وضعیت دما و بارش تهران تا پایان تابستان

  4030408026

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: طی دو ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان، حدود ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از نرمال نسبت به متوسط بلند مدت برآورد شده است و متوسط بارش استان با تمایل به کمتر از نرمال نسبت به میانگین بلند مدت پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت دما و بارش تهران تا پایان تابستان

مازیار غلامی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اساس جدیدترین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی، حتی در بهترین شرایط و خوشبینانه ترین حالت، در صورتی‌که بارش‌های استان تهران در حد نرمال باشد، نمی‌تواند کاهش بارش نسبت به بلند مدت را جبران کند و کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب با تاکید بیشتر توصیه می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت آب‌هوایی تهران طی بهار سال جاری گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به بهار ۱۴۰۳ بیانگر آن است که در این فصل  ۸۶.۷  میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق باریده که نشان دهنده آن است که مقدار بارش نزدیک به میانگین بلندمدت ( وضعیت نرمال) و تنها ۲.۸  درصد کمتر از متوسط بلند مدت بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران تصریح کرد: میانگین بلندمدت بارش استان تهران در این فصل ۸۹.۲ میلی متر است این در حالیست که متوسط بارش خرداد ماه استان تهران ۳۴.۶  میلی متر بوده که افزایش قابل توجه نسبت به بلند مدت (۱۰.۶ میلی متر) داشته است. بارش استان تهران به‌صورت پهنه‌ای از ابتدای سال زراعی (مهر۱۴۰۲) تا پایان خرداد  ۱۴۰۳، ۱۹۷  میلی متر بود که نسبت به سال قبل افزایش حدود ۲۵ درصدی اما نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: مقدار بارش اتفاق افتاده در استان تهران تاکنون ۷۰ درصد تامین بارش سال آبی جاری را تامین کرده است. استان تهران سومین استان در سطح کشور است که بیشترین کاهش بارش را نسبت به بلند مدت دارد بنابراین افزایش بارش نسبت به سال قبل نمی‌تواند مساله کاهش بارش انباشته شده را جبران کند و کماکان صرفه جویی و مدیریت منابع و مصارف آب توصیه می‌شود.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان تهران از نظر توزیع مکانی در تمام شهرستان‌های استان طی خرداد ماه، افزایش بارش نسبت به بلند مدت را تجربه کردند.

وی با اشاره به وضعیت دمای تهران طی بهار سال جاری اظهارکرد: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا (شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر) بهار ۱۴۰۳ در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش ۰.۶ درجه سلسیوس متوسط حداقل دما و متوسط دما و افزایش ۰.۵  درجه سلسیوس متوسط حداکثر دما  نسبت به دوره آماری بلند مدت است همچنین متوسط دما طی خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره آماری بلند مدت افزایش ۰.۵ درجه سلسیوس داشته است.

غلامی در پایان گفت: از ابتدای سال زراعی(مهر۱۴۰۲) تا پایان خرداد ۱۴۰۳ متوسط دمای هوای استان تهران ۱.۶ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت و ۰.۹ درجه سلسیوس نسبت به سال قبل افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در سطح استان نیز تمامی شهرستان‌ها با افزایش دما روبرو بوده‌اند.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  23. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  24. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  25. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

آخرین عناوین