زندان اوین تهران، باغ موزه می‌شود؟

  4030723132 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: برای تبدیل زندان اوین پایتخت به باغ موزه جلسه هماهنگی شهردار تهران با رییس قوه قضاییه برگزار شد و یکی از مسایل مطرح شده همین موضوع بود.

زندان اوین تهران، باغ موزه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیداحمد علوی روز دوشنبه در حاشیه رونمایی از سردیس مفاخر و شهدا و نیز افتتاح نمایشگاه آثاری از استاد کمال‌الملک در جمع خبرنگاران افزود: ما به لحاظ اینکه زندان اوین را به باغ موزه تبدیل کنیم آمادگی داریم اما این آمادگی باید بیشتر در قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها ایجاد شود.

راه‌اندازی شهربازی‌ها در تهران

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران همچنین از راه‌اندازی شهربازی‌ها در پایتخت خبر داد و گفت: در دوره‌ای از مدیریت شهری شهربازی‌ها به دلیل مباحث ایمنی تعطیل شد، اما در این دوره شورای شهر تلاش شد شهربازی‌ها به عنوان فضایی برای تفریح خانواده‌ها راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: شهربازی بسیج پس از پنج سال با نظارت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران راه‌اندازی شد. شهربازی پلیس نیز در منطقه چهار در حال راه‌اندازی است و امید است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. همچنین راه‌اندازی شهربازی بوستان بعثت نیز در حال انجام است.

علوی در ادامه اظهار کرد: بخشی از سرانه فرهنگی و گردشگری شهر در منطقه ۲۲ تهران تامین خواهد شد. ثبت تاریخی و معنوی توچال و بی‌بی شهربانو نیز در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به سوالی درباره توسعه باغ وحش‌ها در تهران نیز گفت: باغ وحش ارم به عنوان مجموعه اصلی مدنظر است. همچنین اعلام کردیم که آمادگی کمک در این زمینه وجود دارد تا برای تامین دسترسی‌ها و پارکینگ هم حمایت‌های لازم در این زمینه انجام شود.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران درباره سینماهای باغ کتاب هم گفت: یک هزار و ۳۰ صندلی در سال ۱۳۹۶ به سینماهای تهران اضافه شد اما پس از ۲ سال با بهره‌برداری این سینماها اختلاف‌هایی رخ داد که البته با شیوع کرونا درب سالن سینماها بسته شد. به نسبت جمعیت تهران تعداد سینماها محدود است به همین دلیل با تلاش‌های انجام شده یک هزار و ۳۰ صندلی سینماهای باغ کتاب فعال شد.

علوی با تاکید بر اینکه در چندین پروژه زمین لازم برای تامین سرانه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی تحویل داده شده است، اظهار کرد: پروژه رضوان در منطقه ۱۷ تهران به شیوه‌ای پیش رفته است که فضای فرهنگی و ورزشی توسط شریک تامین نشد و از فضای تجاری آن استفاده می‌شود. همچنین ۵۰۰ باب مغازه توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به فروش رسید و پروژه فرهنگی دیگری تکمیل شد. در اواخر دوره‌های گذشته اعتباراتی توسط شهرداری اختصاص یافت و پروژه تا حدی پیشرفت داشت اما دوباره متوقف شد.

پروژه خانه طالقانی ۲ سال به دلیل ایراد سازمان بازرسی متوقف شد

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با بیان اینکه قدمت خانه طالقانی بالاست و نیاز به مرمت داشت، اظهار کرد: شورا در سال ۱۴۰۱ اعتباری برای مرمت خانه طالقانی در نظر گرفت و شهرداری انعقاد قراردادی با یک پیمانکار برای این منظور انجام داد. بر اساس آنچه سازمان فرهنگی و هنری اعلام کرده بخشی از اقلام موجود در انبار آن به انبار مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری منتقل شده و سازمان بازرسی در این مورد ایراد گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شود که به دلیل ایراد در سال ۱۴۰۱ کار مرمت این خانه متوقف شده قابل پذیرش نیست. به همین منظور از نهادهای نظارتی تقاضا می‌شود درباره ایرادات دقت داشته باشند و در مورد رفع آن پیگیری‌های لازم را داشته باشند زیرا پروژه خانه طالقانی ۲ سال به دلیل ایراد سازمان بازرسی متوقف شد و همین اتفاقی در مورد پروژه آیینی صبا نیز رخ داد و پروژه ۱۱ سال روی زمین مانده است.

علوی افزود: اما کتاب‌های موجود در این کتابخانه به درستی نگهداری شده است نه تنها در مخزن نگهداری نمی‌شد بلکه در انبار بود و از انبار سر از بازار درآورد.

تهران باید به مقصد گردشگری تبدیل شود

وی در ادامه با بیان اینکه باید تهران را از مبدا به مقصد گردشگری تبدیل شود، یادآور شد: در ایام تعطیلات خروجی‌های تهران شلوغ است و معتقدیم که تهران باید به مقصد گردشگری تبدیل شود. تنها در نوروز امسال و سال قبل شاهد حضور سه میلیون گردشگر در پایتخت بودیم و ۹۰ درصد ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تکمیل شد، این نشان می‌دهد که بخشی از شعار محقق شده است وبخش دیگر آن منوط بر یکپارچه شدن فعالیت‌هاست.

علوی افزود: تا زمانی که فعالیت‌های حوزه گردشگری پراکنده است اثربخشی کمتری دارد. اکنون شهربازی‌ها در اختیار معاونت خدمات شهری تهران است، بخشی از موزه‌ها در اختیار سازمان زیباسازی، بخشی دیگر در اختیار سازمان فرهنگی و هنری و بخشی هم در اختیار سازمان بازنشستگی و یا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است. مدیریت شهری هنوز نتوانسته سیاست‌گذاری و نظارت حوزه گردشگری را یکپارچه کند.

رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این موضوع در سال‌های اخیر تاکنون به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: اگر سازمان گردشگری مصوب نشود مردم بهره کافی را از ظرفیت‌ها نخواهند برد. در این دوره تلاش‌های دوره‌های قبل در حال ثمر دادن است. امروز در مرحله خوبی قرار داریم و اساسنامه به تصویب کمیسیون‌ها و شهرداری رسیده است. برای تعیین تکلیف این موضوع تا یک ماه آینده اقداماتی انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف گردشگری زیرنظر شهرداری تهران تهیه شده و ارایه خواهد شد، اضافه کرد: مجموعه‌های زیرنظر شهرداری بسیار گسترده است و اگر ایراداتی وجود دارد، به دلیل کثرت این فضاهاست. ما ۸۰ موزه و خانه موزه داریم که فارغ از فضاهای فرهنگی است.

علوی با بیان اینکه گردشگری تهران شامل سلامت، تفریحی و مذهبی است، اظهار کرد: مشکلاتی در بحث میراثی امامزاده عبدالله وجود دارد که باید برای رفع آن پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران همچنین گفت: ما نسبت به تمام بناهای میراثی از جمله آثار ثبت شده مسئولیت داریم. زندان قصر در برهه‌ای به مدیریت شهری منتقل شده و امروز در اختیار شهرداری است. باغ موزه قصر ۲ بخش دارد که یک بخش آن ثبت شده و باید با نظارت میراث فرهنگی مرمت شود و بخشی دیگر نیز به تدریج اضافه شده است.

علوی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده بخشی از تابلوهای موزه امام علی(ع) به تهران برگشته است، اظهار کرد: مابقی تابلوها هم پس از آخرین اقدامات به تهران برمی‌گردد.

وی ا با اعلام اینکه چند طرح در سرخه حصار اجرایی می‌شود، گفت: تلاش ما این است که فضای حضور خانواده‌ها در محدوده سرخه حصار فراهم شود. طرح دیگر در مورد کاروانسرا بود که باید میراث فرهنگی و محیط زیست به ما کمک کنند. در محدوده وظایف خود تلاش‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر میراث پای کار نباشد هم فضای بوم‌گردی از بین می‌رود و هم کاروانسرا نیمه‌کاره می‌ماند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار به همه مناطقی که موزه و خانه موزه دارند، ردیف اعتباری مجزایی اختصاص داده شده است، اظهار کرد: امروز هر موزه و خانه موزه در مناطق باید بودجه مجزا داشته باشند؛ زیرا میراث فرهنگی نمی‌تواند همه این فضاها را پوشش دهد. برای توسعه فضای سبز و مرمت خانه علاء‌الدوله باید اقدامات لازم انجام شود و ما هم در این زمینه کمک خواهیم کرد.
 
  
  

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

  2. بازنگری در دکترین نظامی ایران؟

  3. هدف این است: طرد۲ میلیون از اتباع بیگانه تا پایان سال

  4. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  5. گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

  6. زبان فارسی،ذهن عبری!

  7. قدرتمندین سلاح ما در برابر اسرائیل

  8. موساد برای آتش‌بس در لبنان شرط گذاشت

  9. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  10. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  11. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  12. نکته ای قابل‌تامل درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران

  13. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  14. کیهان: چرا اصرار دارند که کشور، عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

  15. سهم هر ایرانی در موشک‌باران اسرائیل ۴۴ هزار تومان!

  16. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  17. سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

  18. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  19. دادگستری اصفهان: اتهام زن و شوهر اصفهانی به نگهداری گربه محدود نمی‌شود

  20. انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به سید حسن خمینی

  21. یک هشدار قابل‌تامل در مورد لبنان

  22. بنزین زدن، تنها راه آماده شدن برای خطرها !

  23. دشمن دیرینه ایرانیان

  24. سردار قاآنی کجاست؟ | روایت یک ترور هدفمند

  25. مهاجرت دانش‌آموزان آرزومند پزشکی و کمبود پزشک در کشور!

آخرین عناوین