محمدرضا نجفیمنش شامگاه سهشنبه ۲ بهمن در هفتمین نمایشگاه تخصصی قطعات، لوازم خودرو و منابع وابسته مازندران که در محل نمایشگاه بینالمللی قائمشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه باید توان خود را برای تولید محصولات صنعتی باکیفیت بیشتر کنیم، افزود: امروز بخشی از توانمندیهای استان مازندران و ۱۷ استان کشور که دارای انجمن قطعهسازان خودرو هستند، در این نمایشگاه ارائه شده است.
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو تصریح کرد: تمامی انجمنها توانمند هستند و باید از پتانسیل آنها جهت آباد کردن کشور استفاده کنیم.
نجفیمنش با بیان اینکه ایران را خود ایرانیها باید بسازند، تاکید کرد: راه و مسیر ما طبق بیان مقام معظم رهبری، تولید است و تعهد داریم تمام نواقص را در تولید برطرف کنیم.
در ادامه این مراسم، دبیر انجمن قطعهسازان خودرو نیز با اعلام اینکه انجمن قطعهسازان خودرو کشور متشکل از ۱۷ استان قطعهساز است، یادآور شد: استفاده از بخش خصوصی بالغ مطالبهگر، برای مدیران بهتر است و اگر زمانی مجموعه حاکمیت ما به سمتی برود که مطالبهگر نباشد، نمایندگان مجلس جلوی آن را بگیرند.
آرش محبینژاد ادامه داد: صنعت خودروی زیاندیدهی ورشکسته، روی دست دولت مانده است و دولت قصد خصوصیسازی آن را دارد.
وی خصوصیسازی صنعت خودرو را درستترین کار ممکن برشمرد و گفت: ۱۸۵۰عضو در ۱۷ استان کشور داریم، که ۲۰۰ عضو با سایپا مشترک نیست و ۱۲۰۰ قطعهساز ردهی یک داریم و باقی آنها تجاری هستند.
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو گفت: تصدیگری دولتی باید جای خود را به سیاستگذاری مرکزی و هدایت راهبردی بدهد.
محبینژاد عنوان کرد: ۲۴ نهاد دخیل در صنعت خودرو داریم اما یکی باید فرماندهی واحد صنعت خودرو را در دست بگیرد.
او گفت: در سال ۱۳۹۰، تعداد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم ولی اکنون تولید ما کاهش یافته است.
در ادامه این مراسم، رضا گنجی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه امروز در هفتمین نمایشگاه قطعات خودرویی در قائمشهر حضور یافتهایم، بیان کرد: بیش از ۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و محصولات خود را به نمایش گذاشتهاند که این امر نشاندهنده توانمندی صنعت خودرویی مازندران است.
او با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیتها برای پیشبرد توسعه استان استفاده کنیم، گفت: در بازدید از غرفهها، برای پیشرفت و توسعه صنعت استان بهویژه صنعت خودرو که بسیار برای مردم و همچنین تولیدکنندگان جذاب است، اعلام آمادگی کردهایم.
عمران عباسی کالی، نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مازندرانیها در انجام همه کارها برتر هستند، یادآور شد: باید بستر تولید قطعات خودرو را تا حداقل ۵ درصد در بازه زمانی ۳ ساله در مازندران فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات این عرصه به خانه ملت برمیگردد اما صنعت خودرو علیرغم تمامی تلاشها در گفتار و عمل، ۱۱۰ همت بدهکاری دارد که فقط مربوط به امروز نیست.
عباسی ادامه داد: اگر بیهدف و بیبرنامه بخواهیم در مسیر عمرانی قدم برداریم، قطعا در آینده ثمرهای نخواهد داشت.
این نماینده مجلس، مداخلهی سیاست در عرصه صنعت را امر غلطی برشمرد و گفت: پرداخت بدهیهای سیاسی توسط صنعتکاران نادرست است.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس، صنعت را یک امر تخصصی دانست و اظهار کرد: دست سیاسیون باید از عرصه صنعت کوتاه شود، زیرا صنعت یک علم است و از قرن ۱۷ متولد شده است.
وی خاطرنشان کرد: فاتحان صنعت، صاحبان خرد و اندیشمندان هستند و سیاستمداران باید در جایگاه خود باشند.
سیدمجتبی رضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با تاکید بر اینکه ما ناترازی نیروی انسانی داریم، بیان کرد: امروزه درگیر مسائلی هستیم که در بهوجود آمدن آن هیچ نقشی نداشتهایم.
وی افزود: ارزش صنعت تولید قطعات خودرو، بالاتر از تمام صنعتهای دنیا است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرو، نماد فداکاری و ایثار هستند، زیرا این ناترازیها بر تمام جان و مال ما تاثیر میگذارد اما با وجود این مشکلات همچنان مشغول کار هستند.
این مسئول بیان کرد: یک رابطه ارباب رعیتی بین قطعهسازان و شرکتها وجود دارد و مصائب و سختیهای این صنعت بسیار بیشتر از صنایع دیگر است.
مدیرعامل ساپکو: ایرانخودرو و سایپا ۲۲۰ همت زیان انباشته دارند
کیانوش پورمجیب، مدیرعامل شرکت ساپکو نیز اظهار کرد: در حال حاضر برای حدود ۶۰۰ سازنده، خدمتگزاری میکنیم و قطعات ایرانخودرو را تامین میکنیم.
این فعال صنعتی با اشاره به اینکه مازندران سهم ۳ درصدی از حجم ریالی در تامین قطعات خودروی کشور را دارد، تصریح کرد: با توجه به منابع انسانی و زیرساختی، این حجم از تولیدات کم است.
وی با بیان اینکه در صنعت خودرو با چالشهای زیادی مواجه هستیم، گفت: در دهه ۸۰ در گروه صنعتی ایرانخودرو بالغبر یکمیلیارد دلار سرمایهگذاری کردیم ولی در دهه ۹۰ با توجه به سیاستگذاریها و محدودیتها، با روندی که انتظار داشتیم پیش نرفت.
پورمجیب خاطرنشان کرد: به گونهای در صنعت خودروسازی عمل شده است که در حال حاضر شرکت ایرانخودرو ۱۲۰ همت و گروه خودروسازی سایپا ۱۰۰ همت زیان انباشته دارند.
مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه نوع حکمرانی در صنعت خودرو سازی سبب شد تا شاهد این میزان انباشت زیان باشیم، گفت: بخش قابلتوجهی از توان تکنولوژیکی در صنعت خودروسازی حاکم است اما، اینکه چرا مردم از صنعت خودرو سازی کشور نارضایتی دارند، باید به سیاستهای درونی توجه کنیم.
این فعال در صنعت خودروسازی یادآور شد: توانمندی در خودروسازی وجود دارد. در ساخت خوروهای برقی و هیبریدی نیز پیشرفتهای خوبی وجود دارد اما باید نوع نگاه به صنعت ملی ما بازنگری شود تا صنعت خودرو زیانده نشود و باید در نحوه حکمرانی به درستی عمل کنیم.
وی افزود: علیرغم تمامی محدودیتها، سهم ما در تولید قطعات خودرو به ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه رسیده و برنامهی ما این است که این میزان را به ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه برسانیم.
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.