هامون تجدید نظر نکنیم خاصیتمون هم روز به روز کمتر میشه.
ناشناس۳۶۰۰۲۸۶۱۳:۲۱:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اجازه بدین زود قضاوت نکنیم. حرف زدن که راحته. باید ببینیم در عمل چگونه پای حرف خود خواهیم بود.
ناشناس۳۶۰۰۳۳۰۱۴:۴۰:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اگر ما تمام تخم مرغ های سیاست خارجی خود را در سبد نگاه «به شرق» نمی گذاشتیم روسیه روسیاه به خود اجازه نمی داد جابجایی مرزهای ما را در برنامه کاری خود قرار د هد
ناشناس۳۶۰۰۵۱۵۱۸:۳۱:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
تقصیر ما نیست غربی ها با ما راه نمیان ما با غربی ها به توافق برجام رسیدیم آمریکا زد بیرون اروپا هم به تعهداتش عمل نکرد
ناشناس۳۶۰۰۲۸۷۱۳:۲۷:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
وای چه متنی است که به نظر میرسد یک طرفدار روسیه نوشته شده است
ناشناس۳۶۰۰۲۸۹۱۳:۳۴:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
باید کاری کرد دیگر روسیه بازی گر منطقه نباشد الان وقتش است .
ناشناس۳۶۰۰۲۹۲۱۳:۳۷:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
تفسیر این مقاله برای عقلا دقیقا همین جمله را در ذهن می آورد که : روسیه از ایران به عنوان یه کارت بازی استفاده می کند . مگر اینکه ایران بتواند موضوع کریدور زنگزور را متوقف کند
ناشناس۳۶۰۰۲۹۵۱۳:۴۶:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
متاسفانه شرق ستیزان ما همان غرب زده های ما هستن که برای توافقی مثل برجام حاضر شدن همه تعهدات رو یکجا و بدون پشتوانه اجرا کنند و بعد مشکلات برجام را به گردن دیگران بیندازند
ناشناس۳۶۰۰۳۴۴۱۴:۵۴:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
شرق دوستان همان غرب ستیزانی هستند که روسیه هر کاری کند نمی توانند باور کنند روسیه با ما دوست نیست و ما را شریکم استراتژیک نمی داند!
ناشناس۳۶۰۰۳۸۷۱۵:۳۳:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
باز هم اشتباه فهمیدی روسیه مانند هر کشور دیگر منافع خود را می بیند و قیم ایران هم نیست و همه هم این را می‌دانند حتی آنهایی که به غرب بدبین هستند اما غرب گدایی تفکر هست......
ناشناس۳۶۰۰۲۹۹۱۳:۵۵:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در طول تاریخ روسیه همواره دشمن خونی ایران بوده و هست و نمونه آن عدم پایان دهی به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و اشغال آذربایجان که با ترفند سیاست مداران آنروز و اعطای نفت شمال درقبال پایان اشغال شمال ایران بود که با واکنش جهانی کشورهای متفقین روسیه مجبور به پایان اشغال ایران شد و قراردادهای ننگین ترکمچای و گلستان نمونه های دیگری از بدعهدی و زیاده خواهی های روسیه علیه ایران است و اخیرا درگیر کردن ایران در جنگ اوکراین و جلوگیری از احیای برجام و دخالت در تمامیت ارضی ایران و اظهار نظر بی مورد در جزایر ایرانی به نفع کشور ثالث.
ناشناس۳۶۰۰۶۱۲۲۲:۱۱:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
چه ترفندی آن زمان هم بین آمریکا و شوروی بده بستانی اتفاق افتاد
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۰۳۰۰۱۳:۵۶:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی/ نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی در اینجا نویسنده محترم بهتر است آنانی را که آن شعار اصلی انقلاب اسلامی ایران را به فراموشی سپرده اند و آمریکا ستیزی را تا بدانجا رسانده اند که آن شعار را خواسته یا ناخواسته و در بهترین حالت با شعار نه غربی نه غربی جایگزین نموده اند! مورد عتاب و خطاب قرار دهند و هرگونه پند و انذاری را هم شامل حال همان ها نمایند. از تعارف کم کنیم جناب نویسنده گرامی واقعا چه توقعی از طیف منتقدان و معترضان به سیاست گرایش به شرق و دوری از غرب دارند؟! با همه اینها امیدواریم دولت چهاردهم به ریاست جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان بتواند اساسا شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی همان شعارهای استقلال، آزادی و نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را احیا نماید، ان شاء الله تعالی.
ناشناس۳۶۰۰۳۵۳۱۵:۰۴:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
بسیار عالی همان برجام این شعار را خدشه دار کرد چون غرب و شرق را در امور داخلی ایران دخالت داده شد!!!
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۰۳۸۹۱۵:۳۷:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
برجام ربطی به این شعار نداشت. تاریخ معاصر ایران در دسترس است و ببینید واقعیات تاریخی به ما چه می گوید و جناب نویسنده هم بد نیست مطالعات تاریخی شان حتی اگر ۹۹ درصد هم هست حتما به ۱۰۰ درصد افزایش دهند تا این چنین دچار خطا در تحلیل شان نگردند. با سپاس
فرناز۳۶۰۰۳۰۸۱۴:۰۸:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
باید اون موقع که وزیر خارجه روسیه از موضع امارات متحده عربی در خصوص جزایر سه گانه دفاع می کرد؛ محکم باهاش برخورد می شد.
پرویز۳۶۰۰۳۱۱۱۴:۱۰:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
فرار به جلو خوبی نوشتی!
ناشناس۳۶۰۰۳۱۳۱۴:۱۲:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در دو سال آینده کریدور زنگزور افتتاح می شود، آیا حاضرید در آن روز از گفته های خود عذرخواهی کنید؟
ناشناس۳۶۰۰۴۴۱۱۶:۳۶:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اصلا مناقشه را می دانی برای چی هست؟ این منطقه نباید از ارمنستان به آذربایجان الحاق شود تا همسایه ایران از 15 به 14 کاهش یابد ، کل مسئله همین است .
ناشناس۳۶۰۰۵۱۶۱۸:۳۶:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
و چه 10 تا راه ترانزیت توسط ایران درست شود و چه توسط آذربایجان اصل همان هست که منطقه از ارمنستان جدا نشود
مصطفی۳۶۰۰۷۵۸۰۸:۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۹
اولا اینکه موضوع بازگشایی کریدور نیست بلکه حاکمیت ارمنستان بر این کریدور هست . شما هنوز درست مسئله رو متوجه نشدی .
رضا۳۶۰۰۳۱۴۱۴:۱۲:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جناب نویسنده اینقدر هیجانزده نباش صبر کن و اخرش را ببین به قول معروف شب دراز است و قلندر بیدار زود قضاوت کردی استاد
مصطفی۳۶۰۰۷۶۰۰۸:۲۰:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۹
اگر کریدور باز نشد یا حتی تحت حاکمیت ارمنستان هم باز بشود باز هم شما غرب زده ها از این تفکرات دوران جنگ سردی و قدیمی تون دست نمی کشید . تو شورش و جنگی که تو سوریه راه افتاد هم می گفتید که آمریکا و متحدانش بر سوریه مسلط می شوند و ایران نمی تواند اقدامی بکند ولی وقتی که این اتفاق نیفتاد هم باز یا به روی خودتون نیاوردید یا هزار تا توجیه دیگر کردید.
علی۳۶۰۰۳۱۸۱۴:۲۴:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
این هم برطبق نظر روسیه پیش خواهد رفت. کمی صبر کنید و نتیجه را ببینید.
ناشناس۳۶۰۰۳۲۵۱۴:۳۶:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آقای مهراد بد نیست شما به افکار و سیاستهای خود نیز فکر کنید : دوستان و همفکران شما همواره فکر می کنند روسیه شریکی استراتژیک برای ایران است ولی این مسئله و عدم توجه روسیه به مالکیت جزایر سه گانه ایران نشان داده است که ایران صرفا برای روسیه برگی برای بازی است ولی دوستان و همفکران شما این موضع را متوجه نیستند!سیاست ایران نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بوده است. آیا سطح ارتباطات ایران با شرق و غرب در حال حاضر متوازن است! اگر متوازن نیست غرب چه کار بدی کرده است که شرق آنرا انجام نداده چرا سیاست شما در قبال غرب خصمانه ودلی در قبال شرق مسالمت آمیز است! در موضوع اوکراین و مسائل سوریه نیز روسیه به وضوح نشان داد که به هیچ وجه هوای ایران را ندارد می توانید بگویید چرا پدافند هوایی روسیه هواپیماها و موشکهای اسرائیل را که به موضاع ایران حمله می کنند را نابود نمی کند! اتفاقا این وقایع نشان می دهد به هیچ وجه نمی توان به روسیه اطمینان نمود و روسیه نه تنها دوست نیست بلکه دشمن است!
مصطفی۳۶۰۰۷۶۶۰۸:۲۸:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۹
بهتر نیست شما فرد ناشناسی که اقا مهرداد رو متهم کردید به اشتباه در تفکرات . کمی در اندیشه و تفکرات خودتون بیندیشید و باز تعریفی از روابط سیاسی بکنید . روابط ایران و حزب الله و .. خیلی فرق می کند با روابط ایران و روسیه . هر کشوری منافع خودش رو در نظر می گیرد و درست نیست تصورات غلط و غیر واقعی و یه جورایی فانتزی که رسانه های استعماری در ذهن شما از روسیه کردن رو مبنا قرار دهید و بر اون مبنای تخیلی قضاون کنید و بعد به فاز عقده گشایی وارد شوید و چون همه فکرتون غرب زده گی هست این قضیه رو فرصتی برای بیرون ریختن نفرت و کینه ای که در مورد روسیه در شما جمع شده قرار بدهید . این همه آمریکا در حق ایران اقدامات خصمانه انجام داده هست آیا امثال شما یک بار صداشون در اومد که علیه آمریکا صحبتی بکنند یا فقط سکوت کردید یا اینکه همیشه ایران مقصر اقدامات آمریکا بوده به نظرم یه مقدار در اندیشه و تفکرات خودتون بیشتر تامل کنید خوب هست
ناشناس۳۶۰۱۰۷۱۱۶:۳۹:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۹
شما یک بار روسیه را مقصر دانستید این همه اقدام انجام داده و از خطوط قرمز رد شده! شعار نه شرقی نه غربی بود! یک قسمت را می گویید تا توجیه اتصال و اعتماد بی حد و حصر به روسیه باشد
ناشناس۳۶۰۰۳۲۶۱۴:۳۶:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جناب مهرداد منصف نیستی.همین
ناشناس۳۶۰۰۳۳۸۱۴:۴۴:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
چرا اشتباه تصمیم گیران ایران در خصوص نزدیکی بیش از حد به روسیه را کتمان می کنید! مواضع روسیه در قبال جزایر ایران! مواضع روسیه در قابل زنگزور ! عملکرد روسیه در تاخیر تحویل تسلیحاتی مانند s300 , سوخو را چرا کتمان می کنید! روسیه به هیچ عنوان نمی تواند دوست باشد! تفاوت کره جنوبی و شمالی تفاوت سوری و اردن تفاوت آذبایجان و ارمنستان در اتکا به روسیه و غرب است! عاقبت ارمنستان که برای دفاع خود به روسیه اتکا نمود نشان داد که روسیه به هیچ عنوان دوست و شریک قابل اتکایی نیست ! موضوعی که دوستان شما نمیخواهند آن را قبول کنند!
ناشناس۳۶۰۰۳۴۰۱۴:۴۶:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
از روسیه جز خیانت محض ایران عزیز ما ندیده
ناشناس۳۶۰۰۳۴۱۱۴:۴۷:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
یک سوال ما را جواب بدهید اگر راست می گویید. اگر الان ما تحریم روسیه و چین بودیم شرایط کشور ما چگونه بود؟ آیا غیر از این بود که دسترسی به بهترین برندها و تکنولوژی های دنیا داشتیم . از شر اجناس بنجل چینی راحت بودیم و نهایتا بخاطر حمایت از روسیه که جزو منفورترین کشورهای دنیا است تحریم نمی شدیم.
ناشناس۳۶۰۰۴۵۲۱۶:۴۴:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ما به خاطر روسیه تحریم نشدیم به خاطر مسائل دیگر تحریم شدیم اگر روسیه و چین ما را تحریم کرده بودند الان هم تحریم آن ها بودیم و هم تحریم غرب
ناشناس۳۶۰۰۳۴۵۱۴:۵۶:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
مگه زنگزور خط قرمز ما نیست خوب روسیه از خط قرمز عبور کرد چرا روسیه را تحریم و با روسیه قطع رابطه نمی کنید ! اتکای به روسیه همانطور که ارمنستان به روسیه اتکا نمود و الان با از دست دادن خاکش باید پشیمان باشد اشتباه محض است ! هیچ کشوری حتی با روابط جزئی با روسیه نتوانسته موفق شود
مصطفی۳۶۰۰۷۷۰۰۸:۳۰:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۹
روسیه فقط حرفش رو زده هنوز اتفاقی نیفتاده .
ناشناس۳۶۰۰۸۳۹۱۰:۰۵:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۹
اول برای ارزیابی حرف میزنند بعد دیدند منفعل شدی عمل می‌کنند!
ناشناس۳۶۰۰۸۴۹۱۰:۱۳:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۹
بعد از حرف ، اتفاق هم می افتد.
محسن۳۶۰۰۳۷۰۱۵:۲۰:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
در عرصه بین الملل هر کشوری به دنبال منافع خود است و این امر واضح است اما چرخش ناگهانی روسیه در خصوص کریدور زنگزور نشان از نگرانی روسیه از تعمیق روابط ایران و غرب از طریق ارمنستان دارد روسها با اشتباه محاسباتی جنگ اوکراین را شروع کردند و برخلاف تصورات و تجربه های قبلی در باتلاق اوکراین گیر کرده اند و طبیعی است که به دنبال درگیر کردن بیشتر ایران باشند اما ما نباید به دنبال دشمنی با روسها باشیم بلکه باید با ایستادن بر اصول و منافع ملی خود اجازه تغییر مرزهای همسایگان خود را ندهیم سرمایه گذاری در این مسیر(ایران و ارمنستان) می تواند توطئه های شیاطینی مثل اسرائیل و آذربایجان و ترکیه را بر باد دهد چرا که سرمایه گذاری امنیت می آورد و کشورها را ملزم به حفاظت از منافع خود و بالتبع مرزهای فعلی می کند.
ناشناس۳۶۰۰۳۷۱۱۵:۲۱:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ما باید با همه کشورهای قوی دنيا ارتباطات منطقی و سودمند داشته باشیم، نه‌ فقط با روسیه.
ناشناس۳۶۰۰۴۵۳۱۶:۴۷:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
حالا اگه آمریکا و اروپا مانند گذشته نخواهند رابطه منطقی و سودمند برای ما داشته باشند چه؟
ناشناس۳۶۰۰۷۰۲۰۲:۰۱:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۹
بدون غرب و شرق (موازنه منفی) هم میشود زندگی کرد. حداقل از وضعیت کنونی یهتر است.
حسین قلی خان۳۶۰۰۳۸۶۱۵:۳۲:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
روسیه یک قدرت متوسط جهانی است و در برابر آمریکا و غرب حاضر است تمام دوستانش به خصوص ایران را بفروشد این را تجربه بار ها ثابت کرده حالا نویسنده مقاله و همفکرانش هر چه بگویند در اصل موضوع فرقی ندارد
ناشناس۳۶۰۰۳۹۱۱۵:۳۹:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
الان دقیقا چی رو ببینیم تشر شما باعث شدروسیه عقب نشینی که؟ حاکمان روسیه عذرخواهی کردن ؟ نه اونا دنبال امتیاز گرفتن از شما هستن همه کشورهای دنیا اول منافع کشور خودشونو در نظر میگیرن مردم ایران فراموش نمیکنن شروع جنگ اوکراین و روسیه هر روز زمستان سخت اروپارو تیتر میکردن اخرش خودمون گرفتار بی برقی و بی گازی هستیم . روسیه و امریکا هر دو سیاست شون یکیه منتها با شیوه های متفاوت
ناشناس۳۶۰۰۳۹۵۱۵:۴۱:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
مشکل کشور ما اینه در هیچ زمینه ای از مردم نظر سنجی نمیشه همین الان ۷۰درصد مردم از روسیه متنفرن ایا برای حاکمان ما اهمینی داره؟
ناشناس۳۶۰۰۴۰۵۱۵:۵۷:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
این موضع محکم هماهنگ شده است
ناشناس۳۶۰۰۴۰۶۱۶:۰۰:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
روسیه همسایه متجاوز ما هست پس بهتره ضعیف باشه، توی جنگ اوکراین هم بهتره همینجور ضعیف بشه تا نتونه حرف مفت بزنه
صمصام۳۶۰۰۴۰۸۱۶:۰۴:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
نظرات خوانندگان به خوبی گویای همه چیز است ملت ایران از هر کارشناسی کارشناس ترند امیدوارم جناب مهراد هم با دید دقیق تری به رفتار گذشته روسیه در موضوعات مهم و مرتبط باامنیت ملی کشورمان نگاه کنند
مصطفی۳۶۰۰۷۷۱۰۸:۳۱:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۹
همین هست دیگه همین طوری دچار حباب اطلاعاتی و توهم خود زیاد پنداری می شوید .
ناشناس۳۶۰۰۴۳۸۱۶:۳۴:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
بر خلاف نظر نویسنده اتفاقا موضع زنگزوری روسیه به عیان نشان داد که بدبینی عده کثیری از مردم ایران به روسیه ، بیراه نبوده.
ابوالفضل چمروشیان نژاد۳۶۰۰۴۴۷۱۶:۴۰:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۸
نباید به هیچ وجه اجازه ایجاد دالان زنگزور را داد . بزرگترین اشتباه را رضا شاه مرتکب شد که قره سو را به ترکیه داد باید قره سو که در ترکیه بدان انگشت آتاتورک می گویند به ایران برگردد تا ارتباط میان ترکیه با نخجوان قطع شود ما نباید اشتباه رضا شاه را تکرار کنیم به روسیه و غرب هم هیچ ربطی ندارد ما باید بدنبال منافع ملی خودمان باشیم .
ناشناس۳۶۰۰۴۹۸۱۷:۴۲:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جناب مهراد با توجه به نظرات مردم متوجه میشید که چقدر عقاید و افکار مردم در این موضوعات با شما زاویه دارد؟
ناشناس۳۶۰۰۵۲۹۱۹:۱۲:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
شما کشور روسیه را دوست می خوانید و مدعی روابط راهبردی با آن ها. ولی روسیه نه تنها قطعنامه ها علیه ایران را وتو نکرد، بلکه رای مثبت داد. علی رغم قول و قرار ها در قرارداد های مختلف مثل تسلیحات، تولید برق و ... هیچگاه به موقع عمل نکرده است. برخلاف موضع صریح ایران خواهان مذاکره برای جزایر سه گانه است، در حالی که جمهوری اسلامی در عمل از این کشور حمایت کرده و می کند. حالا هم می بینید به زور و بی اهمیت به خواسته های شما زنگزور هم مطابق خواسته ی آن ها پیش می رود. مشکل وقتی پیش میاد که بی توجه به منافع کشور تمامی تخم مرغ های منافع کشور را در سبد روسیه ای گذاشته اید . کشورهایی که پیرو سیاست امریکا هستند در عمل جز پیشرفته ترین کشورها هستند (ژاپن و کره جنوبی و ...) و برعکس (سوریه، ونزوئلا، کوبا و ...). کشورهای عربی یا ترکیه که راه وسط را انتخاب هم کردند دارند از منافع آن استفاده می کنند.
ناشناس۳۶۰۰۵۴۷۲۰:۰۰:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
پوتین یک جنایتکار است و این تمام ماجراست
ناشناس۳۶۰۰۵۵۵۲۰:۱۸:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آن زمانیکه ایران باید عهد نامه گلستان و ترکمنچای را باطل اعلام میکرد و خواهان پس گیری سرزمینهای غیر قانونی جدا شده از ایران میشد آنزمان وقتش بود اگر اینکار میکرد و اعاده حق میکرد امروز دیگر نه این مشکلات مطرح بود و نه خود این استانها با یک دیگر مشکلی داشتند. مثل یکی شدن آلمان شرقی و غربی اگر آلمان در ۱۹۸۹ کمی تعلل میکرد هنوز هم چه بسا آلمان یکی نشده بود.
ناشناس۳۶۰۰۶۰۷۲۲:۰۲:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
روسیه در پی منافع خود است.
کاوه۳۶۰۰۶۰۹۲۲:۰۴:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
وقتی تحریمها بر علیه روسیه بالا گرفت ، ایران توانست از ظرفیت روسیه برای انتقال نفت و گاز استفاده کند و منافع سرشاری ببرد . ضمن اینکه در راه اندازی نیروگاه انمی بوشهر مشارکت کرد و الان هم با ایران در صنایع نفت و گاز و هوا فضا همکاری می کند اما موضوع کریدور زنگزو موضوعی امنیتی است و‌نه تنها ارمنستان و ایران بلکه کشورهای اروپایی هم خواهان چنین کریدوری نیستند حالا باید دید که آیا آذربایجان با زور کریدور را راه اندازی می کند یا خبر؟ اگر بخواهد از قوای نظامی استفاده کند باید‌گفت آذربایجان از صفحه جغرافیایی توسط دول غربی حذف خواهد شد.
ناشناس۳۶۰۱۰۷۳۱۶:۴۳:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۹
بنده در صنعت نفت کار می کنم و روسیه به ایران هیچ کمکی نکرده و بیش از کمک حرف زده است و بازارهای ایران را تصاحب نموده و با تحخفیف بیش از حد به چین بازار ایران را خراب نموده است.در زمینه زنگزور هم اروپا هیچ اهمیتی برایش ندارد ولی چین برایش این گذرگاه از اهمیتی بالایی برخوردار است و حتما آن را احداث می کند
ناشناس۳۶۰۰۶۳۰۲۲:۴۹:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۸
از نقش اردوغان متوهم غافل نشوید.
ناشناس۳۶۰۰۶۵۲۲۳:۴۷:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
کشور بزرگ و قدرتمند فدراسیون روسیه همواره حامی و دوست مردم ایران بوده و بر خلاف افرادی که نمی خواهند واقعیت را درک کنند، علیرغم فشارها و هزینه‌ها، سعی کرده تا منافع ایران حفظ شود.
ناشناس۳۶۰۰۸۳۴۱۰:۰۰:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۹
همواره؟! برو تاریخ ۱۵۰ ساله اخیر را مطالعه کن.
ناشناس۳۶۰۰۷۰۳۰۲:۰۶:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۹
روسیه به خاطر تحکیم رابطه با امارات که گویا از ایران مهمتره براش، مالکیت جزایر سه گانه را به آنان هدیه کرد. چین هم همینطور. اما آمریکا با اینکه در خلیج فارس حضور نظامی و دست بالا را دارد حاضر به این کار نشده است. لااقل تا امروز.
ناشناس۳۶۰۰۷۴۶۰۷:۵۳:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۹
تاملی بر موضع روسیه در خصوص دریای خزر، جزایر ایرانی خلیج فارس، برجام و حالا زنگزو دال بر این مدعاست که زهی خیال باطل که فکر کنیم روسیه دوست ایران است. تجزیه ایران در زمان گذشته را هم که همه میدانیم.
ناشناس۳۶۰۰۷۴۸۰۷:۵۳:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۹
روسیه ستیزی! افغانستانی ستیزی!...کسی از ایران ستیزی نمیگوید . 15 میلیون افغان در ایران بی هویت و کنترل، بی پرداخت مالیات و بیمه،...
ناشناس۳۶۰۰۷۸۲۰۸:۴۲:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۹
یک جوری گفته حالا چه می گویید ! گفتیم حتما روسیه حرفهایش را پس گرفته و از ایران معذرت خواهی کرده است.
ناشناس۳۶۰۰۸۰۴۰۹:۰۵:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۹
راستی ایران دقیقا چه اقدامی کرده که شما بهش افتخار میکنید؟ به روسیه چه گفته ؟
ناشناس۳۶۰۰۸۵۲۱۰:۳۱:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۹
روسیه از امریکا خطرناک تر است
ناشناس۳۶۰۰۸۵۵۱۰:۳۶:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۹
متاسفانه روسیه در تمامی موارد فی مابین همواره نگاه از بالا به پایین به ایران داشته و دارد .
حمید۳۶۰۱۴۱۷۰۸:۱۳:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
همانطور که در مورد موضع گیری روسیه در مورد جزایر سه گانه، روسیه از موضعش کوتاه نیامد. همانطور که در مورد کاهش سهم ایران از دریای خزر صدا از کسی درنیامد، و همانطور که دهها مورد دیگر قبلا اتفاق افتاد و بعدا هم اتفاق می افتد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. وقاحت غربی!

  4.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  5. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  13. زنگِ زور!

  14. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  15. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  16. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  17. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  21. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های هفته

  1. پرخاش با چشمان بسته!

  2. وقاحت غربی!

  3. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  4. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  5. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  7. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  8. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  9. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  10. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  11. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

  12. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  13. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  14. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  15. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  16.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

  17. مطهری: با پیشنهاد پزشکیان، اثری از اسراییل نخواهد بود

  18. ممنوعیت عزل و نصب مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی تا اطلاع ثانوی

  19. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  20. نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور امروز برگزار می‌شود

  21. قدردانی ناطق نوری از حضور موثر جبهه اصلاحات در انتخابات اخیر

  22. راه حل یک نماینده برای ناترازی بنزین

  23. احمدیان: در هیچ نقطه جهان پیشرفتی برای آمریکا نیست؛ اسرائیل شکست خورده است

  24. پوتین: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم

آخرین عناوین