آل اسحاق: خودروسازان از شعارهای انقلابی سوءاستفاده کرده‌اند/ قیمت تمام‌شده پراید ۵۰میلیون است

گروه اقتصادی الف،   4001111006 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بازرگانی دولت سازندگی گفت: ما خودروسازی ها را نٌنٌر کرده‌ و به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه آنها را رها کرده‌ایم.

آل اسحاق: خودروسازان از شعارهای انقلابی سوءاستفاده کرده‌اند/ قیمت تمام‌شده پراید ۵۰میلیون است

یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی دولت سازندگی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ضعف خودروسازی‌ها و عدم رضایت از کیفیت خودروهای تولیدی، اظهار داشت: مسئله خودروسازی در ایران خیلی عمیق‌تر از ظواهر بحث است و واقعیت این است که نگاهی که به حوزه خودرو و مدیریت آن انجام شده، از قبل انقلاب و دوران واردات پیکان توسط خیامی شروع شد و بعد از انقلاب نیز رویکرد عوض نشد و سپس تحت عناوین مختلف و بعضاً برخی شعارها و دلسوزی‌ها و مصلحت‌سنجی‌ها کار به اینجا کشیده شد که می‌بینیم.

* وضعیت کنونی خودروسازی کشور واقعاً فاجعه است

آل اسحاق با بیان اینکه وضعیت کنونی خودروسازی کشور واقعاً فاجعه است، گفت: فاجعه از این جهت است که زمانی که در سال ۶۸ مسئولیتی در وزارت بازرگانی داشتم، سفری به کشور کره‌جنوبی کردم و آن موقع همین پراید را در آنجا تولید می‌کردند و الان پراید بعد از این مدت هنوز خودروی تولیدی خودروسازهای کشور است و خسارت‌های بسیار بالای جانی را منجر شده و قیمتش به۱۵۰ میلیون رسیده است.

* قیمت تمام‌شده پراید 50 میلیون است نه 150میلیون

وی با اشاره به اینکه با نرخ ارز ۳۰هزار تومان قیمت تمام شده پراید باید ۵۰ میلیون تومان باشد،‌ اظهار داشت: پراید مصرف ضعیف‌ترین قشر جامعه است و با آن کار می‌کند و  به عنوان تاکسی از آن استفاده می‌کند ولی این قشر مستضعف باید ۱۵۰ میلیون تومان بابت آن بدهد و خودروساز نیز همه حمایت‌ها را دریافت کند.

* خودروسازان 80هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند

 آل اسحاق گفت: خودروسازان ایران حدود 80هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و در عین حال نظام و ملت هر حمایت و تعرفه ۹۰ درصد را تحمل کرده‌اند تا این‌ها رشد کنند ولی الان کارشان به اینجا کشیده که در یک تصادف یک ایربگ ندارند.

وی تصریح کرد: این مسئله مقداری به رویکرد ما نسبت به این صنعت برمی‌گردد و این در حالی است که این خودروسازی‌ها فرصت‌های بسیار زیادی در کشور دارند.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی افزود: خودروسازی در ایران حدود یک میلیون بازار دارد و هر خودرو سازی که یک میلیون مشتری داشته باشد، با یک فرصت بزرگ مواجه هست؛ در حالی که خودروسازی‌های همانند خودروسازی‌های ما در دنیا حدود چندهزار تولید دارند نه یک میلیون بازار مصرف؛ و اینگونه نیست که مردم در صف بایستند، نوبت بگیرند، قرعه‌کشی کنند و پیش‌پرداخت بدهند و با هزاران درد سر یک خودرو خریداری کنند.

* فاصله قیمت تمام شده و فروش به جیب عده‌ای رانت‌خوار می‌رود

وزیر بازرگانی دولت سازندگی با اشاره به فسادهای موجود در خودروسازی‌ها بیان داشت: فاصله بین قیمت تمام شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود همگی دست یک عده ای رانت‌خوار می‌رود که همه از آنها می‌نالیم.

* خودروسازی به حیاط خلوت برخی سیاسیون تبدیل شده

 آل اسحاق تاکید کرد: خودروسازی‌های ما به حیاط خلوتی برای برخی جریان‌های‌سیاسی و مرکزی بدل شده‌اند که از هر طرف که نگاه می‌کنیم مرکز فساد و مرکز تامین مالی برخی جریان های سیاسی و ذینفعان بازدارنده رانت‌خوار هستند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی خودروسازی‌ها از نگاه فنی و چه با هر نگاه دیگری قابل توجیه نیست، تصریح کرد: واژه «خودکفایی» و «حمایت» درست تعریف نشده و این دو واژه اگر از روز اول درست ترجمه می‌شد، رویکردها به این سمت نمی‌رفت.

وزیر بازرگانی دولت سازندگی گفت: آیا با انحصار خودکفایی ایجاد می‌شود و آیا هر محصولی به هر قیمتی و به هر شرایطی تولید شود باید از آن حمایت کرد و باید نگوییم بالای چشمت ابروست؟ چرا قیمت تمام شده و کیفیت این گونه است؟

آل اسحاق افزود: آیا حمایت به معنای آن است که هر کاری کردند از آن حمایت کنیم؟ من در کمیته امداد مسئول بودم و یک بار خدمت امام(ره) رسیدیم و ایشان گفتند «حمایت ها طوری نباشد که اینها تا ابد به شما وصل باشند» و وقتی حضرت امام این حرف را راجع به فقرا گفتند، تکلیف نسبت به حمایت از صنعت مشخص می‌شود.

خودکفایی در خودرو یعنی پایان حمایت از خودروسازی‌ها/ خودروسازها را نٌنٌر بار آورده‌ایم

وی ادامه داد: خودکفایی به معنای آن است که این‌ها از زیر حمایت بیرون بیایند و در تربیت خانوادگی نیز پدر و مادری که فرزندش را نٌنٌر بار بیاورد، تا آخر وصل به خانواده می‌شود و ما خودروسازی ها را نٌنٌر کرده‌ و به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه ولشان کرده‌ایم و سپس در اختیار جریان‌های سیاسی قرار داده‌ایم.

آل اسحاق تاکید کرد: یکی از مسائل مهم این است که با متر سیاسی خواستیم یک کار فنی و اقتصادی را هدایت کنیم در صورتی‌که در خودروسازی دارای ده‌ها هزار نفر فرصت شغلی است و میلیاردها دلار تراکنش مالی دارد و ابزار قدرتمندی برای معامله است.

وی افزود: اگر این را دست یک سیاستمدار بدهید، این چند هزار نفر را عنوان یک ظرفیت رای حساب می‌کند و این‌گونه نگاه می‌کند که می‌توانم تمامی اعضای حزب خود را در این صنعت جا بدهم و از سویی نیز هزاران میلیارد رفت و آمد مالی این صنعت است و این بهترین محیط برای یک سیاستمدار است که یک مدیر سیاسی را در آنجا منصوب و خودروسازی را تبدیل به حیاط خلوت سیاسی کند.

وی ادامه داد: اگر یک مدیر اقتصادی در خودروسازی باشد، اولین کاری که می‌کند این است که کیفیت و قیمت تمام شده و مسائل فنی را مورد بررسی قرار می‌دهد و یکی دیگر از گرفتاری‌های ما برخورد سیاسی با این صنعت است و تا زمانی که این برخورد سیاسی به برخورد اقتصادی و فنی مهندسی تبدیل نشود همین آش و همین کاسه است.

وی تاکید کرد: یکی از شخصیت های سیاسی می‌گفت که ابتدای جاده تهران کرج دو صنعت هوافضا و دیگری خودروسازی هست که سرنوشتی جدا از هم دارند، چون این دو صنعت دو رویکردی متفاوت با هم داشته‌اند و مشکل بر سر رویکردها و نگاه‌ها هست.

* یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها وجود دارد

آل اسحاق با انتقاد از نگاه خودروسازان به جامعه و پاسخگویی آنان تصریح کرد: بدتر از همه این‌ها این است که یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها هست و در حالی که ۸۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و خودرو ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون می فروشند و به ریش مردم می‌خندند و ککشان هم نمی‌گزد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که خودروسازی‌ها احساس کنند انحصار در اختیارشان هست هیچ کسی نمی‌تواند برای خودروسازی کشور کاری کند، خاطرنشان کرد: قدرت و مافیایی که در خودروسازی‌ها هست،‌ هر دولتی بیاید همین کار را می‌کند و اساساً به دولت‌ها ربط ندارد و خودشان دولت در دولت هستند.

* تا انحصار و حمایت‌های بی‌منطق هست مشکل خودرو حل نمی‌شود

وزیر اسبق بازرگانی تاکید کرد: تا زمانی که نظام انحصار و حمایت‌های بی‌منطق هست و معنای خودکفایی و حمایت درست ترجمه نشده و با ذینفعان با التماس و خواهش برخورد شود و قاطعانه برخورد نشود، مشکل حل نمی‌شود.

* خودروسازی‌ها از شعارهای انقلابی سوء استفاده کرده اند

آل اسحاق با بیان اینکه خودروسازی‌ها از شعارهای انقلابی سوء استفاده کرده اند و هزینه‌های بالایی را در حوزه نظام بانکی و سلامت به کشور متحمل کرده‌اند، تصریح کرد: نگاه به صنعت خودروسازی اگر بصورت مبنایی عوض نشود، ذینفعان بازدارنده همه را به صلابه می‌کشند.

* ماجرای تهدید به ایجاد تجمع کارگری توسط یک مدیر خودروسازی

وزیر بازرگانی دولت سازندگی با اشاره به نقل قولی از سوی یکی از مدیران خودروسازی در یک جلسه بیان داشت: دادستانی چند سال قبل جلسه‌ای برای وصول مطالبات بانکی گذاشته بود و وقتی به مدیر خودروسازی گفتند که چرا مطالبات آن را پرداخت نمی‌کنید، گفتند «نداریم که بدهیم»؛ و وقتی نماینده دادستان گفت که «در این صورت بانک حق اقدام قضایی دارد»، آن مدیر خودروسازی گفت «هیچ اشکالی ندارد و من فردا هزار کارگر را وسط  خیابان می‌ریزم».

* حتماً راهکاری برای خروج از این وضعیت وجود دارد

آل اسحاق در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار خروج از این وضعیت گفت: حتماً راهکاری برای خروج از این وضعیت وجود دارد ولی اعمال اقتدار لازم است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۹۱۰۱۵۰۸:۳۴:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
۵۰ میلیون تومان یعنی کمتر از ۲۰۰۰دلار!!!!!! آیا در کل دنیا با اینهمه تکنولوژی و بهره‌وری ماشینی با قیمت ۲۰۰۰ دلار ساخته می‌شود!!!!
حسن۲۳۹۱۱۱۰۰۹:۳۰:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
شما بفرمایید چه کسی سواستفاده نکرد؟
ناشناس۲۳۹۱۱۶۷۱۰:۰۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
پراید یک میلیارد هم فروخته شود باز خودروساز در ضرر است چون رقم بالاتر از قیمت واقعی در جیب عده ای
حمید۲۳۹۱۱۶۸۱۰:۰۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
خودرو سازان کسی غیر از شرکتهای دولتی وخصولتی هستن؟
ناشناس۲۳۹۱۱۷۲۱۰:۰۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
همه این مسائل از سالها قبل هم مشخص بود و تازه از زیرخاک کشف نشده . ولی مسئله این است که اراده ای برای برخورد با آن وجود ندارد.
ناشناس۲۳۹۱۲۳۰۱۰:۴۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
باید در هر دوتا کارخانه را تخته کنند و قبلش هم فکری بحال کارگران آنجا... تا سوءاستفاده نشود
صادق۲۳۹۱۲۴۱۱۰:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
این چه مملکتی است پراید ۵۰ میلیونی را به ۱۲۰ میلیون میدن از مسئولین صدا درنمیاد یا خوابند
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. خار چشم محور غربی- عبری

  2. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: مذاکره با آمریکا همه مشکلات را حل نمی‌کند/ چرا با این همه ثروت به این وضع دچاریم؟!/ نمی‌شود هزینه‌ها دلاری و حقوق‌ها ریالی باشد

  3. حذف صفر از پول ملی انتظارات تورمی را تشدید می‌کند

  4. داریوش کاردان: انگار مهران مدیری از اینکه من آوردمش تلویزیون ناراحته!/به برنامه‌اش هم نرفتم، چون غیرقابل پخش می‌شد

  5. اسلحه امروز دشمن شبکه‌های مجازی غربی است

  6. عضو انصارالله خطاب به نتانیاهو: یمن، سوریه الجولانی نیست

  7. عراقچی: دولت سوریه در تصمیم‌گیری‌ها مستقل عمل می‌کرد/ بارها به بشار توصیه کردم با ترکیه وارد مذاکره شود

  8. روایت مستندساز روس از زندگی یک خانواده معمولی ایرانی: میز از زیادی غذا در حال انفجار است!

  9. فیروزآبادی: واتس‌اپ و گوگل‌پلی هیچ شرطی را نپذیرفتند | مصوبات به دفتر رهبری ارسال نمی‌شوند، بلکه بعد از جلسه ابلاغ و عملیاتی می‌شوند

  10. بغض احمد نجفی بر سر مزار شهید سلیمانی

  11. پزشکیان: از شرایط سخت تامین برق و گاز عبور کردیم

  12. چیزی نمانده بود صهیونیست‌ها دبیرکل سازمان جهانی بهداشت را هم بکشند!

پربحث‌های هفته

  1. وعده های الجولانی تو خالی بود؛ آتش‌ زدن نمادهای مذهبی در سوریه

  2. زنگ هشدار اتباع غیرمجاز/ فعالیت شاخه افغانستانی تروریست‌های تحریرالشام در نزدیکی مرزهای ایران

  3. خار چشم محور غربی- عبری

  4. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  5. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  6. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  7. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: مذاکره با آمریکا همه مشکلات را حل نمی‌کند/ چرا با این همه ثروت به این وضع دچاریم؟!/ نمی‌شود هزینه‌ها دلاری و حقوق‌ها ریالی باشد

  8. ما و آینده ایران

  9. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  10. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  11. ۲ نکته در مورد جنجالِ ۱۰۰ همتی!

  12. کالبدشکافی شایعه استعفای پزشکیان/ ماموریت چینی برای لاریجانی؟

  13. صفرای دلار و سرکنگبین مسوولان اقتصادی !

  14. دفاع همتی از گران‌شدن دلار/ چراغ سبز آقای وزیر به تورم؟

  15. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  16. خداحافظی مردم با گوشت؟!

  17. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  18. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  19. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  20. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  21. نکنید آقایان، نکنید!

  22. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  23. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  24.  کاسبان تسلیم و شلیک به اصلِ مذاکره در رسانه‌های اصلاح‌طلب

  25. گزافه‌گویی وزیر خارجه جولانی علیه ایران

آخرین عناوین