برنامه تولید ۳ پلتفرم ملی در کرمان موتور / هاچ بک «Shadow» سال آینده به بازار می آید

  4030802138

در دومین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور(کیتونکس۲)، همزمان با تشریح برنامه های توسعه ای، مسیر خودروسازی کرمان موتور برای ۱۵ سال آینده ترسیم و تشریح شد.

برنامه تولید ۳ پلتفرم ملی در کرمان موتور / هاچ بک «Shadow» سال آینده به بازار می آید
 
 

 به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ابوالفضل خلخالی معاون توسعه محصول کرمان موتور، در دومین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور(کیتونکس)، با اشاره به نمودار لبخند که ارزش یک محصول را بر اساس ارزش افزوده نشان می‌دهد، اظهار داشت: ما در بخش R&D  یا توسعه محصول، بیشترین ارزش افزوده را داریم و در قسمت پروداکشن که تولید محصول است، کمترین ارزش افزوده را داریم. بر همین اساس کشورهای توسعه‌یافته به این سمت رفته‌اند که پروداکشن (تولید) را در سایر کشورها برون سپاری می‌کنند و توسعه محصول که قسمت نرم موضوع است را داخل کشور انجام می‌دهند.

همایش کیتونکس2

 

وی با بیان اینکه امیدواریم که به آن نقطه برسیم که بتوانیم توسعه محصول را به زنجیره ارزش خودروسازی در شرکت کرمان موتور اضافه کنیم، با اشاره به تحقیق و توسعه شرکت کرمان موتور بر روی سه پلتفرم اصلی، تصریح کرد: پلتفرم PS۱ که اولین پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روی این پلتفرم سه محصول در سه کلاس مختلف داریم. همچنین دو مگاپلتفرم خودروی سواری کوچک و متوسط KP۱  و مگاپلتفرم KP۲ که خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار داده ایم. هر کدام از این پلتفرم‌ها برای ١۵ سال کار در نظر گرفته شده‌اند و محصولاتی که بر روی این پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد.

خلخالی ادامه داد: پلتفرم PS۱ در سه تایپ بدنه سدان،‌ هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک را روی این پلتفرم در نظر گرفته‌ایم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.

معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره سایر پلتفرم‌ها توضیح داد: در پلتفرم KP۱ ما چهار نوع بدنه سدان،‌ هاچ بک، کوپه و SUV را در نظر داریم. همچنین در پلتفرم KP۲ ما سه نوع بدنه سدان، SUV  و NPV  را داریم؛ به لحاظ پیشرانه، بنزینی، PHEV، EV  و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو که ۴wheel drive  چهار چرخ متحرک و ۲wheel drive  دو چرخ متحرک هستند.

خلخالی با اشاره به برنامه‌های کرمان موتور اضافه کرد: به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات ما این است که ٣٠ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ٧٠ درصد داخلی سازی انجام شود. امروز ما به طور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلی‌ سازی داریم و در پلتفرم PS۱ ما بر اساس آخرین دفترچه داخلی سازی، ۶۸ درصد داخلی سازی را ثبت کردیم که این عدد بزودی به بالای ٧٠ درصد نزدیک خواهد شد.

معاون توسعه محصول کرمان موتور ادامه داد: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی یا وارداتی، هدف‌گذاری این است که برای ٨٠ درصد محصولاتمان، محصول بومی و محصول ایرانی و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محرکه، ١٠ درصد هدف محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محرکه هیبریدی و ۶٠ درصد هم قوای محرکه بنزینی است. این اهداف برای برنامه توسعه هفتم که تا پایان سال ١۴٠٧ می باشد، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ما در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ٢٠ درصدی را هدف قرار دادیم، میزان ساخت داخل ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالیانه ٢۵٠ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی کرمان موتور ۶٠ درصد است. قوای محرکه برقی، کاهش مصرف سوخت صد در صدی را شامل خواهد شد که ٧٠ درصد ساخت داخل خواهیم داشت و تیراژ تولید سالیانه‌ شرکت هم ٢۵ هزار دستگاه خواهد بود و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور هم ١٠ درصد را شامل خواهد شد.

خلخالی ادامه داد: در مورد قوای محرکه هیبریدی، کاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی را هدف قرار دادیم که با میزان ساخت داخلی سازی ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالیانه ١٢۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور ٣٠ درصد خواهد بود.

معاون توسعه محصول کرمان موتور با اشاره به وضعیت هر کدام از این پروژه‌های توسعه محصول روی پلتفرم‌های یاد شده، اذعان داشت: ما در پلتفرم  PS۱، محصول ایگل بنزینی را به صورت کامل توسعه دادیم و امروز به عنوان اولین محصول بومی کرمان موتور فروش آن انجام می‌شود.

ابولفضل خلخالی

 

هاچ بک کی ام سی شادو سال آینده بازار می آید

وی متذکر شد: همزمان ما بر روی پلتفرم PS۱، محصول PS۱۲ را داریم که تحت عنوان شادو Shadow معرفی خواهد شد. به لحاظ ساخت نمونه‌ها، بالای ٧۵ درصد پیشرفت داشته و نمونه‌های تولید آزمایشی در اسفندماه ١۴٠٣ تولید می‌شوند، اما با فرض فرایندهای تست و فرایندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده محصول PS۱۲ برای ورود به بازار آماده و تجاری سازی آن انجام خواهد شد.

 

خودرو ایگل هیبریدی تا پایان سال ۱۴۰۴ می آید

خلخالی ادامه داد: بر روی پلتفرم PS۱ یک محصول برقی را در حال حاضر عرضه کردیم و در حال انجام فرایندهای توسعه یک محصول کاملا فول الکتریک هستیم و در بخش‌های مختلف با کمک شرکت‌های ایرانی این فرایند توسعه پیدا کرده و این پلتفرم کاملا پلتفرم بومی است و از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری هم در توسعه ای آن محصول بهره‌مند بودیم. همزمان ما برای پلتفرم PS۱ یک محصول هیبرید را توسعه دادیم که این محصول هم تحت عنوان خودروی ایگل هیبریدی تا ٣۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت و تا پایان سال آینده فرایند تجاری سازی و ورود به بازار آن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلتفرم KP۲ که محصول KP۲۱ است، توضیح داد: این خودرو، یک محصول شاسی بلند است که در گروه سواری بزرگ به صورت SUV بوده و فرایندهای طراحی استایل انجام شده و نمونه‌های طراحی محصول در حال انجام است. 

معاون توسعه محصول کرمان موتوردرباره داخلی سازی قوای محرکه بنزینی گفت: در بخش قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف یک موتور ١۵٠٠ سی‌سی با ٧٠ درصد داخلی سازی داریم و در حال حاضر با تعریف پروژه‌های فناورانه ارتقاط این موتور در شرکت کرمان موتور در حال انجام است؛ به گونه‌ای که مصرف سوخت و آلایندگی آن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. براین اساس اگر پایان برنامه توسعه هفتم را در سال ۱۴۰۷ درنظر بگیریم، شرکت به ۵٠٠ هزار دستگاه تولید دست خواهد یافت که بر اساس تقسیم‌بندی یاد شده حدود ٢٠ درصد آن متعلق به محصولات CKD (وارداتی) و الباقی کاملا محصولات ایرانی است که روی سه پلتفرمی که اشاره کردیم، در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبریدی و بنزینی کم‌مصرف تولید و عرضه خواهد شد. بر این اساس میزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد می رسد و می‌توانیم در GDP ملی به اندازه نیم درصد با کمک شرکت کرمان موتور رشد داشته باشیم.

خلخالی در خصوص برنامه‌های شرکت کرمان موتور در زیست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو متذکر شد: ما با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف نقش آفرینی در زیست بوم فناوری کشور، فرایندهای مختلفی را تعریف کردیم. یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در این راستا برداشتیم، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که بر این اساس برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز شرکت کرمان موتور، از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری حمایت خواهیم کرد. انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها موردنظر قرار گرفته و دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها تاسیس می‌شود. بر همین اساس ما یک مرکز توسعه نرم‌افزار در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه توسعه نرم‌افزارهای خودرویی یک برنامه مشترکی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف هدف‌گذاری کردیم که در این راستا یک مرکز توسعه نرم‌افزار در داخل دانشگاه شریف راه‌اندازی شده و امروز رسما افتتاحیه این مرکز هم محسوب می‌شود. این مرکز تحت عنوان مرکز متا با کمک دانشگاه صنعتی شریف و شرکت کرمان موتور راه‌اندازی خواهد شد و تمام نرم‌افزارهای مرتبط با خودرو در این مرکز هدف‌گذاری می‌شوند و توسعه‌ آن‌ها انجام خواهد شد.

معاون توسعه محصول کرمان موتور یادآور شد: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که آینده یا حال حاضر حتی صنعت خودرو را به خودش اختصاص می‌دهد، شبکه برق و الکترونیک و سیستم‌های کمک‌کننده است. شرکت کرمان موتور از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و شرکت‌های تولیدی داخل کشور که در حوزه برق و الکترونیک، سنسورها، در حوزه کلاسترهای دیجیتال و کنترلرها فعالیت می‌کنند و بتوانند کمک کننده توسعه این مسائل باشند، برای همکاری دعوت به عمل می آورد.

 

تشکر وزارت صمت از تولید ۳ پلتفرم ملی در کرمان موتور

سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، با ابراز امیدواری با برگزاری از این دست رویدادها و استفاده از ظرفیت‌های نهفته دانشگاه‌ها، گفت: ابتدا رحمت بفرستیم به کسانی که بنیان‌گذاران این صنعت و از پایه‌گذاران صنعت خودروی امروز ایران بودند؛ تلاش‌هایی که امروز ما ثمره آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به تولید ٧١٣ هزار دستگاه خودرو در پایان مهر ماه امسال دست یافته ایم، تصریح کرد: مشکلات مالی و تامین ارز و تحریم‌ها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار است؛ اما قطعه سازان و تولیدکنندگان با تمام موانعی که وجود دارد، در حال تولید و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز هستند.

سید محمد موسوی

موسوی با بیان اینکه امروزه تحریم‌ها با پیشرفت تکنولوژی همسو شدند و روزانه پیشرفت می‌کنند، توضیح داد: حدود ٨۶٠ همت منابع مالی در حوزه خودروسازی در چرحش است که عدد بزرگی است و در کنار آن سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه ١۶ کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی، نشان دهنده اهمیت و البته پیشرفت این صنعت است.

معاون صنایع و تجهیزات وزارت صمت ادامه داد: بر اساس داده‌های موجود، نیاز امروز کشور تولید حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال است. یک زمانی تنها ایران خودرو و سایپا بودند و به یاد دارم که در خط تولید سمند برای تولید هزارمین دستگاه جشن می‌گرفتند و تولید این عدد خودرو بسیار با ارزش بود اما امروز این اعداد چندین برابر شده است. امروز با گسترش صنعت خودروسازی در ایران و افزایش فعالیت و تولید، مونتاژکاران نیاز به تغییر اسم دارند و داخلی سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودروها واقعا قابل تحسین است و به همین دلیل است که نمی‌توانیم دیگر مثل دهه‌های گذشته، مونتاژکاران را تنها یک مونتاژکار خودرو بدانیم و سهم آن‌ها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است.

موسوی با توضیح این موضوع که حجم بالای قطعه سازی و تولید که در صنعت خودروی امروز کشور وجود دارد، نیازمند حمایت است، ادامه داد: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند، دانشگاه‌ها باید برای کمک به صنایع قدم بردارند و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاش‌ها و کمک کرمان موتور شاهد این تغییرات هستیم که این اتفاقات مثبت باید تکرار شود و گسترش یابد.

وی ادامه داد: راهکار این موضوع، اعمال بعضی از حمایت‌های درست و به جا است که باید به بهترین شکل و البته فکر شده انجام شود و حتی نیاز است که بعضی از حمایت‌هایی که وجود دارد، حذف شود.

موسوی با تشکر از مدیران کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، گفت: امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصت‌ها استفاده کنیم که بتوانم روزبه‌روز در این صنعت پیشرفت‌های چشم‌گیری را مشاهده کنیم.

 

 

حسن حدادپور

 

همچنین، حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، در کیتونکس ۲ کرمان موتور گفت: صنعت خودرو یکی از صنعت‌های پیشتاز در سراسر دنیاست و از حدود ٢٠٠ سال پیش که علم به صورت چشم‌گیری گسترش پیدا کرد، صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده و مسیر پیشرفت آن شیب زیادی پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: امروز با نوآوری‌های علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در سال‌های آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهه‌های گذشته تنها صحبت‌ها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: پیشرانه‌های جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آن‌ها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم؛ همانطور که امروز شاهد به‌روزترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونه‌ای از آن‌ها در کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: با تصمیم‌گیری درست و حساب شده در سطح گسترده نیز می‌توانیم از صنایع مقدم در کشور باشیم. دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور محل ورود استعدادها و نخبگان کشور هستند و پتانسیل‌های بسیاری در این محل‌های آموزش عالی وجود دارد. ما می‌توانیم از ظرفیت‌های علمی و تجربی حدود ١٠ هزار دانشجو و چند صد استاد، از استادان برتر دانشگاه‌ها برای پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده کنیم و ظرفیت‌های اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور را در بهترین مسیر و با روش‌های صحیح مورد استفاده قرار دهیم.

حدادپور با اشاره به پیشرفت‌های اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا، اضافه کرد: روزهایی را آرزو می کنم که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژی‌ها با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کند.

 

نمایش خودروهای کرمان موتور در همایش کیتونکس2

 

نمایش خودروهای کرمان موتور در همایش کیتونکس2

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  2. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  3. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  4. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  5. آیا با دو جزیره ایرانی که در اشغال امارات هستند آشنا هستید؟

  6. توهم دو دولت در فلسطين!

  7. پزشکیان : تا آخر روی حرف هایی که زده ایم، هستیم ؛ فیلترینگ برداشته می شود

  8. پزشکیان هزینه تمام‌شده بنزین را اعلام کرد

  9. حضور عراقچی در رستورانی در قاهره و تمجید از یک غذای مصری

  10. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور چه بود؟

  11. افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه گروه‌ها در سال ۱۴۰۴

  12. زاکانی فعلاً به شورای شهر تهران نخواهد آمد

  13. سیاست فست فودی در آمریکا !

  14. واکنش شریعتمداری به انتساب حرف دروغ به رهبرانقلاب توسط یک فعال سیاسی

  15. تخریب کوخه‌های زنده‌گیری پرندگان

  16. بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است

  17. کف حقوق ۱۲ میلیون شد

  18. سخنان عبدالکریم سروش درباره جنایت های رژیم صهیونیستی

  19. رئیس صداوسیما: از اینکه صداوسیما بالای ۷۰ درصد مخاطب دارد، ناراحتند!

  20. ساحل چالوس غرق در زباله

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. حالا که اروپا سه شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرده، ما هم تنگه هرمز را ببندیم!

  3. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  4. اسرائیل ممکن است انبار‌های موشک و پهپاد ایران را مورد حمله قرار دهد

  5. پس چرا وزیر شدید؟!

  6. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  7. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  8. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  9. توطئه پنداری یک نقد !

  10. مصائب بنزینی پزشکیان!

  11. ابو موسی یا "بوموسی"

  12. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  13. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  14. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  15. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  16. خودروی خوب حق مردم است اما …

  17. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  18. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  19. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  20. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  21. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  22. مقام طالبان: تصمیم گرفته‌ایم که مهاجران را بازگردانیم

  23. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  24. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  25. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. پس چرا وزیر شدید؟!

  2. مصائب بنزینی پزشکیان!

  3. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  4. خودروی خوب حق مردم است اما …

  5. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  6. سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

  7. کاهش ۳۷درصدی فقرمطلق در ایران طی سه‌سال اخیر

  8. ارابه‌های مرگ در ایران را بشناسید!

  9. افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه گروه‌ها در سال ۱۴۰۴

  10. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب هیات وزیران رسید

  11. فیلترینگ فعالیت‌های اقتصادی را در فضای مجازی محدود و کند کرده است

  12. دامپزشکی صاحب سرپرست شد

  13. سرپیچی دلار از دستور وزیر اقتصاد !

  14. ده فرمان برای کاهش مصرف سوخت/ عزتی: رقم قاچاق سوخت تنها به این دو کشور ۱۵ میلیون لیتر است

  15. کف حقوق ۱۲ میلیون شد

  16. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان وارد مرحله اجرایی شده است

  17. افزایش عرضه اوراق از چه مسیری به ریزش شاخص بورس منجر می‌شود؟            

  18. قارچ خوراکی ۱۵ میلیونی در مرکز خرید نیاوران!

  19. مبارزه با دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی در دستور کار دولت

آخرین عناوین