وزیر راه: اجرای پروژه‌های عمرانی باید «اقتصاد پایه» باشد

  4030806017

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر اجرای پروژه‌های عمرانی «اقتصاد پایه» نباشد، نمی‌توان از ابرچالش کمبود منابع عبور کرد.

وزیر راه: اجرای پروژه‌های عمرانی باید «اقتصاد پایه» باشد

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، "فرزانه صادق " در دومین نشست «شورای مشورتی اقتصادی» با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرکز پژوهش‌های مجلس، اتاق بازرگانی و صاحب‌نظران دانشگاهی با اشاره به اینکه تاکنون این وزارتخانه و دیگر بخش‌های دولتی با دریافت بودجه‌های سالانه از سازمان برنامه و بودجه به دنبال اجرای پروژه‌های عمرانی خود بوده‌اند، توضیح داد: وضعیت اقتصادی کنونی کشور به گونه‌ای است که وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک‌ها را نیز در تامین منابع دچار مشکل کرده است.

وی ادامه‌داد: از این رو وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد برنامه‌های خود باید به دنبال راهکارهای دیگری برای جبران کمبود منابع پروژه‌های خود باشد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، چنانچه اجرای پروژه‌های عمرانی «اقتصاد پایه» نباشد، از ابرچالش کمبود منابع نمی‌توان عبور کرد و نارضایتی عمومی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به رویکرد واقع‌گرایانه دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴، اضافه کرد: ناگزیر از تدوین دستورالعمل‌هایی برای مولدسازی در وزارت راه و شهرسازی هستیم.

صادق، بر ضرورت حضور بخش خصوصی و تداوم حضور آن در اجرای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و اظهار داشت: لازم است شفافیت لازم در این زمینه فراهم شود تا امکان برابر برای حضور بخش‌های مختلف از این طریق فراهم شود.

در بخش دیگری از این نشست، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه راهکارهایی همچون «مشارکت عمومی-خصوصی» به عنوان ساده‌ترین مدل سرمایه‌گذاری، فاینانس داخلی و خارجی، مولدسازی و ... را برای مشارکت بخش خصوصی ارائه کردند. علاوه بر این نمایندگان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز بر ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت به ویژه در تعیین نرخ های عوارض آزادراهی تاکید کردند.

در این نشست از «عدم ثبات اقتصادی، افزایش ریسک، نبود تقاضا، قیمت گذاری های غیر اقتصادی و سرکوب قیمتی در عوارض عبوری آزادراهی و ... » به عنوان مهمترین دلایل عدم مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی یاد شد.

برخی پیشنهادات همچون «ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل، ایجاد منابع پایدار برگشت پذیر، استجازه تهاتر نفت، مولدسازی دارایی بخش حمل و نقل و فراهم آوردن زمینه سپرده گذاری شرکت‌های سود ده» نیز از جمله پیشنهادات برای ایجاد انگیزه بخش خصوصی در مشارکت با دولت نیز در این جلسه عنوان شد.

وزارت راه و شهرسازی با تشکیل سلسله جلسات «شورای مشورتی اقتصادی» به دنبال چاره اندیشی برای کمبود منابع اجرای پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه در حوزه مسکن، حمل و نقل و شهرسازی است.

این جلسه با هدف بررسی چگونگی تسهیل و تداوم مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در طول برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسات، بررسی چگونگی مشارکت بخش خصوصی، مدل‌های مختلف این مشارکت و چگونگی ایجاد جذابیت‌های لازم برای بهش خصوصی، جهت همکاری با وزارت راه و شهرسازی است.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. حمله اسرائیل به ایران/ عملیات موفق پدافند هوایی تهران/اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت پدافندی بامداد امروز

  2. گوشه‌ای از مجاهدت دلاورمردان پدافندی ایران اسلامی

  3. ما و این رؤیای عادی بودن!

  4. کوه اسراییل موش زایید!

  5. ادعای عجیب زیدآبادی در خصوص واکنش ایران به اسرائیل/ آسمان به ریسمان بافتن برای گران‌کردن بنزین/ کلنجار اصلاح‌طلبان با دولت پزشکیان

  6. شهادت دو رزمنده ارتش در دفاع از حریم امنیت ایران

  7. ۳ واقعیت رسواکننده در مورد حمله اسرائیل به ایران

  8. اضطراب در چهره سردمداران رژیم صهیونیستی به هنگام صدور دستور تجاوز به ایران موج می زند

  9. واکنش زیباکلام به حمله اسرائیل به ایران

  10. شهادت دو ارتشی دیگر در حمله دیشب رژیم صهیونیستی  

  11. حمله اشرار مسلح به گشت فراجا در تفتان/ ۱۰ نفر شهید شدند

  12. وطن‌فروشی مصی علینژاد را ببینید

  13. یک ارتش فدای ایران

  14. روایت شهادت سردار سیدجواد در اکانت های اسرائیلی!

  15. بازداشت تروریستِ حادثه‌ تفتان در کمتر از سه ساعت

  16. مقایسه حملات ایران و اسرائیل به یکدیگر

پربحث‌های هفته

  1. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  2. صحبت‌های مهم معاون سیاسی وزیر کشور درباره اتباع/ « اتباع خارجی نیز برادر و خواهران ما هستند»  

  3. حمله اسرائیل به ایران/ عملیات موفق پدافند هوایی تهران/اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت پدافندی بامداد امروز

  4. پس چرا وزیر شدید؟!

  5. گوشه‌ای از مجاهدت دلاورمردان پدافندی ایران اسلامی

  6. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  7. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  8. مصائب بنزینی پزشکیان!

  9. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  10. توطئه پنداری یک نقد !

  11. ما و این رؤیای عادی بودن!

  12. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  13. بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات موشکی راهبردی

  14. کوه اسراییل موش زایید!

  15. واقعیتهای یک حمله 

  16. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  17. ادعای عجیب زیدآبادی در خصوص واکنش ایران به اسرائیل/ آسمان به ریسمان بافتن برای گران‌کردن بنزین/ کلنجار اصلاح‌طلبان با دولت پزشکیان

  18. شهادت دو رزمنده ارتش در دفاع از حریم امنیت ایران

  19. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  20. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  21. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  22. ۳ واقعیت رسواکننده در مورد حمله اسرائیل به ایران

  23. اضطراب در چهره سردمداران رژیم صهیونیستی به هنگام صدور دستور تجاوز به ایران موج می زند

  24. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  25. واکنش زیباکلام به حمله اسرائیل به ایران

آخرین عناوین