به گزارش فارس، آیتالله محسن اراکی امروز در جمع فعالان رسانه با بیان اینکه همه اندیشه ما، ریشه در قرآن و روایات دارد، به آیه 54 سوره نور «قل اطیعوا الله و اطیعوا الرسول فان تولّوا فانّما علیه ما حُمّل و علیکم ما حُمّلتُم و ان تطیعوه تهتدوا و ما علی الرسول الا البلاغ المبین» اشاره کرد و گفت: این آیه مهم به پنج رکن اساسی اشاره دارد که رکن نخست، ضرورت اطاعت از فرمانروایی خدا، رسول خدا(ص) و جانشینان ایشان بهعنوان مظاهر عدل است، به بیان دیگر میتوان گفت نظام سیاسی در نظام فرمان یا همان نظام امر خلاصه میشود که آیه مبارکه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» نیز به همین موضوع اشاره دارد.
وی با بیان اینکه آیاتی مانند آیه 128 سوره توبه با تعابیری مانند «عزیز علیه ما عنتّم» و «حریص علیکم» به ویژگیهای اصلی فرمانروای اسلامی اشاره میکند، خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که حکومت اسلامی باید در تأمین منافع مردم و دور کردن آنان از مضرّات، جدیت داشته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری مسئولیت فرمانروایان الهی را بهعنوان رکن دیگر اشاره شده در آیه 54 سوره نور یادآور شد و گفت: برخی میگویند حکومت، مسئول بهشت رفتن مردم نیست درحالیکه این حرف خلاف متون دینی است و بهشت رفتن مردم به معنای سعادتمندی و خوشعاقبت شدن آنهاست، ضمن آنکه پروردگار متعال در آیات پایانی سوره مبارکه مائده نیز به جریان بازخواست از رسولان اشاره میفرماید.
وی با اشاره به تعبیر «و علیکم ما حمّلتم» تصریح کرد: رکن سوم موردتوجه در آیه 54 سوره مبارکه نور، مسئولیت مردم در برابر رسولان و کتب الهی و پاسخ به فراخوان آنهاست، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مسئولیتهایی مانند شرکت در انتخابات، نوعی پاسخ به فراخوانی خدا و رسولان خداست و اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند و این امر سبب انتخاب افراد ناشایست شود، قطعاً در برابر خدا و رسولان الهی مسئول خواهند بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تعبیر «و ان تطیعوه تهتدوا» در این آیه به آن معناست که تبعیت از خدا و رسولان الهی، سبب هدایت و سعادتمندی بشر است.
وی اضافه کرد: رکن پنجم مورد اشاره در این آیه نیز با تعبیر «و ما علی الرسول الا البلاغ المبین» به این نکته توجه میدهد که رسول الهی با شمشیر، زور یا فریب، انسانها را مجبور به اطاعت نمیکند، بلکه باید به دنبال تبلیغ مبین باشد تا افراد در مسیر هدایت قرار گیرند، یعنی هم پیام الهی را به مردم برساند تا کسی نگوید نشنیدم و هم اینکه، این پیام را بهروشنی منتقل کند تا کسی نتواند بگوید نفهمیدم.
آیتالله اراکی در ادامه گفت: البته برخی چنین عنوان میدارند که طلاب فقط باید تبلیغ کنند، درحالیکه باید از این افراد پرسید طلاب باید چه چیزی را تبلیغ کنند که پاسخ به این پرسش، بر اساس متون دینی روشن و واضح است، یعنی طلاب باید مردم را به اطاعت از خدا و جانشینان خدا فراخوانند.
وی با تأکید بر اینکه رسانههای اسلامی و الهی باید «بلاغ مبین» را سرلوحه خود قرار دهند اظهار کرد: البته همه مطالبه گریها نیز باید مطابق با مسئولیت حاکمان باشد، یعنی وظایف هرکسی باید از همان فرد مطالبه شود، ضمن اینکه برخی مسئولیتها مانند نصرت نظام اسلامی و عمل به قانون به عهده مردم است که باید آن را بهخوبی انجام دهند.
این استاد حوزه علمیه قم با یادآوری اینکه اگر پایبندی به قانون نباشد، فساد، ظلم، تبعیض یا تضاد اجتماعی پیش میآید خاطرنشان کرد: قانونگذاران باید موضوعات را بهخوبی بشناسند تا بتوانند قوانین جامع و مُتقنی وضع کنند، ضمن آنکه کسی انتظار ندارد همه نمایندگان مردم در همه موارد متخصص باشند، اما نماینده مردم باید حرف کارشناسان را بهخوبی بفهمد و در صورت اختلافنظر بین کارشناسان، نظری را که به منافع مردم نزدیکتر است برگزیند.
وی با تأکید بر اینکه هم مردم، هم قانونگذاران، هم مجریان قانون و هم ناظران بر اجرای قانون باید مسؤولیت خود را بهخوبی بشناسند و به آن پایبند باشند، خطاب به طلاب و حوزههای علمیه گفت: کسی از طلاب و حوزویان نمیتواند بگوید من کاری به سیاست ندارم، چراکه مسئول است و بالاخره باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد.
آیتالله اراکی ادامه داد: طلاب و حوزویان اعم از استادان و طلاب بدانند که مورد توجه قدرتهای جهان و سرویسهای امنیتی هستند و حساب ویژهای روی آنها بازشده است، پس تردیدی نیست که بیتفاوتی در برابر ظلم ظالمان و استکبار مستکبران، چیزی جز باز کردن راه برای تحقق اهداف آنان نیست.
وی گفت: برخلاف مکاتب غربی که آینده جهان را تاریک، مبهم و نگرانکننده توصیف میکنند، ادیان الهی به آیندهای روشن نوید و بشارت میدهند که با همدلی و تعامل همه اهالی جبهه حق، محقق خواهد شد.