مصائب بنزینی پزشکیان!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4030801071 ۱۹ نظر، ۱ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
مصائب بنزینی پزشکیان!

آنچه رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس بر زبان آورد، دلیل واضحی است بر تصمیم دولت در جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به‌خصوص بنزین. مسعود پزشکیان چه دورانی که در قامت نماینده مجلس بر ضرورت افزایش نرخ بنزین تاکید می‌کرد و چه حالا که چند ماهی است بر مسند ریاست قوه مجریه تکیه زده، همواره موضوع بنزین در صدر توجهات او قرار داشته و اخیراً طی چند اظهارنظر به شرایط نامساعد کنونی در حوزه انرژی اشاره‌های فراوانی داشته است. اگر چه بیانات رئیس‌جمهور در مقاطع قبل همواره با تعبیراتی چون عدم تصمیم‌ دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی در کوتاه‌مدت تعبیر می‌شد و به تمایلات شخصی رئیس‌جمهور تقلیل می‌یافت اما آنچه که مسعود پزشکیان در جریان اظهارات اخیر خود بیان داشت حاکی از اراده جدی او و دولت چهاردهم برای دست‌زدن به اقداماتی در جهت تغییرات قیمتی حامل‌های انرژی و علی‌الخصوص بنزین است.

رئیس‌جمهور در جریان تقدیم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس با اشاره به لزوم انجام اصلاحات اقتصادی اظهار داشت:‌ «در بحث اصلاحات اقتصادی، اکثریت اقتصاددان‌ها تاکید بر اصلاح تدریجی دارند و متفق القول هستند اصلاح در نظام ارزی و یارانه سوخت الزامی است. حرکت در تک نرخی کردن ارز مهم ترین راهکار برای کاهش رانت در اقتصاد است. این برنامه توسط بانک مرکزی در حال دنبال‌شدن است. یکی دیگر از چالش‌های موجود اصلاح یارانه انرژی است. مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بالاتر از سال ۹۸ است. امروز هزینه تمام شده تولید بنزین بدون لحاظ قیمت نفت حدود ۸ هزار تومان است. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ و ۴۰ هزار تومان هزینه دارد. اصلاح این روند این مشارکت همه بخش‌ها جامعه را می‌طلبد تا بتوانیم این ناترازی به نفع محرومان اصلاح کنیم».

دقت در اظهارات رئیس‌جمهور تصویر روشن تری از راهبرد اقتصادی دولت ارائه می‌دهد: اتخاذ سیاستی که ارز را به‌سوی تک‌نرخی‌شدن هدایت کند و نرخ بنزین با افزایش مواجه شود و این سیاست در قالب کاهش رانت‌های موجود در اقتصاد و هدایت یارانه‌های انرژی در جهتی که محرومان از آن بهره‌مند شوند، توجیه می‌یابد. اما آنچه که تجربه گذشته نشان می‌دهد، این است که تغییرات قیمتی در حوزه ارز و انرژی نه موجب کاهش بهره‌مندی رانت‌خواران خواهد شد و نه  کاهش مصرف بنزین در دراز مدت را به‌دنبال دارد! نزدیک ترین تجربه‌ها در این زمینه مربوط به دولت سیزدهم است که در اردیبهشت ۱۴۰۱ اقدام به حذف ارز ترجیحی و حرکت به‌سمت تک‌نرخی کردن ارز کرد،  یا پیشتر، که دولت دوازدهم در آبان ۹۸ افزایش قیمت بنزین را اجرایی کرد و همگان ناکارآمدی سیاست‌های قیمتی صرف را برای رفع چالش‌های حوزه‌های کلیدی اقتصاد ایران به روشنی مشاهده کردند.

آنچه در حال حاضر نگرانی‌های بسیاری را موجب می‌شود، صرفا اقتصادی‌ قلمدادکردن موضوع بنزین و نگریستن از زاویه دید برخی مکاتب اقتصادی خاصی است که فقط با اعداد و ارقام و چهار عمل ریاضی سعی دارند برای اقتصاد ایران نسخه‌پیچی کنند؛ بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی چنین مسئله کلانی. رویکردی که به اعتقاد برخی کارشناسان حتی در عرصه اقتصادی صرف یا اقتصاد ریاضیاتی هم دچار نقصان‌های بسیاری است چرا که معمولاً در روایت اقتصاددانان همیشه حاضر در دولت‌های مختلف، دومینوی تورمی حاصله از نسخه هایشان در نظر گرفته نمی‌شود. هر چند که توصیه‌کنندگان این راهکارها همواره مدعی اعمال سیاست‌های جبرانی برای دهک‌های ضعیف جامعه پس از افزایش نرخ‌ها هستند اما آنچه که در ادوار مختلف به ثبت‌ رسیده، حاکی از به‌حرکت درآمدن ماشین تورم همزمان با آغاز دست‌بردن در قیمت حامل‌های انرژی است.

مسئله‌ای که باید از زاویه حکمرانی ارجحیت بیشتری داشته و کاملا بر آن متمرکز شد این است که جراحی‌های اقتصادی مهم در این شرایط پیچیده کشور حتما همراه با تبعاتی ناخوشایند است و بدون سنجش دقیق و همه جانبه، هزینه هایی را به کشور و مردم تحمیل می کند که معلوم نیست کمتر از هزینه های فعلی قیمت به اصطلاح «غیر واقعی» بنزین باشد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۸۷۷۹۰۹:۱۴:۰۷ ۱۴۰۳/۸/۲
آثار روانی افزایش قیمت بنزین از همین امروز در بازار واقعی تاثیر میکند و باعث بهم ریختگی بازار و تورم و گرانی بیشتر میشود
ناشناس۳۶۳۸۷۸۲۰۹:۱۵:۵۳ ۱۴۰۳/۸/۲
حالا از این به بعد حتی اکر بنزین را هم گران نکنید بازار را متشنج کردید
ناشناس۳۶۳۸۷۸۶۰۹:۲۰:۴۷ ۱۴۰۳/۸/۲
حال از منظر دیگر به شما می‌گویم از سال 98 که قیمت افرایش یافت و بعد آن حتی نصف تورم هر سال افزایش قیمت بنزین می داشتید الان با مازاد بنزین تورم کمتر کسری بودجه کمتر و افزایش حقوق کارمندان بیشتر نسبت به درصد تورم روبرو می بودید اقتصاد علم هست!
ناشناس۳۶۳۸۷۸۹۰۹:۲۳:۵۵ ۱۴۰۳/۸/۲
با عرض تاسف برای دولت با اعلام بودجه ۱۴۰۴ وضعیت اقتصادی کشور را در حالی که آثار تورمی جنگ احتمالی هم میرود بشدت بهم ریختید
حرف مردم۳۶۳۸۸۱۱۱۰:۰۳:۵۹ ۱۴۰۳/۸/۲
با سلام سایت ایران جیب امروز گزارش داده کاهش 16 درصدی ارزش پول ملی بنابراین سیاست خارجه باید تغییر کند
حرف مردم۳۶۳۸۸۱۳۱۰:۰۶:۲۹ ۱۴۰۳/۸/۲
با سلام افزایش 58درصدی بودجه صداوسیما (درحالی که با کاهش شدید مخاطب روبرو است)در مقابل افزایش 20درصدی حقوق کارگران وکارمندان واعتبارات پروژه های عمرانی کشور در سال قبل.
ناشناس۳۶۳۸۸۴۷۱۰:۵۳:۳۶ ۱۴۰۳/۸/۲
ربطی ندارد
ناشناس۳۶۳۸۸۱۹۱۰:۱۸:۱۴ ۱۴۰۳/۸/۲
در اینکه قیمت بنزین در ایران غیر منطقی و اسفبار پایینه و این امر باعث مصرف بی رویه و قاچاق شده هیچ شکی نیست ولی : 1- ما خودرو ها را بطور غیر منطقی و ظالمانه گران می فروشیم و پول بنزین 50 سال آینده مصرفی خودرو خارجی را به عنوان گمرک و مالیات از خریدار اخذ می کنیم 2- خودرو های داخلی پر مصرف هستند مثلا نیسان آبی بسته به وزن باری که حمل می کند در صد کیلومتر 15 تا 25 لیتر بنزین مصرف می کند و سواری ها مصرف بنزینشان اسفبار است 3- ما زیر ساخت حمل و نقل عمومی مناسب نداریم و اگر بنزین را گران کنیم و مردم از خودرو شخصی استفاده نکنند قطعا درمانده می شوند از نظر من باید : 1- بطور فوری و فوتی زیر ساخت حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم طوری که در تمام محلات در سترس باشد 2- واردات خودرو کم مصرف و ایمن را آزاد کنیم و شرط فروش را اسقاط خودرو های فرسوده بالای 20 سال بگذاریم 3- بطور پلکانی قیمت را ابتدا برای ماشین های لوکس و سپس بقیه افزایش دهیم 4 - از قاچاق کلان و ساماندهی شده با قاطعیت جلوگیری کنیم 5 - کم کم ادارات وموسسات و وزارتخانه ها را از تهران خارج کنیم تا با کاهش تردد و ترافیک مصرف کاهش پیدا کند مثلا وزارت نفت و شرکتهای تابعه به جنوب و وزارت کشاورزی به استان مرکزی و بنادر و کشتیرانی به سواحل و صنعت و معدن به کرمان و .... انتقال پیدا کنند چرا که با وجود اینترنت و استقرار دولت الکترونیک نیازی به حضور فیزیکی افراد در مرکز نیست
ناشناس۳۶۳۸۸۲۰۱۰:۲۱:۰۳ ۱۴۰۳/۸/۲
مصائب بنزینی پزشکیان به ضرر عامه ی مردم تمام می شود.
ناشناس۳۶۳۸۸۲۵۱۰:۲۳:۱۲ ۱۴۰۳/۸/۲
در مدت 2 ماه قیمت نان و اب و شیر و لبنیات و سکه و دلار گران شد حالا نوبت بنزین است ! چرا افزایش سالانه حقوق ها فقط 20 درصد است ؟!
ناشناس۳۶۳۸۸۶۶۱۱:۲۵:۵۵ ۱۴۰۳/۸/۲
چرا افزايش سالانه حقوق ها فقط ٢٠ درصد است ؟ ----------------- -- الا اي مسئول مربوطه ! اين مخاطب عزيز درست ميگه ، چرا با اين گراني ها و تورم ، هرسال ٢٠ درصد به حقوق ها اضافه ميشه و هرسال اين رقم ثابته ؟ -- خب معلومه ! چون عدد ٢٠ هميشه عدد بسيار محبوب و دوست داشتني هست ! يادش بخير ! زماني كه مدرسه مي رفتيم ، هميشه در انتظار عدد ٢٠ ، ... انگار همين ديروز بود ، وقتي عدد ٢٠ در دفترمان و يا ورقه امتحاني مان گذاشته مي شد ، انگار دنيا را به ما مي دادند ! بازهم ياد ايام دانش آموزي بخير ، با چه ذوق و شوقي به منزل مي رفتيم و با چه افتخاري اين نمره مبارك را به ديگران نشان مي داديم و از مرحوم ابوي پاداش مي گرفتيم ! عدد بيست هميشه عدد مبارك و ميموني بود ! حالا چه خوب است افزايش حقوق ها هم همان رقم ٢٠ درصد باشه ! عدد ٢٠ ، محبوب ، دوست داشتني ، با كلاس !!
ناشناس۳۶۳۸۸۴۲۱۰:۴۱:۳۴ ۱۴۰۳/۸/۲
اون موقع که می گفتیم ایشون بنزین رو گرون می کنه می گفتن تهمت انتخاباتیه
ناشناس۳۶۳۸۸۵۴۱۰:۵۹:۱۳ ۱۴۰۳/۸/۲
هر کسی انتخاب میشد بنزین را باید براش فکری می کرد
ناشناس۳۶۳۸۸۴۹۱۰:۵۴:۴۱ ۱۴۰۳/۸/۲
چرا مصائب بنزینی پزشکیان؟
ناشناس۳۶۳۸۸۶۳۱۱:۲۳:۳۶ ۱۴۰۳/۸/۲
در اینکه بنزین به نسبت کشورهای همسایه بسیار ارزان است و باعث مصرف بی رویه و قاچاق شده اصلا شکی نیست ما به عنوان انسانهای عاقل و فهمیده باید این موضوع را بپذیریم ولی انقدر حقوقها پایینه و حمل و نقل عمومی ناقص و نا کارمده و خودرو ها گران و پر مصرفه که کاری نمی شه کرد من نمی دونم مسئولان ما اگر برای چند موضوعی که بالا گفتم یعنی حمل و نقل عمومی و گرانی و پر مصرف بودن خودرو و حقوق های کم و بی ارزش و گرانی و تورم و جلوگیری از قاچاق کاری انجام نداده اند و برنامه ای نداشته اند پس مشغول چه کاری بوده اند ؟؟!! آقایان شما چکار می کنید در این مملکت که هیچ معضلی حل نمی شه ؟؟!!!!!!!!!!
ناشناس۳۶۳۸۸۵۵۱۱:۰۲:۴۰ ۱۴۰۳/۸/۲
باید پول ها را برای اصلاح زیرساخت های کشورمانند پالایشگاه هزینه کنیم.
ناشناس۳۶۳۸۸۵۹۱۱:۰۵:۴۷ ۱۴۰۳/۸/۲
مصرف سوخت خودرو داخلی دو برابر استاندار جهانی مصرف بنزین ما 110 میلیون لیتر در روز است اگر خودروهای ما استاندارد بودن 60میلیون لیتر مصرف روزانه داشتیم 50 میلیون لیتر ذخیره بنزین داشتیم اگر لیتری 80 سنت حساب بشه مبلغش میشه 40 میلیون دلار این عدد ضرب در 365 شود میشود 15 میلیلارد دلار درامد میشود معادل 75 همت یعنی از کسری بودجه دولت که عامل تورم میباشد و فشار میاورد به تک تک مردم
ناشناس۳۶۳۸۸۶۱۱۱:۲۰:۲۷ ۱۴۰۳/۸/۲
اینگونه طرحها فقط برای محرومین نیست بنظر می رسد این گروه اقتصاددانان ظاهرا درس خوانده فقیر و غنی مسئله ایشان نیست بهم ریختن آرامش مردم ایران برایشان مهم است
محمد۳۶۳۸۸۷۰۱۱:۲۸:۵۹ ۱۴۰۳/۸/۲
مردم جانشان از دلار 650000 ریالی به لب آمده ، باید بدانیدکه مشکل ناترازی انرژی در بی ارزش بودن ریال است نه ارزان بودن بنزین .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  2. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  3. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  4. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  5. آیا با دو جزیره ایرانی که در اشغال امارات هستند آشنا هستید؟

  6. پزشکیان : تا آخر روی حرف هایی که زده ایم، هستیم ؛ فیلترینگ برداشته می شود

  7. پزشکیان هزینه تمام‌شده بنزین را اعلام کرد

  8. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور چه بود؟

  9. افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه گروه‌ها در سال ۱۴۰۴

  10. زاکانی فعلاً به شورای شهر تهران نخواهد آمد

  11. سیاست فست فودی در آمریکا !

  12. واکنش شریعتمداری به انتساب حرف دروغ به رهبرانقلاب توسط یک فعال سیاسی

  13. بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است

  14. کف حقوق ۱۲ میلیون شد

  15. سخنان عبدالکریم سروش درباره جنایت های رژیم صهیونیستی

  16. رئیس صداوسیما: از اینکه صداوسیما بالای ۷۰ درصد مخاطب دارد، ناراحتند!

  17. توهم دو دولت در فلسطين!

  18. ساحل چالوس غرق در زباله

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  3. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  4. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  5. پس چرا وزیر شدید؟!

  6. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  7. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  8. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  9. توطئه پنداری یک نقد !

  10. ابو موسی یا "بوموسی"

  11. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  12. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  13. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  14. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  15. خودروی خوب حق مردم است اما …

  16. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  17. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  18. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  19. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  20. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  21. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  22. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  23. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  24. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  25. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

آخرین عناوین