به گزارش ایرنا، اسماعیل فراهانی روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه چهار هزار و ۲۴۸ مزاحمت تلفنی در سازمان اورژانس استان تهران ثبت شده است، افزود: یکی از معضلات اساسی اورژانس پیش بیمارستانی مزاحمت تلفنی با سامانه ۱۱۵ است.
وی با اعلام اینکه ایجاد مزاحمت برای دستگاههای خدمترسان و حساسی همچون اورژانس تهران تبعات متعددی در بر دارد، گفت: این مزاحمتها ما را با مشکلات عمدهای رو به رو میکند که یکی از این مشکلات این است که خطوط ما را اشغال میکند و هنگامی که یک بیمار و یا مصدوم واقعی به کمک احتیاج دارد، ممکن است پشت خط بماند و این اتفاق برای بسیاری از بیماران خطرناک است.
فراهانی عنوان کرد: بر اساس آمارهای معاونت عملیات اورژانس تهران به صورت میانگین روزانه ۷۵۰ تماس مزاحم از مجموع ۱۱ هزار تماس به اورژانس تهران داریم که عدد قابل توجهی است.
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران بیان کرد: برخی از تماس گیرندگانی که مزاحم تلقی میشوند، کودکان هستند که با آدرس غلط و ناسزا خط را اشغال میکنند.
وی تاکید کرد: با این حال بسیاری از مزاحمان تلفنی اورژانس نیز افراد بالغ و جوانی هستند که با انگیزه سرگرمی با اورژانس تماس میگیرند و تعدادی از این افراد نیز اشخاص ثابتی هستند.
فراهانی درباره پیگیری انجام شده از سوی این سازمان برای برخورد با مزاحمان تلفنی گفت: این مساله را به صورت کاملا جدی پیگیری کردهایم و بخش حقوقی سازمان متولی این پیگیری است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۶ یک نفر به تنهایی ۱۷۰ بار برای سامانه ۱۱۵ ایجاد مزاحمت کرده بود، ادامه داد: سال گذشته پرتکرارترین مزاحمتهای تلفنی را شناسایی کردیم و حدود ۱۸ پرونده قضایی برای آنها تشکیل شده که در حال پیگیری است.
به گفته فراهانی، پرونده قضایی برای تمامی مزاحمهای تلفنی تشکیل و در ابتدا خطوط آنها مسدود و مالک خط فراخوان میشود اما اگر تعداد دفعات مزاحمت بسیار باشد پس از جریمه و تعهد کپی از آنها گرفته میشود.
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران یادآور شد: یکی از دغدغههای ما در این زمینه این است که مختصات دقیق فرد تماس گیرنده را نمی دانیم، یک بخشی از شماره ها و مناطق مخابراتی در حال انجام است و در حال تلاش هستیم که جامعیت آن کامل شود.