سقط جنین عمدی منجر به ناباروری شود

  4030510060

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بسیاری از مادران عوارض و پیامدهای جدی سقط عمدی را نادیده می‌گیرند، در حالی که بعد از سقط عمدی مادر با یک بحران جسمی و روانی در مواجه خواهد شد.

سقط جنین عمدی منجر به ناباروری شود

دکتر زهرا داداشی در گفت و گو با ایسنا درباره هدف ایجاد مرکز حمایتی نفس اظهار کرد: وضعیت قابل تامل جمعیت در کشور و در استان ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مقابله با سقط جنین‌های عمدی و همچنین تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به این امر مهم، را ایجاب کرد. لذا همسو با سیاست‌های وزارت متبوع و بسیج جامعه پزشکی مرکز مردمی نفس که مختص نجات فرزندان سقط است، در سال گذشته در کرج افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: فعالیت مرکز نفس در سه حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، شناسایی متقاضیان سقط و حمایت از افرادی که از سقط عمدی منصرف شده‌اند، متمرکز شده و خدمات خود را به صورت چند وجهی شامل خدمات فرهنگی، اقتصادی، مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. هدف مرکز مداخله برای جلوگیری از هر گونه اقدام فعلانه توسط مادر یا هر فرد دیگری است که به سلامت یا حیات جنین آسیب احتمالی یا حتمی خواهد داشت.

دکتر داداشی ادامه داد: نجات فرزندان سقط اقدامی است که صرفا بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی نیست و نیاز به همراهی و مساعدت همه سطوح مرتبط و فعال در بخش‌های ترویج و تبلیغ، مشارکت عمومی و حوزه‌های تخصصی دارد. لذا از همه متخصصین زنان و زایمان، پزشکان عمومی، ماماها و مسئولین داروخانه‌ها درخواست می‌کنیم چنانچه خانم بارداری با هدف سقط جنین به آنها مراجعه می‌کند او را برای دریافت مشاوره و حمایت‌های لازم به مرکز نفس راهنمایی کنند.

وی بیان کرد: وقتی موضوع سقط مطرح می‌شود، منظور سقط‌هایی هستند که به صورت عمدی اتفاق می‌افتد. چون انواع مختلفی از سقط وجود دارد. سقط القایی که یکی از انواع سقط‌های جنین است به خاتمه دادن بارداری به صورت عمدی و با استفاده از روش‌هایی طبی مثل استفاده از قرص یا جراحی‌ اطلاق شده و می‌تواند به دو شکل قانونی و غیرقانونی صورت بگیرد.

دکتر داداشی ادامه داد: در روش قانونی سقط به درخواست پزشک و با تایید پزشک قانونی در مواردی که تهدید کننده حیات مادر و جنین بوده و شرایط خاص خود را دارد، در مراکز پزشکی معتبر انجام می‌شود. اما در مورد سقط به صورت غیرقانونی که به درخواست مادر انجام شود، موضوعی است که استراتژی های ما را مشخص می‌کند و عوارض آن هم زودرس و دیرس و هم کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود.

 مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: عوارض‌ و پیامدهای سقط عمدی هم جسمی و هم روحی است. خونریزی، آسیب به دهانه رحم، سوراخ شدن رحم و سقط به صورت ناقص از جمله عوارض جسمی است. همچنین سقط می‌تواند به اندام‌های داخلی مثل روده و مثانه هم آسیب برساند.

وی یادآور شد: از بعد روحی احتمال ابتلا به افسردگی، استرس، احساس گناه و اضطراب پس از سقط زیاد است و حتی ممکن است زوجین در روابط زناشویی و خانوادگی دچار اختلاف شوند. گاها مشاهده شده که مادر به مصرف مواد مخدر و الکل روی ‌آورده و در موارد مشابه دیده شده که به شدت افکار خودکشی داشته و حتی برای آن اقدام کرده‌اند.

دکتر داداشی با اشاره به عوارض دیگر سقط عمدی گفت: سقط جنین باعث ضعیف شدن دهانه رحم شده و باعث می‌شود که ریسک زایمان زودرس را در بارداری بعدی بالا ببرد. در مواردی دیده شده عمل سقط جنین ساده گرفته شده و مادر به امید این که برای بارداری بعدی شرایط بهتری را از لحاظ معیشتی و خانوادگی خواهند داشت و این آخرین باری است که سقط می‌کند، تصمیم به سقط عمدی می‌گیرد.

وی گفت: اما بانوان باید متوجه باشند که سقط در آینده ممکن است منجر به ناباروری شود. یعنی به این شکل نیست که هر وقت اراده کنند، می‌توانند در مراحل بعدی یک بارداری سالم داشته باشند. سقط جنین در سه ماهه اول باعث ایجاد سندرم خاصی به نام سندرم آشرمن می‌شود که ریسک سقط جنین ناخواسته را در بارداری بعدی بالاتر می‌برد. به این دلیل هم احتمال بارداری موفق در تصمیم گیری‌های بعدی از بین می‌رود.

 دکتر داداشی خاطر نشان کرد: همچنین سقط جنین ریسک ابتلا به التهاب لگن و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. در خیلی از موارد مشاهده کردیم که بعد از سقط بیماری‌های عفونی هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد که مطلع و آگاه باشیم که بعد از سقط عمدی با یک بحران جسمی و روانی در مادر مواجه خواهیم شد و باید برای پیشگیری از سقط همه دست به دست هم بدهیم.

وی افزود: امیدواریم همچنان حرکت‌های خوب و مثبتی با راه‌اندازی مرکز نفس در استان انجام شود، کمااینکه تا کنون مراجعانی‌ داشتیم که پس از دریافت خدمات قصد سقط آنها به تولد نوزاد انجامیده و این باعث دلگرمی همکاران در این مرکز شده است.

دکتر داداشی تاکید کرد: مرکز مردمی نفس مرکزی امن و حمایت‌گر با هدف نجات فرزندان سقط است و اگر در نزدیکی خود خانواده‌ای را می‌شناسید که به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و ... قصد به انجام سقط دارد، حتما مرکز نفس را برای حمایت از این خانواده‌ها معرفی کنید.

گفتنی است مرکز نفس در کرج، بین چهارراه طالقانی و میدان شهدا جنب زیرگذر طبقه فوقانی مرکز خدمات جامع سلامت جوادالائمه واقع شده است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  6. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  7. قدردان پلیس هستیم اما...

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  12. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  16. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  17. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  18. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  19. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  20. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

  21. درباره یک تجربه مهم مقابله با فساد

  22. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  23. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

  24. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  25. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

آخرین عناوین