پاسخ شریعتمداری به منتقدان؛ شما چرا ماتم‌ گرفته‌اید؟!

  4011221001 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از مدعیان اصلاحات که در عصبانیت از توافق اخیر با دشمنان تابلو‌دار ایران شانه‌به‌ شانه می‌سایند، استقبال کیهان از این توافق را با مخالفت‌های قبلی در دوران دولت آقای روحانی کنار هم نهاده و نتیجه گرفته‌اند که کیهان در اصول پیشین خود تغییراتی داده است!

پاسخ شریعتمداری به منتقدان؛ شما چرا ماتم‌ گرفته‌اید؟!

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت؛

1- برقراری دوباره روابط سیاسی ایران و عربستان به یک بمب خبری شبیه بود که روز جمعه با سر و صدای زیاد در جهان منفجر شد و بلافاصله پس از انفجار به خبر اول تمامی رسانه‌های دنیا تبدیل شد و مقامات رسمی و مطرح جهان سیاست را به اولویت اظهار‌نظر درباره آن ملزم کرد. نگرانی همراه با خشم و عصبانیت آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی از این رخداد به‌اندازه‌ای گسترده و فراگیر بود که به سختی می‌توان نمونه مشابهی از آن را آدرس داد. تیتر اول کیهان دیروز به این موضوع اختصاص یافته و در آن به مواردی از این اظهار‌نظرها پرداخته‌ایم که نه فقط خواندنی است، بلکه شگفتی‌آفرین و عبرت‌انگیز نیز هست.

در وجیزه پیش‌روی اما، به نکته‌ای اشاره داریم که در سیاست خارجی دولت سیزدهم بر آن تاکید شده است و توجه به آن می‌تواند در آینده نیز گره‌گشا باشد. بخوانید!

۲- دولت آقای روحانی و تمامی دولت‌هایی که مدعیان اصلاحات در رأس آن بودند، هر اقدام و حرکتی در سیاست خارجی را به جلب نظر آمریکا و متحدان اروپایی آن گره می‌زدند و بارها به صراحت اعلام کرده بودند که بدون جلب موافقت «کدخدا‌»! (لقبی که جناب روحانی به رئیس‌جمهور آمریکا داده بود‌) انجام هیچ حرکتی در منطقه امکان‌پذیر نخواهد بود! توافق اخیر ایران و عربستان نه فقط بدون جلب رضایت و نظر آمریکا صورت پذیرفت بلکه در این توافق، آمریکا و متحدانش از صحنه نیز حذف شده‌اند.

واقعیتی که آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی با عنوان ضربه‌ای بزرگ بر موقعیت و حیثیت خود در منطقه از آن یاد می‌کنند و تقریباً هیچ یک از مقامات کنونی و سابق آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمی‌توان یافت که از چرخش عربستان به سوی ایران و حذف آمریکا از مناسبات منطقه عصبانی نشده باشند. کافی است نیم‌نگاهی به انبوه گزارش‌هایی که خبرگزاری‌های معتبر دنیا در این خصوص مخابره کرده‌اند بیندازید تا از شدت ضربه‌ای که توافق اخیر بر موقعیت و جایگاه آمریکا در منطقه وارد کرده است، آگاهی بیشتری داشته باشید.

۳- برخی از مدعیان اصلاحات که در عصبانیت از توافق اخیر با دشمنان تابلو‌دار ایران شانه‌به‌ شانه می‌سایند، استقبال کیهان از این توافق را با مخالفت‌های قبلی در دوران دولت آقای روحانی کنار هم نهاده و نتیجه گرفته‌اند که کیهان در اصول پیشین خود تغییراتی داده است! این برداشت اگرچه بسیار ابتدایی و در خوشبینانه‌ترین حالت، ناشی از کم‌فهمی آنها نسبت به واقعیت ماجرا و مقایسه کودکانه صورت‌مسئله به جای نگاه به مفهوم مسئله است ولی با این وجود اشاره به نکاتی در این باره خالی از فایده نیست؛ 

 مدعیان اصلاحات توافق با عربستان را اولاً در بستر موافقت آمریکا و ثانیاً با پذیرش شروط عربستان پیشنهاد می‌کردند! به بیان دیگر، محدودیت توان موشکی کشورمان، دست‌کشیدن از حمایت نیروهای مقاومت منطقه و از جمله، پذیرش سلطه عربستان و امارات بر یمن! کنار نهادن حق حاکمیت ایران بر سه جزیره تنب‌بزرگ و کوچک و ابو‌موسی! پیوستن به دیدگاه کشورهای دست‌نشانده عربی درباره موجودیت رژیم صهیونیستی و... پیشنهاد می‌کردند. در این حالت به همان ‌اندازه که مخالفت سرسختانه کیهان با توافق پیشنهادی عربستان (بخوانید آمریکا و اسرائیل‌) بسیار طبیعی، منطقی و وطن‌دوستانه بود، موافقت مدعیان اصلاحات با شرایط یاد شده فاجعه بوده است. 

 در توافق اخیر اولاً آمریکا از مناسبات منطقه حذف شده است، ثانیاً، عربستان به این واقعیت پی برده که نمی‌تواند روی دیوار آمریکا یادگاری بنویسد و برخلاف روال گذشته به حذف آمریکا از مناسبات منطقه تن داده است و ثالثاً (مهم‌تر از همه‌) آن که از پیش‌شرط‌های دیکته شده آمریکا برای رابطه با ایران دست کشیده و با ایران روی خواسته‌های مشترک و منطقی به توافق رسیده است و رابعاً به طرح اسرائیلی موسوم به «آبراهام» برای پیوند با اسرائیل در مقابل ایران، پشت پا زده است تا آنجا که دیروز روزنامه صهیونیستی «آحارونوت» نوشت: «‌عربستان در توافق با ایران به صورت اسرائیل تُف‌انداخته است‌»! و سایت خبری ووکس «VOX‌» با کنایه نوشت: «‌به لحظه پسا‌آمریکایی در خاورمیانه خوش آمدید‌» اکنون این سؤال مطرح است که مدعیان اصلاحات چرا باید از توافق یاد شده عصبانی باشند و چرا باید کیهان را به دلیل موافقت با آن مورد حمله قرار بدهند؟!
۴- حالا به این دو نمونه از سخنان یکی از مسئولان سابق جمهوری اسلامی ایران درباره رابطه با عربستان نگاهی بیندازید: «دولت عربستان برای این که بر جنایتش نسبت به سربریدن یک رهبر دینی در کشور خود سرپوش بگذارد، دست به اقدام عجیبی زده و رابطه سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است در حالی که بی‌تردید هیچ‌گاه این‌گونه اقدامات نمی‌تواند آن جنایت بزرگ را بپوشاند‌» ۱۵ دی ماه ۱۳۹۴.

«روند سیاست‌های منطقه‌ای دولت عربستان سعودی در مسیر ظلم، تجاوز، توسعه تروریزم و از بین بردن ثبات و امنیت در منطقه بوده است. از دولت عربستان می‌خواهیم که خطاها و اشتباهات گذشته را جبران نموده و از این مسیر اشتباه و بی‌نتیجه دست بردارد » ۱۶ دی ماه ۱۳۹۴.

این سخنان از کیست؟! باور می‌کنید که گوینده آن جناب آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق کشورمان است؟! ما اظهارات آن روز آقای روحانی را برخاسته از واقعیت‌های آن روز می‌دانیم و تعجب می‌کنیم که چرا بی‌آن‌که در مسیر حرکت عربستان تغییری حاصل شده باشد، داعیه برقراری رابطه با عربستان را داشتند و مخالفان رابطه را ملامت می‌کردند؟! و تعجب دیگرمان این است که چرا اکنون که با قبول شروط ایران از سوی عربستان، رابطه دو کشور برقرار شده، کیهان را به خاطر استقبال از این رابطه به باد ناسزا گرفته‌اند؟! فاعتبروا یا اولی‌الابصار!  

  ۵- برخی از مدعیان اصلاحات توئیت کرده‌اند که دولت کنونی بالاخره پذیرفت باید به مذاکره روی آورد! و در واکنش به تیتر کیهان که «‌مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند‌» نوشته‌اند «ما که خیلی وقت پیش  اینها (ضرورت مذاکره) را گفته بودیم. خوشحالیم، بالاخره شما هم یاد گرفتید‌»! و توضیح نداده بودند منظورشان کدام مذاکره است که دولت سیزدهم باید یاد بگیرد؟! نزدیک به ۸سال همه امکانات و بودجه و ظرفیت‌های کشور را پای مذاکره با آمریکا هزینه کردند که تحریم‌ها را لغو کنند ولی نه فقط هیچ تحریمی را لغو نکردند بلکه صدها تحریم دیگر هم به تحریم‌های قبلی اضافه کردند! و بعد از آن‌همه امتیازات نقدی که به حریف دادند، به قول خودشان تنها دستاوردشان «‌تقریباً هیچ‌» بود! اگر منظور آقایان از مذاکره، امتیاز دادن است که این‌گونه مذاکره‌کردن افتخاری ندارد تا قابل یادگرفتن! باشد و چنانچه منظورشان مذاکره‌ای است که مانند مذاکرات اخیر، نتیجه آن تامین منافع ملی و سیلی زدن به آمریکا و اسرائیل باشد، که حضرات بارها نشان داده‌اند اهل این‌گونه مذاکرات نیستند!
گفتنی است که موافقت و مخالفت با یک موضوع به متن و محتوای آن باز می‌گردد و نه عناوین و نام‌ها. به قول ملای رومی؛                                                                  
«کار نیکان را قیاس از خود مگیر 
گرچه باشد در نوشتن شیر، شیر‌»                                                                                                                          
۶ - اگرچه هنوز متن توافق ایران و عربستان که با وساطت اولیه عراق و عمان و نهایتاً چین صورت پذیرفت، منتشر نشده است ولی شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که ایران اسلامی کماکان به اصول و مبانی خود وفادار مانده است. به عنوان مثال یکی از مسائل فیمابین، حمایت ایران از جبهه مقاومت بود که واکنش جبهه‌های مقاومت نسبت به توافق یاد شده نشان از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به ادامه حمایت از آنان دارد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص می‌گوید «‌تحول به‌وجود آمده درخصوص روابط ایران و عربستان به سود ملت‌های منطقه است و افق‌های جدیدی در منطقه و لبنان ایجاد می‌کند» و محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن اظهار می‌دارد: منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیاز دارد به‌گونه‌ای که امت اسلامی امنیت مفقود شده‌اش به سبب دخالت‌های خارجی و در رأس آن دخالت‌های صهیونیستی- آمریکایی را پس بگیرد‌».
گفتنی است شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید «توافق ایران و عربستان ضربه‌ای دردناک به پروژه صهیونیستی- آمریکایی است» و این دقیقاً تکرار همان تیتر اول کیهان روز شنبه - ۲۰ دیماه - است.

۷- و بالاخره این پرسش اساسی از مدعیان اصلاحات در میان است که چرا هرگاه - مانند توافق اخیر- آمریکا و متحدانش به خشم می‌آیند، شما ابراز نگرانی می‌کنید؟! ضمن آنکه اشارات ما در این یادداشت دربرگیرنده تمامی هواداران جبهه اصلاحات نیست اگرچه هواداری افراد متعهد از این جبهه را با توجه به کارنامه و مواضع دست‌اندرکاران اصلی جبهه اصلاحات تعجب‌آور تلقی می‌کنیم!

دیدگاه کاربران

حسن۲۹۴۷۱۷۴۰۱:۰۹:۱۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
این مذاکرات خارج از اقتدار دولت بود چون مذاکرات کارشناسی از سه سال قبل در عراق شروع شد ولی الان بنا به اعلامیه منتشر شده تفاهم نامه توسط شمخانی انجام شد.همانطور که کشور در مذاکره اخیر با گروسی تن به نظارت های بیشتر آژانس داد الان هم با توجه به فشار شدید غرب و مشکلات اقتصادی اندکی نرمش از طرف ایران شرایط را بهتر می کند البته عربستان هم به دلایلی به این تفاهم احتیاج داشت . اینها هم ربطی به تنگه هرمز و جزایر سه گانه که شریعتمداری می گوید ندارد. کیهان هم از این نمد دنبال کلاهی برای خود است همه دیگر شریعتمداری را با نظرات سیاسی خاص میشناسیم و اصلا هم مهم نیست
ناشناس۲۹۴۷۵۳۱۰۹:۴۶:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
صحبتهای شما دوست عزیز کاملا درسته. آقای شریعتمداری متاسفانه بر منطق دوگانه ای سوار است و عامل اصلی قطع رابطه با عربستان خود او و همفکران او هستند. از طرفی هیچ یک از عواملی که منجر به قطع رابطه شد از جمله جنگ یمن و قتل شیخ نمر مرتفع نشده است اما حالا که این اتفاق مبارک افتاده است همه باید از آن حمایت کنیم. شاید دولت تشویق شود و به تعامل با دنیا ادامه دهد. بهترین کسی که می تواند تقابل را بردارد همین دولت است چرا امثال شریعمتداری کمتر چوب لای چرخش می گذارند. اصل؛ تعامل با دنیاست که همه باید از آن دفاع کنیم
ناشناس۲۹۴۷۶۰۵۱۰:۵۰:۵۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
درخواست میانجی گری توسط چین بود به رئیس جمهور و ایشان هم به شورای امنیت ملی واگذار کرد که رئیسش خودش هست ولی با زیر مجموعه های بیشتر برای بررسی بیشتر دوم هم نظارت بیشتری وجود ندارد بلکه یک ادعایی شده و برای بررسی آن اجازه داده شد انجام شود و تمام یعنی از قانون مجلس تخطی نمی شود که دوربین های اضافه نصف شود یا خیلی کارهای عملی مانند 60درصد غنی سازی و.. سوم هم اینکه مانند قضیه 88 هست که دنبال آشوب و براندازی بودن به در بسته خوردن و روی به مذاکره آوردن و از بستن پیچ و مهره به قبول آن شدن ولی سوال اینجا هست ایا باز گول آنها خورده می شود یا نه ولو با تضمین دادن ولی آخرش دبه کردن
ناشناس۲۹۴۷۱۸۶۰۱:۱۴:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
و اقعیت این است که جناب آقای شریعتمداری درمورد عر بستان نان ر ا به نر خ روز خورده اند . از ابتدا قطع روابط با عربستان نادرست بود و همین کیهان به شدت به رابطه ما با عربستان می تاخت طی این هفت سال بیشتریتن خسارت ها را جمهوری اسلامی ایران در فطع رابطه با عربستان متحمل شد ولطمات جبران ناپذیری برامنیت ملی واوضاع اقتصادی کشور وارد شد.
ناشناس۲۹۴۷۵۷۹۱۰:۳۰:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
عزیزم قطع رابطه از طرف عربستان بود!! و عربستان هم در منجلاب گیر کرد تغییر رویه داد
ناشناس۲۹۴۷۸۲۲۱۲:۴۱:۵۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
عربستان چه تغییر رویه ای داده دقیقا؟
ناشناس۲۹۴۷۱۹۰۰۱:۱۸:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
چپ دیگر جایگاهی ندارد خود شما ریشه آنها را زدید دنبال دشمن سازی تازه باشید .
ناشناس۲۹۴۷۱۹۲۰۱:۲۰:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
داداش استدلالت ضعیفه ضعیف
ناشناس۲۹۴۷۲۱۰۰۱:۵۸:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
استاد شریعتمداری قدرت استنباطش خیلی قوی هست .
ناشناس۲۹۴۷۵۱۷۰۹:۳۸:۳۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
چه کسی جواب 7 سال بدبختی که به مردم تحمیل شده میدهد؟
ناشناس۲۹۴۷۵۸۱۱۰:۳۲:۰۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دوستانت که دنبال گدایی از دشمن بودن
ناشناس۲۹۴۸۳۷۶۱۶:۴۲:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
مفهوم ۷ سال را فهمیدی؟!
سینا۲۹۴۷۲۴۹۰۳:۳۲:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
سخنگوی پنتاگون, “کارین ژان پیر” همین الان از این توافق ستایش کرد، چرا راست نمیگویید برادر من؟
ناشناس۲۹۴۷۲۵۷۰۴:۰۱:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
واقعا اصلاح طلبا گفتن جزایر سه گانه بدیم به امارات و با اسراییل رابطه برقرار کنیم؟
رضا۲۹۴۷۲۶۲۰۴:۰۶:۵۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
سیاست های کلی نظام در هر دولتی توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود. دولت ها مجری هستند
ناشناس۲۹۴۷۵۸۶۱۰:۳۵:۴۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ولی دولت ها خودشان برنامه جدید می دهند مانند دولت قبلی که برجام بود و سیاست کلان شروط گذاشته می شود برای آن که اجرا هم نمی شود یا در مورد عربستان سیاست کلانی وجود ندارد و مربوط به دولت ها هست
ناشناس۲۹۴۷۷۵۳۱۲:۱۲:۲۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دولت فعلی هم برگشت به توافق نامه های سال 77 و 80، همه می دانیم آن توافق نامه ها را کدام دولت بدست آورده بود. آقای شریعتمداری را جدی نگیرید، ظاهرا این باب شده، بلد نیستند توافق کنند، با لگد می زنند زیر توافق بقیه، کاغذ ها را پخش زمین می کنند، می گذارند چند سال بدبختی به ملت و مملکت تحمیل شود، بعد یهو کاغذ ها را که خود زمین ریخته اند، جمع می کنند می برند بالا و آن را نشان بصیرتشان معرفی می کنند! همین!
ناشناس۲۹۴۷۹۸۸۱۴:۰۰:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
چه ربطی داشت؟توافق امنیتی که برابر باشد مشکلی ندارد و همه آن را قبول می کنند ولی برجام برابر بود؟ بارها اینجا ذکر شده چه خیانتی شده و در هیچ یک از قانون نهاد بین‌المللی که اسم آن اژانس هست که کارش هسته ای هست چنین توافقی را در قوانین ان نیست و یک چیز من درآوردی هست و آن هم به خاطر اینکه سیاسی کاری شده در همان دولت اصلاحات و با رفتار غیر حرفه ای و خلاف قوانین بین المللی و حتی کشوری با چند کشور اروپایی....
ایرانی۲۹۴۷۲۶۷۰۴:۱۵:۳۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اگر روحانی انگشت عسل در دهان شما بکند وایران را گلستان کند باز شما ایراد میگیر ید معلوم نیست شما چه پدر کشته گی با ایشان دارید اگر رئیسی هزاران ضربه به کشور بزند انرا بنحوی که خود میخواهی توجیه میکنی برادر جان کمی انصاف بنظر من شما صلاحیت اداره روزنامه را نداری ونان را به نرخ روز میخوری.
ناشناس۲۹۴۷۶۳۵۱۱:۰۵:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
تنها انگشت عسلی که روحانی در دهان کسی گذاشت کسی نبود جز ترامپ که برجام رو بدون هزینه پاره کرد.روحانی یک ویرانگر به تمام معنا بود
ناشناس۲۹۴۷۸۰۲۱۲:۳۳:۲۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ایشان منافع ملی را فدای منافع دشمنان می کرد و فهمیدن آن هم کار سختی نیست
علی۲۹۴۷۲۷۱۰۴:۳۵:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
آقای شریعت مداری تیتر روزنامه کیهان در زمانی که سفارت سعودی بسته شد را بخوانید! شما خون کودکان مظلوم یمن و خون شهید نمر را فراموش کردی؟
ناشناس۲۹۴۷۴۷۲۰۹:۱۰:۰۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
وای بر مسلمانانی که یک ملحد واسطه اشتی کنانشون میلیاردها زیان اقتصادی در ۷ سال و اندی گذشته و جنگ یمن و هزینه هایی که همین دو ماه اخیر بواسطه تنش های دلار و درهم بر سر مردم ا مد.
88888۲۹۴۷۳۰۳۰۶:۲۹:۱۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
پیرمرد پر حاشیه پیرمردی که همیشه میگفتی درد ایران تحریم نیست و توافق نیست دوست دارم تمام یادداشت هایی که در مورد آل سعود و نوشتی آپدیت کنی و خودت بخونی
احسان۲۹۴۷۳۰۹۰۶:۴۵:۰۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
مثل همیشه یک مقاله توجیهی. این دولت کشور رو نابود کرد.
ناشناس۲۹۴۷۳۴۲۰۷:۴۰:۲۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دمت گرم جناب شریعتمداری وقتی روحانی کوچه رو خالی ببینه هی مهمل میبافه و اینجا باید یکی باشه جوابشو بده
ن نیکخواه۲۹۴۷۳۴۳۰۷:۴۱:۰۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
جناب شریعتمداری واکنش های قبلی جنابعالی را در قطع ارتباط دیده ایم .
ناشناس۲۹۴۷۳۴۴۰۷:۴۱:۰۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
شما که روی همه چی نظر میدید یک نظر هم برای قیمت هوایی که با سرعت بالا رفت بویژه در دیجی کالا و بخش لوازم خانگی و لپتاپ و.... پول هوایی که خورده شد در این مدت. و قیمت های که پایین کشیده نشد! هم بنویسید .ممنون
ناشناس۲۹۴۷۳۵۹۰۷:۵۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
وضع اقتصادی مردم و وضعیت صنعت و تجارت مردم ایران کاملا و بصورت واضح نشون میده که قطع ارتباط با کدخدا چه نتایجی داره. حاصل ارتباط 20 ساله به چین و روسیه برای مردم ایران چی بوده؟
ناشناس۲۹۴۷۳۶۸۰۷:۵۹:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
فکرنکنم کسی با توافق و رفع تنش بین همسایگان مخالف باشه. مسئله اینه که کیهان و شریعتمداری اون از ایجاد هزینه و ایجاد تنش بین همسایگان حمایت میکردند. حالا حداقل از مواضع هزینه زا یشان عذرخواهی هم نمیکنند.
ناشناس۲۹۴۷۳۷۳۰۸:۰۴:۰۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
وقتی طرفین رسما فقط بازگشت به توافقات هاشمی و خاتمی را اعلام کرده اند اینهمه مغلطه و ذوق زدگی و منم منم کردن و ماله کشی امثال شریعتمداری اونم بعد از 22 سال واقعا مضحک و خجالت آوره
ناشناس۲۹۴۷۳۸۴۰۸:۰۸:۲۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
کار را به نهایت افتضاح بکشانی و بعد از سالها با خیال فراموشی ملت ارتباط مجدد را فتح الفتوح اعلام کنید و جشن بگیرید، واقعا بلاهت این جماعت مثال زدنی است. ضمنا چپ دیگر جایگاهی ندارد دنبال دشمن سازی تازه بگردید .
ناشناس۲۹۴۷۳۸۵۰۸:۱۰:۳۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ماتم ملت زمانی بود که فتح الفتوح سفارت انجام می‌دادید و هزینه های سنگین برای ملت درست می‌کردید حالا هم تا کیهان هست پایداری بر اینچنین توافقاتی خیلی صبر میخواد
ناشناس۲۹۴۷۳۸۸۰۸:۱۳:۴۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ولی اصل اساسی توافقنامه اخیر بازگشت به توافق ایران و عربستان در سال ۱۳۸۰ یعنی دوره خاتمی است حالا کیهان چه چیز را مایه پیروزی طیف خود می داند؟!
ناشناس۲۹۴۷۴۰۲۰۸:۲۰:۰۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ایشان برای ادعاهایشان مدرکی هم دارند؟
ناشناس۲۹۴۷۴۱۰۰۸:۲۲:۴۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
نظریه پرداز توهمی زمستان سخت اروپا همیشه همینجور حرف میزنه
مردم۲۹۴۷۴۱۵۰۸:۲۶:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
انشاالله این دولت بتواند با امریکا هم توافق کند تا کیهان خوشحال تر شود.
ناشناس۲۹۴۷۴۲۷۰۸:۳۴:۳۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
تکلیف خلیج عربی که چین بکار برد به جای خلیج فارس چی میشه!!نکنه بخشی از توافق بوده!!
متن۲۹۴۷۴۲۸۰۸:۳۵:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اگر توافق از موضع اقتدار بود تا الان صدبار متنش منتشر شده بود ضمنا در شش ماه اخیر مقامات امریکا بالای ده بار رسما گفتن توافق برجام جدید از راه عربستان و رفع مشکلات با اژانس میگذره .
ناشناس۲۹۴۷۶۲۰۱۰:۵۶:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
یعنی خوشم می آید از گفتن برجامی دیگر در کار نیست ولی به صورت پنهانی دنبال آن بودن .
رضا۲۹۴۷۴۳۷۰۸:۳۷:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
کاش روزگاری می اومد و حسین شریعمتداری دیگه مدیر مسئول روزنامه کیهان نبود و اونوقت مطالبش رو در همین فضای مجازی منتشر میکرد ، مطمعنا صحبت هاش بسیار فرق میکرد
ناشناس۲۹۴۷۶۲۱۱۰:۵۷:۱۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ایشان سواد رسانه ای ضعیفی ندارد
ناشناس۲۹۴۷۴۳۹۰۸:۳۸:۰۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
توافق خوب بود هم از لحاظ روابط و هم از لحاظ رو شدن دست افراد نان به نرخ روز خور... توجیه هم حدی داره.
ناشناس۲۹۴۷۶۱۲۱۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
توجیه این هست که آن زمان عربستان به زوار ایران برخورد نامناسب و حتی شهید انجام می‌داد و حتی اموال سفارت دو هفته قبل سفارت فروخته بود اما الان با شکست های متعدد در منطقه به غلط کردن افتاد !
صارمی۲۹۴۷۴۵۳۰۸:۵۳:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ببینید آدم باید منطقی باشه نباید جوری حرف بزنه که بعدش بخاد اینجوری مثل آقای شریعتمداری توجیه کنه قرار نیست که ایشون اصرار داشته باشه که همه حرفا و مواضعش درسته. فردا اگه با آمریکا هم توی این دولت ببندن باز هم میخاد توجیه کنه؟
ناشناس۲۹۴۷۴۷۳۰۹:۱۲:۵۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
جناب شریعتمداری این حوادث مربوط به چند سال اخیر است ، خیلی نگذشته که بخواین وقایع رو طور دیگر نشان دهید.
ناشناس۲۹۴۷۵۱۹۰۹:۳۹:۱۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
کیهان هرگز در اصول خود یعنی نیت خوانی و چرخشهای ۱۸۰ درجه کوتاه نیامده و همیشه پیروز و داناتر از دیگران ایستاده
ناشناس۲۹۴۷۵۵۰۰۹:۵۹:۵۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
واقعیت اینه که این توافق بیش از همه منافع چین را تامین میکن که به دنبال حفظ امنیت و آرامش در منطقه خاورمیانه برای تامین امنیت انرژی خود است.
ناشناس۲۹۴۷۵۵۷۱۰:۱۲:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
تندروهای طرفدار شما با حمله به سفارت عربستان هفت سال کشور را به عقب برگرداندند و با این توافق به توافق قبلی دولت مرحوم هاشمی برگشتیم. این توافق هرچند مانند جلو ضرر را هروقت بگیری منفعت است ولی افتخاری برای کیهان نیست و در این شرایط مردم اصولگرا و اصلاح طلب را قبول ندارند .
ناشناس۲۹۴۷۵۹۲۱۰:۳۹:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
آن وقت با اجرای برجام جلو افتاده شد عربستان هم پیشرفت کرد
ناشناس۲۹۴۷۵۸۹۱۰:۳۶:۵۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
بارها گفتیم تا اصلاح طلبی هست آشوب و تحریم هم هست
امید یاوری دارانی۲۹۴۷۵۹۷۱۰:۴۳:۳۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
البته حاج حسین همیشه برهم زننده بازی بوده اند و چهره رادیکال داشته اند و هیچگاه هم مسئولیت پذیر نبوده اند . ای کاش کیهان طرف مردم می ایستاد و حرف دل مردم را میزد.
محسن۲۹۴۷۶۰۰۱۰:۴۵:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
یکی نیست بگه اگه همفکران شما سفارت عربستان رو اشغال نمی کردند الان این همه هزینه روی دست ما نبود و شما هم لازم نبود آسمان ریسمان ببافی و نرمش قهرمانانه نشان بدی
محمد۲۹۴۷۷۳۶۱۲:۰۰:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
شاید منظور از کد خدا ، شخص یا گروه خاصی در داخل مملکت باشد !
ناشناس۲۹۴۷۷۶۰۱۲:۱۷:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
جناب شریعتمداری،، مردم ایران کاملا واقفند که چه کسانی با چه پشتوانه ای ودر جهت تخریب چه کسانی و بدون در نظر گرفتن منافع ملی به سفارت عربستان در ایران،، که خاک آن کشور محسوب میشد ،یورش بردند و طی این هفت سال خسارات عدیده ی اقتصادی وسیاسی را در داخل وخارج کشور برای ملت ایران ایجاد کردند .
ناشناس۲۹۴۷۷۸۰۱۲:۲۴:۲۴ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اخوی محترم : اول اینکه جلوی ضرر را هر جا بگیری استفاده ست و قاطبه ی مردم از بابت این رفع اختلافات با همسایگان خوشحال هستن ،چون به استفاده کشور است ، دوم اینکه کسانی که هفت سال این ماتم را برای ملت رقم زدن باید جوابگو ی افکار عمومی باشن .و دزد و بگیر دزد و بگیر راه نیندازند .؟!
ناشناس۲۹۴۷۸۸۸۱۳:۱۲:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ازاین ماتم گرفته ایم که تو و دوستانت هفت سال هشتادوپنج میلیون ایرانی را به خاک سیاه نشاندی .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

  2. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  3. کشوری که درس عبرت شد!

  4. متولی و حرمت امامزاده!

  5. شمارش معکوس آغاز شد!

  6. هم «هو» شد، هم منزوی!

  7. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  8. رویابینی در سیاست خارجی !

  9. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

  10. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  11. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  12. بازی تبلیغاتی اسرائیل

  13. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

  14. حزب‌الله رسما از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد

  15. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

  16. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  18. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

  19. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  20. حزب الله از نفس نمی افتد

  21. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  22. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

  23. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

  24. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  25. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

پربحث‌های هفته

  1. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  2. متولی و حرمت امامزاده!

  3. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  4. رویابینی در سیاست خارجی !

  5. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  6. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  7. حزب‌الله رسما از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  9. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  10. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  11. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

  12. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  13. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

  14. پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان/ مسلمانان در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

  15. نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله: مهیای آنم همراهتان باشم

  16. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

  17. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

  18. محسن رضایی: سوریه، عراق و ایران هرچه زودتر تصمیم بگیرند

  19. نماینده مجلس : مسببان حادثه معدن طبس باید شناسایی و با گیوتین اعدام شوند

  20. جنگ برده را نبازیم

  21. پزشکیان: به چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟

  22. رهبر انقلاب: جرات حمله به مرزهای ایران را ندارند /ما با نظام سلطه مخالف هستیم

  23. فریاد صریح انقلاب اسلامی

  24. تله جنگ!

  25. یاد شهیدان ضامن منحرف نشدن از جهت‌گیری‌های انقلاب است  

آخرین عناوین