راه‌حل ناترازی بنزین نه تخصیص به کد ملی است و نه سه‌نرخی شدن

  4030231115 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه طرح نهایی و راهکار این است که دولت از تجارت انرژی خارج شود، گفت: اکنون دولت هم تولیدکننده، هم فروشنده و هم قیمت‌گذار است، تغییر نرخ کلا تورم را اضافه می‌کند و روی بهره‌وری مصرف اتفاق خاصی نمی‌افتد.

راه‌حل ناترازی بنزین نه تخصیص به کد ملی است و نه سه‌نرخی شدن

عباس کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره در ارزیابی تخصیص بنزین به کد ملی به جای خودرو اظهار داشت: واقعیت این است که اگر هدف این برنامه این باشد که بنزین در اختیار همه افراد جامعه قرار گیرد، اکنون بنزین به همه تخصیص داده می‌شود، در حال حاضر ۲۶ میلیون خودرو و ۱۴ میلیون موتورسیکلت که سرجمع ۴۰ میلیون وسیله نقلیه را شامل می شود؛ در جاده‌ها تردد می‌کنند و این بدان معناست که اکثریت مردم از وسیله نقلیه و یارانه سوخت برخوردار می‌شوند. بنابراین تغییر شیوه سهمیه‌بندی و تخصیص بنزین به کد ملی به جای خودرو بهم ریختگی را در جریان توزیع سوخت منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون تقریبا هر خانواده ایرانی از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کند و مشکلی نیست، درواقع این نوع سهمیه‌بندی یعنی اختصاص بنزین به کد ملی کارشناسی شده نیست و هیچ راهکاری برای عادلانه شدن روند توزیع سوخت نیست و نتیجه مثبتی را پی نخواهد داشت.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر موضوع این است که به کسی که چند خودرو دارد بنزین بیشتری تخصیص داده نشود؛ می‌توان موضوع را با تخصیص تنها یک کارت به این اشخاص حل کرد نیازی نیست که نظام توزیع سوخت را تغییر دهیم با این اقدام مشکلی حل نمی‌شود. در حال حاضر، هر خانوار ایرانی حداقل یک وسیله نقلیه بنزین‌سوز در اختیار دارد و این در حالی است که موتورسیکلت‌ها حتی بیشتر از خودرو سوخت مصرف می‌کنند و آلایندگی دارند.

وی خاطرنشان کرد: راه حل این است که باید سرمایه‌گذاری‌ها به جای پالایشگاه و نیروگاه به سمت حمل و نقل و ریل برقی سوق داده شود یعنی تا جایی که امکان دارد روی گسترش مترو تمرکز کنیم، مترو در تهران روزانه ۵ میلیون مسافر جابجا می‌کند و این خود به معنای کارکرد مثبت این وسیله نقلیه در کاهش مصرف سوخت است و یا اینکه مثلا اگر کسی با قطار به مشهد سفر کند ۱۰۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند و این میزان مصرف با خودروی سواری به ۹ هزار کیلووات ساعت می‌رسد. بنابراین مسئله این است که ریل باید به شکلی تقویت شود که مردم به این سمت ترغیب شوند که هم ایمن‌تر بوده و هم مصرف انرژی کمتری دارد.

کاظمی بیان داشت: اگر حاکمیت به سمت توسعه ریل درون‌شهری و برون‌شهری نرود مشکلات اضافه خواهد شد و سالی ۲ میلیون خودرو به خیابان‌ها اضافه می‌شود که این میزان خودرو با تغییر سهمیه‌بندی حل نمی‌شود بنابراین فقط باید حمل و نقل ریلی و برقی شود که مصرف کنترل شود.

به گفته وی؛ اگر هم بنا داریم که خودروهای برقی را وارد مدار کنیم مشکل به شکل دیگری بروز می‌کند زیرا اگر ۲۰ درصد خودروها برقی شوند ۸۰ هزار مگاوات نیروگاه نیاز داریم که این امکان در کشور وجود ندارد و حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال آینده شدنی نیست بنابراین تنها راه‌حل توسعه ریل برقی درون‌شهری و برون‌شهری است تا این میزان مصرف در همین حد حفظ شده و رشد پیدا نکند. ضمن اینکه طرح تخصیص بنزین به اشخاص در کیش اجرا شد و به جایی نرسید.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره موضوع تغییر نرخ و یا سه‌نرخی شدن بنزین نیز توضیح داد: مهمترین پیامد سه‌نرخی شدن بنزین اینکه هزینه حمل و نقل زیاد می‌شود، نرخ سوم را عمدتا کسانی که خودروی عمومی یعنی تاکسی، وانت بار و یا خودروی اینترنتی دارند؛ استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود کرایه حمل و نقل عمومی افزایش یابد و ممکن است به افزایش درآمد دولت هم کمک کند. اما تورم هم افزایش خواهد یافت، بنابراین به هیچ‌وجه در این شرایط این اتفاق نباید بیفتد چون تورم را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: طرح نهایی و راهکار این است که دولت از تجارت انرژی خارج شود اکنون دولت هم تولیدکننده، هم فروشنده و هم قیمت‌گذار است به طوری که ما در سایر حامل‌های انرژی مثل حوزه برق و گاز هم همین مشکل را داریم که تغییر نرخ کلا تورم را اضافه می‌کند و روی بهره‌وری مصرف اتفاق خاصی نمی‌افتد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۵۴۵۵۱۴:۱۳:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۳۱
حرف حساب.
محمدی۳۴۹۵۵۱۹۱۶:۰۴:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۳۱
حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم را تهدید می کند. از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل: این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد. به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می انجامد .
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

    2. باز هم در باغ سبز !

    3. جابجایی مرزهای وقاحت!

    4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

    6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

    7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

    8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

    9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

    10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

    12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

    13. درد بیمار و ناز طبیبان !

    14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

    15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

    17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

    18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

    19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

    20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

    21. یارانه‌ها واریز شد

    22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

    23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

    24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

    25. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

    آخرین عناوین