چنددستگی دموکرات‌ها بر سر بایکوت سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا

  4030406068 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنرانی قریب‌الوقوع نتانیاهو در کنگره آمریکا در ۲۴ ژوئیه (سه مرداد) با توجه‌ به عملکرد او در جنگ غزه، موجی از چنددستگی را در بین نمایندگان دموکرات آمریکا برای بایکوت سخنرانی وی به راه انداخته است.

چنددستگی دموکرات‌ها بر سر بایکوت سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، کنگره آمریکا در حالی به روز موعود سخنرانی نتانیاهو نزدیک‌تر می‌شود که بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره از عدم حضور خود در این سخنرانی خبر داده‌اند. روزنامه تایمز اسرائیل در مطلبی تحلیلی بر تمایل عده کمی از دموکرات‌ها بر حضور در سخنرانی نتانیاهو تأکید کرده و افزوده است که بخش زیادی از دموکرات‌ها مایل به حضور در این سخنرانی نیستند.  چندی پیش، مایک جانسون، رئیس مجلس آمریکا در میانه مخالفت تنی چند از نمایندگان از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده بود. نتانیاهو در واکنش به این دعوت آن را فرصت مناسبی برشمرده بود که می‌تواند واقعیت جنگ غزه را برای نمایندگان مردم آمریکا و تمامی جهان تشریح کند.  دعوت از نتانیاهو برای صحبت در کنگره در شرایطی صورت گرفت که چاک شومر نماینده یهودی در سخنانی با انتقاد شدید از نتانیاهو، او را «مانعی برای صلح» توصیف کرده و بر برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل تأکید کرده بود.  آخرین سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به ۹ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد سالی که حدود ۶۰ نفر از دموکرات‌ها در حمایت از اقدام اوباما برای امضای برجام در این سخنرانی شرکت نکرده بودند. پیش‌بینی می‌شود این آمار در سخنرانی ماه آینده نتانیاهو باتوجه‌به عملکرد ضعیف او در جنگ غزه و ویدئوی هفته پیش او با افزایش قابل‌توجهی روبرو باشد. وی در این ویدئو بایدن را به ممانعت از ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل متهم کرده بود.
تعدادی از دموکرات‌ها حضور در این سخنرانی را به نشانه حمایت از اسرائیل بر خود واجب می‌دانند؛ اما ضمن آن تصریح کرده‌اند که این حضور به معنای حمایت از دولت نتانیاهو نخواهد بود؛ از سوی دیگر تعداد زیادی از دموکرات‌ها علناً امتناع خود از حضور را اعلام کرده و برخی دعوت از نتانیاهو برای صحبت در کنگره را «ایده‌ای بد» توصیف کرده‌اند.  پرامیلا جایاپال که ریاست گروه بزرگی از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا موسوم به «گروه پیشرو کنگره» را بر عهده دارد؛ از مخالفان سرسخت دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی بوده است. او و گروهش از اصلی‌ترین منتقدان اقدامات اسرائیل به شمار می‌روند. او اذعان کرده است که آمریکا باید با توقف ارسال تسلیحات نظامی، اسرائیل را برای پذیرش آتش‌بس پیشنهادی بایدن تحت‌فشار قرار دهد.
 
 
علاوه بر این، ست مگزینر از دیگر نمایندگان دموکرات در سخنانی تصریح کرده است که «نتانیاهو هم برای اسرائیل هم برای فلسطینیان و هم برای آمریکا مضر است». نماینده «دون بیر» نیز که در سخنرانی سال ۲۰۱۵ نتانیاهو حضور داشته است؛ مدت‌زمان سخنرانی نتانیاهو در کنگره را جز «دردناک‌ترین ساعات حضورش در کنگره آمریکا» برشمرده است.  در حالی قرار است نتانیاهو در ماه آینده در کنگره آمریکا صحبت کند که بخش دیگری از دموکرات‌ها امیدوارند او آن روز اصلاً در مسند قدرت نباشد و کس دیگری جایگزین او شده باشد.  برخی از نمایندگان دموکرات نه‌تنها بر بایکوت سخنرانی نتانیاهو تأکید کرده‌اند؛ بلکه از برگزاری مراسمی دیگر در جهت یافتن راه‌حل‌هایی برای مسئله غزه خبر داده‌اند.  با وجود گذشت ۹ ماه از حملات اسرائیل به غزه، نتانیاهو همچنان بر ادامه جنگ و عدم‌پذیرش کامل آتش‌بس تأکید می‌کند. وی در مصاحبه دیروز خود با تلویزیون اسرائیل اعلام کرده بود که با توافق جزئی با حماس برای آزادسازی گروگان‌ها موافق است و جنگ علیه حماس همچنان ادامه دارد.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  22. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  23. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

آخرین عناوین