کاتولیک‌تر از پاپ؟!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020914109 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کاتولیک‌تر از پاپ؟!

«هر نوع دخالت دستوری در اقتصاد، نتیجه‌ای جز دخالت‌های بیشتر برای کنترل ناکارآمدی و فساد پیش‌آمده که ذات این نوع عملکرد اقتصادی است، نخواهد داشت و این چرخه باطل ادامه خواهد یافت. شاید به‌صورت مقطعی اثرگذار باشد اما به‌صورت بنیادین اقتصاد را نابود خواهد کرد. بدیهی است ارز دونرخی نتیجه‌ای جز رانت و فساد ندارد.»

 برای نخستین بار نیست که آقای رائفی‌پور به عرصه اقتصادی ورود کرده و چنین سخنانی از او مسبوق به سابقه است. رائفی‌پور سال‌های قبل ریشه تورم در کشور را به حجم نقدینگی مرتبط دانسته و همچنان بر موضع خود اصرار می‌ورزد و در مقطعی دیگر به ذات تخصیص ارز ترجیحی حمله‌ور شده و فساد را پیامد آن دانسته و یا اخیراً از ساز و کار بورس کالا دفاع و بر ضرورت فعالیت آن تاکید کرده بود.

 هر چند رائفی‌پور سعی دارد القا کند که نه نئولیبرال‌ها را قبول دارد و نه به قول خود، تثبیت‌گرایان (کمونیست‌های مسلمان) را و مصرانه بر این مسئله تاکید می‌کند، اما مواضعش به‌گونه‌ای است که با نئولیبرال‌ها در یک نقطه مشترک قرار می‌گیرد .

وقتی او از عدم دخالت دولت سخن می‌گوید و آن را به نهادی تقلیل می‌دهد که صرفاً وظیفه تسهیل‌گری و نظارت را بر عهده دارد، یعنی بیان همان خواسته‌ای که بازارگرایان ایرانی و طرفداران اقتصاد آزاد سال‌ها برای نهادینه‌شدنش در اذهان ایرانیان تلاش کرده‌اند؛ اهتمامی که به‌نظر می‌رسد مثمر ثمر بوده و انگاره‌هایشان تا عمق وجودی افرادی که خود را انقلابی می‌نامند هم نفوذ کرده.

او که ماجرای فساد در واردات چای را دستمایه انتقاد قرار داده، بد نیست که سنجشی نسبت به سخنانش داشته و بنگرد که همین مسئله مورد مناقشه چای، از قضا حاصل همان عدم دخالت دولتی است که ایشان با ورودش به حیطه اقتصاد ستیزه‌جویی می‌کند و هر نوعی از کنش‌گری‌اش را مذموم می‌شمارد. فساد اخیر متاثر از یک رهاشدگی محض و اقتصادسیاسی معیوب است که دست برتر را به بخش خصوصی رانتی برای اداره اقتصاد کشور اعطا کرده و از آنجایی که کسب سود برای بخش خصوصی و صاحبان سرمایه بر هر امر دیگری اصالت دارد، رقم‌خوردن چنین اتفاقاتی چندان جای تعجب ندارد. بنابراین نمی‌توان نهاد دولت را همچون هیولایی پنداشت و در هر شکلی به مقابله با آن پرداخت و تا جایی پیش رفت که از پاپ هم کاتولیک‌تر شد!

این اظهارات رائفی‌پور که در تعارض با قانون‌اساسی و روح انقلاب اسلامی است، می‌تواند حامل نگرانی بزرگی از رسوخ و نهادینه‌شدن ایده‌های نئولیبرال‌های وطنی در سطحی گسترده و حتی در ذهن چهره‌های مدافعین انقلاب باشد که فرجام آن، به محدود‌کردن دولت و خلع ید از وظایف ذاتی‌اش چون ایجاد و تامین ساز و کارهای رفاهی برای جامعه منتهی خواهد شد.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۹۱۶۱۰۸:۵۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشان را مسئول کنید ، شاید توانست کاری بکند. وگر نه که طبل تو خالی است.
ناشناس۳۳۱۹۲۰۱۰۹:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشان مسئولیت حرفهایی خودش را هم نمی‌تواند به عهده بگیرد چه رسد به مسئولیت اقتصاد مملکت را
ناشناس۳۳۱۹۳۱۰۱۰:۴۵:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
این قسمت صحبت اقای رائفی پور درست بود: ( ارز ترجیحی نتیجه ای بجز رانت و فساد ندارد) زیرا از سال 97 تاکنون 1250 پرونده به ارزش 10 میلیارد دلار در مورد تخلفات و مفاسد ارز 4200 تومانی تشکیل شده است.
ناشناس۳۳۱۹۴۰۰۱۲:۰۹:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چاره کار ملی کردن اافتصاد است
ناشناس۳۳۱۹۹۸۹۲۳:۲۶:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
فقط زمان خاتمی بود که ارز تک نرخی شد و رشد قیمت ارز هم بسیار کم بود و در نتیجه اقتصاد امن و در حال پیشرفت بود و فساد و تورم کاهش یافت
ناشناس۳۳۲۰۱۳۹۰۷:۴۹:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
کار خوب رو آقای رئیسی کرد که دلار رو تک نرخی کرد اونم ۵۰ هزار تومن.
ناشناس۳۳۱۹۳۳۰۱۰:۵۸:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ارز فقط دلار نیست مبادلات تجاری نیاز به تثبیت داره و طبیعتاً نرخ ارز هم باید ثبات داشته باشه ارز نباید ۲ و ۳ نرخی باشه تا هم جلوی رانت و فساد و خیانت گرفته بشه و هم تاجر واقعی و تولید کننده‌ی واقعی بتونه برنامه ریزی و هدف گذاری کنه تثبیت و کنترل نرخ ارز ضروریه
احمد۳۳۱۹۴۱۴۱۲:۲۲:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
از این دولت و مجلس آبی گرم نمیشود جز پرو بال فساد بیشتر و تنها راه مانده جایگزینی انسانهای شایسته و نخبه حقیقی است.
ناشناس۳۳۱۹۵۴۹۱۴:۲۵:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
از دولت ها و مجالس قبلی هم ابی برای مردم گرم نشد.
ناشناس۳۳۱۹۹۳۷۲۲:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چرا ابردزدان فاجعه اختلاس 92000 میلیاردی هنوز محاکمه نشده اند.
ناشناس۳۳۱۹۴۶۶۱۳:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آقای رائفی پور الان نظرتان راجع به تتلو چیست
ناشناس۳۳۱۹۲۰۳۰۹:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
به مطالب قبل و بعد ایشان هیچ کاری ندارم اما این مطلبی را که دستمایه این نوشته کرده اند تصور می کنم کاملاً صحیح است .
ناشناس۳۳۱۹۳۵۴۱۱:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
این سخنان استاد در واقع مال خودش نیست و جزو بدیهیات یک اقتصاد غیر دولتی و نظام سرمایه داری هست که دست برقضا سیستم درست اقتصادیه ، هم شفافیت مالی داره هم درآمد مالیاتی برای دولت داره هم رانت و فساد نداره. سیستم اقتصادی ما هم بعد از انقلاب خب تحت تاثیر اندیشه های اقتصادی ضد کاپیتالیستی مثلا دولتی شد. کارخانه ها مصادره شد و همه اموال بخش خصوصی در اختیار بنیاد مسضعفان قرار گرفت. ایران خودرو و سایپا هم که دیگه اظهر من الشمسه. یعنی بدون کمک و حمایت دولتی ورشکسته حساب میشن. بخش خصوصی هم که تو این سیستم شکل گرفته در واقع نیازمند دلارهای نفتیه. یعنی ما تقریبا بخش خصوصی مستقل نداریم. نتیجه هم که معلومه. ولی در اقتصادهای برتر دنیا مثل کشورهای گروه 8 بخش خصوصی درآمدش از فروش محصول خودشه و اتفاقا مالیات سنگینی هم میده و نتیجه اونا هم که مشخصه. شرکت های قدرتمند کشور قدرتمند پاسپورت قدرتمند.
ناشناس۳۳۱۹۴۷۴۱۳:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
سلطان بیان و نظر استاد رائفی پور
محمدزاده۳۳۲۰۳۶۲۱۱:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
ایشان می‌دانند سخنان رائفی پور برای خودش نیست ، حتما این گفته های شما نیز برای خودتون نیست ، این چه برداشتی هست من نمیدونم بعضی ها می‌کنند شما چیکار داری گوینده کیست ببین حرف حساب هست یا نه .
ناشناس۳۳۱۹۳۲۸۱۰:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
به واسطه اینکه برخی از گفته های ایشان مورد پسند یک جریان خاص است ، علی رغم حرفهای بی سرو ته و بعضا بدون سند و منبع ایشان ، تریبونهای بزرگی به ایشان داده میشود .
عزت۳۳۱۹۴۰۱۱۲:۰۹:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مشکل ما اینه که هنوز در نقطه ای توقف کرده ایم که به آدم هایی که در چشم شما زل می زنند و می گویند ماست سیاه است فرصت جولان می دهیم. مسئولیت ریشه فسادی که اظهر من الشمس است که تخصیص ارز دولتی عامل آن بود و کسی جز دولت و دخالت های آن هم قدرت آفرینش چنین فجایعی را ندارد را قصد دارند با لاطائلاتی مانند عوامل لیبرال و رها شدگی اقتصاد سیاسی را می خواهد به گردن دیگران بیاندازند اگه اقتصاد رها بود پس چرا دولت ارز ارزان اختصاص داد و دها نهاد و سازمان دولتی شاهراه فسادی ایجاد کردند که دست عده ای خاص به این پول های باد آورده برسد.
ایرانی۳۳۱۹۹۲۴۲۲:۱۵:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دولت داریم تا دولت زخم دولت قبلی که بر پیکر اقتصاد وارد کرده هنوز التیام نیافته و تنها کسی که در ان دوران حقیقت اوضاع را بیان کرده و نگاه مردم را به واقعیت سوق داد آقای رائفی پور بود اگر جوش میزند بخاطر این است که بوی ورود دست دولت قبل در این زمان و در تصمیمات دولتی و مجلسی و شورایی به مشام میرسد
ناشناس۳۳۱۹۴۰۹۱۲:۱۷:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
خوب شاید درست میگه
ناشناس۳۳۱۹۴۲۵۱۲:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشان استاد در همه چیز و هیچ چیز است.
رضا۳۳۲۰۱۶۲۰۸:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
باسلام ، بنده خودم دانش آموخته اقتصاد هستم ، نظر آقای رائفی پور دقیقاً مطابق استاتید برجسته علم اقتصاد است .
ناشناس۳۳۲۱۵۹۸۱۵:۵۶:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اتفاقاً آقاى رائفى پور در اين موارد اقتصادى صحبتهايش صد درصد صحيح است موارد زير موثر ترين عوامل در ايجاد تورم هستند ١- سياست هاى گران سازى ٢- افزايش حجم نقدينگى و حجم پول ٣- گردش اضافى چكهاى وعده دار كه موجب افزايش قيمتها ميشود ٤- وجود مفاسد اقتصادى و رشوه و ارتشاء و رانت يكى از بزرگترين عوامل تورم ، انواع فسادهاى اقتصادى است كه موجب افزايش قيمتهاى تمام شده كالاها و پروژه ها ميشود …
ناشناس۳۳۱۹۱۶۲۰۸:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
رائفی پور کیه؟ چرا حرفهای یک شومن باید مبنای یک خبر در یک خبرگزاری به اصطلاح رسمی باشد؟
احمد فولادوند۳۳۱۹۲۸۱۱۰:۲۲:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
حوزه های علمیه، دانشگاه های علوم اسلامی.،اساتید، علما ی بررگوار، دانشمندان ومحققین مطلعین امور شیعه، مسلمانان کل جهان، مامعتقدیم وچنین هم است، (دین مان جهان شمول است) اقتصاد در ان چه تعریف وراه وروش اجرایی دارد؟
Ha۳۳۱۹۴۴۷۱۳:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
این حرفها تنها حرف ایشان نیست همه اقتصاددانان همینو میگن
ناشناس۳۳۱۹۱۶۳۰۸:۵۲:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
من تا حالا یک دقیقه هم از حرفهای ایشان را گوش نکردم. یعنی کسی هست که پای صحبت هاش بشیه یا اونها رو جدی بگیره؟؟!
علی۳۳۱۹۲۱۸۰۹:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مشکل شما هم همینجاست ، به شدت به شما توصیه میکنم یک سخنرانی ولو چند دقیقه ای ایشون رو گوش کنید آنوقت متوجه میشین علت طرفدار میلیونی داشتن ایشون چیه
ناشناس۳۳۱۹۳۴۸۱۱:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
من گوش دادم و از این همه پریشان گویی و اعتماد به نفس متحیر شدم این همه متخصص در کشور هست چرا معترض نمی شوند که به ایشان با معلومات سطحی و گفتار پوپولیستی تریبون داده می شود ؟؟
ناشناس۳۳۱۹۶۷۲۱۶:۲۳:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
طرفدار ایشان بیشتر است یا تتلو
ناشناس۳۳۱۹۱۶۶۰۸:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اینکه برخی افراد در همه امور خود را صاحب نظر می دانند و البته نه به شکل نظر بلکه با این باور که حرفشان کاملا درست و حساب شده است نوعی بیماری شخصیتی است.
ناشناس۳۳۱۹۲۲۱۰۹:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اگر شما هم روانشناس نیستی پس حق اظهارنظر درباره شخصیت و بیماری و ... نداری
ناشناس۳۳۱۹۲۵۸۰۹:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
حرف ایشان کاملا درست هست حداقل در مورد اقتصاد که اینجا آورده شده
ناشناس۳۳۱۹۱۸۱۰۹:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
وقتی که متخصان اصلی اقتصاد و دانشمندان در حوره های مختلف در کشور مهجور هستند معلوم است که تریبون داران و حرافان جای انها را میگیرند.
استاد دانشگاه تهران۳۳۱۹۶۴۴۱۶:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مگر به حرف اساتید معتقد به نظام گوش می دهند.
امید یاوری دارانی۳۳۱۹۱۸۷۰۹:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اشکال عمده در بحث چای دبش و سایر مفاسد مشابه نا توانی نهادهای نظارتی و کنترلی است که نتوانسته اند و یا نخواسته اند که وظایف ذاتی خود را بموقع انجام دهند . ایا دستگاههایی چون سازمان بازرسی کل کشور نباید بازخواست بشوند که در طول مدت این فساد چه می کرده اند ؟ چرا همیشه در انتهای کار فساد شناسایی می شود؟ مگر نباید با کنترل و بررسی از بروز فساد جلوگیری شود؟ ایا اینبار نباید نهادهای نظارتی و کنترلی بازخواست شوند که چرا مسئولیت خود را انجام نداده اند؟ شفافیت رسانه ازاد نظارت مردمی سه عاملی که می تواند از بروز فساد در هر شکل و اندازه ای جلوگیری کند.
ناشناس۳۳۱۹۲۰۹۰۹:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نگارنده ی این متن می خواهد به خواننده القا کند، مسئول این فسادها هر گروه و یا شخصیتی بجز دولت و حکومت است ولی همه چیز حکایت از عکس آن دارد .
ناشناس۳۳۱۹۲۱۰۰۹:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مقصران اصلی نمایندگان مجلس هستند که با وجود این همه فساد ارزی و اقتصادی در این ۱۶ سال تفحصی از بانک مرکزی و شبکه بانکی انجام نداده اند
ناشناس۳۳۱۹۲۶۰۱۰:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اشکال اصلی ایجاد ارز رانتی هست که زمینه فساد درست می کند و برخی وسوسه می شوند برای آن هیچ حتی ایجاد ارز رانتی مانند 4200 در سال 97 فشار بر بازار آزاد می آورد و به دلیل اینکه فروش نفت بالا نبود تا با پول پاشی جلوی افزایش قیمت ارز در بازار آزاد را بگیرد قیمت دلار آن سال دوبرابر نرخ واقعی می شود و اقتصاد و معیشت را به کل بیراهه می برد
ناشناس۳۳۱۹۱۸۹۰۹:۱۳:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
من با اینکه آقای رائفی پور کیه و چه کارنامه ای داره، کار ندارم، ولی از نظر اقتصادی، من هم دیدگاه مشابه او دارم، حالا هر اسمی که می خواهد داشته باشد، لیبرالیسم، نئولیبرالیسم،امپریالیسم...
منتقد۳۳۱۹۱۹۲۰۹:۱۶:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نویسنده کاملا درست نوشته! با توجه به سلامت دولت‌ و عدم امکان هر گونه فساد در آن، بهتره همه‌ی کارها رو دولت‌ انجام بده تا فساد کاملا ریشه کن بشه.
ناشناس۳۳۱۹۱۹۵۰۹:۲۰:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
در گام دوم انقلاب باید انقلاب اقتصادی رخ بدهد و الا فساد اقتصادی اصل انقلاب را هم تهدید میکند
مجتبی یارمحمدی۳۳۱۹۱۹۶۰۹:۲۰:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اول عرض کنم که اصلا از آقای رائفی پور خوشم نمیاد . اما دوم ! نگارنده محترم ! خودت یه بار دوباره متن رو بخون . یه جا نوشتی اقتصاد دولتی خوب نیست ، یه جا نوشتی این فساد حاصل آزاد بودن اقتصاده ، یه جا هم نوشتی این شرکت خصوصی رانتی ! خوب خصوصی رانتی همون اقتصاد دولتی هستش دیگه ! مگه من به عنوان یک انسان آزاد خصوصی میتونم از بانک ۵ میلیون وام بدون دردسر بگیرم ؟ حالا شما بگو ۳/۵ میلیارد دلار بیا بگیر !
ناشناس۳۳۱۹۱۹۷۰۹:۲۳:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
یکبار برای همیشه با ملی کردن اقتصاد از نو سنگ بنای اقتصادی محکم را که بر بنای این آیه قران باشد رقم بزنیم و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز کار و تلاش نیست
هادی۳۳۱۹۲۰۲۰۹:۲۶:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
گویی نویسنده اصلا توجه نداشته که دادن ارز ترجحی یعنی دخالت در بازار. این یعنی دولت به برخی ارز میدهد و به برخی نمیدهد. دخالت مگر شاخ و دم دارد؟
علی۳۳۱۹۲۲۵۰۹:۳۷:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
شما یا صحبت های رائفی پور رو گوش نکردین تا حالا یا به عمد قصد تخریب ایشون رو دارید ، وگرنه رائفی پور همیشه میگه دولت نباید در اقتصاد دخالت کنه اما باید نظارت و بازرسی هاش بیشتر از این چیزی که هست باشه
ناشناس۳۳۱۹۲۳۰۰۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
در این مورد با رائفی پور موافقم دخالت بیش از اندازه دولت در اقتصاد نتایج شومی به بار میاره چیزی که در کشور ما به وضوح اتفاق افتاده. استفاده از واژه‌های دهن پر کن مثل نئولیبرال نمیتونه توجیه‌گر اثرات نامیمون دخالت دولتها و شبه دولتیها در اقتصاد باشه. ضمنا نظام حکمرانی قبل از هر چیز بهتره اول خودش به یک جمع‌بندی برسه و تکلیف خودش رو مشخص کنه که کدام الگوی اقتصادی به مفهوم علمی و آکادمیک رو دنبال میکنه تا شاید کمی از این وضعیت عمیقا آشفته اقتصادی کشور کاسته بشه
ناشناس۳۳۱۹۲۵۰۰۹:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
متاسفانه آقای رایفی پور با رشته دانشگاهی حسابداری خودش را متخصص همه فن حریف می داند و تا بحال نیز در حوزه مباحث مذهبی حرفهای اشتباهی را گفته که بعضا اعتراض برخی روحانیون را بدنبال داشته است.
ناشناس۳۳۱۹۵۵۵۱۴:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نکنه فکر کردین رائفی پور هر چی گفت باید درست باشه. یا مثلا چون حسابداری خونده فقط باید در مورد دفتر کل و معین و حساب کتاب شرکتی نظر بده. اون وقت با منطق شما این همه حرفهای بی سر ته سیاسیون چپ و راست چه توجیهی داره.
ناشناس۳۳۱۹۲۵۱۰۹:۵۱:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
هیچ کاری برای کشور انجام نداده
ناشناس۳۳۱۹۲۵۲۰۹:۵۱:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دوست عزیز اقتصاد دستوری با دخالت دولت فرق دارد، اقتصاد دستوری یعنی مانند سرکوب ارزی سرکوب بنزین وقتی تورم بالا هست و فنر آن جمع شده بیرون می زند یک‌جایی و این جدای از فساد و رانت و حتی تورمی که در طول آن دوران یا بعد ان ایجاد می کند دارد اما دخالت دولت یعنی یک جایی کمبود یا مشکلی ایحاد شده و باید ورود کند برای رفع آن
ناشناس۳۳۱۹۲۵۳۰۹:۵۲:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
هنوز دلنوشته ایشان در خصوص تتلو و اینکه ایشان را معیار حق و باطل معرفی نموده بود یادمان نرفته است. ایشان باید بداند در حوزه تخصصی خود صحبت کند.
ناشناس۳۳۱۹۲۵۷۰۹:۵۷:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
یعنی تا الان نمی دانستی نقدینگی عامل تورم 60 ساله ایران هست؟ الان که فهمیدی پس دنبال آن باش نقدینگی اگر با چاپ پول بدون پشتوانه باشد که در چند دهه در ایران رقم بالا رخ داده می شود تورم های بالا ولی اگر مالیات بر دلالی اجرا شود این نقدینگی ها مدیریت می شود و تورم تک رقمی می شود یا اینکه افزایش نقدینگی بالا کم شود و در حد 4 درصد آن وقت تورم تک رقمی می شود ولو مالیات بر دلالی هم اجرا نشود که محال هست این رقم نقدینگی برسد در دنیای کنونی
مسعود۳۳۱۹۲۵۹۰۹:۵۹:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اتفاقا مشکل همینه دولت نظارت نمیکنه به خودی ها بودجه های آنچنانی میده یا صندلی مدیریت و ریاست میده نتیجه اش میشه چای دبش و صدا و سیما که ضرر ده ترین شده دولت باید زمینه رقابت سالم بین شرکت های خصوصی فراهم کنه نه اینکه با نرخ گذاری دستوری و دادن رانت مالی و اطلاعاتی از بعضی ها که فکر میکنه خودی هستن حمایت کنه دولت نباید تو بازار دخالت کنه
ناشناس۳۳۱۹۲۶۸۱۰:۰۸:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نمیدانم رائفی پور از علایم فاجعه احساس خطر واقعی نموده که بر خلاف رویه خود گوشه کوچکی از علل نابسامانی اقتصادی و ابر تورم را بیان کرده اما واقعا متاسفم که چشم خودتان را بر واقعیتها و اصول و تدبر و دانش و سلامت اخلاقی و حرفه ای و نارضایتی های گسترده مردم خسته و ناامید بسته اید و مداخلات در اقتصاد دولتی و شبه دولتی را نمیبینید که کشور را به سراشیبی سقوط و این وضعیت فاجعه بار رسانده !این فساد ها تماما در بخش های دولتی و نهاد ها اتفاق میافتد و حاصل زدو بندها و رانت و عدم وجود شایسته سالاری و قانون مداری و نازل بودن سطح سواد و دانش وسیاست گذاری های غلط در بدنه دولت و نهادهای شبه دولتی و خصولتی هست !
ناشناس۳۳۱۹۲۷۱۱۰:۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایجاد و تامین ساز و کارهای رفاهی برای جامعه. مگر دولت توانسته با فتاوی شما به این وظیفه ای که میگویید دست پیدا کند؟ به عنوان مثال در بحث فولاد مردم باید فولاد را بالاتر از قیمت جهانی بخرند و هم از جیب آنها هزینه یارانه انرژی و کارگری برای تولید آن پرداخت شود . آقای رائفی پور حرف میزند چون شما ها با برچسب لیبرالیسم متفکرین جامعه را رانده اید.
مرتضی۳۳۱۹۲۷۳۱۰:۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
تا زمانی که آقا صاحب الزمان راس کار نباشه همینه. لااقل حالا که آقا در غیبت بسر می‌برند که البته اونم بخاطر بی لیاقتی امثال من کمترینه میتونم از نظرات آقا امير المومنین که تو نهج‌البلاغه هست کمک بگیریم. بجای اینکه از کلماتی لیبرالیسم و... بیایم از سیره ائمه توی همه‌ی کارامون استفاده کنیم. به خدا راهی جز راه خدا و ائمه نمیتونه مارو به سعادت برسونه
محسن۳۳۱۹۲۷۴۱۰:۱۵:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
همه حرفاش اصولیه.بی حساب حرف نمیزنه
علی۳۳۱۹۲۹۳۱۰:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
در واقع اقتصاد ما یه بچه یتیم گم شده است که هر کسی از راه می سه یک اسمی براش میزاره در نهایت هم مسئولیت قبول نمیکنه
ناشناس۳۳۱۹۳۰۲۱۰:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مورد مناقشه چای، از قضا حاصل همان عدم دخالت دولتی است !!!!!!!! من به رائفی پور کاری ندارم . ولی مگه میشه مورد مناقشه چای عدم دخالت دولت باشد در جایی که مجوز واردات کالا و دریافت ارز صد در صد در دست دولت است و با مجوز دولت انجام میشود بدون دخالت دولت یک دلار هم نمی شود ارز گرفت و کالا وارد کشور کرد بجز بحث قاچاق پس بدنبال پاک دست نشان دادن دولت در این زمینه نباشید مقصر اصلی و قطعی دولت است
كوچيك شما اصغر !۳۳۱۹۳۲۹۱۰:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
به هر حال بنده همي دانم كه وضعيت « اقتصاد » خراب است ، براي من نوعي مخصوصاً كارمند و يا كارگر و يا بازنشسته و يا مستمري بگيران و مدد جويان ديگه توفير نميكنه كه مسئول وضعيت اقتصادي فعلي شخص X ( ايكس ) باشد يا y ويا شخص z و يا s و غيره ها مهم اين است كه گراني و تورم بيداد مي كند !!
ناشناس۳۳۱۹۳۴۱۱۱:۰۶:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مشفق جان چند مثال از اقتصاد دستوری برات میزنم تا شاید موضوع کمی شفافتر بشه. اقتصاد دستوری یعنی اجازه واردات خودرو با تعرفه متعارف ندی و مافیای خودرو ایجاد کنی که هم مانع رشد کیفیت خودرو بشی هم قیمت تموم شده خودرو بالاتر از سطح جهانیه هم آلودگی هوا ملت رو خفه میکنه، اقتصاد دستوری یعنی قیمت نان رو دستوری تعیین کنی و نانواها تشویق به قاچاق و آزادفروشی آرد بشن و کشاورزا از نرخ خرید گندم ناراضی باشن و هم صنعت نانوایی و هم کشاورزی به ورطه نابودی کشیده بشه، اقتصاد دستوری یعنی نتونی رونق اقتصادی ایجاد کنی و حقوق و دستمزدها کفاف یک زندگی نرمال رو نده در عوض مجبور بشی با واردات گوشت، قیمت گوشت رو پایین نگه داری در حالی که هم دستمزدها کفاف خرید گوشت ۵۰۰ هزار تومنی رو نمیده هم قیمت پایین گوشت داره صنعت دامپروری رو نابود میکنه، اقتصاد دستوری یعنی نرخ بنزین رو دستوری تعیین کنی و باز به دلیل نبود رونق اقتصادی و پایین بودن دستمزدها ملت با قیمت پایین بنزین هم مشکل داشته باشن و از اونطرف قاچاق سوخت و ناترازی مصرف داشته باشی، اقتصاد دستوری یعنی بازار صادراتیت رو دیر یا زود ببازی و بدی دست رقبای چینی و ترک و روس... اینا فقط چندتا مثال بود بقیه‌اش رو خودت هم میتونی پیدا کنی که خیلی هم زیاد هستن. حالا هی نئولیبرال و لیبرال و غرب‌گدا کنید و مشغول انگ زدن به متخصصین جامعه باشید
حسن۳۳۱۹۳۵۵۱۱:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
تمام مشکل کشور در این چهار دهه و نیم بخاطر این بوده و هست که حکومت و از دنباله ان دولتهایش متاسفانه در همه شئونات و خصوصا اقتصاد رفتاری و عمل کردی شتر مرغ مآبانه بوده است !!
حسین۳۳۱۹۳۵۶۱۱:۱۶:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
هرکسی تجربه شده را مجدد تجربه کند پشیمان می شود. دولت کار عام المنفعه می‌تونه بکنه ولی دخالتش در قیمت گذاری دستوری همین مشکلاتی را به بار میاره که توش هستیم. چند بار باید این را تجربه کنیم؟
ناشناس۳۳۱۹۳۶۰۱۱:۱۹:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مسئله مورد مناقشه چای، از قضا حاصل همان عدم دخالت دولتی است؟؟؟ نویسنده چقدر راحت خودش رو میزنه به اون راه! این اختلاس یا بقول شما مناقشه!!! سه میلیارد دلاری حاصل دلار رانتی هست که دولت با نرخ پایین داده به شرکت دبش یعنی چی عدم دخالت دولت؟
ناشناس۳۳۱۹۳۶۷۱۱:۲۷:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
شما فعلا تورم 50 درصدی در 2 سال دولت فخیمه را بعهده بگیر کاری به دیگران نداشته باش. رائفی پور که اقتصاد دان نیست که حرفش چه درست یا غلط مبنا قرار بگیرد. کاری جز انتقاد ندارید؟
ناشناس۳۳۱۹۵۴۸۱۴:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
6 سال پیاپی تورم افسارگسیخته داریم مشکل امروز و دیروز نیست.
ناشناس۳۳۱۹۳۸۲۱۱:۴۲:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نگارنده این نوشته گویا فقط خواسته مطلبی علیه شخص مورد نظر بنویسد همین و بس
ناشناس۳۳۱۹۳۹۵۱۲:۰۰:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
قرآن تنها حجت تحریف نشده دین داری خداپسندانه است / یکشنبه 19/09/1402 --- اگر هر متدینی شناختها و نویدها و هشدارهای محکم و مفصل قرآن را که تنها حجت الهی خرد گرای تحریف نشده اند در دین داری و مذهب داری نادیده بگیرد بی تردید به گمراهی و بی دینی و لامذهبی دچار می گردد و با حکم خداوند در آیات 103 تا 106 سوره کهف در قیامت در گروه زیانکارترها خواهد بود و به عذاب ابدی نابخشودنی گرفتار خواهد شد .
ناشناس۳۳۱۹۴۷۳۱۳:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
الان ارتباط این فرمایشات با اقتصاد و تورم و ارز و دخالت دولتی چی هست ؟
ناشناس۳۳۱۹۴۳۹۱۲:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشان مهندس خلاق و محقق و پژوهشگر توانمندی است ، باید به همچین جوانی افتخار کرد و قدر اینها را دانست نه آنکه شروع به تخریب آنان کرد
محمد۳۳۱۹۴۵۸۱۳:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
برادری که گفته بودی انقلاب راتهدید می‌کند لطفا فکرکن کجاخروجی خوبی برای قشرفقیرداشته ودوم آمارطلاق وبیکارجوانان وغیره .
ناشناس۳۳۱۹۴۷۷۱۳:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
لازم نیست حتما متخصص باشید.یه سرچ ساده کنید ببینید وضعیت اقتصادی شوروی سابق المان شرقی سابق کوبا ونزوئلا در چه شرایطی بود.کره شمالی رو نمیبینید.در 30 اقتصاد برتر دنیا کدام کشور دولت در تمام مسائل اقتصادی دخالت داره ؟
حمید۳۳۱۹۴۷۸۱۳:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
افرین بر عزیزان به اصل مطلب کاری نداریم طبق معمول جریان کامنت ها مشخص است.فقط یک سوال از کامنت گذاران محترم .به نظر میرسد ما چندین هزار قلم مصرفی کالا های متعدد داریم برنج روغن گوشت مرغ انواع دارو وتجهیزات مصرفی وبیمارستانی انواع تجهیزات صنعتی و حمل نقل زمینی هوا یی دریایی .ارتباطات موبایل لوازم خانگی و........ اگر قرار باشد به هرکدام چند میلیارد دلار بدهند چقدر باید دولت ارز بدهد مخصوصا به چای که اصلا فاقد الویت است در مقابل مشکلات اصلی2.کل ظرفیت این صنعت صنف چای چقدر است مثال کل ظرفیت فرش ایران با ان همه دبدبه در بهترین حالت 300الی 400 میلیون دلاره.
بهروز۳۳۱۹۴۸۴۱۳:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
کاش شما از دیدگاه ایشان ایراد می گرفتی و نظر خودت رو هم می گفتی تا بینندگان قضاوت کنند - اصل مطلب مهم است - تمام اقتصاددانان مشهور ایرانی که نظریات فردریش هایک رو ترجمه می کنند و مشهور به اقتصاددان هستن - آیا کاتولیک تر از پاپ نیستن ؟ مگه خود آقای هایک رشته اقتصادی خوندن ؟ ایشون استاد علوم سیاسی بودن . خوب آقای رائفی پور هم انصافا خیلی مطالعات میان رشته ای دارند . خیلی هم مسلط هستند
ناشناس۳۳۱۹۵۲۲۱۴:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
الان فساد چای دبش از چی اومده؟ از ارز ترجیحی غیر از اینه؟
محسن۳۳۱۹۵۶۵۱۴:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اگه راست میگین باهاش مناظره کنید
ناشناس۳۳۱۹۶۱۹۱۵:۳۳:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
جناب مشفق اینکه فرمودید «اظهارات رائفی‌پور در تعارض با قانون‌اساسی و روح انقلاب اسلامی است» بهتان محض است و نشان میدهد جنابعالی نه قانون اساسی را درست مطالعه کردید بویژه اصل ۴۴ و سیاستهای ابلاغی آن، نه دیدگاههای بنیانگذار انقلاب اسلامی را قبل و بعد از انقلاب درست میشناسید.
ناشناس۳۳۱۹۶۵۰۱۶:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
متاسفانه ایشان درجاهایی اظهارنظر میکنند که سواد ان را ندارن وفقط هدفش بودن ودیده شدن است
ناشناس۳۳۱۹۶۷۹۱۶:۳۱:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
کاری به نظرات اقتصادی دکتر رائفی پور ندارم ، ولی حرفاش برا تغییر روحیه خوبه
ناشناس۳۳۱۹۷۱۰۱۷:۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چرا همه ایشون رو می‌کوبند اصلاح طلبان و اصولگرایان با هم
پرویز۳۳۱۹۷۴۸۱۸:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مملکتی که رائفی پور نظریه پرداز آن است از این بهتر نمیشه
علی۳۳۱۹۷۹۴۱۹:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
تنها وظیفه دولتها در همه جوامع انسانی، ایجاد رفاه و آسایش و امنیت برای مردم اون جامعه هست ، ملاک و مصداق موفقیت یا عدم‌موفقیت‌یک دولت هم فقط و فقط همین سه فاکتور هست و بس، یعنی رفاه و آسایش و امنیت، حالا شما ببینید فقط شهر تهران در این دو سال اخیر چه وضعیتی از نظر اون سه فاکتور پیدا کرده! بنظر من که یک فاجعه به معنی واقعی کلمه رو در شهر تهران شاهد هستیم و روز به روز هم وضعیت از هر لحاظ داره بدتر و بدتر میشه.
سید حبیب۳۳۱۹۸۰۷۱۹:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
استاد رائفی فرقش با بقیه اینه که ایشان در همه زمینه ها کارگروه دارن و متخصصان اون حوزه رو دور هم جمع کرده و رو مبحث مربوطه کار و پژوهش می کنند و نتیجه رو ارائه میکنند و استاد رائفی پور برعکس بقیه چون توی همه زمینه ها کارگروه داره همه مطالب رو از کارگروه هاشون جمع آوری میکنند و ارائه میکنند درست برعکس دیگران که تک بعدی یا کاریکاتوری مطلب ارائه میدن ایشان اگر مثلاً از اقتصاد مردمی دفاع میکنند در کنار آن از اینکه یکسری تولیدات اساسی و حیاتی باید دست خود دولت باشه هم حمایت می کنند و یا همانطور که از نظارت مردمی حمایت میکنند از چارچوب اقتصاد مردمی رو باید دولت تعریف کند هم حمایت میکنند اینها مثل بود که زدم حرفم این نیست که مثلا استاد حرفشون دقیقا همین چیزی است که من در بالا گفتم فقط حرفم این هست که ایشان زو ابعاد می بینند و صحبت می کنند به همین خاطر هم اینوری ها به حرف ایشان اعتراض میکنند هم اونوری ها آنجا که بنفعشون حرف میزنه سکوت میکنن ولی در جای از همون ایده که مخالفت می کنند ایشان رو زیر توهین میگیرن فرق استاد این هست که مثل آقایون صفر و صدی نگاه نمی کنند
ناشناس۳۳۱۹۸۴۵۲۰:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
بخش قابل توجه مدیریت کشور دست افرادی هست که فاقد توان ودانش لازم برای گرفتن این جایگاه ها هستند بنابراین اینکه این فرد به خودش اجازه میده توی هر زمینه ای اطهارنظر بکنه چیز عجیبی نیست.زیاد سخت نگیرید. خلاصه همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید.
ناشناس۳۳۱۹۸۵۳۲۰:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
کاش یکی توضیح میداد ایشان مذهب شناس است تارخ شناس است اقتصاددان هست جامعه شناس است مهدویت شناس است اسلحه شناس است ؟؟؟ ایشون چه تحصیلاتی دارند چه سابقه ای دارند استادشان کی هست بلاخره ایشون کجا صاحب نظر تمامی این معارف و علوم شدند
ناشناس۳۳۱۹۸۵۶۲۰:۲۰:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
با‌سلام،بنده‌‌حرفای‌آقای‌رائفی‌پور‌رو‌‌کاملا‌قبول‌دارم.چه‌وقتی‌که‌از‌سیاست‌حرف‌میزنه‌چه‌از‌مذهب‌و‌چه‌از‌اقتصاد.ایشان‌برا‌تمام‌حرفهایشان‌سند‌و‌مدرک‌ارائه‌میدن.در‌ثانی‌وقتی‌میبینید‌که‌اصلاح‌طلب‌و‌اصول‌گرا‌ایشونو‌میکوبند‌،یعنی‌حرفاش‌کاملا‌درست‌و‌بجا‌هست.
ناشناس۳۳۱۹۹۱۷۲۱:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشون دبیر یک اندیشکده هستن ودر اندیشکدشون برای هر بخش یک کار گروه از متخصصین همون بخش وجود دارن که ایشون نتایج تحقیق و بررسی اون کار گروه و اندیشکدرو میان به عنوان سخرانی برای عموم در حد درک عموم میگن
جلیل۳۳۱۹۹۹۷۲۳:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مگه اشکالی داره اقتصاد مملکت که چون گروگانی در دستان شما در حال نابودی است را آزاد کرد ؟! مگه اشکالی داره کسانی مثل رائفی پور اگه از دستش بر میاد ، کمکی به این اقتصاد مریض بکنن ؟! شما جماعت اصلاحات که همه چی را میخواهید اصلاح کنید ، حالا دست از سر این اقتصاد بردارید تا اصلاحش کنن .
احمد عباسی۳۳۲۰۰۴۰۰۰:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
چرا وقتی کسی حرف درست می زنه، بعضی ها مخالفت می کنند،با اشباع نقدینگی چرخه تولید چطوری بچرخه که باعث رشد اقتصادی مملکت بشه .
ناشناس۳۳۲۰۲۰۵۰۹:۲۳:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
همان طور که اقتصاد دانان می‌گویند یارانه باید به محصول نهایی مانند نان تعلق بگیرد، نه آرد که قابلیت اختلاس ایجاد کند. به همین ترتیب باید یارانه ها را هوشمند کرد تا به شخص حقیقی استفاده کننده برسد، اینها همه‌اش مسائل مدیریتی است. به ضعف مدیریت و دخالت مسایل سیاسی در حوزه اقتصاد مربوط است. بهتر است عوض فحش دادن به دولتهای قبلی و سیاسی کاری برای این جور مسایل راهکار پیدا شود.
احمد۳۳۲۰۹۹۹۰۱:۵۸:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
رائفی استاد؟ چطور در مطلبی که تحصیلات انرا ندارد و هر مطلب دیگری اظهار نظر میکند مگر اقتصاد دانان مملکت همه مرده اند؟؟؟؟
سیدجعفرموسوی۳۳۲۱۰۰۳۰۲:۳۷:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
سلام اینکه یک‌ نفردرچندین شاخه نظربده نه تنهاعجیب نیست خیلی ام خوب واحسن هس درقدیم عالم کسی بود که درچندین شاخه دانش داشت وامروزه اگه کسی این ویژگی روداره‌یک مزیته غیراز این مگه حرفی که آقای رائفی پور زده حرف درستی نیس پس چرا هنوز بعضی میخوان به بهونه اینکه طرف چه مدرک دانشگاهی داره صورت مساله روپاک کنن ایشون درست میگن چون حرفش حرف خیلی ازاساتید اقتصاده اگه از حرفای درست این بنده خدا کسانی دردشون گرفته بخاطر اینه که منافع شون درخطره راه دزدی هاشون روشده ومیترسن این راه مسدود بشه آقایونی که احساس خطرکردید غصه نخورید تا افرادی ازقماش خودتون مدیران ارشد این مملکت هستن برای خودشون وشما مثل تونل های غزه راه درست میکنن ولی بترسید از روزی که این تونل ها رو به آب ببندن و فریاد این المفر تون بلند بشه ولی افسوس آنروز راه فراری نیس
محسن بوشهر.۳۳۲۱۰۱۹۰۶:۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
نویسنده ظاهراً ماموریت تخریب استادرائفی رادارند.اگرازعلم ایمان استادغبطه میخوریداون مشکل شماست.هروقت توانستید یک سالن دانشجوواساتیدرایکک ساعت نگهداری اونوقت اظهار فضل بفرمایید.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

    2. باز هم در باغ سبز !

    3. جابجایی مرزهای وقاحت!

    4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

    6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

    7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

    8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

    9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

    10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

    12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

    13. درد بیمار و ناز طبیبان !

    14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

    15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

    17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

    18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

    19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

    20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

    21. یارانه‌ها واریز شد

    22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

    23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

    24. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

    25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

    آخرین عناوین