عدالت کاغذی!

محمد علیزاده  عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه لرستان، گروه اقتصادی الف،   4030528102 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

««بند دال» تبصره ۱۲ قانون بودجه و مواد ۲۱ گانه و ۱۸ تبصره  دستورالعمل‌های اجرایی آن، تنها بر روی کاغذ باقی ماند و جنبه عملیاتی پیدا نکرد و متاسفانه این بند نه تنها در قانون بودجه ۱۴٠۲ اجرایی نگردید بلکه در لایحه و قانون بودجه ۱۴٠۳ نیز منظور نشده بود»

عدالت کاغذی!

در تاریخ بودجه نویسی پس از انقلاب اسلامی، مسئله عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه منابع عمومی همواره شعار مورد تاکید مسئولین جمهوری اسلامی بوده است. 

پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد در بخش عمومی به عنوان شاخص عدالت اجتماعی در قانون اساسی و بارها در سیاستها و برنامه های مسئولین به کرات آمده است. 

پرداخت عادلانه مزایای جانبی به عنوان بخشی از عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در دولت شهید رئیسی در لایحه بودجه ۱۴٠۲ آمده بود که توسط مجلس نیز به قانون تبدیل شد و در بند دال تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴٠۲ به صورت ذیل آمده بود: 

دولت مکلف است در راستای برقراری نظام پرداخت عادلانه کارکنان دولت، در اعطای مزایای جانبی از قبیل پرداخت‌های مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب، حق مسکن به‌گونه‌ای عمل کند که موارد مذکور به صورت عادلانه شامل کارکنان دستگاه‌های اجرایی گردد. ضوابط اجرایی پرداخت این مزایا به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‌رسد.

دولت سیزدهم نیز در راستای اجرایی نمودن این بند، در جهت تحقق عدالت در پرداخت مزایای جانبی، در جلسات مختلف شورای حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲،دستورالعمل این موضوع  را در ۲۱ ماده و ۱۸ تبصره تصویب نمود. 

هر چند تقریبا همه دولت‌های پس از انقلاب با شعار عدالت وارد میدان شده اند، اما به نظر می رسد آنچه در عمل مشاهده گردیده است، این بوده است که عدالت اجتماعی مد نظر سیاستگذاران تحقق پیدا نکرده است که این موضوع سبب افزایـش فاصله طبقاتی در جامعه و نیز سبب کاهش سرمایه اجتماعی شده است. 

البته لازم به ذکر است، در عمل «بند دال» تبصره ۱۲ قانون بودجه و مواد ۲۱ گانه و ۱۸ تبصره  دستورالعمل‌های اجرایی آن، تنها بر روی کاغذ باقی ماند و جنبه عملیاتی پیدا نکرد و متاسفانه این بند نه تنها در قانون بودجه ۱۴٠۲ اجرایی نگردید بلکه در لایحه و قانون بودجه ۱۴٠۳ نیز منظور نشده بود. 

البته باید متذکر شد عدم اجرای این بند در قانون بودجه ۱۴٠۲ و حذف آن در قانون بودجه ۱۴٠۳، با عدالت همخوانی ندارد، زیرا عده‌ای از کارمندان دولت به دلیل اینکه در دستگاه‌های برخوردارتر مشغول به انجام خدمت مشابه با سایر دستگاهها هستند، مزایای جانبی از قبیل حق مسکن، حق ایاب و ذهاب، حق غذا و حق مهد کودک دریافت می کنند و بخشی دیگر  از پرسنل بخش عمومی از این حقوق قانونی محروم می باشند. مهمترین مصداق کارمندان دولت که از این حقوق قانونی محروم شدند، جامعه شریف و بزرگ معلمین است.

سؤال این است چرا عده ای باید همه اجزای  مختلف مزایای جانبی از قبیل حق مسکن، حق غذا، حق ایاب و ذهاب، حق مهد کودک  را دریافت کنند و عده ای نیز مشمول دریافت هیچکدام از این بندها نباشند. سکوت سازمانهای نظارتی در کشور نیز در این مورد، جای تعجب دارد. 

جهت تحقق عدالت در پرداخت های جانبی عادلانه، انتظار می‌رود در دولت آقای پزشکیان که با شعارهای الهام گرفته از عدالت علوی مورد اقبال احاد مردم قرار گرفته است، موضوع پرداخت عادلانه مزایای جانبی به طور جد و عملیاتی در اولین لایحه بودجه ۱۴٠۴ بطور شایسته ای مد نظر قرار گیرد و در جهت اجرای این موضوع، تلاش ویژه ای داشته باشد.

دیدگاه کاربران

کارمند ساده۳۵۸۵۶۱۴۰۹:۳۶:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
1- همین عدم اجرای قانون برنامه و ... موجب شده که یکی از عواملی که 60 درصد مردم در انتخابات شرکت نکنند 2- اغلب قوانین برنامه ها اول الی 6 نزدیک به 30 درصد اش هم اجرا نشده چه برسد به این مورد گفته شده ؛ البته باید دانست که 70 درصد جمهور ملت ایران از طبقه ای هستند بنام طبقه متوسط ، که شامل کارمندان و کارگرا ن و کسبه و کشاورز خرد و ساده هستند که حقوق و دستمزد نه مزایای شان زیر خط فقر است ( آخر برنامه ششم که دلار گران نشده بود قانون شد که با دادن مالیات بشود چیزی نزدیک 20 میلیون تومان در ماه و فکر کنم هم اکنون دربرنامه هفتم با گران شدن دلار باید بدون مالیات دادن، بشود 50 میلیون تومان در ماه یا ارزش ریالی اینقدر ) و آن 60 درصد ی که در انتخابات شرکت نکرده اند همین قشر متوسط بودند و مابقی هم که شامل مدیران میانی به بالا و با دقت دولت و تجار محترم و پیمانکاران عزیز و کشاورزان زحکمت کش ، کشت وصنعت هم 20 درصد هستند که اصلا نیاری به قوانین ندارند و خودشان همه کاره اند و 10 درصد هم کسانی که زیر چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد و خیریه ها... و شرعا و عرفا مدیریتشان با نظام است و بس که این روزها به درجه فلاکت رسیده اند ....
ناشناس۳۵۸۵۹۸۹۱۸:۱۰:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
مصداق شما مانند کسی هست که دشمن حمله می کند به کشور و برخی می‌گویند زن و بچه ام چی کارکنم و نمی روم دفاع از کشور اما خدا روشکر افراد باغیرت کشور زیاد دارد!!!
ناشناس۳۵۸۶۱۹۶۰۴:۱۱:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۳۰
باسلام خدمت مسئولین محترم منم موافقم از قدیم گفتن شکم سیر از شکم گرسنه هیچ خبری نداردشوهرم زیرحمایت بهزیستی هست معلولیت از ناحیه پا وصورت الان چند سال هست میگن سهام عدالت هنوز یک ریال هم ما از این سهام عدالت ندیدیم به سختی زندگی می کنیم.
ناشناس۳۵۸۵۶۱۸۰۹:۴۳:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
بازنشستگان دولتی تاکنون هیچکدام از این مزایا را دریافت نکرده اند بجز مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض در دولت آقای روحانی.
ناشناس۳۵۸۵۷۳۸۱۲:۳۳:۰۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اقتصاد کشور در همه ابعاد برای بازسازی اساسی و زیر بنایی یکبار برای همیشه باید دفعتا واحده ملی گردد و همه از یک حد اقل زندگی خوب و مطلوب برخوردار شوند و از آن پس کسب ثروت و دارایی و اموال فقط و فقط از کار و تلاش اصول سالم اقتصادی بر اساس آیه قران و ان لیس للانسان الا ما سعی امکان پذیر باشد
ناشناس۳۵۸۵۷۶۳۱۳:۰۵:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
در این یکی دو سال کارمندان و بازنشستگان دستگاه های دولتی در چندین نوبت مانند شب یلدا و عید تا چند میلیون مزایا یا کالا دریافت کرده اند
بازنشسته کشوری۳۵۸۵۹۲۷۱۶:۴۲:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
من بازنشسته ۷۳ ساله چنین چیزی ندیده ام. برای راستی آزمایی لطف کنید از سازمان بازنشستگی کشوری استعلام کنید.
ناشناس۳۵۸۵۹۶۲۱۷:۲۶:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
شاید نهاد شما نداده
ناشناس۳۵۸۶۰۵۳۲۰:۲۵:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اگر من معلم بازنشسته و همسر معلم شاغلم ریالی دیده باشیم.چرا سایر ادارات و علی الخصوص بانکها در سال چندین نوبت به بهانه های مختلف مبالغی را دریافت می کنند.
ناشناس۳۵۸۶۱۴۲۲۳:۴۱:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
ولی کارگران، خصوصا کارگران شرکتهای اب و فاضلاب استانهای کشور( به جز استان تهران) اصلا یک ریال هم بابت مناسبتهای ملی و مذهبی دریافت نکردند، کلا کارکنان آبفای استانهای کشور(بجز استان تهران) کمترین حقوق را میگیرند.
1۳۵۸۶۰۰۷۱۸:۴۳:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
تولید کننده و وارد کننده کاری به تورم و تشدید تورم ندارد ، درصد خودش را می گیرد . این مردم عادی هستند که دستمزدشان توسط دولت سرکوب می شود
ناشناس۳۵۸۵۶۲۷۱۰:۰۳:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۲۹
من یک سوال مهم دارم : تعداد افغانهایی که به آنها مجوز کار و اقامت داده اید چند نفر است ؟ از سرایدار مجتمع ما و مجتمع های اطراف گرفته تا سوپری و شاگرد سوپری و پیک ها سوپری و لبنیاتی و نانوایی و اتوشویی و خرازی و عطاری و میوه فروشی و شاگردها ی میوه فروش و .... در محل زندگی و محل کار من اغلب افغان هستند رفتم یافت آباد اغلب فروشنده ها افغان رفتم عبدل آباد تیشرت بخرم اکثرا افغان رفتم هفت تیر برای دخترم مانتو بخرم اغلب فروشنده های زن و مرد افغان ! رفتم شوش مولوی حتی دست فروشها ها اغلب افغان ! همکارم تهران پارس زندگی می کنه می گه اونجا هم همین اوضاعه تازه خانه پدریش در شیراز از این هم بد تره چند نفر را اجازه اقامت و کار داده اید ؟ این جماعت که علنا دارن کار می کنن نمی شه غیر مجاز باشند ! پس جوانان خودمان چی ؟
ناشناس۳۵۸۵۶۶۴۱۰:۴۸:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
-- جناب مسئول مربوطه ... به حضور شما عارضم كه نكنه حاكمان افغانستان براي ايران ما برنامه هاي دراز مدت دارند و حضور اين جمعيت بزرگ از افاغنه ، توطئه و يا توطئه هايي باشه كه در آينده اثرات خودش را نشان خواهد داد و يك وقت متوجه شويم كه ...
ناشناس۳۵۸۵۷۰۲۱۱:۳۷:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
خیلی خیلی هم زاد و ولد می کنند اینها که ما می بینیم هر کدام اقلا 6 تا 7 بچه دارند. اوضاع اینده ایران با این شرایط اسفبار خواهد بود
ناشناس۳۵۸۵۶۳۳۱۰:۰۸:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
نظام جمهوری اسلامی بر پایه عدالت است.
ناشناس۳۵۸۵۶۳۵۱۰:۱۲:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اکثر قشرپایین جامعه به خصوص کارگران و کارمندان در هر ماه حتی نمی توانند 100 گرم گوشت برای کل خانواده خودشان تهیه کنند.
ناشناس۳۵۸۵۶۴۲۱۰:۱۹:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
عدالت كاغذي ؟ ... نه برادر ! ... بفرما عدالت انساني !! .. عدالت اگر روي كاغذ باشد ، موريانه ، اين حشره كوچك و موذي مي تواند آن را بپوساند ! اين چنين عدالتي به چه درد مي خورد ؟ به نظر اين حقير فقير هيچ موجودي در اين كائنات مشكل « عدالت » ندارد !تنها انسان است كه هميشه گمشده اش عدالت بوده است ! ... پس بنابراين بايد گفت : عدالت انساني ، نه عدالت كاغذي !!
ناشناس۳۵۸۵۶۷۸۱۱:۰۴:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۲۹
در خیلی از ادارات دولتی طرحی شبیه رتبه بندی معلمان اجرا نشده و اول باید چنین طرحی در آنها نیز اجرا شود
ناشناس۳۵۸۵۷۳۰۱۲:۱۹:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
دولت و مجلس با تصويب قانون افزایش سن بازنشستگي،افزايش ١٠برابري قيمت دارو گوشت و….وافزايش ناجيز حقوق كارمندان وكارگران،عملا سفره معيشت قشر ضعيف را کوچکتر کردند.
ناشناس۳۵۸۵۷۶۷۱۳:۰۶:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
خیر قربان
ناشناس۳۵۸۵۸۲۴۱۴:۲۸:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آن روزی که دنبال تعامل با جهان بودید باید به فکر این روزها می بودید
ناشناس۳۵۸۵۹۱۴۱۶:۲۲:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
مردم در دولت روحاني تا زماني که ترامپ از برجام بیرون نرفته بود یه نفس راحتي کشيدن بعدا بدبختي ها شروع شد .
ناشناس۳۵۸۵۹۸۲۱۸:۰۱:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
برای شما خوب بود که کارمند بودی سر ماه حقوقت رو داشتی نه برا کارگر و ... که رکود کمرش را شکست
ناشناس۳۵۸۵۹۶۶۱۷:۲۹:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
زمانی بدبختی شروع شد که از سال 92 تا 96 سرکوب شدید اقتصادی کردن حتی همه چیز را به خارج منوط کردن.. اما در ظاهر آرام..... و بعد در سال 97 با خلق ارز 4200 و همزمان با رها کردن آن سرکوب می شود بانی وضع موجود! تحریم هم فقط نقش دارد
ناشناس۳۵۸۵۷۳۱۱۲:۲۱:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
وضعيت اسفناك بازنشسته ها و كارگران از زمان دولت روحاني بدتر شده است.
سعید۳۵۸۵۸۳۵۱۴:۳۷:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
این قوانین کمونیستی باید باطل شوند. حقوق و مزایا باید معیارهای قابل سنجش براساس تخصص و کارآمدی داشته باشند.
علی اکبر۳۵۸۶۲۲۷۰۶:۴۴:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۳۰
کشور ما از همه موهبتهای خدادادی به حد کافی برخوردار است و بسیار ثروتمند ، سؤال پس چرا اینهمه فقیر و نابسامانی وجود دارد ؟ ۱- نبود مدیریت کارآمد در سطوح کلان مدیریتی. ۲- ویژه خواری. ترکیب خانمان سوز این دو معضل قاطبه اهالی کشور را که کارگران و کشاورزان و کارمندان و کسبه جزء هستند دچار چالش کرده و در خط فقر و زیر خط فقر قرار داده است ، اقلیتی فوق برخوردار در کشور وجود دارد که نیازی به قانون و ماده و تبصره ندارند .
ناشناس۳۵۸۶۳۱۸۰۹:۱۰:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۳۰
اجرای مصوبه فوق الذکر یعنی عدم توجه به بهره وری / عدم توجه به شایسته سالاری / عدم توجه به عملکرد متاسفانه میثم لطیفی و دوستانشان در سازمان اداری و استخدامی بجای خلق کردن چنین مصوبه هایی ، حداقل نیاز افراد کارمند برای زندگی متوسط را درست می کردند. نگاهی خط کش یکسان سالهاست در دنیا منسوخ شده
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

آخرین عناوین