به گزارش تسنیم، محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه بیستوچهارمین نمایشگاه بینالمللی برق، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساخت خودرو بر عهده خودروسازان است و در حوزه ساخت و یا واردات خودروهای برقی نیز اقداماتی صورت گرفته، در تهران تعداد خودروهای برقی درحال افزایش است و پیشبینی میشود که تا آخر امسال 10 هزار خودرو در خیابانها فعال باشند، تعداد زیادی از این خودروها از طریق واردات و بخشی نیز از تولید داخل خواهد بود.
وی افزود: مپنا خودروساز نیست، اما شریک ساخت داخل و تامین کننده زیرساختهای شارژ برای خودروهای برقی هستیم.
اولیا خاطرنشان کرد: دو قرارداد برای این موضوع در دستور کار داریم، یک قرارداد با کرمان موتور داریم که اکنون خودرو ایگل در حال ساخت است، این خودرو به صورت مشترک توسط گروه مپنا و خودروساز ساحته میشود.
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه 1000 دستگاه از این خودرو در حال ساخت است که تا آخر سال تحویل میشود، گفت: تعداد زیادی از ایستگاههای شارژ در حال ساخت و تحویل بوده، دو موضوع را باید درنظر گرفت، وسعت کشور زیاد است و پوشش دادن این وسعت زمانبر خواهد بود، مساله بعدی تامین مواد و قطعات لازم از نظر مسائل مالی، اختصاص ارز و حل مشکلات حمل وگمرک است تا کار ساخت داخل با توجه به اینکه برخی قطعات وارداتی است، به پایان برسد.
وی ادامه داد: این فرایند در شرایط فعلی کشور طولانی است، بنابراین فرایند کار مقداری زمانبر میشود، اما اصل خط تولید شارژها در دو کارخانه مپنا خیلی پر رونق فعال است تا نیازهای فعلی را پاسخگو باشیم.
اولیا تصریح کرد: در مساله تامین برق خودروهای برقی، وزارت نیرو همکاری زیادی دارد و عرضه صورت میگیرد؛ باید توجه داشت تامین برق خودروها در ابعادی که وجود دارد خیلی ناچیز است و در برخی نقاط میتواند با ذخیره سازی به تامین برق کشور کمک کند.
وی افزود: در زمان پیک زمانی که تعداد خودروهای برقی زیاد باشد، می توان در طول شب خودرو را شارژ کرد و در طول روز نه تنها در حملونقل خودرو مورد استفاده قرار بگیرد بلکه میتوان در نقاطی که مشکل برق دارند نیز از برق ذخیره شده در خودرو استفاده کرد.
مدیرعامل گروه مپنا اذعان داشت: خودروهای برقی به شرط توسعه میتوانند چند مزیت در بخش حملونقل، محیط زیست و تامین برق داشته باشند.
اولیا در خصوص اقدامات مپنا برای جبران ناترازی برق برای سال آینده، گفت: وزارت نیرو 14 اقدام را تعریف کرده که در این اقدامات بخشهای مهمی همچون تولید با نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر و مدیریت مصرف و وجود دارد، در تعدادی از این پروژهها مپنا نقش مهم و کلیدی دارد در مجموع میتوان گفت که مپنا برای تابستان سال آینده در دو بخش نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی حدود 6000 مگاوات پروژه در حال اجرا دارد و سهم تجدیدپذیرها حدود 300 مگاوات خواهد بود.
وی افزود: پیمانکاران دیگر نیز پروژههایی را در دستور کار دارند و با این توصیف پیشبینی میشود که در تابستان سال آینده میزان ناترازی کمتر باشد.
مدیرعامل گروه مپنا از حضور فعال این شرکت در پروژههای نفتی خبر داد و گفت: یکی از چهار شرکتی که در پارس جنوبی برای پروژه ازدیاد برداشت فعال بوده مپنا است، قرارداد اولیه اسفند سال گذشته امضا شد، اکنون قرارداد اصلی در شرف امضا است و در این فاصله نیز مپنا و دیگر شرکتها فعال بودهاند ما نیز برای ایجاد تاسیسات لازم اقدامات مهمی را پیش برده ایم، قسمت دوم نیز تجهیزات توربوکمپرسور و توربو ژنراتور است که در کارخانههای مپنا ساخته میشود و قرارداد آن قرار بود در بهار امسال منعقد شود که بعد از شهادت رئیس جمهور فقید دچار وقفه شد و اکنون در ماههای اخیر مجددا وزارت نفت و شرکت ملی نفت به آن سرعت بخشیده و به قرارداد خواهیم رسید.
وی ادامه داد: از سال 2027 نیاز به این تجهیزات است که به تدریج اول با تعداد کم در سال تحویل میشود و در سال 2028 به بعد به ظرفیت نامی میرسد.