صد رحمت به عبدالکریم سروش!

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4021213040 ۱۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
صد رحمت به عبدالکریم سروش!

در ویدئوئی تحت عنوان «دین و مدرنیته قابل جمع نیست» می‌گوید که خدای ادیان خدای طلبکار است و خدا در آن مدام از موضع بالا سخن می‌گوید اما خدای مدرنیته خدایی بدهکار است. این سخنان را آقای محمد تقی اکبرنژاد که خود را استاد در امور دینی و سیاسی می‌خواند بر زبان رانده است. فرد بی‌نام و نشانی که این روزها با طرح مواضع شاذ دینی و سیاسی سعی در جلب توجه افکار عمومی دارد. 

این سخن آقای اکبرنژاد که خدای ادیان خدای طلبکار است، سخن تکراری است. کسان زیادی به انحاء مختلف این مضمون را بازگو کرده اند. از جمله این افراد، عبدالکریم سروش است که از خدای خادم و خدای مخدوم سخن گفته و جانب دومی‌ را می‌گیرد. اما سروش، دین و مدرنیته را قابل جمع می‌داند. اساساً پروژه روشنفکری دینی این بوده که تعبد با تعقل سازگار است و نه تمام دین تعبد است و نه تمام مدرنیته تعقل؛ هم مدرنیته وجه تعبدی دارد و هم دین وجه تعقلی. هر چندنگاه اینان نیز به دین کمینه و حداقلی است اما آقای اکبرنژاد با بیانی ملقلق و گفتاری فاقد وجه نظری و ادبیات تخصصی در پروژۀ خود نظر به ناسازگاری دین و مدرنیته دارد. از سویی دیگر ایشان مدام سعی می‌کند تلقی‌های مدرن را بر دین تحمیل کند. حتی درباره پوشش روحانیت، نظر وی ساخت شکنانه و مبتنی بر شبیه کردن این لباس با لباس آحاد جامعه است.

با این وصف، او باید دین را به کلی کنار بگذارد و به لوازم این ادعایش که می‌گوید «دین با مدرنیته قابل جمع نیست» وفادار و ملتزم باشد. البته از آنجایی که او نه فیلسوف است و نه متفکر و نه عقل گرا-که و لوازم سخن تن بدهد- الزامی‌برای پایبندی به ضرورت های سخن و اصل عدم تناقض و نظیر آن نمی‌بیند و نمی‌تواند چنین الزامی ‌را به‌جا آورَد.

همچنین او در ویدئوی یادشده تصویری قهار، مطلق و همه‌جایی از مدرنیته ارائه می‌دهد که دلالت تضمنی آن تسلیم دین و بدل‌کردن دین به امری صرفاً بدهکار است که نمی‌تواند چیزی را طلب کند و بنابراین چیزی را مطلوب بداند. بلکه می‌بایست همچون یک بدهکار، متواضع و در تردید و تلاش برای بقاء و ادای دِین باشد. در دنیای واقعی یک بدهکار همزمان می‌تواند طلبکار هم باشد یا می‌تواند روزی طلبکار و کاملاً مستقل و مقتدر شود. اما تلقی اکبرنژاد از دین، یک ذاتیت عارضی-تعبیر از من است و در ظاهر متناقض می‌نماید- را بر آن تحمیل کند: «دین در دورۀ مدرن همیشه مطلقاً بدهکار است. » البته او پا را از دین فراتر برده و خدا را در دورة مدرن خدایی مطلقاً بدهکار تلقی کرده و به این ترتیب، مطلق بودن متعارف در تلقی دینی را از خدا گرفته و به مدرنیته واگذار می‌کند. به بیان دیگر خدای او خدایی مدرن می‌شود و در برداشتی رادیکال، شاید خدای او مدرنیته می‌شود.

در تلقی صحیح دینی، خدا هم خادم و هم مخدوم است. خداوند چیزی را از انسان طلب می‌کند که بدهی خود انسان به خود انسان است. خداوند در طلب خود و دعوت به مطلوب شدن خود، زندگی مطلوب دنیوی و اخروی را به انسان وعده می‌دهد. آرامش، استقلال، آزادگی و آزادی را به هدیه می‌دهد. چنانکه عبودیت نیز به منزلۀ تسلط فرد بر خویشتن و حاکمیت عقل بر غرائز است آن هم به‌نحوی که غرائز هم به رشد کلی انسان خدمت کند نه این که غرائز سرکوب شده یا نادیده انگاشته شود.

مخاطب در مواجه با گفتارهای مختلف و متضاد محمدتقی اکبرنژاد ممکن است او را زیرک بداند؛ چراکه در عین ستیز یا چالش با مبانی و اصول دینی و چهره‌های برجستۀ شیعی مانند شیخ انصاری(صاحب رسائل مکاسب و مشهور به شیخ اعظم) و امام خمینی(ره) –که ایشان را به کیش شخصیت متهم می‌کند و می‌دانیم که کیش شخصیت اصطلاحی است که ابتدا دربارۀ ژوزف استالین به‌کار رفته است- خود را مدافع ولایت می‌داند. او با تصریح به این‌که کسی دیگر و کسی ناشایست می‌توانست جای رهبر فعلی انقلاب اسلامی ‌یعنی جای حضرت آیت‌الله العظمی ‌خامنه‌ای باشد می‌کوشد از شخص ولایت فقیه اقتدارزدایی کرده ونقد ایشان را بدل به یک ژانر آن هم ژانر حوزوی کند.

اکبرنژاد همزمان از محمدرضا زائری و مهدی نصیری دفاع می‌کند و آنها را دلسوزانی خطاب می‌کند که به سبب شنیده‌نشدن، صدایشان را بلندتر کرده‌اند.

اکبرنژاد که حامیان قلیل اش او را استاد خطاب می‌کنند، در اظهارات مختلف از جمله نوشته‌هایش درباره زندگی و تولد و مابقی چیزها، نمودهایی از خودستایی، خوداستادخواندگی و احتمالا کیش شخصیت را دریافت.

تناقضات او همچنین می‌تواند مخاطب را به این برداشت برساند که اکبرنژاد یک فرد ساده و بسیط است. البته او با برخی اظهارات تلاش میکند با گِل‌آلودکردن آب مانع دیده‌شدن عمق کم فکری خود ‌شود. در این که او مسائل را به‌نحو سطحی مطرح کرده و دچار تسطیح است تردیدی نیست اما آنچه عیان است این است که اظهارات او التقاطی است. وی بیش از آن‌که با نظام سیاسی مشکل داشته باشد، دین را به چالش گرفته است. به‌هر روی، او از روشنفکری دینی هم عبور کرده و ضمن جانبداری از مدرنیته، دین را با مدرنیته ناساگار می‌داند که دلالت التزامی ‌این انگاره، حذف دین از حیات اجتماعی و حتی حیات فردی است که احتمالا گوینده بدان التفات ندارد.

او در ویدئوی صدرالاشاره خدای مدرن را خدایی ناداور می‌داند که یعنی معیار و ملاک قضاوت نیست. حذف دین از جمله خطرناک‌ترین خطوط تعقیب‌شده توسط مشارالیه است که هرچند به آن تصریح نمی‌کند اما از لوازم پروژۀ وی یا مجموع تحرکات اوست. او همچنین نهاد مرجعیت را به چالش گرفته و در ویدئویی دیگر تحت عنوان «دنیای مدرن، پاپ و مرجع تقلید خود را می‌سازد» مرجعیت را نیز تضعیف کرده و نهادی مناسب دنیای جدید نمی‌داند. در مجموع او را می‎توان فردی با شمایل دینی و با اندک چاشنی گفتار دینی دانست که دانسته یا نادانسته با نهاد دین در جهان امروز سر ناسازگاری و ستیز دارد و آب به آسیاب جریان سکولار می‌ریزد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۰۵۷۷۱۱۰:۰۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
درود بر شرف اکبر نژاد.
ناشناس۳۴۰۵۸۵۸۱۰:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
تفکر غرب گرایی که مبنای آن دنیاپرستی هست!
راه۳۴۰۵۹۹۲۱۲:۱۳:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اینا کف روی آب هستن _____ در تاریخ تعدادی از این جهّال اومدن و رفتن و هیچ اثری ازشون نمونده
ناشناس۳۴۰۶۱۰۲۱۳:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دنیا پرستی نشانه های کاملا واضح دارد: ثروت پرستی و قدرت پرستی نشانه های واقعی آن هستتند.
ناشناس۳۴۰۷۲۴۴۰۷:۰۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بی منطقی و پراکندگی ذهنی و عدم انسجام فکری در جامعه موج میزنه
ناشناس۳۴۰۵۸۸۵۱۱:۰۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دین با مدرنیته منافات ندارد؛ ابن سینا دانشمند مسلمان، نسبت به آداب اسلامی بسیار مقید بود اما از طرفی کتاب قانون او که موضوعش پزشکی است تا اواسط قرن 17 میلادی در دانشگاه های اروپا تدریس می شد. از این نمونه ها بسیار است
حسين قلى خان۳۴۰۶۱۶۲۱۳:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آنزمان كه كتاب ابن سينا تدريس مى شد اروپا هنوز وارد عصر مدرنيته نشده بود
ناشناس۳۴۰۶۲۲۵۱۴:۲۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مدرنیته یعنی علم و تکنولوژی، فرق ندارد در چه دوره ای باشد
ناشناس۳۴۰۶۲۵۲۱۴:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
خیلی ممنون از نظرت همه دانشمندای مهم هم مال همون دوره هستن
ناشناس۳۴۰۵۹۸۸۱۲:۰۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بهترین توشه راه، تقواست
ناشناس۳۴۰۵۹۹۹۱۲:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
نام مردان باشرف همیشه در تاریخ به نیکی یاد می شود .
ناشناس۳۴۰۶۰۰۷۱۲:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
شرف ؟؟؟ کسی که مقام خداوند رو درک نکنه و نفهمه همه مخلوقات ؛ فقط و فقط و فقط ؛ بنده خداوند هستن ، در نهایت بی شرافتیه !!!
ناشناس۳۴۰۶۲۰۳۱۴:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ایشون به خداوند توهین نکرده و قدرت خداوند رو منکر نشده ایشون نقد سیاسی و اجتماعی دارن.
ناشناس۳۴۰۶۴۴۳۱۷:۰۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ولی حرفش که چیز دیگه ایه . دوباره نظراتشو بخون
ناشناس۳۴۰۶۰۱۳۱۲:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
فیروز نادری رو یادته ؟ وقتی گفت خدایی وجود نداره و از یک پله بیست سانتی افتاد و فلج شد ، بعدشم سقط شد !
ناشناس۳۴۰۶۸۲۳۲۱:۵۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به به!! چه استدلالی!!!! واقعآ تیتر مقاله نویسنده نشان می دهد که با همین گونه استدلالها می توان از آن دفاع کرد!
ناشناس۳۴۰۶۸۵۹۲۲:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
عمر خوبه عزت داشته باشه
ناشناس۳۴۰۷۷۸۵۱۳:۴۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آهای معلولان جهان. این آقا حکم می دهد رابطه ای بین معلول شدن و کفر هست. چه استدلال مسخره ای .
ناشناس۳۴۰۶۰۱۵۱۲:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چقدر بدبخته اون موجود حقیر ناچیزی که علیه خداوند حرف میزنه
ناشناس۳۴۰۶۳۸۷۱۶:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
طالب نام است.
ناشناس۳۴۰۶۴۳۹۱۷:۰۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
قطعاً خدا وجود داره .
ناشناس۳۴۰۶۰۱۸۱۲:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اون که بدبخته و برده ابلیس ، تو که از همچین مفلوکی دفاع میکنی چقدر بیچاره ای
ناشناس۳۴۰۶۰۹۶۱۳:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ایشان و آقای سروش تفاوتشان در تحصیلاتشان می باشد، یکی حوزوی خوانده و ادبیات نه چندان مناسب مقصود را بیان می کند، دیگری فارغ اتحصیل دانشگاه لندن است و ادبیات و فرهنگ را در بیان مقصود پاس می دارد.
ناشناس۳۴۰۶۲۲۲۱۴:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چه خوبه سایت الف مناظره بین اقای اکبر نژاد و نویسنده مقاله بر گزار کند و مردم نظر بدن
ناشناس۳۴۰۶۳۷۵۱۶:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
منتظرمناظره هستیم .
سید محمد موسوی۳۴۰۶۵۴۳۱۸:۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
عالی خواهد خواهد بود
ناشناس۳۴۰۶۳۸۶۱۶:۲۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این اقا اول حرفای شبه علمی وادعاهای علمی وفقهی داشت کسی تو این حوزه تحویلش نگرفت(چون اساسا سواد لازم رو نداشت). لذا روی اورد به عالم سیاست که متاسفانه در ان هم سررشته ای ندارد.
ناشناس۳۴۰۵۷۷۶۱۰:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بخشی از مدرنیته ای که ضدیت با دین و خدا دارد باید حذف گردد
ناشناس۳۴۰۵۸۸۷۱۱:۰۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اگر می توانید در پخش مستقیم تلویزیونی با ایشان مناظره کنید
ناشناس۳۴۰۶۰۱۰۱۲:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بهش بگو اگر میتونه از مرگ فرار کنه ؛ چون اگر نتونه ، بعد از مرگ خیلی خوب مفهوم مزخرفاتی که میگه رو میفهمه
ناشناس۳۴۰۶۱۹۶۱۴:۰۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
قضاوت بعد از مرگ با خداست.
پدرام۳۴۰۶۴۷۴۱۷:۳۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
موضوع مرگ برای شما هم هست .
ناشناس۳۴۰۶۵۵۸۱۸:۳۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
کمی بیشتر پرسشگر باش.
ناشناس۳۴۰۶۹۲۰۲۲:۵۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
شما باید بفهمید ایشون چی میگه
ناشناس۳۴۰۵۹۵۲۱۱:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
من نشنیدم که ایشان ضد دین یا خدا باشه ایشون فقط نقد های دقیق و درست به رویه های جاری و البته مضر در اداره کشور و معرفی دین به مردم داشت
ناشناس۳۴۰۵۹۷۲۱۱:۵۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
الان که دیه برابر شده زن را قاضی یا رییس می کنند دیرکرد بانکی و.... قبلا حرام بوده یا نه؟
ناشناس۳۴۰۵۹۹۳۱۲:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دوران تفتیش عقاید با فراگیر شدن رسانه های اینترنتی گذشته. الان مردم قضاوت می کنن کی درست میگه و کی نادرست.
جواد۳۴۰۵۷۸۱۱۰:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
در تمام مذاهب و ایدئولوژی های مختلف 2 دیدگاه جاری و ساری است یک نقش مذهب و ایدئولوژی را در خدمت انسان میداند و کرامت انسانی را در الویت قرار می دهد اما دومی انسان را در خدمت مذهب و ایدئولوژی میداند و الویت برای اهداف ایدئولوژیک قائل است .
ناشناس۳۴۰۵۸۷۶۱۰:۵۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
خدا انسان را آفریده تا با قوانین موردنظرش آزمایش قرار گیرد و بازگشت کند و مذاهب هم نداریم که دست پروده انسان باشد بلکه مذاهب ابراهیمی مدنظر هست و اینکه عده ای تحریف در آن کنند بحث دیگری هست
ناشناس۳۴۰۵۹۸۵۱۲:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
همه مدعی هستند که عقیده آنها حق است و مابقی تحریف شده باید دست از تعصب برداشت و حرف دیگران را شنید باید به صلاح جامعه حرکت کنیم
ناشناس۳۴۰۶۰۵۵۱۲:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مقایسه بی مورد نفرمایید تحریف و با اصل ربطی ندارد
ناشناس۳۴۰۶۱۴۵۱۳:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این خودش هم از اون ادعاهاست مگه دیگران مدعی هستن که به صلاح جامعه نباید حرکت کرد؟ حرکت به صلاح جامعه با روِشِ مجهول مثل یه ادعای متعصبانه‌ است
ناشناس۳۴۰۶۲۴۹۱۴:۵۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اینکه هر کس طرفدار عقیده خود باشد و دیگران را نقد یا حتی نفی کند مهم نیست.
ناشناس۳۴۰۵۹۲۶۱۱:۳۲:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
هوسرانی کرامت انسانی نیست
ناشناس۳۴۰۵۹۳۲۱۱:۳۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چنین نیست این رابطه دو طرفه است. انسان باید به مذهب حقیقی که از جانب خدا آمده عمل کند و بها بدهد و این کار به نفع خود اوست و باعث بها یافتن خود او و سعادت خود او می شود. پس هم انسان به مذهب بها می دهد هم مذهب به انسان.
ناشناس۳۴۰۵۷۸۹۱۰:۲۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
با این کار ها نمی توان مراتب علمی و فضل بزرگانی همچون دکتر سروش و حجت الاسلام اکبرنژاد را انکار کرد
ناشناس۳۴۰۶۰۰۵۱۲:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
من مراتب علمی این افراد را قبول ندارم اما مقاله آقای سلگی هم مناسب نبود و باید جواب علمی می داد مثلا می گفت بزرگان علم در اروپا اعتراف کرده اند که دین اسلام علم را بسیار متحول کرد و نمونه های آن را بیان می کرد
ناشناس۳۴۰۶۲۵۵۱۵:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آنچه باعث پیشرفت علم می شود آزادگی بشر است و دین ها را که مطالعه کنید حامی همین آزادگی هستند.
ناشناس۳۴۰۷۰۶۳۰۰:۲۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آزادی بی قید معنا ندارد
ناشناس۳۴۰۶۹۲۷۲۳:۰۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
سروش کجا اکبر نژاد کجا واسه وصله زدن حربه خوبی نیست .
حمید ک۳۴۰۷۱۸۸۰۴:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
باسلام واحترام.به سایت محترم الف.ودوستان مخاطب..بنده حقیر،شهروندی کاملا عامی و عادی هستم.یک نکته به ذهن ناقصم رسیده.{{ که البته دیگرمخاطبان محترم به بخشی از این علوم مسلطند،که،درکامنتها پیداست}}. البته،مفتخرم که;همین چند خط عرایضم،مدیون باورقلبی به خداوند،و،هشدار واندرز حضرات معصومین؛صلواةاله أجمعين؛در باب بلیات اخرالزمان است..عزیزان ورفقای مخاطب؟؟.فرموده اند.شیاطین اخرالزمان،حتی با ابزار و، سلاح دین،به جنگ ، دین ، می آیند..بستگی دارد به من مخاطب.چون بیکارم.!!.بینواهستم,!!,حکومت کمکم نکرده,!!, اجاره خانه ام عقب افتاده.معلول و؛از زندگی ساقطم..وحال، اگرجنس فریادها ومطالبات صاحب تریبونی،ناظر به گرفتاریهای حقیر باشد،،طبیعیست؛برطبق نظریه عقل معاش،گرایش به اونمایم.!! .حال شما دوستان بفرمایید;;آیا راهکاراستادمطالبه گردردهایم را؛بدون پیش فرض بپذیرم؟؟ پس تکلیف هشدارهای اولیاءالله، و,,اندک باورم به اندرزهای ایشان روچکارکنم؟
ناشناس۳۴۰۵۸۰۲۱۰:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
کاملا درست می گه.
ناشناس۳۴۰۵۹۷۷۱۱:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
خدای طلبکار چه معنا می دهد؟ خدا تمام عالم و نعمت های آن و خود ما را آفریده است. اگر هم تکالیفی گذاشته برای نفع خود ماست وگرنه انجام دستورات خدا چه نفعی برای خدا دارد؟ اگر همه انسان های عالم کافر شوند ضرری برای خدا ندارد
ناشناس۳۴۰۵۸۰۸۱۰:۲۶:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چی گفته ایشون؟
ناشناس۳۴۰۵۸۱۰۱۰:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اقای سلگی بجای این یکطرفه صحبت کردن ها اگر میتونی بشین با این اقا مناظره کن.
ناشناس۳۴۰۵۹۱۷۱۱:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آقای سلگی در شان ایشان و مناظره نیست چون اگر چنین بود از ابتدا نوشته اش با استدلال صحبت می‌کرد.
ناشناس۳۴۰۵۸۱۱۱۰:۲۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
حرف حق زده.
ناشناس۳۴۰۵۸۱۴۱۰:۲۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
حالا که یک نفر روحانی مصلح پیدا شده .تخریبش نکنید.
ناشناس۳۴۰۵۸۱۷۱۰:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ایشون دیگه بی نام و نشان نیست.
ناشناس۳۴۰۵۸۸۹۱۱:۰۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به نظرم نام و نشان آقای اکبر نژاد بسیار بیشتر از آقای سلگی ست .
ناشناس۳۴۰۵۸۱۸۱۰:۳۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
او را بنشانید، منظره کنید و ما خودمان از فرمایشات شما، حرف حق را تشخیص داده و می پذیریم.
ناشناس۳۴۰۵۸۴۳۱۰:۴۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
هر امری متخصص خودش را دارد امثال من و شما فقط باید مقلد بزرگان خودمان باشیم و امور دینی و عقیدتی با عقل خود قضاوت نکنیم اساس شیعه بودن تقلید است
ناشناس۳۴۰۵۹۸۶۱۲:۰۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
یعنی آقای سلگی متخصص این امر است؟
ناشناس۳۴۰۵۹۸۷۱۲:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بر عکس اساس شیعه بودن پیروی آگاهانه است .
ناشناس۳۴۰۶۱۶۹۱۳:۵۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اصول دین را باید با عقل پذیرفت در فروع دین کسانی که مجتهد نشده اند باید از مراجع تقلید که متخصص هستند، پیروی نمایند.
ناشناس۳۴۰۶۲۱۲۱۴:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
توحید و صفات خدای متعال از اصول دین هست تقلیدی نیست شما دوست داری تقلید کنی به خودت ارتباط دارد
ناشناس۳۴۰۶۲۱۴۱۴:۲۰:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به هیچ وجه در اصول دین نباید تقلید کرد این را در ابتدای همه کتب رساله هم نوشته اند
ناشناس۳۴۰۶۵۱۲۱۷:۵۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
پس عقل انسان چه جایگاهی دارد؟
مانی۳۴۰۸۱۸۴۱۸:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
مباحث و اظهارات اقای اکبرنژاد ،نوعاً منطقی و علمی است.برعکس مطالب اقای سلگی که آنچه من از ایشان در این سایت الف خوانده ام جانبدارانه است.والعاقبة للمتقین.
ناشناس۳۴۰۵۹۴۵۱۱:۴۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اینها عادت کرده اند یک طرفه به قاضی بروند !
ناشناس۳۴۰۶۰۵۱۱۲:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
عادت شما در برعکس بودنتان هست!
ناشناس۳۴۰۵۸۴۷۱۰:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جناب اكبر نژاد : « ًدين با مدرنيته سازگار نيست » !! يك خاطره : مرحوم حائري شيرازي كه زماني امام جمعه شيراز بوده گفته بود كه در ماشين نشسته بوديم و از چهار راه زند شيراز عبور مي كرديم كه ديدم كنار پياده رو صف بزرگي از مردم تشكيل شده است . گفتيم اين صف براي چيست ؟ گفتند صف سينما است ، براي خريد بليط فيلم « مار مولك » ! بعد يكي از حضار پيشنهاد ميكنه كه بايد اين فيلم را از روي پرده پايين كشيد ! مرحوم حائري شيرازي مي گويد : اين كار منطقي نيست ، بايد فيلم را با فيلم جواب داد ، اگر كسي در اين فيلم حرفي زده كه اشتباه بوده ، شما هم فيلمي بساز و حرف درست را ارائه كن و گرنه پايين كشيدن فيلم كه كار منطقي نيست ! نتيجه : نظريه ، تز ، تئوري را بايد با نظريه و تز و تئوري جواب داد !!
ناشناس۳۴۰۵۸۵۶۱۰:۴۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
من تمام صحبت های ایشان را شنیده ام الحق واضح و قانع کننده صحبت می کنند امثال ایشان در این اوضاع لازمه جامعه هستند
zare۳۴۰۵۸۶۳۱۰:۵۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بهترین روش مناظره است تا مخاطب همزمان از استدلالات طرفین مطلع میشود
ناشناس۳۴۰۵۸۶۷۱۰:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جناب اكبر نژاد : دين با مدرنيته سازگار نيست » !! ---------------------- اين نظريه آقاي اكبر نژاد و اكبر نژادها بايد در « عمل » ثابت شود كه غلط است ! نه در نظريات اين و آن !! و اين كاري است كه نظام اسلامي ما در عمل مي تواند ثابت كند ! و گرنه در مقام حرف و نظريه و تئوري ، هر كسي مي تواند هر چيزي را بگويد كه معلوم نيست درست است و اشتباه !!
ناشناس۳۴۰۵۸۶۸۱۰:۵۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آقای سلگی، اگر دارید نقد می کنید به شما چه ربطی داره که طرفداران ایشان کم هستند یا زیاد؟ به شما چه مربوطه که طرفدارانشون ایشان را چه خطاب می کنند؟
ناشناس۳۴۰۵۸۸۱۱۱:۰۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ایراد و مشکل شما اینه که فکر می‌کنید چیزی تحت عنوان تلقی صحیح دینی به صورت صد در صد و قطعی وجود داره. در حالیکه شما دیدگاه فقهای بزرگ رو هم که نگاه می‌کنید جاهایی اختلاف نظرهای اساسی می‌بینید. بین فقهای سطح بالا این اختلاف نظر پذیرفته شده است اما خب بین طرفداران غالبا مشکل پیش میاد.
ناشناس۳۴۰۶۴۰۸۱۶:۴۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
درست است شاید در بین علما در مورد بعضی از مباحث اختلاف نظر وجود داشته باشند ولی در مورد دلایل اجتهادی در صورت تسلط به دروس عالی حوزه لا تحصی است
ارادتمند اصغر !۳۴۰۵۸۸۸۱۱:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
انديشمندي سخنراني مي كرد و مي گفت : « در دنياي امروز 5 در صد درست است ، 5 درصد غلط است ، و 90 درصد تفاوت است » !! پس طبق اين نظر انديشمند ، چه خوب است تفاوت ها را بپذيريم مخصوصا در نظريات و افكار و انديشه ها ! ... و افكار و انديشه ها را با افكار و انديشه هاي منطقي جواب دهيم !!
ناشناس۳۴۰۵۸۹۳۱۱:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مگر امام صدق علیه السلام با یکایک بی خدایان و کافران بحث نمی کرد و با آنها با کمال احترام برخورد نمی کرد؟
ناشناس۳۴۰۵۹۰۱۱۱:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چرا فكر مي كنيد هر كي خلاف شما فكر كند و حرف بزند اشتباه مي كنند و خودتان وحي منزل هستيد!
ناشناس۳۴۰۵۹۹۱۱۲:۱۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چون شما برعکس فکر می کنی و هرکس با غرب باشد خوب هست
ناشناس۳۴۰۵۹۰۳۱۱:۲۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
با ایشان رودررو مناظره و مباحثه کنید . قبول کنید که مردم فعلی با مردم صد سال پیش فرق کرده اند و خودشان قدرت تشخیص دارند .
ناشناس۳۴۰۵۹۲۳۱۱:۳۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
خیلی از حرف های اقای اکبرنژاد درست است .
ناشناس۳۴۰۵۹۳۱۱۱:۳۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
فرضا مطالب نگارنده درست ، شخص اکبرنژاد راه به خطا رفته و افکارش صحیح نیست. راه صحیح مواجهه با او کدام است ؟
ناشناس۳۴۰۷۴۶۷۱۰:۰۷:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
قطعا به زندان انداختن راه حل مواجهه با متفکر و منتقد نیست.
ناشناس۳۴۰۵۹۳۷۱۱:۳۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جناب سلگی با تمام تلاشی که جهت تخریب ایشان کردید ! آنچه مسلم است شما هم در سطحی از سواد و بینش ومعرفت نیستید که بتوانید ایشان را قضاوت کنید!! پس این کار را به اهل فنش بسپارید !
ناشناس۳۴۰۵۹۴۴۱۱:۴۲:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چون حرفی زده که مخالف نظر شما هست پس باید منکرش شد ؟
بهروز۳۴۰۵۹۵۰۱۱:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آقای اکبر نژاد وآقامیری ومهدی نصیری وامثالهم یه چیز خوب بلدند صدایشان در صف عوام عادی خوب گیرایی داره وچون حرفشان می چربد وعوام قبول می کنند واین یکی ازمشکلات هستند که باید افراد حاذق با اینها مناظره ودرصدا وسیما پخش شود
ناشناس۳۴۰۶۰۴۱۱۲:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
طرف حرف زده و افکار شما را زیر سوال برده ؟ شماها هم حرف بزنید و جامعه و اون شخص را قانع کنید که اشتباه می کند امروزه جامعه بطور جدی برای بعضی امور مثل مهریه و طلاق و حضانت و ارث و دیه و اجبار حجاب و .... سوال دارد
ناشناس۳۴۰۶۱۱۳۱۳:۲۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مناظره خیلی خوبه اتفاقا
بهزاد۳۴۰۵۹۶۰۱۱:۵۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
هر کی خلاف میل شما سخن بگه میشه بی نام و نشان .... بی محتوا ......
ناشناس۳۴۰۵۹۸۹۱۲:۰۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اینکه خداوند خادم ماست کفر محض است
ناشناس۳۴۰۶۰۱۲۱۲:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اگر کمی تاریخ بخوانیم، در اروپای باستان همین دین مسیبحیت که آنرا دین آرام و ملایمی میدانیم، زمانی که کلیساها در سیاست دخالت داشتند،استبداد دینی یسیار شدیدی بر آن جامعه حاکم بود.همین طور در ایران باستان در زمان ساسانیان مردم از دست موبدان زرتشتی به تنگ آمده بودند.
ناشناس۳۴۰۶۱۸۵۱۴:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
شما دین های تحریف شده را مثال زدید چرا دین حضرت محمد (ص) را مثال نمی زنید که تشکیل حکومت داد و مدت 5-4 قرن مسلمانان از نظر علمی و فرهنگی از سراسر کره زمین جلوتر بودند و به گواهی دانشمندان غربی، مسلمانان منشأ تحول علمی در جهان شدند.
ناشناس۳۴۰۷۳۱۱۰۸:۱۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
ادیان که مشکلی ندارند. در زمان حاضر هم مسلمانانی چون داعش و طالبان را داریم که حکومت دینی دارند ببینید چگونه با مردم رفتار میکنند.
ناشناس۳۴۰۶۴۳۲۱۶:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
گوستاو لوبون می گوید: تا مدت پانصد سال مدارس اروپا روی کتاب های مسلمین دایر بود و همان ها بودند که اروپا را از لحاظ علم و عمل و اخلاق تربیت کرده و داخل در طریق تمدن نمودند
ناشناس۳۴۰۶۰۳۱۱۲:۳۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
من درمورد آقای اکبر نژاد قضاوت نمیکنم چون هنوز آراء ایشون را مطالعه نکردم. اما اینکه میفرمایید سروش دین و مدرنیته را قابل جمع میداند گفته دقیقی نیست. سروش دین را از فهم دینی جدا میداند (همانطور که دین را مقدس و فهم دینی را به گواه تاریخ و جنگ هفتاد و دو ملت نا مقدس!) و فهم دینی را با مدرنیته قابل جمع میداند. به این معنی که میتوان دین را به گونه ای فهمید که مدرنیته را پذیرا باشد.
محمد۳۴۰۶۰۵۶۱۲:۵۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بشینید باهاش مناظره کنید.
حسین۳۴۰۶۰۷۱۱۲:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جناب سلگی، آیا بهتر نیست به ایشان اجازه داده بشه در همین سایت محترم الف جواب‌های سوالات شما را بده. در ضمن شما فرمایشاتتان پاسخگویی به ایشان نیست. متن‌خود را یکبار‌مرور‌کنید.
ناشناس۳۴۰۶۰۸۸۱۳:۱۰:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
برادر سلگی دست بردار خواهشا. اینقدر با اعصاب و روان مردم بازی نکنید.
ناشناس۳۴۰۶۱۰۴۱۳:۱۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
فقط شماها درست فکر میکنید. قطعا این حجم از خود برحق پنداری نمیتونه تصادفی باشه.
ناشناس۳۴۰۶۱۱۰۱۳:۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
سلگی جان ممنونم از اینکه بستری فراهم میکنی تا نظرات آحاد ملت به گوش حکمرانان برسه. حکمران با این روش این امکان رو پیدا میکنه که از اونچه در بطن جامعه در جریان هست مطلع بشه.
ناشناس۳۴۰۶۱۱۲۱۳:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
تحمل صدای مخالف اولین شرط حکمرانی هست...
ناشناس۳۴۰۶۱۲۰۱۳:۲۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به شخصه معتقدم دین با مدرنیته منافاتی نداره بخصوص وجه فردی و عبادی دین از نظر من سیاست دینی سیاست غلطی نیست.
ناشناس۳۴۰۶۶۰۶۱۹:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آنچه که باید باشد سیاست اخلاقی است .
ناشناس۳۴۰۶۱۳۰۱۳:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
حتی در کشوری با این همه ادعا نتوانستیم موضوع واضحی مانند ربا را حذف کنیم چون سیستم بانکی بر این مبنا بنا شده است.
ناشناس۳۴۰۶۱۵۲۱۳:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مشکل دستگیری این بنده خدا چیز دیگه هستش که همه میدونن درود بر حقیقت گویان.
ناشناس۳۴۰۶۲۲۷۱۴:۳۰:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بحث هایی این چنینی بین روحانیان امری عادی است
ناشناس۳۴۰۶۱۷۹۱۳:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جامعه ای که در آن نقد نباشد ، یک جامعه مرده است .
ناشناس۳۴۰۶۲۵۶۱۵:۰۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
سخن شما ولو حق هم باشد یک طرفه است.
علی کریمی۳۴۰۶۳۰۱۱۵:۳۰:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جناب آقای محسن سلگی جامعه ای که نظرات و عقاید مختلف فرصت مطرح شدن داشته باشند چند صد قدم از جامعه ای که تلاش می شود در موضوعات مختلف فقط یک نظر مطرح و همه آن نظر را قبول کنند جلوتر است.
ناشناس۳۴۰۶۳۴۸۱۵:۵۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اگر ایشون بی نام و نشان هست چرا علیه اش مقاله نوشتین.
جمال۳۴۰۶۳۶۰۱۶:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
جدای از قضاوت محتوایی شما الان آزادانه وبافراغ بال نظر خودت را درست یا غلط بیان کردید ،او هم باید همین حق وآزادی را داشته باشد .مردم هم عقل وفهم ودرک دارند وآنچه که نظرشان درست است بر می گزینند.
ناشناس۳۴۰۶۳۷۶۱۶:۱۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
در گذشته اختلاف بین روحانیون امری طبیعی بود و روحانیون با هم دیگر بحث و گفتگو میکردند.
.۳۴۰۶۳۸۰۱۶:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
انسان دیندار، همواره در تکاپو و رشد است. همواره خود را کم و ناچیز می بیند چون راه برای به بی نهایت رسیدن پروردگار زیاد دارد. انسان بی دین و متکبر، متوقف است. چون حبس شده در منیت خویش‌. درد خودبرتری متکبر همان است که نتواند قدم از قدم بردارد برای تعالی بیشتر. دیندار، همواره جاری است و باقی. پر امید پر تلاش متواضعی که هر روز بر وسعت روحش افزون گردد.
ناشناس۳۴۰۶۳۸۳۱۶:۲۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اگر درصدی از حقیقت با شماست یک مناظره زنده در تلویزیون بگذارید تا باطل بودن عقاید ایشون ثابت بشه!
ناشناس۳۴۰۶۳۹۱۱۶:۳۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
من افکار اقای سروش رو نمی پسندم اما فاز اونایی که نام اکبرنژاد رو کنار سروش میارن چیه!!!!!!
مرادی۳۴۰۶۳۹۳۱۶:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این همه افراد درنظرات به نویسنده تاخته‌اند که چرا مناظره نمیکنی و ... . خب نویسنده هم نظراتش را گفته. چه ایراد دارد. چرا اصرار دارید اینجا نظر ندهد و حتما برود مناظره؟! اکبرنژاد هم رسانه دارد و نظر خود را می‌دهد. ذیل نظرات ایشان هم از این فرمایشات مرقوم می‌کنید؟!! مطلب مهم دیگر اینکه با اکبرنژاد مناظره شده که با یک جستجو قابل یافتن هست و عمق نظرات ایشان هم معلوم و مکشوف.
ناشناس۳۴۰۶۴۰۰۱۶:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اقای محسن سلگی بی نام ونشان بودن عیب نیست
ناشناس۳۴۰۶۴۰۵۱۶:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
فعلا که اقای اکبر نژاد زندان است و عملا پاسخگوی شما اقای سلگی نمی تواند باشد
ناشناس۳۴۰۶۴۶۴۱۷:۲۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
با احترام جدای از صحت و سقم، به حق یا ناحق بودن حرف ایشان، اخلاقا این که رسانه ای مثل الف پس از دستگیری و زندان شدن یک فرد ایشان رو محکوم کنند چندان پسندیده نیست.
ناشناس۳۴۰۶۵۰۳۱۷:۵۰:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آقای سلگی با تحقیر و بی نام نشان خوانده دیگران نمیشه اندیشه و نظر را نقد کرد.
ناشناس۳۴۰۶۵۱۹۱۸:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
همه میگویند ما حق هستیم .....
ناشناس۳۴۰۶۶۶۶۲۰:۰۶:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
شما با هر کس که با تفکر تان همسو نباشد او را متهم می کنید.
ناشناس۳۴۰۶۷۱۵۲۰:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به تعداد افراد روی زمین، راه برای رسیدن به خدا هست.
ناشناس۳۴۰۶۸۲۱۲۱:۴۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آقای سروش متفکر بزرگی است و مثل همه انسانها ممکن است اشتباه کند ، ولی افرادی مثل آقای سلگی نباید با آن لحن نادرست ایشان را تخطئه کنند اما آنچه از آقای اکبرنژاد دیدیم نقد منصفانه مودبانه مستدل و البته دلسوزانه بود
ناشناس۳۴۰۶۸۲۵۲۱:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اگر بی نام و نشان بودن عیب است خود نویسنده هم بی نام و نشان است!
جواد۳۴۰۶۹۰۰۲۲:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اقای سلگی ، متاسفانه درپاسخگویی دانش واستنتاج شما بسیار ابتدایی وبه شدت ضعیف درمقابل مباحث مطروحه ازطرف اقای اکبرنژاداست
ناشناس۳۴۰۶۹۸۸۲۳:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
خوب اگر اکبرنژاد بی ربط حرف میزند... مناظره کنید؟؟؟
ناشناس۳۴۰۷۰۳۵۰۰:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
یعنی بشر میتواتد اینچنین پسرفت کند و به گذشته تجربه شده اش برگردد هرچند غلط ولی همیشه انسان هایی بوده اند که در اوج تصور دینداری بوده اند ولی اکنون جز نامی ازآنها و آیین‌های نیست .. غیر از اعتقاد به خدای قهار و مهربان یگانه از اساس غلط است و گواهی تاریخ هم همین است
فرناز۳۴۰۷۲۰۴۰۵:۳۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
تا جايی که من اطلاع دارم ايشون نقدهای بسيار محترمانه و منطقی به‌ مسیرها و رویه‌های مملکتی دارند نه‌ مباحث توحیدی و ایدئولوژیک.
شادمهر۳۴۰۷۲۸۵۰۷:۴۵:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نویسنده محترم از همین کامنت ها (که اقعا ممنونم آزادانه منتشر می کنید)متوجه بشوید و درس بگیرید که چه افکاری در کشور جاری است!!آیا فهمیدن این کامنتها سخته که مردم به دنبال چه هستند.!؟
ناشناس۳۴۰۷۳۰۱۰۷:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
باید مراقب پروژه نفوذ بود
ناشناس۳۴۰۷۳۸۹۰۹:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دیدگاه های اکبر نژاد فوق العاده منطقی است .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  25. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  6. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  7. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  8. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  9. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  10. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  11. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  12. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  13. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  14. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  15. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

  16. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

  17. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

  18. حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت توسط لاهه صادر شد

  19. مرکز «بازی‌ جنگ سپاه» افتتاح شد

  20. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  21. یهودیت در نظر بنیانگذار روانکاوی

  22. واکنش صداوسیما به موضوع سانسور یک دیدار پزشکیان

  23. نماینده مجلس: اهداف فیلترینگ محقق نشد/ سود سرشار در جیب مافیای فیلترشکن‌

  24. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  25. شمخانی: آمریکایی‌ها کشور ما را عقب نگه داشتند و باید خسارت بدهند

آخرین عناوین