قطعنامه آمریکا برای آتش بس در غزه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد

  4030321147 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممنتع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

قطعنامه آمریکا برای آتش بس در غزه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد

به گزارش ایرنا از مقر سازمان ملل، یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رای از آرا ۱۵ عضو این شورا بدون مخالفت یا وتوی اعضای دائم آن شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست امروز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید می کند و تمام قطعنامه های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله مسئله فلسطین را یادآور می شود و  بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و  آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می کند. 
 
در این قطعنامه آمده است:  از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که  اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می کند و  از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند. 
 
 این قطعنامه  خاطرنشان می کند که اجرای این پیشنهاد می تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.  
 
 الف) مرحله ۱: آتش بس فوری، کامل با آزادی گروگان ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن  اجساد برخی از گروگان های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی ها از  مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه ها و محله های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه. 
 
 (ب) مرحله ۲: با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت ها، در ازای آزادی همه گروگان هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه.   
 
 (ج) مرحله ۳: شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن  اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در غزه هستند به خانواده هایشان.   
 
 این قطعنامه تاکید می کند اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای برای اطمینان از ادامه مذاکرات  تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می دهد. 
 
قطعنامه تصویب شده،  بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.  
این قطعنامه  پیشنهادی هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می کند.  
 
  در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرزهای امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل زندگی می کنند، تاکید می کند و در این راستا بر  اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۵۳۶۵۰۶:۴۵:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
دو موضوع در این مصوبه شورای امنیت قابل توجه است. اول رای ممتنع نه مثبت روسیه به این طرح. دوم تاکید برای پذیرفتن این قطعنامه توسط اسرائیل و عدم پذیرش توسط حماس. یک سری نکات خوبی دارد این مصوبه و آن تاکید بر عدم کاهش سرزمینی غزه، ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین(امریکا چند وقت قبل با راه کار دو دولت مخالفت کرده بود) و خروج کامل اسرائیل از غزه و در نهایت بازسازی غزه. نکات منفی: مرحله اول تبادل اسرای ظاهرا غیرنظامی است. دولت اسرائیل تحت فشار خانواده های گروگان هاست. با تبادل اسرا این فشار از بین خواهد رفت. در مرحله اول. مرحله دوم منوط به مذاکرات و توافق دو طرف کرده است. اسرائیل بارها اعلام کرده هرگز حاضر نیست حضور حماس در غزه را بپذیرد. احتمال شروع دوباره جنگ بعد از مرحله اول وجود دارد. چرا که اگر اسرائیل ادامه اجرای قطعنامه را منوط به خروج حماس از غزه و یا تحویل سلاح کند احتمالا توافقی بوجود نخواهد آمد
ناشناس۳۵۱۵۶۵۳۱۳:۰۹:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۲
کجای قطعنامه دو دولت اومده!؟
ناشناس۳۵۱۵۳۸۹۰۷:۳۵:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۲
عالی است. ان شالله که روزی صلحی پایدار و جهانی برای همه مردم دنیا باشد
علی۳۵۱۵۴۰۳۰۷:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۲
تسلط تشکیلات خودگردان بر کرانه باختری و نوار غزه هرگز محقق نخواهد شد مردم فلسطین گروههای مقاومت را برسمیت میشناسند لذا تشکیل دولت فلسطینی باید با رای مردم فلسطین باشد نه انتخاب دولت توسط امریکا و انگلیس
افول۳۵۱۵۵۹۵۱۱:۴۰:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۲۲
اون هایی که حرف از افول امریکا میزنن ببینن امریکا همه قطعنامه های شورای امنیت و سازمان ملل را برای بحران غزه رد میکرد تا همه حتی روسیه و چین مجاب شدن قطعنامه مورد نظر امریکا را امضا کنن
ناشناس۳۵۱۵۶۵۶۱۳:۱۲:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
داداش الان آمریکا کوتاه اومده و نظر دیگران رو داخل قطعنامه گذاشته یا بقیه!؟
ناشناس۳۵۱۵۶۰۳۱۱:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۲
این طرح آتش بس را خود اسراییل زیرکانه و پشت پرده به امریکا داده است. چون در همان مرحله اول ازادی گروگانهاست. و عملا دست حماس را خالی می کند.
کاوه۳۵۱۵۶۶۱۱۳:۱۹:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
این نشون میده دولتمردان آمریکا و انگلیس تا چه حد پست و جنایتکار هستند اون زمانیکه بقیه اعضاء موافق آتش بس بودند آمریکا و هم پیمانان جنایتکارش مانع تراشی میکردند تا اسرائیل ،حسابی خون به پا کنه و تخریب ایجاد کنه و حالا که احساس خطر میکنن و گنبد به اصطلاح آهنینشون هم آبکی از آب در اومد تو حمله اخیر حزب الله ،سریع دست بکار شدند تا دنیا رو سر اسرائیل خراب نشه واقعا که مرگ بر دولتمردان آمریکایی و هم پیمانانشون
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  15. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  16. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  17. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  18. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  22. قالیباف یا جلیلی؟

  23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. ابتکار: پزشکیان صدای معترضان، زنان و دختران مظلوم ایران  است

آخرین عناوین