مجله چیست؟ آشنایی با انواع مجله

گزارش بازرگانی، 298401،   4030309061

اگر برای پیدا کردن پاسخ سوال «مجله چیست؟» به سراغ فرهنگنامه‌های مختلف برویم در فرهنگ معین به چنین تعریفی می‌رسیم: «ساختاری که مرتب و دوره‌ای منتشر می‌شود و شامل مقالات در موضوعی واحد یا در موضوعات مختلف است.»

مجله چیست؟

اما هر مجله در فرآیند تحریر و چاپ مسیری را طی می‌کند؛ برای آشنایی با پیچ و خم این سفر و انواع مجله همراه ما باشید.

مجله چیست؟

مجله‌، مجلدی است که به صورت دوره‌ای و بر اساس زمان‌بندی خاصی در قالب ماهنامه، هفته‌نامه و ... چاپ می‌شود.

مجله‌ها می‌‌توانند با رویکردی تخصصی صرفا به معرفی و بررسی یک موضوع خاص بپردازند و به تدریج به‌عنوان یک منبع معتبر در حوزه‌ای خاص تبدیل بشوند. مانند برخی از مجله‌ها یا ژورنال‌های پزشکی، مجله‌های تخصصی نقد فیلم و ...

برخی مجله‌ها رویکرد عمومی‌تری دارند و با انتشار مطالب کمتر تخصصی در کنار تصاویر و... سعی در اقناع مخاطب از طریق ایجاد جذابیت بصری، سرگرمی همراه با افزایش اطلاعات دارند.

انواع مجله

مجله‌ها از نظر حد فاصل انتشار دو شماره و نیز بستر انتشار انواع مختلفی دارند، مانند:

هفته‌نامه

مجله‌‌هایی که به صورت هفتگی منتشر می‌شوند. اخبار و اطلاعات منتشر شده در این مجلات به موضعات روز نزدیک‌تر است.

ماهنامه

مجله‌هایی که به شکل ماهانه منتشر می‌شوند. در این نوع مجلات تلاش می‌شود موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت ماهنامه در بازه زمانی یک ماهه بررسی شود.

سایر موارد

انواع فصلنامه‌ها یا مجله‌هایی که هر شش ماه یک بار منتشر می‌شوند، از دیگر انواع مجلات هستند.

همچنین مجله‌ها را می‌توان در دو قالب مجله‌های اینترنتی و مجله‌های چاپی دسته‌بندی کرد.

کاربرد مجله

در زمان گذشته به‌دلیل نبود وسایل ارتباطی موثر، مجله‌ها صرفا ابزاری برای روشنگری و اطلاع‌رسانی بودند. اما این روزها کاربرد مجله نیز مانند بسیاری از ساختارها دچار تغییر شده است. مجله حالا مجلدی است که می‌تواند در حوزه‌های زیر به ما کمک کند:

آموزش در کنار سرگرمی

انواع مجله ابزار خوبی برای سرگرمی و یادگیری هستند، مخصوصا زمانی که در اتاق انتظار نشسته‌ایم یا دوست داریم قبل از خواب با مطالعه، ذهن‌مان را از هیاهوی روزانه دور کنیم.

قالب و ساختار مجله می‌تواند به ذهن پرآشوب ما نظم بدهد؛ اتفاقی که زمان استفاده از تلفن همراه و سایر ابزارهای ارتباطی به سختی ممکن است.

در کنار این موضوع همه نیاز داریم در ساعتی از روز چشم از انواع نمایشگرها برداریم و به ذهنمان استراحت بدهیم. اطلاعاتی را صرفا برای سرگرمی مطالعه کنیم و فراغ از هیاهو و سرعت دنیای ماشینی کمی با کاغذ و کلمات سرگرم شویم.

بهبود نگارش در کنار گسترش اطلاعات

هر مجله معمولا ویراستاری کاربلد دارد. این موضوع به این معناست که جمله‌ها و کلمه‌ها از نگاه تیزبین یک فرد مسلط به اصول و قواعد فارسی می‌گذرد و در نتیجه می‌توانید از صحت اطلاعات در کنار املای صحیح و شیوه نگارش درست مطمئن باشید.

در کنار این موضوع ماهیت مجله بر مبنای بسط موضوعات بنا شده است. بنابراین می‌توانید با مطالعه مجله‌های تخصصی، موضوعات را به شکل عمیق‌تری مورد بررسی قرار دهید و از نظریات کارشناسان حرفه‌ای آن حوزه استفاده کنید.

ساختار و محتوای مجله‌ها

با تخصصی شدن اطلاعات و حوزه‌های آموزش و سرگرمی، مجله‌ها نیز از نظر محتوا و فرم ساختاری با تمرکز بر یک حوزه خاص به چاپ رسیدند. در این بخش نگاهی به انواع مجله‌ها و حوزه تخصصی هر یک داریم.

مجله‌های علمی و پژوهشی

انواع مجله‌های علمی، باوجود گسترش روزافزون ابزارهای ارتباطی آنلاین، همچنان دارای اعتبار ویژه‌ای هستند. از جمله این نوع مجله می‌توانیم به‌انواع ژورنال‌های پزشکی، تحقیقاتی و ... اشاره کنیم.

این مجله‌ها از یک‌سو با بیان دستاوردهای به‌روز هر حوزه، اطلاعات مخاطبان را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر با معرفی پژوهشگران و محققان به گسترش دایره ارتباطی افراد کمک می‌کنند.

مجله‌های تبلیغاتی و معرفی محصولات

مجلات تبلیغاتی با داشتن طراحی جذاب و محتوای متقاعدکننده، می‌توانند ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباط با مشتریان باشند.

انواع مجله‌های تبلیغاتی همچنان ابزاری کارآمد برای معرفی محصولات یک حوزه هستند. چرا که به مخاطب امکان بررسی جزییات و مقایسه محصولات را می‌دهند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد استفاده از انواع روش‌های تبلیغات در قالب شبکه‌های مجازی کارآمدتر باشد.

مجله تبلیغاتی و معرفی محصول به چه صورت است.

با این وجود چاپ مجله تبلیغاتی یا حتی معرفی محصول در قالب کاتالوگ و بروشور به دلیل انسجام ساختاری و حفظ تمرکز مخاطب، همچنان می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش فروش و آشنایی مخاطب با برند داشته باشد.

مجله‌های تخصصی

این مجله‌ها به شکل ویژه و تخصصی، با عمیق شدن در موضوعات مختلف یک حوزه، به بررسی ابعاد متفاوت یک موضوع می‌پردازند و آخرین اخبار و اطلاعات آن بخش را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

تفاوت این مجلات با مجله‌های علمی، رویکرد سرگرمی محور و یا بسط و گسترش موضوعات در حوزه علوم انسانی و ... است. از جمله این مجلات می‌توان به مجله‌های نقد فیلم، انواع مجله‌های علوم سیاسی، مجله‌های تخصصی ادبیات و ... اشاره کرد.

مزایا و معایب مجلات

مجله‌ها مثل هر ساختار برآمده از دست بشر مزایا و معایبی دارند. از جمله مزایای مجلات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد سرگرمی و تنوع در خوراک روح و ذهن بدون استفاده از ابزارهای چند رسانه‌ای
  • بررسی عمیق‌تر و چند بعدی موضوعات مختلف
  • ایجاد دایره ارتباطی میان افراد علاقه‌مند به موضوعات خاص توسط عضویت در باشگاه مخاطبان مجله و ...
  • ماندگار کردن برندها و محصولات تبلیغ شده در مجله به دلیل ماندگاری بیشتر بستر تبلیغاتی و ایجاد فرصت برای معرفی بهتر محصول

معایب مجلات:

  • آسیب به محیط زیست به دلیل قطع درختان برای تولید کاغذ
  • عدم حضور و تاثیرگذاری در رویدادهای سریع اجتماعی به دلیل عدم انتشار به‌روز

عوامل موثر در قیمت چاپ مجله

خدمات چاپ بسیار گسترده است و اضافه شدن هر مورد جزیی، می‌تواند بر قیمت نهایی محصول تاثیر بگذارد.

این خدمات شامل: طراحی مجله، اخذ مجوز چاپ، تکنیک‌های چاپ خاص مانند طلاکوب، برجسته سازی، و چاپ یووی است. علاوه‌‌بر این، بنا به سلیقه و نیاز مشتری، از پلاک و اکسسوری‌های متنوع نیز برای افزودن ارزش و زیبایی به مجلات استفاده می‌شود. تنوع در جنس کاغذ و جلد مجلات از دیگر ویژگی‌های بارز خدمات چاپ است.

عوامل موثر در قیمت چاپ مجله

ازین‌رو از جمله عوامل تعیین کننده قیمت چاپ مجله می‌توان به نوع کاغذ، جنس جلد، نوع چاپ جلد (طلاکوب، لترپرس و ...)، تیراژ، استفاده از یووی و انواع آکسسوری‌ها و ... اشاره کرد.

مراحل سفارش و چاپ مجله

هر چاپخانه قبل از چاپ مجله فرآیندی را برای تولید محصولی مطابق با نیاز و سلیقه مشتری طی می‌کند. این مراحل عبارتند از:

مشاوره و نیازسنجی

در این مرحله کارشناسان چاپخانه با شما صحبت می‌کنند تا با برآورد بودجه، شناخت اهداف مجموعه و ... محصولی متناسب با نیاز و ساختار مورد نظر چاپ کنند.

طراحی مجله

هر چاپخانه چند تیم صفحه‌آرایی، گرافیک و ... دارد که با توجه به نوع سفارش، فرم و شکل مجله را در چهارچوب سفارش، طراحی می‌کنند.

اخد مجوزهای لازم

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران هر مجلدی جهت چاپ و انتشار باید مجوزهایی را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کند. بسیاری از چاپخانه‌ها برای ایجاد سهولت در فرآیند چاپ و توزیع‌، اخذ مجوز را نیز به عنوان بخشی از خدمات ارائه می‌دهند.

لیتوگرافی و چاپ

در نهایت و پس از تایید کارفرما صفحات برای لیتوگرافی و چاپ به چاپخانه می‌روند. هر قدر سیستم چاپخانه حرفه‌ای‌تر باشد، دستگاه‌ها و کاغذ مورد استفاده نیز مرغوب‌تر و محصول نهایی داری شفافیت رنگ و کیفیت بیشتری است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مراحل، شرایط و هزینه چاپ مجله به وبسایت چاپخانه جنگل به آدرس https://jangal.press/ مراجعه کنید.

نکات ضروری در هنگام سفارش چاپ مجله

هنگام سفارش مجموعه باید به نکاتی توجه کنید که در این بخش به بررسی هر یک می‌پردازیم:

شناخت مخاطب

جامعه هدف را بشناسید. بازه سنی، سلیقه و معیارهای هر گروه از مخاطبین ممکن است متفاوت باشد. با شناخت دست از مخاطبین مجله، می‌توانید ساختاری متناسب با نیاز گروه هدف تولید کنید.

انتخاب محتوا بر اساس اهداف مجموعه

هدف از چاپ مجله را مشخص کنید. آیا قصد دارید محصولی را در قالب مجله تبلیغاتی معرفی کنید؟ یا مجله‌ای علمی، ادبی و فرهنگی منتشر کنید؟

پیداکردن هدف و همسو کردن آن با پرسونا، مسیر تولید محتوا و طراحی استراتژی مجله را روشن‌تر می‌کند.

در نهایت نوبت به خلق محتوای مجله می‌رسد که باید مطابق با اصول و قواعد نگارش فارسی باشد و از طرف دیگر صدای برند شما را به خوبی انعکاس دهد.

انتخاب ابعاد و نوع کاغذ مناسب

با برآورد بودجه و تعیین هدف می‌توانید ابعاد مناسب مجله را پیدا کنید.

برای انتخاب کاغذ، علاوه‌بر بودجه و هدف، بهتر است که به کاربرد مجله و موارد مندرج در آن دقت کنید. به عنوان مثال چنانچه به دنبال چاپ مجله تبلیغاتی با تصاویر زیاد هست؛ بهتر است که از انواع کاغذ گلاسه برای رسیدن به کیفیت بهتر و نشان دادن جزییات استفاده کنید.

توجه به زمان‌بندی‌های چاپ

فرآیند تدوین، صحافی و آماده‌سازی مجله زمان‌بر است. از طرف دیگر حجم سفارش به چاپخانه‌ها در برخی از بازه‌های زمانی مثل ایام عید یا تعطیلات خاص، بسیار زیاد است و زمان انتظار برای آماده شدن سفارش طولانی‌‌تر است.

بنابراین اگر قصد سفارش چاپ مجله به مجموعه‌ یا چاپخانه را دارید، پیشنهاد می‌دهیم با تخمین بازه آماده‌سازی، بهترین زمان را برای ثبت سفارش چاپ انتخاب کنید.

جمع‌بندی؛ مجله چیست؟

از سال 1318 در دوران ناصری که اولین مجله در ایران چاپ و منتشر شد؛ چاپ انواع مجله در ایران مسیر طولانی‌ای را طی کرده است.

امروزه چاپ مجله با ساختارهای مختلف و با اهداف تبلیغاتی یا آموزشی و فرهنگی همچنان یکی از روش‌های اطلاع‌رسانی پیشرو بر بستر کاغذ و چاپ است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  25. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

آخرین عناوین