آموزش کامل استانداردهای سئو در تولید محتوا ۲۰۲۴

گزارش بازرگانی، 223674،   4020830025

 

ما در این مقاله به بررسی کامل استانداردهای سئو می‌پردازیم و هر آنچه را که در تولید یک محتوای باکیفیت موثر است را شرح می‌دهیم. با مطالعه این متن می‌توانید از این پس بصورت حرفه‌ای محتوای خود را تولید کنید و در صفحه نخست سرچ گوگل دیده شوید. اگر مایلید با کمک استانداردهای سئو، محتوای خود را بهینه کنید تا انتها با ما همراه باشید.

تعداد کلمات مقاله براساس استانداردهای سئو

معیار استانداردی برای شمارش دقیق تعداد کلمات یک مقاله وجود ندارد و حتی بین کارشناسان سئو در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. اما براساس تجربه و آنالیز عکس‌العمل گوگل، می‌توان گفت بهتر است تعداد کلمات در بازه‌ای بین 600 تا 5000 کلمه باشد. البته در صورت نیاز کاربر، می‌توان محتوایی با تعداد کلمات بیشتر یا کمتر از این بازه را نیز تولید کرد و پایبند این محدوده نبود. توجه به موارد زیر در زمینه حجم محتوا کمک‌کننده است:

  • طبق تحقیقات کارشناسان سئو، گوگل محتواهای طولانی‌تر را بیشتر می‌پسندد

  • برای تشخیص تعداد کلمات یک محتوا می‌توان با بررسی تعداد کلمات رتبه‌های 3 تا 5 اول گوگل که مرتبط با آن کلید واژه هستند به میانگینی از آن تعداد رسید

تعداد کاراکترهای تگ تایتل و تگ دیسکریپشن مطابق اصول سئو

در رابطه با تعداد کاراکترهای تگ تایتل و تگ دیسکریپشن آمار دقیقی وجود ندارد و معمولاً براساس تجربه متخصصان سئو و رفتار گوگل تعداد آن در نظر گرفته می‌شود. بصورت تقریبی تعداد بهینه تگ تایتل یا عنوان اصلی مقاله بین 50 تا 60 کاراکتر است و تگ دیسکریپشن نیز عددی بین 120 تا 150 در نظر گرفته می‌شود.

با این حال تعداد استاندارد این کلمات زمانی مشخص خواهد شد که محتوای عنوان و متادیسکریپشن سایت در صفحه نتایج گوگل بصورت کامل نمایش داده شود. حدودی بودن این تعداد به دلیل استفاده از معیار پیکسل بجای کاراکتر است و این احتمال وجود دارد که در آینده نیز این تعداد تغییر کند.

متن هر دو تگ باید ترغیب‌کننده باشد و مخاطب را وادار به کلیک کند. همچنین بهتر است متن تگ توضیحات دیسکریپشن دارای call to action باشد. در واقع این دو مورد دروازه ورود کاربر به سایت و عامل مهمی در افزایش نرخ CTR هستند.

نقش کلمات کلیدی در سئو محتوا

نخستین قدم در نگارش مقاله، تحقیق کلمات کلیدی است. با این کار ما از نیاز کاربران آگاه می‌شویم و جهت رفع آن تلاش می‌کنیم. از طرفی با این کار سبب بهبود سایت خود در صفحات سرچ گوگل می‌شویم. تحقیق کلمات پرتکرار با کمک برخی ابزارها مانند Keyword Planner، Keywordtool، KWfinder، گوگل و ... صورت می‌گیرد.

کلمات کلیدی باید در حجم مناسب در متن و قسمت‌های مختلف مقاله بکار روند تا محتوای ما توسط موتور جستجو دیده شود. برای جلوگیری از کیورد استافینک یا تکرار بیش از حد این عبارت‌ها می‌توان از معادل و مترادف آن‌ها استفاده کرد. وجود کلمات کلید در بخش زیر ضروری است:

  • ابتدای تگ تایتل یا عنوان اصلی مقاله

  • تگ متادیسکریپشن

  • مقدمه مقاله ( 100 کلمه اول)، نتیجه‌گیری و سوالات رایج

  • در تگ‌های H2 و H3

  • توزیع اصولی در بدنه مقاله با حجم و چگالی مناسب

  • تراکم کلمات کلیدی در متن طبق منابع مختلف 1 درصد ذکر شده است اما در نهایت هدف باید رضایت کاربر باشد

  • براساس شاخص TF-IDM تراکم عبارت کلیدی مجموع صفحات سایت نیز باید متناسب باشد

ساختار اصولی محتوا و سئو سایت

محتوایی که به مخاطب عرضه می‌شود باید یونیک و منحصر به فرد باشد و به هیچ وجه از سایت‌های مشابه یا صفحات قبلی خود سایت کپی نشده باشد؛ زیرا در صورت شناسایی متن کپی شده، توسط الگوریتم‌های گوگل، ممکن است سایت جریمه نشود اما قطعاً محتوا از نظر گوگل ارزشی ندارد و نادیده گرفته می‌شود. بهتر است مواردی زیر حین نگارش مقاله رعایت شود:

  • کوتاه، ساده و روان بودن جملات

  • رعایت نکات ویرایشی و نداشتن غلط املائی

  • استفاده از کلمات جذاب و ترغیب‌کننده در تیتر و زیرتیترها

  • مقدمه جذاب، شامل چکیده‌ای از محتوای مقاله و call to action باشد

  • طول مناسب پاراگراف‌ها

  • فونت مناسب با قدرت خوانایی بالا

  • تحقیق و انتخاب صحیح کلمات کلیدی

  • ایجاد تگ­های هدینگ در محتوا از H1 تا H6

  • بکار بردن بولت در ساختار متن

  • ترجیحاً در عبارت کلیدی از نیم فاصله استفاده نشود

  • ایجاد فهرست در متن

  • رفرنس منابع استفاده شده

  • در مورد مطالب طولانی برای ایجاد فهرست می‌توان از پلاگین TOC کمک گرفت

  • بروز رسانی محتوا در صورت نیاز

  • تولید محتوای باکیفیت با قابلیت پاسخگویی به نیاز کاربر

  • ایجاد کال تواکشن یا اقدام به عمل در انتهای مقاله

  • مقالات خارجی بصورت تحت‌الفظی یا لغت به لغت ترجمه نشوند

  • عدم استفاده از کلمات نامانوس و غیررایج مخصوصاً در عناوین

  • بهتر است تمام مطالب سایت شامل فایل pdf یا word قابل دانلود با لوگوی سایت باشد

  • هر مطلب حداقل دو مورد کامنت داشته باشد (مخاطب را ترغیب به نوشتن کامنت در انتهای مقاله کنیم)

  • لینک‌های پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر مقالات مرتبط سایت، در بین پاراگراف‌ها قرار گیرد

  • بلافاصله بعد از انتشار متن، پست را در سایر فضاهای مجازی مانند توییتر، لینکدین، بلاگر، فیس‌بوک و ... به اشتراک بگذارید

  • در حالت ترجمه بهتر است به منبع مقاله خارجی لینک داده شود

  • کامنت‌های تحریک برانگیز شامل کلمات کلیدی فراموش نشود

  • بطور معمول سیستم تگ‌بندی یا برچسب به شما کمکی نمی‌کند و احتمالاً آسیب نیز می‌رساند (مگر در موارد خاص و با استفاده درست)

Fetch کردن مقاله موثر در سرعت دیده شدن محتوای سئو شده

فچ کردن یعنی با کمک ابزاری مانند گوگل سرچ کنسول ( گوگل وبمستر) صفحات سایت را سریع‌تر به ربات‌های گوگل معرفی کنیم تا کرال کردن و ایندکس شدن صفحه با سرعت بیشتری انجام شود. این کار از کپی شدن محتوا توسط سایر سایت‌ها جلوگیری می‌کند و برای سایت‌های تازه تاسیس کاربردی‌تر است.

جایگاه URL مناسب در سئوی محتوا

در مورد زبان نوشتن url اختلاف نظر وجود دارد و برخی معتقدند بهتر است برای کاربران فارسی زبان، از حروف فارسی استفاده شود. اما از آنجا که هنگام انتشار آدرس سایت، url فارسی ظاهر زیبایی ندارد بهتر است از حروف انگلیسی استفاده شود و معادل انگلیسی کلمه کلیدی نیز در آدرس بکار رود. از طرفی url فارسی در ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول تحلیل داده‌ها را سخت‌تر می‌کند. سایر موارد مربوط به آدرس سایت به شرح زیر است:

  • از نظر سئو آدرس سایت بهتر است کوتاه و معنادار باشد

  • در آدرس صفحات می‌توان از خط تیره استفاده کرد اما امکان بکار بردن آندرلاین وجود ندارد

  • برای کوتاه کردن آدرس صفحات می‌توان حروف ربط یا STOP WORDS مانند OR، AND و.. را حذف کرد

  • حروف کوچک و بزرگ انگلیسی در url اهمیت دارند و بی‌توجهی به این موضوع صفحات جدیدی را برای سایت ایجاد می‌کند. بهترین حالت، استفاده از حروف کوچک است.

ارتباط لینک دهی بجا و محتوای سئو شده

لینک‌سازی از مواردی است که در دیده شدن محتوای سایت نقش مهمی دارد. گوگل با لینک‌سازی غیرطبیعی و خریداری شده (Spam link) مخالف است و جریمه می‌کند. بطور کلی در لینک‌دهی داخلی ما صفحات سایت خود را به یکدیگر لینک می‌دهیم. اما در لینک‌دهی خارجی صفحه سایت ما به صفحه‌ای از یک سایت دیگر لینک داده می‌شود. هنگام لینک‌دهی توجه به موارد زیر ضروری است:

  • سایتی خارجی که به آن لینک می‌دهیم نامعتبر و جز رقبا نباشد

  • بک لینک در اعتبار سئو سایت ما تاثیر مثبت آنچنانی ندارد

  • بک لینک به سایت غیرمعتبر بر سئو سایت ما اثر منفی می‌گذارد

  • کلمه لینک شده (انکرتکست) با آدرس سایت و کلمه کلیدی مرتبط باشد

  • لینک‌دهی داخلی مدت زمان حضور کاربر را در سایت افزایش می‌دهد

  • با لینک‌دهی داخلی بانس‌ریت (Bounce rate)، نرخ پرش و خروج از صفحه کاهش می‌یابد

  • ارزش لینک اول مقاله بیشتر از آخر آن است

  • عدم زیادروی در تعداد لینک‌دهی

  • لینک‌ها را در حالت باز شدن در صفحه جدید (TARGE BLANK) قرار دهیم

تولید محتوای بصری در چارچوب استانداردهای سئو

از تاثیر عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و موشن گرافیک در تعامل مخاطب با محتوای متنی نمی‌توان به سادگی عبور کرد. بنابراین بهتر است به ازای هر 2 یا 5 پاراگراف یک عکس باکیفیت همراه لوگو در مقاله استفاده شود. محتوای بصری علاوه بر جذابیت از خستگی مخاطب جلوگیری می‌کند. رعایت موارد زیر سئو محتوا را بهبود می‌بخشد:

  • تگ ALT باید دارای نام مرتبط ( توصیف عکس) با حروف انگلیسی یا فارسی باشد

  • در صورت امکان محتوای تصویری را تولید کنید

  • می‌توان از ابزارهای هوش مصنوعی (مید-جرنی) جهت خلق عکس استفاده کرد

  • قبل از ویدئو توضیح مختصری شامل کلمات کلیدی در قالب چند خط بنویسیم تا علاوه بر ترغیب کاربر، گوگل نیز متوجه محتوای ویدئو شود. با این کار زمان حضور کاربر را افزایش می‌دهیم

  • از محتوای تصویری با حجم پایین و کیفیت بالا استفاده کنید

  • هر مطلب حداقل یک ویدئو داشته باشد

  • سایز و ابعاد تصاویر بهینه سازی شود. ابعاد معمول 628*1200 است

  • جهت فشرده سازی و کاهش حجم می‌توان از TINYPNG. COM استفاده کرد

  • ترجیحاً برای تصاویر فرمت‌های جدیدتر مانند WEBP بکار رود و نام فایل انگلیسی و معنادار باشد

  • توجه به سرعت لود محتوای بصری

اهمیت موبایل فرندلی بودن سایت در سئوی محتوا

موبایل دسترسی به اینترنت و سایت‌ها را راحت کرده است و معمولاً افراد در جستجوهای خود، بیشتر از آن استفاده می‌کنند. بر این اساس گوگل به رتبه‌بندی سایت در موبایل نسبت به دسکتاپ اهمیت بیشتری می‌دهد. از این‌رو توجه به این نکته که محتوای سایت در گوشی‌های همراه بدرستی نمایش داده شود در سئو سایت حائز اهمیت است. گوگل در صورتی که سایت از این قابلیت برخوردار نباشد رتبه سئو آن را کاهش می‌دهد.

تاثیر بهینه سازی صفحات سایت بر سئوی محتوای آن

سایت مپ یا نقشه سایت از مواردی است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا سریع‌تر محتوای آن را ایندکس کنند. از طرفی طراحی ساده و زیبای سایت و دسترسی راحت به منوهای آن، در مدت زمان حضور کاربر تاثیرگذار است. اما نباید فراموش کرد کاربران معمولاً بیشتر از سه ثانیه جهت لود سایت منتظر نمی‌مانند و با گذشت این مدت زمان حتی در صورت وجود بهترین محتوا، سایت شما را ترک می‌کنند. از این‌رو توجه به مجموع این موارد سبب دیده شدن شما توسط گوگل می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله با استانداردهای سئو در تولید محتوا آشنا شدیم و دریافتیم که استفاده صحیح از این استانداردها می‌تواند تأثیر قابل توجهی در دیده شدن ما توسط موتور جستجوی گوگل داشته باشد. با مطالعه این متن قطعاً اهمیت و جایگاه هر این از این استانداردها برای ما روشن شد و دریافتیم بدون رعایت آن‌ها نمی‌توانیم در تولید محتوا موفق باشیم. در واقع برای بهینه‌سازی محتوا، رعایت همه این عوامل بطور همزمان موثر خواهد بود و نباید فراموش کنیم که دیده شدن در صفحه نخست گوگل در گرو کسب رضایت کاربران است.

لطفاً بعد از مطالعه مقاله نظر خود را جهت بهبود بیشتر متن بفرمایید.

محتوای ویدئوی مفید این متن را در یوتیوب به آدرس به کمک فیلترشکن https://youtu.be/QK4uGHhI0HQ از دست ندهید.



تگ دیسکریپشن: با خواندن این مقاله کلیدی‌ترین نکات مربوط به استانداردها و قوانین سئو در تولید محتوا را می‌آموزید و با اصول اساسی تولید محتوا جهت دیده شدن در موتور جستجوی گوگل شناخت کامل پیدا می‌کنید. خواندن این متن شما را در مسیر یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای قرار می‌دهد.



منبع: سایت آموزش کامل و رایگان سئو برای همیشه

Content seo 

 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. یک یادآوری مهم به ظریف

  3. باز هم در باغ سبز !

  4. جابجایی مرزهای وقاحت!

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  7. سندورم ALS اپوزیسیون

  8. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. معاون رئيس جمهور: قانون عفاف و حجاب جزو اولویت‌های دولت نیست

  11. ترس و ناامیدی در پیام اخیر نتانیاهو

  12. افتتاح کلینیک ترک بی‌حجابی؟!

  13. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  14. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  15. پزشکیان می‌داند که با چه کسی دیدار کرده؟/ زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت دوباره واردات آیفون/ سایه تهدید رسایی بالای سر یک وزیر دولت

  16. عیان‌شدن ماهیت انقلاب ژینا توسط نتانیاهو/ افشاگری قاضی پرونده عباس پالیزدار/ مگر میزی برای مذاکره با آمریکا وجود دارد؟

  17. چطور ترازش کنیم؟!

  18. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  19. درد بیمار و ناز طبیبان !

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  21. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  22. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  23. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  24.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

آخرین عناوین