بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

راضیه فلاح، گروه اقتصادی الف،   4030610013 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سامانه املاک و اسکان یکی از بازوهای مهم دولت الکترونیک برای مدیریت بازار مسکن است. امسال دولت با استفاده از این سامانه توانست ۱۸۰ هزار واحد خالی را به چرخه بازار مسکن برگرداند و با اخلالگری حوزه مسکن مقابله کند. علی‌رغم این تاثیر تعیین‌کننده، اما در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی، استفاده از پتانسیل این دیده نشد.

بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

برنامه سوم توسعه برای مدیریت کشور، نسخه اجرای دولت الکترنیک را نوشت. از همان دهه 80 نیز دولت وقت با جمع‌آوری اطلاعات هویتی شهروندان ایرانی، اولین گام را برای این حوزه برداشت. ارکان ابتدایی و مهم برای اجرای دولت الکترونیک، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات شهروندان کشور و بارگذاری آن‌ها بر روی سامانه‌های مختلف است. یکی از مهمترین و کارآمدترین ابزار دولت الکترونیک، سامانه املاک و اسکان است. به گفته مدیرکل سامانه‌ای که دولت با استفاده از آن توانست 182 هزار خانه خالی به بازار عرضه کند و اخلاگرهای دانه درشت‌ بازار مسکن را شناسایی کند، با اینکه سامانه املاک و اسکان به نوعی بازوی اطلاعاتی مهم وزارت راه و شهرسازی است، اما جایی در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم نداشت.

مسیر طولانی الکترونیکی شدن دولت
رسیدن به اطلاعات جامع و به روز هدفی بود که قانون برنامه سوم برای دولت الکترونیک داشت. از سال 1381 شورای عالی اداری نامه‌ای ارسال کرد که در آن تاکید شده بود، برای تحقق دولت الکترونیک در کشور لازم است تا داده‌ها و اطلاعات مکانی، هویتی و نقل و انتقال ملکی جمع‌آوری و بر روی سامانه‌های مشخص بارگذاری شوند. در نتیجه اقدام دولت‌های مختلف، از دهه 80 برای تحقق دولت الکترونیک آغاز شد. از سوی دیگر، در زمان تصویب قانون مالیات‌های مستقیم به سال 94، ذیل ماده 169 مکرر تبصره 7 به لزوم سامانه‌ای برای حوزه مسکن اشاره شد. بر این‌ اساس مقرر شد تا زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان ثبت و اسناد کشور در کنار دیگر ارگا‌ن‌ها، سامانه املاک و اسکان تشکیل شود. فراز و نشیب‌های فراوان آغاز فعالیت سامانه مذکور را تا فروردین ماه 1400 به تعویق انداخت. 

دولت سیزدهم نیمی از مسیر تکمیل سامانه املاک و اسکان را رفت
اوضاع بازار مسکن و ورود محتکران و دلال‌ها به این بازار عاملی شد تا دولت سیزدهم برای تکمیل سامانه املاک و اسکان عزم خود را جزم کند. در نتیجه اقدامات دولت سیزدهم تا مرداد ماه امسال حدود 40درصد از اطلاعات شهروندان بر روی این سامانه بارگذاری شده است. به گفته جواد سادات مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی راه و شهرسازی در برنامه میز اقتصادی 24 مرداد ماه، تا امروز اطلاعات بیش از ۷۵ میلیون نفر ایرانی در داخل این سامانه بارگذاری و شناسایی شده است. از این ۷۵ میلیون ایرانی، قریب به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سرپرست خانوار به این سامانه مراجعه و اطلاعات مکانی خود را تأیید کردند. به بیان دیگر، حدود شاید ۳۰ میلیون نفر که در این سامانه هستند، اطلاعاتشان مورد تأیید قرار گرفته است. یعنی این سامانه در حدود 40درصد تکمیل شده است.»

بانک‌ها در صف اول متحکران مسکن
در نتیجه اطلاعات جمع‌آوری شده، دولت توانست دانه درشت‌های بازار مسکن را که بیش از 100 خانه خالی در اختیار داشتند را شناسایی و پس از انجام مراحل قانونی، ۱۸۲ هزار مسکن خالی را به چرخه بازار برگرداند.

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این خصوص در برنامه میز اقتصاد اظهار کرد: «هدف بارگذاری این سامانه اخذ مالیات از دانه ‌درشت‌ها و بانک‌هایی است که چندین خانه خالی دارند. در نتیجه اقدامات انجام شده، 500 هزار خانه خالی شناسایی شد. بیشترین خانه خالی برای سه بانک بود. پس از شناسایی، پیگیری‌های لازم انجام شد. در نتیجه اقدامات انجام شده، امروز 182 هزار خانه خالی به بازار عرضه شده است. باید در اینجا ذکر کرد که برخی از اشخاص و بانک‌ها بیش از 100 واحد خالی داشتند و بخش عمده آن در استان‌های تهران، تبریز و اصفهان بوده است. همین اقدامات عاملی شد تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند.»

از سوی دیگر، لازمه برنامه‌ریزی درست برای اداره کشور، داشتن اطلاعات دقیق است. برای حوزه مسکن دولت باید بداند در کدام نقطه کشور، کمبود مسکن وجود دارد و یا در کدام منطقه نیازی به ساخت مسکن نیست. بلکه تنها باید مدیریتی دقیق برای آن منطقه اجرا شود. در اینباره یاسر دستمالچیان؛ دبیر کارگروه تنظیم بازار و کنترل وزارت راه و شهرسازی در برنامه میز اقتصاد گفت: «تا امروز حدود نیمی از اطلاعات سامانه تکمیل شده است. اگر با همین شیوه، یک مقدار دیگر اطلاعات ثبت شود. سیاست‌گذار می‌تواند تصمیم‌های درست‌تری بگیرد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری خود را در منطقه‌ای ببرد که مستأجر زیاد و خانه کم است. همچنین، می‌تواند بر روی توزیع مسکن به بازار نیز نظارت داشته باشد. وقتی خانه‌ای ساخته می‌شود اما به بازار عرضه نمی‌شود، یعنی اخلال‌گر یا افراد سودجو بازار را کنترل می‌کنند. با استفاده از سامانه املاک و اسکان با این افراد نیز می‌توان مبارزه کرد.»

 بازوی اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی
به بیان دیگر، سامانه املاک و اسکان فرصت مدیریتی جامع و کاملی را در اختیار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار داده است. با استفاده از این سامانه سیاستگذار می‌تواند از اتلاف سرمایه کشور چه به صورت سوداگری و چه به صورت برنامه‌ریزی اشتباه جلوگیری کند. به عنوان مثال 182 هزار خانه خالی با استفاده از سامانه املاک و اسکان امروز به چرخه بازار برگشته است. اگر سیاستگذار برای جبران کمبود مسکن درصدد تولید همین تعداد خانه می‌شد. افزایش هزینه برای دولت را به همراه داشت. به طبع ساخت مسکن نیاز به مصالح، کارگر، زمان و انرژی دارد. اما با این اقدام، هم دست اخلاگرهای بازار مسکن کوتاه شده و هم در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی شده است. همچنین، به گفته دستمالچیان، 100درصد درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی شده به حساب شهرداری‌ها در قالب بودجه سنواتی ریخته می‌شود. شهرداری نیز با مالیات‌های اخذ شده می‌تواند بافت فرسوده را احیا کند.

با اینکه سامانه املاک و اسکان به نوعی بازوی اطلاعاتی مهم وزارت راه و شهرسازی است، اما جایی در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم نداشت. حتی نمایندگان مجلس نیز بر خلاف تاکید خود به استفاده از سامانه مذکور، از کنار آن در کمیسیون عمران و جلسه رای اعتماد به وزیران گذشتند. در حالی که برای مبارزه با اخلال‌گرهای بازار مسکن باید از این سامانه بهره برد. به گفته سعید محمد کارشناس مسکن، «زمانی که دست محتکرین از بازار مسکن کوتاه شود، این بازار به آرامش نسبی خواهد رسید و در کنار آن می‌توان برنامه‌های ساخت مسکن را متناسب با نیاز هر منطقه پیگیری کرد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۵۷۰۴۰۹:۲۹:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
کسی که یک خانه خالی داره محتکر حساب نمیشه . بده دست مستاجر که خرابش کنه ؟
ناشناس۳۵۹۵۷۸۳۱۱:۳۲:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
یعنی چی؟ پس واسه چی ساخته؟ بذاره دکور؟ یا ....
ناشناس۳۵۹۵۸۱۳۱۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۰
شاید برای پسرش یا همسرش گذاشته . کسی محتکر حساب میشه که بیشتر از دو تا خونه خالی داشته باشه
ناشناس۳۵۹۵۸۵۵۱۳:۴۸:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
مشکل ما همین است که مرگ رو برای همسایه می خواهیم اگر همه کسایی که پول دارن اینطور فکر کنن میشه چندین میلیون واحد خالی و فرزندانی که منفعت طلبی و سنگدلی را از پدر و مادر یادگرفته اند و فردا همین فرزندانی که خانه از قبل آماده دارند والدینشان را به سرای سالمندان خواهند فرستاد
بابک۳۵۹۵۸۲۸۱۳:۰۲:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
دلش میخواد اجاره نده
ناشناس۳۵۹۵۸۵۴۱۳:۴۶:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
نه نده دست مستاجر، نگه داره زمان خودش خرابش میکنه در دین امده اگر کسی خانه ای خالی داشته باشد و برادر دینی اش به ان خانه محتاج باشد ولی از وی دریغ کند حتی عطر بهشت هم به مشامم نخواهید رسید جناب اگر اعتقادی به دین ندارید حداقل جوانمرد باشید
ناشناس۳۵۹۵۷۱۷۰۹:۴۳:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
صاحبان اکثر خانه های خالی بانکهای دولتی و خصوصی هستند. بانکها با سپرده های مردم به ساخت و ساز مسکن پرداخته و درصد اندکی از سوده حاصله را به سپرده گذاران پرداخت کرده و مابقی را مجدداً در کار ساخت و ساز و بنگاهداری به جریان می اندازند.
ناشناس۳۵۹۶۰۲۳۱۹:۲۲:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
این خانه ها اکثرا خانه هایی هست که بعلت بدهی مصادره شده نه ساخت و ساز بانک‌ها
ناشناس۳۵۹۵۷۳۵۱۰:۰۸:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۰
مالیات بردلالی کاذب مسکن و خودرو اخذ شود تا تورم کاذب درست نشود
ناشناس۳۵۹۵۸۱۴۱۲:۱۹:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
این مالیات هم آخر از مصرف کننده گرفته میشه
ناشناس۳۵۹۵۸۵۲۱۳:۴۳:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
هیچ ربطی به هم ندارد
ناشناس۳۵۹۶۰۴۷۲۰:۵۹:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
متاسفانه داره. مالیات همیشه از مصرف کننده گرفته میشه و شاید در برخی موارد حاشیه سود و یا میزان فروش را کاهش بده. به هر حال به رفاه مصرف کننده آسیب میزنه و فقط وقتی ارزش داره که جای دیگری منافع مصرف کننده را بهبود بده مثلا میزان اشتغال.
ناشناس۳۵۹۵۸۴۴۱۳:۲۹:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
تورم کاذب چیه؟
ناشناس۳۵۹۶۱۱۸۰۱:۳۹:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
یعنی فعالیت سوداگرانه در بخش های مصرفی یعنی خرید و فروش اضافی یعنی احتکار تا به امید اینکه گران شود بعد از این خرید و فروش حتی اضافی که ریشه آن هم اول بر می گردد به پول های سرگردان که می رود در این بخش ها و موتور اصلی تورم بالا را درست می کنند
ناشناس۳۵۹۵۷۵۰۱۰:۳۹:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
سالی یک میلیون به جمعیت کشور اضافه میشه یعنی سالی پانصد هزار مسکن نیاز هست . چند خانه سالانه ساخته شده ؟
ناشناس۳۵۹۵۸۰۰۱۱:۵۲:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
یه سری هم میمیرن دیگه
ناشناس۳۵۹۵۸۱۶۱۲:۲۱:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۰
جمعیت دهه هفتاد و شصت ها با دهه بیست و سی قابل مقایسه هستند ؟
ناشناس۳۵۹۶۰۴۹۲۱:۰۰:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
مسکنی که ساخته میشه هم برای بازار بی خانمانها نیست این مسکنها در بازار سرمایه و کالای لوکس ارائه میشه.
ناشناس۳۵۹۵۷۶۸۱۱:۱۶:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۰
راهکاری برای افزایش درآمد مردم بدهید ریال کم ارزشتر است ، بروید از دنیا یاد بگیرید مملکت هر روز یا یک بحران مواجه شده برق ، گاز ، آب ، بازنشستگی ، مسکن ، بورس، خودرو، ناتوانی بانکها ، تورم .......
ع۳۵۹۵۷۷۱۱۱:۲۲:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
همگی خوب می دانیم بیشتر اخلال گران در بازار مسکن بنگاهداران هستند.حتی برخی خانه های مردم را با قیمت خیلی پایین به نام آشنا و بستگانشان خریده و چند ساعت یا یکی دو روز بعد با قیمت چندبرابری خرید می فروشند!خانه های نیروهوایی در کشوری اصفهان اغلب دست بنگاهدارها بود سال ۹۵ و۹۶ ۲۰ تومان و‌۳۰ می خریدند و ۱۵۰ وبیشتر می فروختند.تهران و مشهد هم همین طور بودند و دولت هیچ وقت بازرس نفرستاد از نزدیک چگونگی معاملات بنگاهداران را بررسی و‌مشاهده کند.موقع رهن یا فروش بی دلیل مرتب قیمت خانه های مردم را بالاتر می برند.
ناشناس۳۵۹۵۷۸۴۱۱:۳۴:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
این قانون در نهایت به ضرر مستاجرین تمام شد ..
ناشناس۳۵۹۵۸۰۲۱۱:۵۴:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
در متن اشاره شده به اینکه این سامانه خیلی تاثیر گذار بوده ولی عملا تاثیر چندانی در بازار مشاهده نشده و تورم مسکن خیلی بالاتر از تورم عمومی بوده ضمن اینکه این نهضت سامانه ای شدن همه امور واقعا موجب طولانی شدن خیلی از فرایند ها شده و عملا تاثیری خلاف اهداف اولیه داشته
آرمان۳۵۹۵۸۱۰۱۲:۱۴:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
به راه و شهرسازی آسفالت خیابونها هم مربوط میشه ؟ بهشون بگید اولویت مردم چاله چوله های خیابونها هم هست
ناشناس۳۵۹۵۹۰۶۱۵:۱۱:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
مسئول آسفالت خیابان‌ها و بطور کلی بهسازی شهر به عهده شهرداری است. ولی آسفالت جاده ها و نگهداری آنها به عهده وزارت راه و شهرسازی است.
ناشناس۳۵۹۵۸۱۸۱۲:۲۲:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
دولت وام بدهد مردم برای خودشون مسکن بسازند
بابک۳۵۹۵۸۳۰۱۳:۰۴:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
این سامانه به درد هیچ کاری نمیخوره چند بار فقط اطلاعات ثبت شده من پریده هیچ کس هم جوابگو نبوده یه کاری میخواید بکنید درست انجام بدید بعد مردم رو درگیرش کنید
ناشناس۳۵۹۵۹۵۹۱۷:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۰
اطلاعات مردم اگر هک شود که چندین بار هم شده هیچکس امنیت نخواهد داشت
ناشناس۳۵۹۵۸۴۷۱۳:۳۳:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
بازویی که هدف اصلی آن دست کردن تو جیب مردم است
ناشناس۳۵۹۵۸۵۷۱۳:۴۹:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۰
پس سوای مشکل برق باید منتظر تشدید مشکل مسکن هم باشیم
علی۳۵۹۵۹۰۹۱۵:۱۵:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
این سامانه ایرادات بسیاری داره و اصلا بازوی قابل اطمینانی نیست!!
ناشناس۳۵۹۵۹۱۶۱۵:۳۳:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۰
وزارت مسکن اول از همه ورود کنه به شرکت سرمایه گذاری مسکن بانک مسکن بعد به شرکت‌های ساختمانی بانک‌های دیگر
ناشناس۳۵۹۵۹۳۲۱۶:۱۳:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۰
این قانون مزاحم مردم از روز اول هم عاقبتش معلوم بود
بازنشسته۳۵۹۵۹۳۴۱۶:۱۴:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
تمام مشکلات اقتصادی مملکت زیرسربانکها هست وهیچ شخصی هم یا زورش نمیرسه یانمیخواد بابانکها برخوردبشه.
ناشناس۳۵۹۵۹۷۹۱۷:۳۷:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۰
سهامداران بانکها مستقیم یا غیرمستقیم خودشان هستند برادر جان
محسن۳۵۹۶۰۰۱۱۸:۲۲:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۰
شیوه عملکردراه و شهرسازی در راه اندازی سامانه املاک واسکان بگونه ای که مستقیمأوارداجرای آن شده و اصناف و نهادهای مربوطه رابایکوت کرده و اقدام به تخریب گسترده مشاوران املاک نموده تنهاجای هیچگونه دفاعی ندارد بلکه برای حفظ جایگاه وزارت راه و شهرسازی بایدسریعأمتوقف شده ودرمسیردرست خودقرارگیرد
ناشناس۳۵۹۶۰۱۵۱۸:۵۵:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۰
اگر خواستید مسکن در ایران رواج یابد و افت قیمت بخورد دولت و سازمانی های قدرتمند سازندگی که بنام سایت مسکن وارد بنگاه داری مسکن شدند و بساز بفروشا و بنگاه داران املاک را از بازار مسکن حذف کنید،بهتر است هر ایرانی با کدملی که داری مسکن است فقط حق داشتن یک مسکن داشته باشد،و مازاد بر یک مسکن منجر به پرداخت تصاعدی مالیات شود و بنگاه های املاک از برنامه دیوار خارج،و املاکی ها نیز با توجه به تعداد جمعیت شهر بصورت تجمیعی در بنگاه دلالی کنند، و کارشناس قوه قضائیه نیز قیمت مسکن را تعیبن کند،خواهید دید که گرانی مسکن قابل کنترل خواهد بود،در غیر اینصورت ،همچنان لابی‌ها برای گرانی مسکن موجود هست.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. قدردان پلیس هستیم اما...

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  12. پرخاش با چشمان بسته!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  14. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  15. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  16. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  17. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  18. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  19. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  21. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  22. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  23. زنگِ زور!

  24. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  25. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

آخرین عناوین