صفر تا صد "هزینه ورود به طرح ترافیک" در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

  4030112034 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شورای شهر تهران نرخ پایه عوارض طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۳ را ۷۵ هزار تومان تعیین کرده که براساس مصوبه شورای شهر تهران تسهیلاتی برای دارندگان معاینه فنی برتر و همچنین وسایل نقلیه هیبریدی پیش‌بینی شده است.

 صفر تا صد "هزینه ورود به طرح ترافیک" در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

به گزارش تسنیم، نرخ پایه عوارض طرح ترافیک سال 1402 مبلغ 52 هزار و 500 تومان تعیین شده بود و این نرخ برای سال 1403 به میزان 75 هزار تومان تعیین شده است. عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک، عوارض تردد وسایل نقلیه‌ای که به صورت غیرمجاز در محدوده‌‎های ممنوعه تردد می‌کنند، در صورت تکمیل نبودن ظرفیت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداکثر ضرایب پیش‌بینی شده در جداول ضرایب مربوط به روز و ساعت تردد و همچنین ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه محاسبه خواهد شد.

ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) 1.5 درصد، محدوده کنترل آلودگی هوا(حلقه دوم) در روزهای غیرمجاز 0.75 درصد و هر دو محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) و کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) 1.5 درصد پیش‌بینی شده است.

بر اساس جدول ضریب مربوط به ساعت تردد، برای اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبحگاهی (6:30 تا 10) و آخرین خروج یا تردد از ساعت 16 تا 19 ضریب 1.5 درصد، اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبحگاهی (6:30 تا 10) و آخرین خروج یا تردد در ساعات غیراوج (قبل از 16 یا بعد از 19) ضریب 1 درصد، اولین ورود یا تردد در ساعات غیر اوج (10 به بعد) و آخرین خروج یا تردد در ساعات اوج عصرگاهی (6:30 تا 10) 1 درصد، اولین ورود یا تردد در ساعات اوج عصرگاهی (16 تا 19) و آخرین خروج یا تردد در ساعات اوج عصرگاهی(16 تا 19) 1 درصد و اولین ورود یا تردد در ساعات غیر اوج (10 به بعد) و آخرین خروج یا تردد در ساعات غیر اوج (قبل از 16 یا بعد از 19) 0.7 درصد پیش‌بینی شده است.

با تغییر ساعت خاتمه( 19 ) در نیمه دوم سال، ساعت مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ملاک محاسبه خواهد بود.

بر اساس جدول ضریب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، برای تردد وسایل نقلیه هیبریدی و وسایل نقلیه برقی ضریب صفر درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر  تهران 0.8  درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی تهران (در صورت ایجاد دسترسی لازم از سامانه سیمفا) 0.9 درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر 1 درصد و وسایل نقلیه با عمر بیش از 20 سال (در صورت ایجاد دسترسی لازم از سامانه سیمفا) 1.2 درصد تعیین شده است.

بنابر این لایحه، وسایل نقلیه مجاز، خودروهایی هستند که مطابق ضوابط و مقررات قانونی دارای معاینه فنی برتر بوده، فاقد بدهی عوارض سالانه خودرو باشند، مالکان آنها نسبت به انجام ثبت نام در سامانه «تهران من» اقدام کرده باشند و در سقف مجوزهای ورودی روزانه نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.

در لایحه عوارض ورود به محدوده های طرح ترافیک در سال آینده، عوارض تردد خودروی متعلق به ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که در سامانه «تهران من» ثبت نام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای خودروی خود را پرداخت کرده باشند، جهت صدور مجوز تردد به محدوده‌ها، متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت با ضریب 0.5 محاسبه می‌شود.

شهرداری تهران مکلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافیک و عدم ورود در محدوده مذکور، نسبت به دریافت معادل 20 درصد نرخ پایه از متقاضیان اقدام کند.

 به ازای صدور مجوز سالیانه تردد در محدوده طرح ترافیک در کل سال برای هر خودرو مبلغ 393 هزار تومان بابت بهای خدمات اخذ خواهد شد.

عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هواست، در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب 0.1 تعیین و محاسبه می‌شود.

وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نیست.

در لایحه به شهرداری تهران اجازه داده شده به خبرنگارانی که از سهمیه تخصیص یافته استفاده نکرده یا فاقد خوردو هستند، کارت بلیت الکترونیک رایگان یک ساله جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد. نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، عکاسان خبری و روزنامه نگاران به موجب دستورالعملی که به تایید کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا می رسد، تعیین خواهد شد.

عوارض ورود و تردد در محدوده‌های ترافیکی با رعایت سقف مجوزهای ورودی به محدوده برای جانبازان 25 درصد و بالاتر با ارائه تأییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر محاسبه می‌شود.

عوارض تردد خودروهای آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه با ضریب 0.6 درصد، خودروهای سواری مجاز پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران من» و خودروهای مجاز سرویس مدارس در روزهای تحصیلی و آموزشگاه‌های رانندگی با ضریب 0.3 درصد و خودروهای مینی بوس و اتوبوس مجاز پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران من» با ضریب صفر پیش بینی شده است.

عوارض تردد وانت پلاک عمومی با ظرفیت زیر 2.5 تن در صورت دریافت باربرگ سفر، وانت پلاک شخصی زیر 3.5 تن در صورت دریافت باربرگ حقوقی 0.3 درصد و در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.15 درصد و در صورت دریافت باربرگ حقیقی 0.65 درصد و همچنین دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.45 درصد محاسبه خواهد شد.

عوارض تردد کامیونت بین 3.5 تا 6 تن در صورت دریافت باربرگ حقوقی 0.4 درصد و در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.25 درصد و در صورت دریافت باربرگ حقیقی 0.9 درصد و همچنین دریافت حداقل سه باربرگ حقیقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.75 درصد پیش بینی شده است.

وسایل نقلیه باری در صورتی مشمول تسهیلات برتر می شوند که در هر روز حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مکانی و زمانی آن تردد از طریق GPS یا هر طریق دیگر به سامانه بارانه شهرداری تهران، صادر کند. تا زمان فراهم شدن زیرساخت های لازم توسط شهرداری جهت ارسال اطلاعات مکانی و زمانی تردد، صدور حداقل سه باربرگ در روز برای برخورداری از تسهیلات برتر ملاک عمل خواهد بود.

عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع در شهر تهران در موارد خاص که به تشخیص سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافری شهر تهران صادر می شود، تا پنج سال مبلغ 50 هزار تومان، پنج تا 15 سال 70 هزار تومان و 15 سال به بالا 90 هزار تومان است.

تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران از ساعت 23 تا ساعت 6 صبح، در صورت عدم دریافت باربرگ و یا تردد خارج از مسیر تعیین شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به میزان 90 هزار تومان بوده و در صورت دریافت باربرگ، عوارض برای این وسایل نقلیه با ضریب صفر محاسبه خواهد شد. همچنین کامیون های حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاً مکلف به دریافت باربرگ خواهند بود.

صدور مجوز تردد برای کامیون ها در ساعات مجاز تردد، منوط به دارا بودن معاینه فنی معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و کالای شهرداری تهران است، همچنین تردد کامیون های بالای 6 تن ظرفیت در محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرایب خواهد بود.

شهرداری تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود یا تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، نسبت به شناسایی وسایل نقلیه‌ای که عوارض را پرداخت نکرده‌اند، اقدام و بدهی دارنده وسیله نقلیه بابت عوارض پرداخت نشده را به حساب وی منظور و به آخرین شماره تلفن مالک ثبت شده در سامانه تهران من، پیامک کند و مالکان وسایل نقلیه مکلفند ظرف مدت 10 روز کاری از تاریخ دریافت پیامک بدهی عوارض، نسبت پرداخت و تسویه بدهی اعلامی اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی، به صورت ماهیانه 2 درصد و تا سقف 24 درصد سالیانه، جریمه بدهی بر میزان بدهی اعلامی افزوده خواهد شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مکلف است نسبت به اعمال قانون وسایل نقلیه متخلف از ضوابط مقرر در خصوص تردد غیرمجاز در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا اقدام کند و شهرداری تهران نیز وظیفه دارد سه درصد از درآمد ناشی از مدیریت عوارض ورود به طرح ترافیک را در راستای بهبود اجرای طرح، تقویت و پشتیبانی لجستیکی و نیروی انسانی برای پلیس راهور تهران بزرگ به منظور اجرای کامل طرح و همچنین وصول مطالبات هزینه کند.

به گزارش تسنیم، طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا از سه‌شنبه 14 فروردین‌ماه مثل سال‌های قبل از ساعت 6:30 تا 18:00 اجرا می‌شود. افرادی که به‌صورت روزانه قصد ورود به محدودهٔ طرح ترافیک را دارند، می‌توانند طرح خود را به‌صورت هفتگی، از چهارشنبه هفتهٔ قبل و یا به‌صورت روزانه از طریق سامانه‌ها رزرو کنند.

همچنین همانند سنوات گذشته هر شهروند دارای پلاک شهر تهران، 20 روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد، اظهار داشت: در روز پنجشنبه هر هفته نیز، فقط طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) اجرا می‌شود که در صورت ورود خودرو به محدوده‌ طرح ترافیک در این روز، از سهمیه 20 روزه خودرو در هر فصل کم خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۰۶۵۱۱۳:۲۵:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۲
عملا تعدد خودرو در مناطق طرح ترافیک نشان‌دهنده انست که این طرح برای سلامت و رفع آلایندگی شهر نیست بلکه برای پولسازی برای شهرداری است
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. یارانه‌ها واریز شد

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

آخرین عناوین