تناقض هایی که پزشکیان باید برطرف کند

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4030515077 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تناقض هایی که پزشکیان باید برطرف کند

هنوز ترکیب نهایی دولت چهاردهم مشخص نشده اما در همین ابتدای راه، تصویری از تشتت و آشفتگی بین ایده و عمل در دولت مخابره می‌شود. اخیراً جلسه‌ای پیرامون چالش‌های اقتصادی کشور بین رئیس‌جمهور و برخی از اقتصاددانان نهادگرا برگزار شده و آن‌طور که برخی از افراد حاضر در جلسه بیان کرده‌اند، رئیس‌جمهور با مواضع این افراد در خصوص مخالفت با تک‌نرخی‌شدن ارز و افزایش قیمت آن، لزوم حمایت از طبقات فرودست، اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای توده مردم و ... هم‌نظر بوده و تاکید داشته که دولت چهاردهم به اعمال سیاست‌هایی روی نخواهد آورد که خلاف منافع مردم باشد و روی زندگی و معیشت مردم اثر منفی بگذارد.

اینکه دکتر پزشکیان منافع قاطبه مردم را درنظر گرفته و در بطن این فشارهای اقتصادی در پی آسیب‌ندیدن معیشت میلیون‌ها ایرانی است جای تقدیر دارد اما رئیس‌جمهور در حالی از منافع طبقات ضعیف جامعه سخن می‌گوید که اظهارات خود در خلال انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی برخی انتصاب‌هایی که انجام داده با این رویکرد حمایتی در تناقض است. پزشکیان هنگامه انتخابات و پیش از آن از جمله کسانی بود که موافقت خود با افزایش نرخ حامل‌های انرژی را اعلام و حتی صریح‌تر از دیگر نامزدها، تخصیص ارز ترجیحی را فسادزا قلمداد کرده و ضمن تاکید بر تخصیص بسیار محدود آن برای برخی کالاها از جمله دارو، تعیین قیمت آن در بازار آزاد را ضروری دانسته بود. از سویی برخی انتصاب‌های اخیر رئیس‌جمهور در مناصب اقتصادی و حتی برخی گزینه‌هایی که برای وزارت اقتصاد در نظر دارد، در تناقضی آشکار با مواضع اخیر ایشان است و همین مسئله در ابتدای راه تشکیل دولت، علامت سوال‌های بزرگی را ایجاد کرده است.

نمی‌توان هم مدافع منافع میلیون‌های ایرانی بود و دغدغه کوچک‌تر نشدن سفره‌هایشان را داشت اما مناصب اقتصادی دولت را به دست کسانی داد که سال‌هاست بر اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری - به‌عبارتی گران‌کردن زندگی مردم - تاکید داشته و آمالشان رساندن نرخ بنزین به 20 هزار تومان و ارقامی بالاتر است. امروز برخی از افرادی که در معرض سکانداری امور اقتصادی اند حتی نقش حمایتی دولت در اقتصاد را منکر می‌شوند و خواستار خلع‌ید همه‌جانبه دولت از عرصه اقتصاد هستند. در حال حاضر برخی از کسانی که در دولت نقش‌آفرینی می‌کنند جزو مخالفین ارز ترجیحی بوده و حتی در ماجرای حذف ارز 4200 در دولت سیزدهم هم اثرگذاری بسیار زیادی داشتند؛ مسئله‌ای که به پاشنه آشیل دولت شهید رئیسی تبدیل شد و به‌دلیل نارضایتی‌های ایجاد شده در بین مردم، همه دستاوردهای دولت را هم به حاشیه برد.

انتظار این است که بین عدالت‌طلبی رئیس‌جمهور و ترکیب کابینه و جهت‌گیری آن، تطابق وجود داشته باشد اما آنچه تاکنون به چشم می‌آید، تناقضی است که در آینده خود را بیشتر نمایان کرده و به نقطه ضعف دولت تبدیل خواهد شد مگر آنکه پزشکیان در انتخاب وزرا این روند را جبران کند.

نیل به عدالت و ارتقای زندگی ایرانیانی که در این سال‌ها به واسطه سیاست‌های اقتصادی غلط و تحریم‌ها آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، با ایراد سخنان درخور و قابل ستایش حاصل نخواهد شد بلکه به اراده لازم و شناخت دقیق از راه‌های تغییر شرایط و اقدام عملی و منصوب‌کردن کارگزارانی منطبق با این قاعده نیاز دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۷۴۳۴۶۰۹:۲۲:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
پزشکیان با میدون دادن به افرادی مثل ظریف و عارف نشان داد چیزی برای عرضه کردن و حل مشکلات مردم ندارد.
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۷۴۴۳۷۱۱:۱۹:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
فقط میدان دادن به این افراد(دکتر ظریف و دکتر عارف) کفایت می کند بلکه حل مشکلات و معضلات اقتصادی با تداوم تحریم ها و تغییر نکردن شرایط قبل اگر امری نشدنی و محال نباشد حداقل بسیار سخت و درازمدت خواهد بود. انتخاب همکاران همسو با رئیس جمهور و شروط لازم در حال تحقق هستند اما اینها شروط کافی نبوده و نیستند و لذا تا شرایط قبل تغییر نکند اینها هم نمی توانند معجزه کنند! والله اعلم
ناشناس۳۵۷۴۵۹۶۱۵:۳۰:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۱۶
دبیر محترم بازنشسته ، از مشکلات اصلی ملت ایران سیاسی نگاه کردن به همه امور مملکت و ملت است و طرفداران هر گرایش و طیف و جناحی میلیون ها چشم برای دیدن ایرادات رقبا دارند اما حتی حتی یک چشم برای دیدن ایرادات جناح خودشان ندارند و نتیجه اش آباد شدن زندگی سیاسیون و تخریب شدن مملکت و زندگی ملت است .
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۷۴۷۷۷۲۰:۴۹:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱۶
فرمایشات شما متین اما بدانید زندگی سیاسیون هم چندان آباد نیست! اقتصاد نابسامان روی زندگی بخش های وسیعی از جامعه اعم از سیاسیون و غیرسیاسیون سایه افکنده است و نمیشه اهل سیاست را تافته جدابافته ای از جامعه تصور نمود. والله اعلم
ناشناس۳۵۷۵۲۱۹۱۳:۱۹:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۱۷
دبیر محترم ، اگر استثناهای انگشت شمار را نادیده بگیریم به جرائت می گویم ارتقاء کمی و کیفی وضعیت زندگی خانواده و دارایی ها و ..... مقامات و مسئولان و مدیران و ...... که گرایش های سیاسی دارند به هیچ وجه با آحاد ملت قابل قیاس نبوده و نیست و نخواهد بود .
ناشناس۳۵۷۴۴۶۶۱۲:۰۶:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۶
واقعا با چه کسی می خواهیم برویم سیزده بدر
ناشناس۳۵۷۴۴۷۵۱۲:۲۳:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
نه میخواستی به فردی که ادعا میکرد با یک میلیون شغل درست میکند میدان بدهد تا دمار از روزگار همه دربیاورد
ناشناس۳۵۷۴۵۲۵۱۳:۳۶:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
عارف به گردپای مخبر هم نمی رسد.
طلبه۳۵۷۴۸۴۶۲۳:۴۸:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
با سلام واحترام به نظر شما مگر مخبر چکار کرده برای شما وملت که عارف نمی‌تواند البته هیچ توانایی خاصی در مخبر که به نفع ملت باشه در این ۳سال ندیدیم مگر اینکه برای شما کاری کرده باشد که ما بی خبریم وگرنه هرشخصی هم که باشد فرقی نمی‌کند به حال ملت .
a۳۵۷۵۲۱۴۱۳:۱۳:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۱۷
مگه مسابقه دو میدانی
محمد۳۵۷۴۸۶۱۰۰:۲۵:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۱۷
همین آقایی که میفرمایی بیشترین افزایش حقوق،و تولید شغل رو تو همین مدت کوتاه داشت؛بغض بعضی رسانه ها و سرمایه داران از این آقا به دلیل اظهار نظرش درباره ایجاد شغل نیست،بلکه به دلیل کوتاه کردن دست شان از بیت المال و مفت خوری بود،ولی روشون نمیشد اینو بگن.بیچاره مردمی که گول این رسانه هارو میخورند.
ناشناس۳۵۷۴۶۱۸۱۶:۰۵:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
عدالت یعنی یارانه بدون ترس برداشته شود بین همه مردم مساوی تقسیم شود فقط یارانه دارو بدهند وبه اهلش بسپارند یعنی خود پزشکیان شخصا نظارت کنند همه چی درست میشه مورد بعدی از جنگ منطقه پرهیز کنیم جو گیر نشیم ، در همه مسائل از نخبگان واقعی بدون جناح سیاسی استفاده مفید کنیم مطمئن باشید نود درصد کارها درست میشه مملکت رو به جلو میره توصنعت خودرو هم خواهشمندم واردات ازاد واقعی بشه .
ناشناس۳۵۷۴۷۳۸۱۸:۵۱:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۱۶
باسلام و احترام تازمانیکه تمام سیاست کشور و اختیارات تحت فرمان حاکمیت است و دولت چندان اختیاری ندارد حال چه ظریف و یا افرادی دیگر باشند راه به جایی نمی برند.
ناشناس۳۵۷۵۰۳۴۰۹:۴۸:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱۷
شوخی نکن... همه چیز دست دولته
ناشناس۳۵۷۴۸۸۱۰۱:۲۵:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۱۷
اینا حداقل دکتر و تحصیل کرده هستند
ناشناس۳۵۷۴۸۹۲۰۲:۵۳:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۱۷
پزشکیان میدانست شترسواری دولا دولا نمیشه....
رضا سجادی۳۵۷۴۳۵۰۰۹:۳۰:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۱۶
دیدگاه اقتصاد دانهای نهاد گر در حقیقت کسبه تجار و دلالان و واسطه ها ورانتخوران را پر تر می نماید ،وقتی زنجیره توزیع کالا بدست مشتی نااهل می باشد ،چگونه می خواهید کالای وارداتی که با ارز ترجیحی وارد می شود را بدست فرودستان برسانید ،با کدام ابزار کارآمد دولت می خواهد به این مهم دست یابد ،ایا باز مثل گذشته این زنجیره واردات و توزیع در دست رانتخوران دولتی و تجار و شبکه های مافیایی مویرگی خواهد بود ،ایا بهتر نیست مابه التفاوت این ارز در حوزه آموزش ،بهداشت ،حمل ونقل عمومی وتقویت نظام بهزیستی وسلامت مردم هزینه شود ؟
ناشناس۳۵۷۴۴۷۸۱۲:۳۰:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
پزشکیان مرد این میدان نیست اشتباهی پیش آمده
ناشناس۳۵۷۴۶۷۱۱۷:۰۵:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱۶
به قول پهلوان رسول خادم برای نتیجه گرفتن در میدان المپیک باید در آمادگی ۱۰۰% باشی تا در زمانی که هنگام مسابقه ضربان قلبت به ۲۰۰ میرسد بتوانی در هوشیاری کامل و در کسری از ثانیه بهترین تصمیمات را بگیری و اجرا کنی و متاسفانه واضح است که آقای دکتر پزشگیان آمادگی لازم را برای حضور در میدان ریاست جمهوری را نداشتند و اگر غیر از این بود قطعاً از همان ابتداء تبلیغات نیازی به حضور سیاسیون بازنشسته و امتحان پس داده نداشتند .
ناشناس۳۵۷۴۶۹۹۱۷:۵۳:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
حرف حساب جواب نداره
ناشناس۳۵۷۴۸۲۶۲۲:۵۶:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۶
نه تو رو خدا جلیلی مرذ میدان بود
ناشناس۳۵۷۴۹۶۶۰۸:۲۹:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۷
گذر زمان نشان می دهد جلیلی حداقل دزد نبوده .
ناشناس۳۵۷۴۳۵۷۰۹:۴۰:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۱۶
اجرای نصفه و نیه دیدگاهها در چهل سال گذشته عامل مشکل بوده ! از هر نظریه قسمتی که به نفعشان بوده را استفاده کرده و ترکیبی از مضرات نظریه ها را برای مردم فراهم کردند یا اقتصاد دانمان طرفدار آزادسازی را بگذارید و همه چیز را آزاد کنید و تعرفه را کم کنید و اجازه واردات را بدهید و دولت را به شدت کوچک کنید یا اقتصاد دانان نهادگرا باشند و دولت را فربه اینکه دولت فربه ولی در مواردی که به مردم مطرح است طرفدار بازار آزاد هستید بدترین کار است.
حسین۳۵۷۴۳۶۳۰۹:۴۴:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
منظور الف محترم این است که دولت از اصولگرایان تشکیل شود. همان دولت مرحوم رئیسی در قالب آقای پزشکیان. شما اصولگرایان فقط به این راضی خواهید شد.
ناشناس۳۵۷۴۴۲۲۱۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
چرا تحمل انتقاد ندارید؟ نمی شود گفت بالای چشمت ابروست
ناشناس۳۵۷۴۴۵۳۱۱:۵۱:۳۸ ۱۴۰۳/۵/۱۶
چرا تحمل داریم ولی تحمل تکرار تورم را نداریم
ناشناس۳۵۷۴۵۲۸۱۳:۳۹:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۱۶
به افرادی که مسبب وضع موجود و تورم هستند رای دادید حالا دنبال رفع تورم هستید؟
ناشناس۳۵۷۴۷۰۳۱۷:۵۶:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
گوشت چند؟
ناشناس۳۵۷۵۰۲۰۰۹:۳۶:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۱۷
شما که گفتی گوشت چند بنزین چند؟ ارز4200 را نمی بینی؟!!
ناشناس۳۵۷۴۷۹۳۲۱:۳۰:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱۶
پس یادی بکنیم از تورم دولت روحانی و به فنا رفتن پول مردم در بورس سال 99
ناشناس۳۵۷۵۰۲۱۰۹:۳۷:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۷
تورم که همان هایی که دوباره رای دادید به آنها باعث آن هست
ناشناس۳۵۷۴۴۲۷۱۱:۰۸:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۱۶
وقتی به متخصص رای نمی دهند و نیازها حداقلی در حد شکم می شود نتیجه اش می شود همین
رضا۳۵۷۴۵۱۵۱۳:۲۶:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۱۶
اصولگرایان متخصص هستند؟ به ادارات دولتی بروید چه افرادی مدیر هستند
ناشناس۳۵۷۴۴۳۸۱۱:۲۲:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱۶
چی می گی؟ صدای خود اصلاح طلب ها هم در اومده نمونش روزنامه جمهوری اسلامی و ...
علی۳۵۷۵۰۵۴۱۰:۲۴:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۱۷
مشکل مملکت از اونجایی زیاد شده که اونقدر دایره اصلاح‌طلبان واقعی و اصلی را تنگ و محدود کردید که کار به جایی رسید که روزنامه جمهوری اسلامی را روزنامه اصلاح‌طلب یا دولت روحانی را دولت اصلاح‌طلبان خواندید.
فرناز۳۵۷۴۴۶۷۱۲:۰۷:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۱۶
حرف حساب
محمدرضا احمدی۳۵۷۴۹۰۷۰۴:۲۷:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۱۷
بنظر من یکی از موفق ترین های کابینه آقای دکتر پزشکیان می توانست آقای دکتر طیب نیا باشد. انسانی سلیم النفس، کآردان و بسیار مورد اقبال مردم. حیف و صد حیف که این مهم تحقق پیدا نکرد. خدا بخیر کند. ما از وضعیت مطلوب داریم فاصله می گیریم.
ناشناس۳۵۷۴۳۷۹۰۹:۵۵:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۱۶
ایشان مسوولیت تشکیل دولت را به دیگران واگذار کردن همان طوری که مسوولیت ستادش را بر عهده نگرفت
ناشناس۳۵۷۴۳۸۲۰۹:۵۸:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
گویا ایشان خودش هنوز باورش نمی شود منتخب شده
رضا۳۵۷۴۷۲۸۱۸:۳۳:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۱۶
دوست عزیز بهتره شما باورکنید که پزشکیان انتخاب شده و دست از قیم مابی بردارید.
ناشناس۳۵۷۴۴۲۳۱۱:۰۵:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
دولت چهاردهم مورد رهنمود و راهنمايي قرار مي گيرد كه پزشكيان بايد چنين كند ، پزشكيان نبايد چنين كند ! ... يا للعجب ! ... البته اين حقير فقير يك مژده به اصولگرايان مي دهم كه غم تان مباد ، اين دولت چهاردهم از اصولگرايان است !
ناشناس۳۵۷۴۶۹۸۱۷:۴۸:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۱۶
هنوز بازی شروع نشده زدید زیر میز دوست عزیز این دولت اصلاح طلبان هست و خاتمی و رفقایش باید جواب بدهند
ناشناس۳۵۷۴۴۵۸۱۱:۵۶:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۱۶
به نظر می رسد که نویسنده یا نویسندگان این متن همچنان طرفدار سفت و سخت عرضه بنزین به قیمت نازل 3 هزار تومان (5 سنت) برای هر لیتر یا همان عرضه بی حساب و کتاب بنزین مجانی تا ابد در کشور هستند.اتفاقا همین عرضه بنزین به قیمت مجانی یکی از عوامل مشکلات حاد اقتصادی در کشور و انگیزه ای مضاعف برای اسراف و قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شده است.کسری بودجه ناشی از عرضه سوخت مجانی در کشور باعث تورم مزمن و حادی شده که اتفاقا بر خلاف محتوای این متن،دودش به چشم همان طبقات فقیر و محروم می رود،زیرا که می دانیم صاحبان ثروت و دارائی کمترین ضرر را از تورم می کنند.در واقع،دولت برای رفع کسری بودجه ناشی از عرضه مجانی سوخت به چاپ پول و افزایش مالیات های کالاهای مختلف روی می آورد که ضررش در نهایت به همان طبقات محروم و مستضعف می رسد.به نظر من تا زمانی که قیمت سوخت در کشور واقعی نشده و قیمت آن متناسب با نرخ تورم سالانه بالا نرود ما شاهد اصلاحات اقتصادی واقعی در کشور نخواهیم بود و این ربطی به مبحثی به نام نئو لیبرالیسم ندارد.
ناشناس۳۵۷۴۴۸۴۱۲:۴۴:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱۶
بنزین به هر نسبت گران شود، تعرفه خودرو درست حسابی به همان نسبت باید کم شود! بنزین را مردم سر نمی کشند، این چهار چرخ های بزک شده داخلی و چینی که ملت را محکوم به خریدش با قیمت های گزاف رکورد شکن کرده اید هورت می کشند!
ناشناس۳۵۷۴۵۶۸۱۴:۵۰:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۱۶
تورم بنزین ربطی به ماشین ندارد چون تورم بنزین 5 سال هست عقب افتاده اما ماشین با تورم بالا رفته و هزینه بالا نرفتن بنزین هم معلوم نیست از کجا تامین می شود
ناشناس۳۵۷۴۹۵۸۰۸:۰۶:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۱۷
از همون جا ماشین ۲۰ هزار دلاری برای مردم ایران ۵۰-۶۰ هزار دلار در میاد
ناشناس۳۵۷۴۵۳۰۱۳:۴۶:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
اگر بنزین در حد نیاز معقول به قیمت یارانه ای باشد اما بیشتر از آن به قیمت واقعی، مشکلی پیش نمی آید الله اعلم
بهار۳۵۷۴۴۵۹۱۱:۵۷:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۱۶
دایه مهربان‌تر از مادر شدن بعضیا، هنوز یه ماهه که طرف اومده دارن با دخالت‌های بیجا و سنگ اندازی مانع کار میشن، میدونید چرا چون ترسیدن از آدمای باسوادی که روی کار اورده
ناشناس۳۵۷۴۵۳۲۱۳:۵۰:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
سنگ اندازی؟؟؟ حالا روزنامه ها و منتقدان بگویند این افراد مناسب نیستند یعنی پزشکیان مجبور میشه از اینا استفاده نکنه؟؟
محمد۳۵۷۴۴۶۴۱۲:۰۵:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۶
اقای محترم اجازه بدهید کابینه تشکل گردد بعد 100 روز شروع به زدن کنید.
ناشناس۳۵۷۴۴۶۹۱۲:۰۸:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۱۶
از این باید و نباید ها در دولت قبل نبود.
علیجانی۳۵۷۴۴۸۰۱۲:۳۶:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۱۶
بالاخره تا کی میخواهید به مردم بنزین مفت بدهید این داستان یک جا باید تمام شود مگه میشه هم کسر بودجه داشت و هم حاملهای انرژی را دست نزد یک جا باید تکلیف مردم روشن شود برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک طرح بدهید و بعد حامل های انرژی را اصلاح کنید و یک روند ثابت بگذارید برای تعدیل دایمی قیمت مثلا بگویید سالی .... در صد اضافه شود و یا....در صد کمتر از فوب خلیج فارس و .............. اقای پزشکیان قرار نیست معجزه کتد لذا انتظارات را بی جهت بالا نبرید ، اصول گرایان شانس اوردند که ایشان شد رییس جمهور کارنامه اقتصادی اقای رییسی را نگاه کنید
ناشناس۳۵۷۴۵۴۰۱۴:۰۰:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
بی انصافی می کنید این شهید رئیسی بود که خزانه خالی و با بدهی زیاد دولت قبل را نجات داد. هزاران کارخانه تعطیل شده را احیا کرد و ...
ناشناس۳۵۷۴۴۸۲۱۲:۳۹:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
هم شتر و هم مرغ.
ناشناس۳۵۷۴۴۸۳۱۲:۴۱:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
ستادش هرکاری می کردن می گفت به من چه
مانا۳۵۷۴۵۱۰۱۳:۲۰:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
پزشکیان دنبال آدمهای کاربلد می گرده اگه شماها بذارین !امیدوارم شفاف همه مسائل رو به مردم بگه .
ناشناس۳۵۷۴۵۵۶۱۴:۳۳:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۱۶
کاربلدی افراد انتصاب شده تو همین چند وقته خیلی تو ذوق میزنه. ما تحمل این همه کاربلدی را نداریم.
ناشناس۳۵۷۴۷۳۷۱۸:۴۹:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۱۶
جناب پزشکیان قول دادن که نرخ بیکاری رادرکشور کم کنند وازقشر جوان استفاده کنند اگربا این روند پیش بروند پس جوانان باید فعلا فعلا ها بیکار بشینند
ناشناس۳۵۷۴۵۱۶۱۳:۲۶:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۱۶
از طرفداران جلیلی بابت نظرهایی که گذاشتند تشکر میکنیم.اما اجازه بدید صد روز بگذره حداقل بعد انتقاد کنید
ناشناس۳۵۷۴۶۷۷۱۷:۱۴:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
من طرفدار هیچ کدام از جناح ها و افراد سیاسی نبوده و نیستم اما اعتقاد دارم تنها دلیل به وجود آمدن شرایط موجود در مملکت همین سیاسیون از تمام جناح ها هستند
حمید۳۵۷۴۵۴۴۱۴:۰۶:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
به دلایل و استدلال‌های اقتصادی اصلاح قیمت بنزین لازم و ضروری است
علی اکبر۳۵۷۴۶۳۸۱۶:۳۲:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۱۶
چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان رو امروز و فردا می‌کنند چرا اجرا نمی‌کنند موقع انتخابات یه مبلغی واریز،کردند ..... این چه معنایی داره‌.‌‌.....‌!
ناشناس۳۵۷۴۶۴۲۱۶:۳۹:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۱۶
میدان دادن نیست.دکتر پزشکیان دقیق است هرکسی دست از پا خطا کند برکنار خواهد کرد بدون رو درواسی.هدف دکتر پزشکیان خدمت به مردم است با صداقت و پاکدستی
ناشناس۳۵۷۴۶۸۳۱۷:۲۲:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۱۶
اگر رسانه ها و جبه پایداری بزارن این دولت خوب کار خواهد کرد خواهشا شما چوب لای چرخشان نزارید
ناشناس۳۵۷۴۶۹۰۱۷:۳۱:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۱۶
سالی که نکوست از بهارش پیداست
ناشناس۳۵۷۴۶۹۴۱۷:۳۴:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
ظریف همه کاره هست اون نظر نهایی میده
ناشناس۳۵۷۴۷۲۲۱۸:۲۸:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۱۶
سلام چرا یارانه مارو درست نمی کنند مگه پزشکیان نمیگه الگوم حضرت علی یارانه بیت مال باید بین همه تقسیم شه ممنون میشم
ناشناس۳۵۷۴۷۶۱۲۰:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
اقایان محترم طرفدار افزایش قیمت بنزین منهم موافقم ولی با200دلار حقوق ماهانه نمیشود.بیایند ماهی 2500دلار معادل 150ملیون تومان حقوق بدهند بنزین راهم به قیمت امریکا پولش را بگیرند ضمنا اگر سوخت اتومبیلها 4لیتر در 100کیلومتر بشود خیلی از مسایل حل میشود ومصر ف نصف میشود البته افزایش سالبانه قیمت بنزین قابل تحمل است .
کاوه۳۵۷۴۷۶۹۲۰:۲۱:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۱۶
وقتی اقتصاد با صادرات و واردات گره خورده باشد و تولید به اندازه ای نباشد که دولت را از واردات کالا بی نیاز کند و کسری تجاری وجود دارد هیچ دولتی در جمهوری اسلامی نمی تواند اقتصاد ضعیف را نجات دهد .
ناشناس۳۵۷۴۷۸۵۲۱:۱۱:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
آقایان انتخابات تمام شده، و بدانید همانطور که رهبری گقتند موفقیت پزشکیان به نفع همه است.
جعفر۳۵۷۴۸۰۰۲۱:۴۵:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۱۶
بگذارید بعد ۴۵ سال اقای پزشکیان هم امتحان پس بدهد
ناشناس۳۵۷۵۰۱۹۰۹:۳۵:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۱۷
نه اینکه کشور تا حالا اصلا دست اصلاح طلب ها نبوده که بخواهند کار کنند ؟
ناشناس۳۵۷۴۸۲۵۲۲:۵۳:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱۶
هنوز کابینه مشغول بکار نشدن سه ماه شاید بیشتر باید صبر کرد و بعد قضاوت کرد
احمد۳۵۷۴۸۳۴۲۳:۱۲:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۱۶
برای پایین آمدن نرخ ارزبایدارز۴۲۰۰تومانی دوباره احیاگردد
ناشناس۳۵۷۴۸۴۲۲۳:۴۴:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۱۶
هنوز نپذیرفته اید که رئیس جمهور نماینده اکثریت هست و کسی نمی تواند برایش باید تعریف کند.
محمد۳۵۷۴۸۵۴۰۰:۱۱:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۱۷
الحمدولله مملکت دار ای متخصصین فراوان در هر رشته ای است اگر وابستگیهای گر وهی وجناحی را کنار بگذاریم میتوان واز دلسوزان استفاده شود واز تجربیات متخصص بهرمند شویم بامدت زمان مناسب مملکت درست میشه انشاالله
ناشناس۳۵۷۴۸۵۹۰۰:۲۱:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱۷
اقای پزشکیان هرکسی باید سرجای خودش باشه شما پزشک بودید بهتر بود کاراجرایی کارشما نیست ،شما تو تلویزیون به آقای جلیلی گفتید همه کارات مرتب هست ببین چقدر معطل کردید مملکت را ،هنوز کارمندهای آقای رئیسی دارن مملکت را پیش میبرن.
رامین صفایی۳۵۷۴۹۲۹۰۶:۴۸:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۱۷
استفاده از مهره های سوخته مانند جواد ظریف و محمدرضا عارف ، کار رئیس جمهور را سخت تر هم خواهد کرد .
حسین۳۵۷۵۰۸۲۱۰:۵۵:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۷
واضح ترین راه حل به نظر من افزایش قیمت بنزین و واردات خودروی به روز هست.
ناشناس۳۵۷۵۲۶۳۱۴:۰۲:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۱۷
ایشان فقط تحصیلات داره از اقتصاد طبابت وسیاست ودولت و.... چیزی نمیداند
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  3. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  4. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  5. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  6. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  7. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  9. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  10. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

  11. در اسراییل چه خبر است؟!

  12. صادق‌جان زندگی شما با طلای حضرت ام‌البنین (س) بیمه شد

  13. بابایی:مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم رسمی افزایش یابد

  14. مهلت ۷۲ ساعته دادستانی تهران برای اعلام اسامی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس با مدرک جعلی

  15.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  6. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  7. قدردان پلیس هستیم اما...

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  18. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  19. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  21. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  22. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  23. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  24. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  25. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

آخرین عناوین