سلبریتی در خدمت محتوا یا رسانه ملی در خدمت سلبریتی‌ها

  4030106039 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالیکه این روزها صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با وجود منابع سرشار در رقابتی نفس‌گیر با فضای مجازی، شبکه‌های گوناگون اجتماعی و پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال و برنامه‌های سرگرم‌کننده و مفرح دست و پنجه نرم می‌کند و به زعم مخاطبان، در میدان رقابت در حال واگذاری عرصه است و دقیقا در دورانی که دومین سال پسا تحول را پشت سر می‌گذارد، بار دیگر به شکل از دست در رفته‌ای دست به دامان سلبریتی ها برای جذب مخاطب شده است

سلبریتی در خدمت محتوا یا رسانه ملی در خدمت سلبریتی‌ها

 به گزارش ایسنا، اگرچه برخی این رفتار صداوسیما را تلاشی برای نگه داشتن چهره‌های مشهور معنا می‌کنند اما نوع رفتار این افراد و انفعال صداوسیما در مقابل آن‌ها معنای دیگری می‌دهد یا دست کم باید گفت اگر چنین هم بوده، وقتی چهره‌های مشهور روی آنتن گران تلویزیون هر حرفی که بخواهند می‌زنند و مجریان و عوامل سازنده برنامه‌های تلویزیونی هم کاری از دستشان برنمی‌آید عملا این صداوسیماست که دستش را باید به نشانه شکست بالا بیاورد و از رسالت خود دور مانده است.

اگر بنای حضور سلبریتی‌ها بر اساس راهبردی مشخص جهت ترویج ارزشهای اخلاقی و فرهنگی جامعه ایرانیست، دعوت آنها معنا پیدا می‌کند، اما آنسوی ماجرا وقتی که راهبردی وجود ندارد و فضا رهاست تا سلبریتی‌ها و مجریان هرچه دل تنگ‌شان خواست بگویند، با تراژدی سلبریتی‌زدگی مواجه می شویم که مدیران رسانه ملی بارها اعلام کرده بودند از آن حذر دارند.

از زاویه‌ای دیگر هزینه چند صد میلیونی دعوت از این چهره‌ها در کنار هزینه گزاف تولید و پخش برنامه برای مخاطبی که دیگر حوصله نشستن پای شطحیات این سلبریتی‌ها را ندارد با چه توجیه منطقی و حتی اقتصادی صورت می‌گیرد؟ یا این سؤال که وقتی می‌توان با محتوای غنی و تولید برنامه‌های متنوع که حتی نمونه قرآنی و مذهبی آن در «معلی» و «محفل» برخلاف تصور موجود به دلیل نوگرایی مورد اقبال مخاطب قرار گرفت و یا برنامه 《زندگی پس از زندگی》که مخاطب را پای صفحه تلویزیون میخ کوب می‌کند، چرا باید به دنبال جذب مخاطب با اذان «بنیامین بهادری» و شاذگویی‌های «حسن روشن» و«علی پروین» در نام بردن از «معین» و «هایده» ... باشیم.

قطعا حضور چهره‌های مشهور و مورد احترام مردم در رسانه ملی نه کار بدی است و نه کسی با آن مخالف است مادامی که حضور این افراد بتواند به تقویت محتوای برنامه کمک‌کند، اینکه دکمه ضبط برنامه را بزنیم و بگذاریم کار پیش برود تا چه بر سر برنامه می‌آید و روی موج بداهه گویی از پیش تعیین نشده سلبریتی‌ها سوار شویم یعنی باختن آنتن تلویزیون به شکلات جذب مخاطب که بعدا کام همه را تلخ می‌کند. آیا وقت آن نرسیده که با مخاطب هوشمندانه‌تر برخورد کنیم؟ اتفاقا مخاطب می‌فهمد وقتی آقای فتح‌الله زاده آن کنایه را به مجری می‌زند یعنی چه و بازخورد آن صدها ویدئوی تمسخر برنامه‌هایی است که مجریان و سلبریتی‌ها ساعتها دور هم می‌نشینند و از آنتن رسانه‌ملی در مورد غذای مورد علاقه تا خواننده محبوبشان سخن می‌گویند و از تعداد دفعات عاشقی مهمان و مسائل کاملا شخصی افراد می‌پرسند!

فقر سریال‌ها و برنامه‌های قوی سرگرم‌کننده توام با انتقال مفاهیم که به تقویت فرهنگ عمومی و ارتقای اخلاقی جامعه کمک کند و باعث نشاط و امید جامعه شود، به شدت این ایام به ویژه در فرصت طلایی تلاقی ماه مبارک رمضان و نوروز احساس می‌شود و حضور گسترده برنامه‌های جُنگ و دورهمی‌های پر زرق و برق اما تهی از معنا، مخاطب را بیش از پیش دلزده و خسته می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۳۶۹۳۱۴:۱۹:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۶
من به عنوان یک ایرانی مخالف هزینه کردن از جیب خودم برای صدا و سیما هستم.
شهروند۳۴۳۳۷۰۹۱۵:۰۲:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۶
سلام عالی نوشتید.
ناشناس۳۴۳۳۷۵۹۱۷:۱۲:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۶
اگر بی طرفانه نگاه کنیم امسال عید تا به حال تلویزیون خوب بوده
ناشناس۳۴۳۳۸۵۱۲۱:۵۶:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۶
فیلم هایی که می‌سازند نهاد خانواده را می‌زنند برای شما اهمیت ندارد؟!!
ناشناس۳۴۳۳۹۲۴۰۰:۲۲:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۷
برخی سلبریتی ها برای جذب مخاطب هستند و هنرشان زدن حرفهایی بر خلاف عرف جامعه است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  25. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

آخرین عناوین