در گفتگو با الف اعلام شد؛ افزایش قیمت مسکن حبابی است؛ دولت برنامه‌ای برای این بخش ندارد/ حرکت سرمایه های سرگردان به بازار ملک/ کاهش 40درصدی ساخت مسکن/افزایش اجاره ها نجومی شد، سقف تعیین شود

گروه اقتصادی الف،   3970312084 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی از افزایش قیمت مسکن و اجاره بهاء خبر داد، اما کارشناسان این رشد قیمت را حبابی عنوان می‌کنند و معتقدند بعد از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار سکه و ارز، این منابع به بخش مسکن وارد شد؛ این در حالی است که دولت سیاست مشخصی برای بخش اقتصادی بخصوص مسکن ندارد و دود این بی‌برنامگی به چشم مردم و مستاجران می‌رود.

افزایش قیمت مسکن حبابی است؛ دولت برنامه‌ای برای این بخش ندارد/ حرکت سرمایه های سرگردان به بازار ملک/ کاهش 40درصدی ساخت مسکن/افزایش اجاره ها نجومی شد، سقف تعیین شود

به گزارش الف؛ بازار مسکن در چند سال گذشته در رکود بود و باسیاست‌های دولت برای خارج شدن این بازار از رکود موفق نبود. آمار معاملات مسکن در چند ماه اخبار حاکی از افزایش بی‌حدواندازه قیمت مسکن دارد به‌طوری‌که بانک مرکزی در گزارشی با تائید آن اعلام کرد: گزارش تحولات بازار تهران در اردیبهشت‌ماه سال جاری حاکی از این است که متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۹.۸ میلیون ریال بود.

بیشتر بخوانید:

  قیمت مسکن در تهران ۳۴ درصد افزایش یافت/ رشد ۱۱ درصدی اجاره مسکن در اردیبهشت ۹۷ + نمودار

۱۰۰۰۰ مسکن مهر هشتگرد، فاقد متقاضی/فراخوان واگذاری به سازنده‌ها تا ۲ ماه آینده

افزایش قیمت مسکن در حالی رخ داد که به نظر میر سد سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن برنامه‌ای برای این بخش ندارد؛ البته از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید (سال 1392) تاکنون سیاست خاصی به‌جز افزایش میزان وام خرید (البته قشر متوسط به پایین توان پرداخت اقساط آن را ندارد) بود و عباس آخوندی در سال 92 با مزخرف خواند مسکن مهر، از مسکن اجتماعی سخن گفت ولی این موضوع تاکنون وارد مرحله اجرانشده است و فقط بخشنامه‌هایی برای آن ابلاغ شد.

همچنین بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اگرچه حاکی از افزایش قیمت مسکن است، اما تعداد مبایعه‌نامه‌ها هم رشد پیداکرده است که این رشد قیمت مسکن و تعداد مبایعه‌نامه‌ها این هشدار را می‌دهد که باید در فصل نقل و انتقالات منتظر یک عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باشیم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کل مناطق 22 گانه تهران طی فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب 5 میلیون و 335 هزار تومان و 5 میلیون و 984 هزار تومان بوده که طی یک ماه رشد 12 درصدی را داشته است. سیاست دولت یازدهم و دولت دوازدهم این بود که از طریق افزایش میزان وام خرید، در بازار مسکن تحرک ایجاد کند؛ بااین‌حال قیمت مسکن درحالی‌که افزایش 35 درصدی داشته است که به پایان ماه خردادماه یعنی فصل مستاجران برای اجاره مسکن نزدیک می‌شویم.

بازار مسکن این روزها وضعیت مبهم و گیج‌کننده‌ای دارد و با افزایش افسارگسیخته قیمت آن، افرادی برایشان خرید مسکن (جوانان) آرزو بود، در حال تبدیل به محال است و در بهت و حیرت افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، نه‌تنها توان خرید مسکن را ندارند، بلکه قادر به نگه‌داشتن سرمایه خود نیز نیستند.

به اعتقاد کارشناسان، پس از کاهش نرخ سود بانکی، وجوه مردم که به‌صورت کوتاه‌مدت در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده بود و به سمت بازار سکه و طلا سوق پیدا کرد و پس از بازارها این منابع به‌جای هدایت به سمت تولید (به دلیل نبود سیاست‌گذاری مناسب از سوی دولت) به بازار مسکن وارد شد و بر طبل افزایش قیمت مسکن کوبید.

بر اساس این گزارش، به دنبال افزایش قیمت مسکن، شاهد افزایش اجاره‌بهای هم هستم و این در حالی است که این روزها مستاجران در تدارک جای به‌جایی هستند و خبرها از این بازار حکایت از افزایش 30 ایل 40 درصدی اجاره‌ها دارد؛ همه این موارد در حالی است که وزارت مسکن برنامه و سیاست مشخصی برای این بازار ندارد.

*افزایش قیمت مسکن حبابی است/ قیمت‌ها تا پایان شهریور ثبات خواهد داشت

حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد بازار مسکن، گفت: قیمت مسکن در اسفند96 با افزایش قیمت مواجه شد و سپس در  فروردین و اردیبهشت‌ماه 97 هم مجدد شاهد رشد قیمت بودیم که درمجموع حدود 34 درصدی قیمت مسکن افزایش یافت که رشد آن در فصل بهار، حباب گونه است.

وی با اشاره به افزایش 35 درصدی قیمت افزود: بخشی زیادی از افزایش قیمت متاثر از افزایش و نوسانات نرخ ارز بوده است، البته این قیمت ارز بسیار  تاثیرگذار بود اما کاهش نرخ سود بانکی هم در رشد قیمت‌ها نقش داشته است.

«حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران»

*تولید مسکن 40درصد کاهش یافت/ تحریم‌ها در قیمت مسکن تاثیری ندارد

عقبایی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن را به دلیل کاهش تولید و ساخت مسکن عنوان و بیان کرد: در چند سال گذشته میزان تولید مسکن حدود 40 درصد کاهش‌یافته است  که این عامل با توجه به موضوع عرضه و تقاضا بی‌تاثیر نبوده است و همه عوامل به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

نایب‌رئیس مشاوران املاک کشور در خصوص آینده بازار مسکن با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال شاهد افزایش تعداد معاملات مسکن بودیم، گفت: این افزایش همیشه در ماه دوم سال رخ می‌داد و موضوع طبیعی است. باید منتظر ماند تا اینکه چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.

وی در مورد اینکه سیاست‌های دولت بیان کرد: سیاست‌های دولت تاکنون موفق نبود و نتوانست انقلابی در این بخش ایجاد کند، البته  پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن تا پایان شهریورماه امسال با یک ثبات نسبی ازنظر قیمت همراه باشد و سونامی قیمت نخواهیم داشت. قیمت‌ها هم‌تغییری نخواهد کرد و همین میزان رشد باقی خواهد ماند.

عقبایی در مورد اینکه تحریم ایران چه تاثیر بر بازار مسکن خواهد گذاشت، پاسخ داد: با اعمال تحریم‌ها، اتفاق خاصی در قیمت مسکن رخ نخواهد داد، زیرا 70 الی 90 درصد قیمت مسکن را ناشی از زمین وابسته به آن است، لذا تحریم‌ها تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

*برای افزایش اجاره‌ها سقف تعیین شود/ سیاست‌های دولت برای قشر متوسط به بالا است نه...

سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس هم در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد افزایش قیمت مسکن، با توجه به اینکه کارکردهای اقتصادی، گفت: بعد از کاهش نرخ سود بانکی، وجوه و نقدینگی سرگردان وارد بازار ارز شد و بعد اینکه بازارهای سکه و دلار  دیگر کشش خود را از دست داد و سرمایه‌های مردم  وارد بازار مسکن و باعث رشد قیمت شده است بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام که تکلیف را مشخص کرد.

«سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم و نماینده مردم ارومیه»

وی در مورد اینکه به نظر دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن ندارد، افزود: فعلاً در تهران شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم و در بخش اجاره‌بهای مسکن هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و در حال رخ دادن است، متاسفانه نه‌تنها در بخش مسکن بلکه برای اقتصادی کشور هم راهبرد و برنامه ندارد.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد. در ایران ازنظر ساماندهی و مدیریت بازارهای پولی و مالی مشکل‌داریم که این مشکلات ریشه‌ای است و از سوی دیگر مردم هم در این موضوعات تابع سیاست‌های دولت نیستند و به آن اعتماد ندارند، مثلاً زمانی گفته می‌شود ارز به‌اندازه کافی داریم، اما بازهم مردم برای خرید دلار اقدام کرده  و هجوم می‌آورند و یا در بخش طلا و سکه هم این‌گونه است و این به مردمی شدن اقتصاد ارتباط دارد که متاسفانه هنوز مردم به دولتمردان اطمینان ندارند.

*سرمایه‌های سرگردان به بخش مسکن وارد شد

بهادری در مورد اینکه این موضوع به بری برنامگی دولت ارتباط دارد یا نه پاسخ داد: بخشی عدم داستم برنامه از سوی دولت برمی‌گردد و بخشی هم به دلیل جریان‌های سیاسی چه در داخل و چه خارج که بر این بی‌اعتماد اعتمادی دامن می‌زنند هم ارتباط دارد و مردم هم نگران منابع و سرمایه‌های خود هستند و سعی می‌کنند ارزش پول و دارایی خود را حفظ کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قیمت مسکن حبابی است، گفت: وقتی سرمایه‌های سرگردان به سمت بازاری حرکت کند، در این بازار حباب  ایجاد می‌شود که حتی بعد از شکل‌گیری این حباب،  قیمت‌ها به حالت قبل برنمی‌گردد و بالا و افسارگسیخته باقی می‌ماند و حتی باعث افزایش 30 الی 40 درصدی نرخ اجاره‌بها شده است.

وی در مورد بازار اجاره‌بها هم با توجه به اینکه به زمان نقل‌مکان مستاجران؛ گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر در پی گرانی مسکن صاحب‌ملک رقم‌های نجومی را به مستاجر پیشنهاد دادند که این باعث استیصال مستاجران شده و باید سقفی برای افزایش نرخ‌ها در بازار مسکن تعیین کرد که پیشنهاد می‌شود میزان حداکثری برای افزایش اجاره‌ها تعیین شود، مثلاً در حدود نرخ تورم رسمی که اکنون بین 8 تا 10 درصد است و سازمان تعزیرات بتواند با تعیین سقف‌های برای افزایش مبلغ اجاره و قیمت مسکن به بازار را کنترل کند.

بهادری در مورد سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای بخش مسکن بخصوص افزایش میزان وام خرید هم گفت: این سیاست‌ها برای قشر متوسط به بالا است شاید بتواند پاسخگوی این قشر باشد، اما برای اقشار ضعیف جامعه جوابگو نیست زیرا این سیاست‌ها برای افرادی هستند که بتوانند ماهانه مبلغی به‌عنوان اقساط وام به بانک‌ها پرداخت کنند که رقم قسط آن‌هم قابل‌توجه است و اقشار ضعیف و متوسط به پایین توان آن را ندارند و نمی‌توانند صاحب‌خانه شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۰۱۸۵۱۵:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
همه چیز گرون شده چرا صاحب خونه اجاره رو گرون نکنه ؟ میشه بفرمایید ؟
ناشناس۳۷۰۳۲۸۱۷:۰۴:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۲
دلار 4200 تومن است چقدر گرون شده مسکن چی
ناشناس۳۷۰۳۸۱۱۷:۴۹:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
چون ایشان فرمودند
ناشناس۳۷۰۶۴۵۲۱:۳۶:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۱۲
تهرانی که رو زلزله استدحیف پول که بدی لونه بخری
ناشناس۳۷۰۷۹۶۰۱:۰۵:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
قیمت ارز و طلا هم حباب 6 برابری دارد هر زمان این حباب را ترکانید حباب بقیه هم خود بخود می ترکد
ناشناس۳۷۰۹۹۵۰۹:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱۳
مثل حباب دلار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟///
ناشناس۳۷۰۱۹۳۱۵:۴۷:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۲
بنده طرفدار افزایش قیمت مسکن نیستم و همواره خانه دار شدن همه ملت ایران یکی از ارزوهام بوده است . این تحلیل صرفا اقتصادی است و بیان واقعیت ها: اولا، وقتی در بازارهای موازی بازار املاک مثل سکه و ارز، افزایش قیمت 40-50 درصدی دیده می شود، از لحاظ اقتصادی دلیلی ندارد بازار مسکن در جا بزند. دوما، افزایش اخیر قیمت مسکن تنها به اندازه تورم چند سال اخیر و بویژه تورم انتظاری سال 97 است سوما، افت ساخت و ساز در چند سال اخیر باعث کمبود در سمت عرضه شده است. چهارما، دو برابر شدن نقدینگی در 5 سال اخیر و کاهش جذابیت بازارهای سکه و ارز باعث حرکت نقدینگی به سمت بازار مسکن و فشار تقاضا شده است. نهایتا، آقای عقبایی و دوستان سازنده و املاکی ایشان در دامن زدن به افزایش قیمت ها بسیار سهیم بودند.
ناشناس۳۷۰۳۲۲۱۷:۰۱:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۲
دوستداری قیمت خونه 100 برابر بشه
ناشناس۳۷۰۶۵۳۲۱:۴۲:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
در علم اقتصاد مفهومی وجود داره به نام کشش، حتما این شاخص رو تجزیه تحلیل کن تا خطای راهبردیت رو متوجه بشی
ناشناس۳۷۰۱۹۷۱۵:۴۸:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
دلیل افزایش قیمت مسکن 2 چیز است: 1-کمبود عرضه 2-فشار تقاضا به دلیل افزایش نقدینگی و کاهش جذابیت بازارهای موازی است
ناشناس۳۷۰۴۵۲۱۸:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
گران شدن ارز بر روی همه چیز تاثیر دارد از جمله ملک و مسلما ملک هم متناسب با آن گران خواهد شد. در نهایت آسیب پذیر ترین قشر های جامعه مثل مستاجران، کارگران و کارمندان بیشترین بها را برای افزایش ارز و حتی افزایش عوارض خروج از کشور خواهد پرداخت! تعجب نکنید تاجران و پزشکانی که به ایران رفت آمد می کنند همین الان هم این افزایش هزینه و عوارض را بر روی جنسها و خدمات خود کشیده اند!
ناشناس۳۷۰۲۳۳۱۶:۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
چه کسانی کارشناس شدن میگه برای اجاره سقف اعلام شود مرد حسابی برای دلار هم سقف اعلام شد نتیجه چه شد باید مردم 50 درصد گرانتر بخرند و اگر پیدا شود و این حرف شما هم همین است پایان ساخت و ساز و در پی ان ورشکستگی کارخانجات سیمان و لوازم ساختمانی و بیکاری چند میلیون نفر از کارگر تا معاملات مسکن و گران تر شدن مسکن در پی ان تاسف از الف است که افرادی را به نام کارشناس معرفی میکند که اصلا چنین جایگاهی ندارند
ناشناس۳۷۰۳۱۸۱۷:۰۰:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
معلون چندتا خونه خریدی می خواهی اجاره بگیری بابا تو پول داری ما که متساجریم 1700 حقوق می گیریم از کجا بیارو حتما باید دزدی کنیم....
ناشناس۳۷۰۵۶۴۲۰:۳۳:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
عزیز جان ایشان فقط وضع موجود را شرح دادند و همه گرفتاری این کشور در اقتصاد است که شما نمیتوانی خرید کنی چون پولی که داری روز به روز ارزشش دارد کم میشود با ندانم کاری اقتصاد دان های دولتی و ان سازنده هم به همان اندازه باید بابت گرانی ها پرداخت کند مطمئن باش سازنده هم میخواهد ملکش را بفروشد ولی وقتی ثبات نیست و یک شبه ارزش ریال صدرصد سقوط میکنه همه ما ظرر میکنیم و فقیر تر میشویم
ناشناس۳۷۰۳۳۶۱۷:۰۹:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
افرایش قیمت مسکن دو عامل داره یکی بازار مثل قیمت دلار و ... و دیگر دلالان . بعضیها میگن دلار رفته بالا میکن باید بره بالا اخه ادم حسابی دلار همین الان کلی خریدار داره مسکن چی دلار با مبلغ پایین میشه خرید مسکن چی مثل اینکه اجر و با کامیون مقایسه کنی
ناشناس۳۷۰۲۵۰۱۶:۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۲
موقعی که اداره امور جامعه توسط گروهی فاقد دانائی و تخصص و شایستگی گروگان می شود . هر واقعخ ای جباب است!! یک روز ارز حباب است و این حباب ماندگار می شود . عحب حبابی !! یک روز طلات حباب می شود و این حباب ماندگار می شود . عجب حبابی!!! حالا مسکن حباب شده است و این یکی دیگر از ان حبابهای ماندگار و با ثبات است. اینهمه اقتصاد دان مدیر و مشاور از ابتدای انقلاب تا امروز در کنار دولتهای محترم مزد و حق الزحمه و حقوق نجومی گرفتند و هموتره در مواقع مربوط بیانید دادند که بی ثباتی در قیمت نتیجه حباب است و کماکان به وظائف حباب گونه خودشان در همه دولتهای محترم مستمرا ادا مه داده اند اسامیشان معلوم و محتاج ذکر نیست . مردم خودشان دیگر منتظر بیانیه این اقایان هم نمی مانند و خودشان بیانیه حباب را پیشاپیش می دهند. . می دانند که این حبابهای پایدار ند و مردم بی پناه و آن اقایان در اخر همه حبابها خارج نشین
ناشناس۳۷۰۲۵۶۱۶:۲۶:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
تحریم ها نقشی در قیمت مسکن ندارد اخوی وقتی تحریم میشی همه واردات گران تر و وقتی گرانتر شد اثر گزار بر بازار داخلی خواهد شد همراه تورم و تاثیرش را خواهد گذاشت ایشان چطوردر این سمت است با این سواد کم گرچه دوران شایسته سالاری تمام شده خیلی وقته
ناشناس۳۷۰۴۸۶۱۹:۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
تمام مصالح ساختمانی داخل کشور تولید میشن به همین دلیل ربطی به تحریم نداره.دلیل افزایش قیمت کاهش ارزش ریال بدلیل عدم کنترل نقدینگی توسط بانک مرکزی است.
ناشناس۳۷۰۵۷۴۲۰:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۲
حتما ارزان میشود چون داخلی است
ناشناس۳۷۰۹۹۰۰۹:۴۳:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۱۳
گردو و زیتون و روغن زیتون برنج ایرانی هم داخلی هستند پس چرا قیمت شان حتی از خارجی ها هم گرانتر هست!
ناشناس۳۷۰۲۹۰۱۶:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
رئیس اتحادیه که ایشان باشه و نظراتش خلاف جریان واقعیت باید فاتحه ان اتحادیه خوانده شود
ناشناس۳۷۰۳۲۶۱۷:۰۳:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
بنده خدا نظرشو گفته تو هم به جای توهین نظرتو بگو
ناشناس۳۷۰۳۰۸۱۶:۵۴:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
با کاهش سود بانکی سرمایه ها به بازار مسکن دلار وسکه سرازیر شد قیمت ها نجومی مسکن و..... حالا این پرسش است این سود های ناشی از مسکن ودلارو سکه مانند ربا است?
ناشناس۳۷۰۶۶۸۲۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۲
کاهش سود بانکی اشتباه بود
ناشناس۳۷۰۳۰۹۱۶:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۱۲
قبل از عید رفتم خونه بخرم وامم جور نشد اول اردیبهشت وامم اوکی شد رفتم بنگاه قیمت خونه متری 3.5 میلیون بود الان شده 4400 هر جور حساب می کنم نییشه خرید
ناشناس۳۷۰۳۳۲۱۷:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
دایی من به خاطر نداشتن خونه ازدواج نمیکنه مبگه اگر خونه داشت یا میتونست رهن و اجاره کن که بتون پراخت کنه ازدواج میکرد الان ۳۳ سالش است.
ناشناس۳۷۰۵۵۶۲۰:۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
به داییت بگو زن خانه دار بگیره
ناشناس۳۷۰۳۳۹۱۷:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
دولت و مجلس بی برنامه باشن بهتر از اونه که برنامه های مخرب اونا دمار از روزگار مردم و اقتصاد کشور درآره حالا هم به سازمانهای زائد و برنامه های بارها شکست خورده ای مثل سازمان تعزیرات رو آورده اند.
ناشناس۳۷۰۳۵۲۱۷:۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
مسکن به دلیل سودجویی و دلال بازی و سرمایه ای بودن گران شد . اگر مثل همه جای دنیا برای مسکن مالیات مناسب در نظر بگیرند دیگر کسی به فکر خرید چندین مسکن نیست تا سرمایه گذاری کند بلکه این سرمایه ها بجای قفل شدن در بازار بدون فایده مسکن در تولید و تجارت مصرف میشود و باعث اشتغال زایی میگردد . آدم میشناسم که از شهرستان اومده تهران ملک خرید چون گران بشه . متاسفانه قوانین ضعیفی داریم و فقط بلدیم حرف بزنیم ولی کار درست و اصولی انجام نمیدیم . این حجم بزرگ از سرمایه دست مردم هست ولی طرح های عمرانی و واحدهای تولیدی ما پول و اعتبار کافی ندارند تا کار کنند . شما فرض کنید این پول ها به وسیله صندوق های سرمایه گذاری جذب بشه و فقط در تولید و ساخت زیر ساخت های کشور هزینه شود و ببینید چه حجم بزرگی از اشتغال زایی و تولید شکل میگیره که هزار برابر بیشتر از هر سرمایه گذاری خارجی خواهد بود . باید پروژه های با منافع ملی و بازدهی کوتاه مدت و بلند مدت تعریف بشود و بعد از افتتاح در بورس اوراق بهادر سهام ان ها به مردم با اولویت کسایی که در صندوق بودن واگذار شود . مثلا جاده سازی را میتوان سریع پیش برد و بعد از راه دریافت عوارض کسب درامد کرد . نیروگاه های حرارتی رو میشود در کمتر از 18 ماه ساخت و به تولید رساند و بعد سهام ان ها را در بورس عرضه کرد . نیروگاه های خورشیدی هم بسیار سریع تر قابل ساخت و تولید هستنند . در کشور بشدت کمبود هتل و فضای گردشگردی داریم و هتل ها حتی روزهای عادی هم در تهران و اصفهان جای خالی ندارند و به خوبی در این زمینه میشود سرمایه گذاری کرد . در مورد گیاهان داروئی ما پتانسیل بسیار بالایی داریم و با کار مناسب و تولیدات خوب میتوان حجم بسیاری را صادر کرد و درامد ارزی بسیاری داشت . همه این ها با سرمایه های دست مردم به راحتی قابل اجراست و تحریم و امریکا و بقیه چیزها هم تاثیری بر اون ها ندارند . فقط همت مسئولان را میخواهد .
مهدی۳۷۰۳۵۸۱۷:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۲
رونق مسکن بوسیله افزایش وام مسکن فقط باعث بدهکار شدن بیشتر مردم شد مسکن وقتی درحال رکود است خیلی منصفانه ترمعامله می شودتا درحالت رونق.باید به هر طریق ممکن جلوی دلال بازی مسکن گرفته شود چون مسکن جزو مایحتاج ضروری مردم میباشد
مهرداد۳۷۰۳۷۴۱۷:۴۲:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۲
به خدا اگر این سایتها شلوغ کاری نکنند افزایش صورت نمی گیرد... وقتی که الکی همه با هم بگویند که قیمتها نجومی شده متصور است که صاحبخانه وبنگاهدار نیز همین رویه را ادامه میدهند...
شهروند۳۷۰۳۷۷۱۷:۴۴:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۱۲
اگر دولت و ارکان بازرسی کل کشور و وزارت کم تحرک مسکن سری ، به کانال های تلگرامی بزنند ، رد پای سوداگران مسکن و ارتباط آنها با مشاوران مسکن در افزایش قیمت ها مشهود است ، ظاهرا پلمپ بعضی از مشاوران املاک ضروری به نظر می رسد. و همچنین سوال از وزیر مسکن ضرورت است .
ناشناس۳۷۰۳۸۳۱۷:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
دوستانی که تورم عجیب و غریب مسکن را در چندماه اخیر طبیعی قلمداد میکنند فراموش کرده امد که در سالهای ۸۵ تا ۹۲ بخش مسکن تورم بیست سال بعد خود را پیش خور کرده بود.ضمنا با همان قیمتهای قبلی هم مسکن در رکود قرار داشت و از این به بعد فروشندگان املاک باید منتظر رکودی بسیار عمیقتر و طولانی تر از رکود قبلی باشند.
ناشناس۳۷۰۳۹۱۱۷:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
به این ترتیب همه چیز مان سقف دار میشود از دلار تا مسکن تا نفس کشیدن
علي۳۷۰۴۱۵۱۸:۱۴:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۲
کاش برخی مسئولین هم حباب بودند تموم میشدند
کارشناس ارشد معماری دانشگاه تهران۳۷۰۴۵۹۱۸:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
عمده مصالحی که ساختمان ها با آن ها ساخته می شوند همه داخلی هستند . مگر ساختمون هایی که خیلی شیک و به قولی لاکچری ساخته میشوند که بحث آن ها جداست . شما از اسکلت ساختمان در نظر بگیر که فلزی یا بتنی است (هر دو داخل کشوره)- مصالح بنایی هم همینطور تا انتهایش که بحث نازک کاری ساختمان است. چرا باید بازار مسکن نسبت به بازار ارز اینقد سریع واکنش نشان بدهد؟!!! به نظر من آخرین بازاری که باید واکنش نشون بده همین بازار مسکنه ؟ مگر ساختن یک متر خانه چقدر گرانتر شده که باید قیمت خانه اینقدر گران شود .
ناشناس۳۷۰۸۶۸۰۶:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۳
عزیز برادر! چیزی گرون نشده، این ریاله که بی ارزش شده. بنابراین اصلا ربطی به این نداره که یه جنسی وارداتیه یا نه.دلار که گرون میشه یعنی ارزش پول ملی کم شده و همه قیمتها دوباره خودشون رو موازنه میکنند به ارزش معاملاتی جنس مورد معامله.
ناشناس۳۷۰۵۲۲۱۹:۵۵:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۲
واقعا خجالت بکشید که کاری کردید که آرزوی مردم به محال تبدیل بشه! تنها یک مشکل از هزار مشکل مردم را هم نمیتوانید حل کنید .. از هزار مشکل این مردم بیچاره از قبیل اشتغال،آموزش مجانی،بهداشت درمان،فرهنگ،و...اگر میتوانید فقط همین مسله مسکن حل کنید ..البته مسله مسکن به بهشت زهرا هم کشیده شده..
ناشناس۳۷۰۵۹۴۲۱:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
تو پاکستان هند و افریقا مردم کنار خیابان زندگی میکنند و راضی هم هستند باید توقعات را کم کرد و قانع بود
ناشناس۳۷۰۶۰۴۲۱:۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۱۲
تا زمانی که سود سپر ده گذاری در بانک ها روز شمار و بالای ۲۰ درصد باشد( می شود۲۴ درصد در سال) یعنی ۲۴ درصد در سال بدون ریسک ومعاف از مالیات .شما
ناشناس۳۷۰۶۳۴۲۱:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱۲
تا زمانی که سود سپرده گذاری در بانک ها ۲۰ درصد روز شمار(۲۴ درصد سالیانه) بدون ریسک و معاف از مالیات باشد نمی توان انتظار داشت در سایر سرمایه گذاری ها از جمله مسکن مردم دنبال سود کمتر باشند .مسکن از سال ۹۲ تا ۹۶ در رکود بوده ودر همین مدت بانک ها به سپر ده ها ۱۶۰ درصد سود معاف از مالیات داده اند لذا سرمایه گذاران بخش مسکن نیز انتظار همان سود را دارند.با بگیر و ببند و نصیحت نمی شود مشکل را حل کرد .وهمانطور که ایجاد رکود در مسکن باعث فرار سرمایه ها در ۵ سال گذشته از بخش مسکن شد و ساخت و ساز را کا هش دادوعوارض آن امروز به چشم مردم می رود امروز نیز با بگیر و ببند ی که نماینده محترم می گوید دود شدیدتر آن آینده به چشم مردم می رود.راه حل کاهش نرخ سود سپرده ها در بانک ها است تا دیگر سرمایه ها در بخش مسکن و تجارت وارزو سکه و تولید خود را با آن مقایسه نکنند
سید۳۷۰۷۱۳۲۳:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۱۲
با این گزارش مطمئن باشید مسکن گرانتر خواهد شد مثل بقیه گزارشها که گفته شد نخرید ارزان میشود مانند دلار و سکه و....
ناشناس۳۷۰۸۶۵۰۶:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۳
لطفا توجه داشته باشید که این مسکن نیست که داره گران میشه، این ریاله که داره بی ارزش میشه. این دو را با هم اشتباه نکنید.
کارشناس مسکن۳۷۰۸۷۳۰۷:۱۳:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۱۳
قیمت مسکن با شیب بسیار تند در تهران به دلیل کمبود عرضه و دلال بازی گران شد و با عدم امکان خرید توسط متقاضیان مصرفی و واقعی مواجه شده است و هر چه قرار بر گران شدن بود گران شد و بیش از این بازار کشش گرانی نداشته و ندارد
ناشناس۳۷۰۹۰۴۰۸:۱۲:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱۳
ما چندین ساله که با حباب زندگی می کنیم پس کی این حبابها میترکد؟
رضا۳۷۱۰۲۹۱۰:۱۵:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۱۳
سلام متاسفانه ما ایرانیان یک تجربه شکست خورده را بارها تجربه می کنیم وآن افزایش وام خرید است که همواره مشکل ساز بوده وام باید صرفا از طریق سازندگان مسکن باید پرداخت شود بعبارتی من خریدار بتوانم مسکن ساخته شده وام دار بخرم
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    2. پرخاش با چشمان بسته!

    3. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    4. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    5. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    6. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    8. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    9. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    12. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    13. زنگِ زور!

    14. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    15. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

    16. هنوز وقتش نرسیده؟!

    17. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    20. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

    22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

    23. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

    24. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

    25. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

    آخرین عناوین