بهترین زمان خرید مسکن چه موقع است؟/ پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال ۹۸

گروه اقتصادی الف،   3980917025 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق نظر کارشناسان، بازه رکودی بازار مسکن که معمولا ۱۰ تا ۱۵ فصل طول می‌کشد مناسب‌ترین زمان برای خرید خانه است و هم‌اکنون در این دوره قرار داریم.

بهترین زمان خرید مسکن چه موقع است؟/ پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال ۹۸

به گزارش ایسنا، شواهد نشان می‌دهد بازار مسکن وارد دوره پسارکود شده است؛ بدین مفهوم که خرید و فروش نسبت به نقطه‌ی عمق رکود ۴۶ درصد افزایش یافته اما آن‌قدر بالا نیست که بتوان از آن به عنوان رونق یاد کرد. آبان ماه امسال ۴۱۰۰ مورد معامله مسکن در شهر  تهران به امضا رسید که نسبت به ماه پایانی تابستان که خرید و فروش به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود ۴۶ درصد و نسبت به فروردین ماه نیمه تعطیل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد متقاضیانی که سطح فعلی قیمت‌ها را پذیرفته‌اند به تدریج وارد بازار شده‌اند.

مسکن به عنوان یک دارایی ثابت همواره خود را به انتظارات تورمی تطبیق می‌دهد. بر این اساس، نوسانات ماهیانه برای متقاضیان واقعی اهمیت چندانی ندارد. البته پس از تیرماه امسال با بروز نشانه‌های رکود، نوسان‌گیران بازار مسکن را ترک کردند و احتمالا برای ۱۰ تا ۱۲ فصل آینده اقدام به خرید نمی‌کنند.

تجربه سیکل‌های رونق و رکود مسکن در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۸۶، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ نشان داده بازار مسکن بعد از دوره کوتاه مدت رونق، وارد رکود ۱۰ تا ۱۵ فصل خواهد شد. رکود اوایل سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۵ فصل به طول انجامید که طولانی‌ترین دوره در چهار بازه زمانی مذکور بوده است.

بروز دو عامل محرک در بازار مسکن

دو عامل رونق‌بخش، تقاضای واقعی را به سمت بازار مسکن سوق داد؛ به دنبال کاهش هفت درصدی قیمت نسبت به نقطه‌ی اوج و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، طرف تقاضا به تدریج با اقتباس از ادوار گذشته خود را برای خرید آماده می‌کند.

قیمت ماهیانه مسکن شهر تهران در وضعیت کلی دو درصد کاهش داشته است. رقم افت قیمت نسبت به نقطه‌ی اوج بازار در تیرماه به هفت درصد می‌رسد. کاهش قیمت‌ها از یک طرف و نگرانی از بابت تورم سیستماتیک در پایان  سال و اثر تغییر نرخ بنزین، برخی متقاضیان مصرفی را به خرید مجاب کرد. به طوری که معاملات در دو ماه گذشته به ترتیب ۲۲ و ۱۹ درصد بالا رفت.

در شرایط فعلی، کارشناسان معتقدند که هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن به درک مشترک رسیده‌اند. از یک طرف مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد. خریداران نیز می‌دانند که نمی‌توان انتظار ریزش شدید قیمت را داشت. آبان ماه ۱۳۹۸ با این‌که معدل کلی قیمت مسکن شهر  تهران دو درصد نسبت به ماه قبل از آن  کاهش داشته اما جزئیات گویای آن است که قیمت در ۱۵ منطقه نیمه جنوبی و پرتقاضای شرق و غرب، رشد یافت اما با توجه به افت نسبتا زیاد قیمت‌ها در مناطق ۱، ۲، ۳، ۶، ۸، ۱۱ و ۲۰ میانگین کل دو درصد کاهش نشان داد.

نمایه‌های دریافتی حاکی از آن است که قیمت مسکن به کف نزدیک شده و متقاضیان موثر که خانه را به قصد سکونت خریداری می‌کنند برای خرید آماده می‌شوند. البته با وجود افزایش قیمت آهن‌آلات و نرخ دستمزد که به دنبال افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد کارشناسان، تورم مجدد را برای بازار مسکن متصور نیستند.

پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال ۹۸

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان گفت: کاهش نسبی قیمت مسکن شهر تهران در دو سه ماه اخیر به ثبات اقتصادی مربوط می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در دو بخش خرید و ساخت را کاهش داد. از سوی دیگر ثبات  بازارهای موازی مسکن، تقاضا را به سمت بازار ملک هدایت کرد. بعد از یک دوره پرالتهاب در سال ۱۳۹۷ که فعالیت‌های  سوداگرانه در بازار ملک را تشدید کرده بود بازار در ماه‌های اخیر به آرامش نسبی رسیده و به همین دلیل رغبت فعالان عرصه ساخت و ساز برای حضور در بازار  بیشتر شده است. برخی از متقاضیان مصرفی نیز در این شرایط اقدام به خرید کردند که به افزایش نسبی معاملات انجامید.

وی درباره تاثیر نرخ سوخت بر  قیمت مسکن اظهار کرد: مهم‌ترین عامل رکودی حال حاضر بازار مسکن، کاهش قدرت خرید متقاضیان است. وقتی قیمت یک کالای استراتژیک مثل بنزین افزایش می‌یابد ممکن است التهاباتی را در کوتاه مدت در برخی کالاها ایجاد کند. اما در بخش  مسکن، علی‌رغم وجود تقاضای بالقوه‌ای که دیده می‌شود هر نوع افزایش قیمت، عمق  رکود را بیشتر می‌کند. لذا رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بعید به نظر  می‌رسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۲۹۶۶۱۰۹:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
با کدام پول مگر اینکه..، ..،.. رانت خوار ..باشیم
خواننده۱۲۲۹۶۸۲۱۰:۰۴:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
نظرات کارشناسی روشن تر و جدی تر برای سال 99 منتشر کنید موفق باشید
ناشناس۱۲۲۹۶۹۸۱۰:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
نگارنده این مطلب .. به دلیل این که ما قدرت خرید خورد و خوراک نداریم
م۱۲۲۹۸۱۱۱۱:۰۸:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
بخدا ما هم میدانیم اما پول نداریم
ناشناس۱۲۲۹۸۵۰۱۱:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
حسن قراره ارزانش کنه نخرید فعلا
ناشناس۱۲۲۹۸۵۳۱۱:۳۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
ما شکم زن و بچه مان را سیرکنیم و از پس اجاره مسکن برآییم کافی هست. تمام سی سال حقوق ام را جمع کنم به خرید مسکن نمی رسد. با این اقتصاد افتضاح چند روز دیگر قبر هم نمی شود خرید.
ناشناس۱۲۲۹۸۵۸۱۱:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱۷
با تغییر ترکیب سیاسی مجلس و متعاقبا دولت و اعمال و اجرای سیاستهای مسکن ارزان قیمت همراه با اخذ مالیات از خانه های خالی بزودی مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل و قیمت آن بشدت سقوط خواهد کرد.فروشندگان تعجیل و خریداران مصرف کننده صبر نمایند
ناشناس۱۲۲۹۹۱۸۱۲:۰۶:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
برای مردمی که پول ندارند برای خرید هیچ وقت موقع مناسبی وجود ندارد این سوال را از آقازاده های مولتی میلیاردر بپرسید که درکار خرید وفروش چند برابری آن به سایر ثروتمندان هستند
ناشناس۱۲۲۹۹۵۲۱۲:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۱۷
دلالهای مسکن هر روز میگن: امروز مسکن کمترین قیمت را داره! اگه الان و تا امشب نخری فردا صبح قیمتش بالا میره و ضرر میکنی! کار هر روزشون هست!
بخنام۱۲۳۰۲۲۱۱۴:۴۶:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
آخه..،..،..مگه میشه سمت مسکن خریدن رفت . این چه تیتریه که زدی؟ اعصاب آمدو میریزی بهم
ناشناس۱۲۳۰۲۲۸۱۴:۵۲:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
وقتی قراراه 15 فصل رکود داشته باشیم بهترین زمان خرید 14 فصل بعد هست نه الان هم قیمت توی رکوده وهم قدرت خرید پیدا میکنی هم خودت و مالت رو معطل نمیکنی ..
ناشناس۱۲۳۰۳۱۸۱۵:۴۶:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
مسكن ٤٠ درصد گران است دولت و مسئولان و مديران كشور در دوران اقتصاد مقاومتي تلاش كنند بهاي مسكن كاهش يابد ، اجازه گران شدن اجاره بها داده نشود ، حتي بصورت يك دستور حكومتي ميتوان در بسياري از شهرها دستور كاهش٥ تا ده درصدي اجاره مسكوني و تجاري را صادر نمود اقتصاد مقاومتي بايد با عقل و منطق و درايت و نفع عموم ملت تحقق يابد با حرف و حرف و حرف همين اوضاع بلبشو كه هست ، خواهد بود .
ناشناس۱۲۳۰۳۹۸۱۶:۳۷:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۷
هیچوقت.چون داری رویایی حرف میزنی.با این قیمتها کی داره بخره جز عده ای دلال و سودجو؟؟؟؟
ali۱۲۳۰۴۹۴۱۸:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۱۷
در بازه زمانی تا پنج سال آینده هیچگونه رشدی در قیمت بازار مسکن مشاهده نخواهد شد زیرا اغلب خریداران قدرت خرید ندارند. با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت کشور و ادامه کاهش این روند در دهه های آتی تقاضا در این بخش بشدت کاهش خواهد داشت و توجیه سرمایه گذاری خود را از دست خواهد داد.
ناشناس۱۲۳۰۵۳۴۱۹:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
مردم خرج شکم خودشون رو ندارن بیخود زور نزنید. این معاملات فعلی هم بین خود بنگاه ها و دلال هاست.
ناشناس۱۲۳۰۵۶۰۱۹:۲۸:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۱۷
..الان قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، آن عطش سال قبل هم دست به دست شدن بین دلالان و صاحبان خانه های خالی بود.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    2. پرخاش با چشمان بسته!

    3. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    4. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    5. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    6. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    8. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    9. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    12. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    13. زنگِ زور!

    14. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    15. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

    16. هنوز وقتش نرسیده؟!

    17. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    20. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

    22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

    23. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

    24. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

    25. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

    آخرین عناوین