تلگراف: یمنی‌ها نیروی دریایی آمریکا را شکست دادند

  4030604022 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عملیات‌های دریایی یمنی‌ها علیه کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی راهبردهای بازدارندگی دریایی آمریکا را زیر سوال برد؛ شکستی که شاید پیش از نبرد دریای سرخ چندان آشکار نبود، نبرد دریایی نیروهای مسلح یمن هیمنه چندین دهه‌ای واشنگتن را در هم شکست.

تلگراف: یمنی‌ها نیروی دریایی آمریکا را شکست دادند

به گزارش ایسنا، «عملیات نگهبان رفاه» در دسامبر ۲۰۲۳ در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ جنوبی عبور می‌کردند، اعلام شد. هدف این بود که یک جبهه یکپارچه بین‌المللی ایجاد شود که هم یمنی‌ها را از حملات بیشتر باز دارد و هم به شرکت‌های کشتیرانی که به دلایل ریسک و هزینه‌ بیمه، دماغه امید نیک را دور می‌زدند، اطمینان خاطر دهد.

تام شارپ در روزنامه تلگراف در گزارشی می‌نویسد: مشکل این بود که این عملیات بی‌نتیجه ماند. این ائتلاف نه تنها نتوانست یمنی‌ها را منصرف کند بلکه بر شدت هدف‌گیری کشتی‌هایی که به هر جهت ارتباطی با اسرائیل داشتند، افزود.

عملیات‌های یمنی‌ها در تعداد و تنوع شکل تصاعدی به خود گرفته است؛ از ژانویه، نه تنها تعداد حملات به طور پیوسته افزایش یافته، بلکه متنوع هم شده است. پهپادها و موشک‌های کروز با موشک‌های بالستیک همراه شده‌اند. آوریل اولین استفاده از پهپاد سطحی را شاهد بودیم و از آن زمان به بعد این روش افزایش مداومی داشته است. اخیرا هم شلیک سلاح‌های سبک از قایق‌های تندرو به آنها اضافه شده و در چند هفته گذشته میزان حملات به بالاتر از میانگین ۲.۵ مورد در هفته افزایش یافته است.

در این میان هیچ نشانی از کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی و انگلیسی که داعیه حمایت و حفاظت از دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ را داشتند، نیست.

به نظر می‌آید غربی‌ها بدون سر و صدا با قبول شکست در مقابل حوثی‌ها که قول داده‌اند تا پایان عملیات‌های رژیم صهیونیستی در غزه هر کشتی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی باشد را هدف بگیرند، میدان را خالی کرده‌اند.

وزیر امور خارجه دولت «تغییر و سازندگی» یمن چندی پیش گفت: آمریکا به همراه ناوگان نیروی دریایی خود از دریای سرخ فرار کرد و امروز در جستجوی جایگزین است و سرخوردگی آن از همان روز نخست درگیری مشخص بود.

شبکه بلومبرگ نیز گفته است: پس از ماها تلاش برای توقف عملیات دریایی یمن در حمایت از غزه، ناکامی آشکار و اعلام شده آمریکا در دستیابی به این هدف، واشنگتن را وادار کرد تا دیدگاه خود را نسبت به راهبرد دریایی خود تغییر دهد و به ناتوانی در دستیابی به «بازدارندگی» اعتراف کند.

به گفته این شبکه خبری، آمریکا همیشه سعی می‌کرد «بازدارندگی» موضوع اصلی استقرار نیروهای دریایی آن در منطقه از جمله ناوهای هواپیمابر باشد، اما پس از آنکه نیروهای مسلح یمن توانستند ناو «آیزنهاور» را از دریای سرخ بیرون کنند و جایگزین آن ناو «روزولت» نیز جرأت نزدیک شدن به منطقه عملیاتی یمن را نداشت، فرماندهان دومین ناو هواپیمابر جایگزین (لینکلن) شروع به اعتراف کردند که با یک ماموریت طولانی و دشوار مواجه خواهند شد.

به هر حال به نظر می رسد آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان مجبور هستند به منظور جلوگیری از خسارت‌های سنگین و فاجعه‌بار در راهبرد دریایی خود بازنگری کنند؛ چراکه در پی ظهور تسلیحات مافوق صوت و موشک‌های ضد کشتی، ناوهای هواپیمابر آمریکایی دیگر کارآمد نخواهند بود.

این تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های غربی بوضوح واقعیت فعلی و شناخته‌شده شکست راهبردهای بازدارندگی دریایی ایالات متحده را نیز بیان می‌کند؛ شکستی که شاید پیش از نبرد دریای سرخ چندان آشکار نبود و نبرد نیروهای مسلح یمن در دریا توهمی را که واشنگتن برای چندین دهه بر آن تکیه کرده بود، در هم شکست.

دیدگاه کاربران

احزان۳۵۹۰۹۵۱۱۹:۳۷:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۴
واقعا بیچاره شدن کل نیروی دریایی غرب رو از بین بردن آلله. اکبر از این قدرت اینها
ناشناس۳۵۹۰۹۷۱۲۰:۴۸:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۴
درود و هزاران درود بر محور مقاومت و برادران انصارالله یمن
مهدی۳۵۹۱۰۳۶۲۳:۵۴:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۴
جبهه مقاومت باید همشون باهم به رژیم صهیونیستی حمله بکنن وکار رو یکسره بکنن وسردمداران اسرائیل رو به درک واصل کنن الان موقع انتقام و خونخواهیه
پوریا۳۵۹۱۰۴۸۰۰:۴۲:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۵
کار یمنی ها از نظر دفاع از ملت فلسطین ارزشمند هست اما نباید دچار توهم نابودی ناوگان آمریکا شد ؛ ناوهای آمریکایی همچنان در دریای سرخ حضور دارن و تا کنون حتی یک مورد اصابت موفق به ناوهای آمریکایی در دریای سرخ ثبت نشده ؛ آمریکا از این نظر به هدفش در دریای سرخ نرسیده که هنوز حملات یمنی ها به کشتی های تجاری به مقصد اسراییل ادامه داره و کنترل کامل این حملات جز با حمله زمینی به یمن امکان نداره ؛ این دو تا موضوع کاملا با هم متفاوت هستن ؛
مجید۳۵۹۱۳۵۲۱۱:۴۵:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۵
وقتی توکلت قلباوباصداقت دل خداوندسبحان باشد،البته که اووعده ی یاری و نصرت فرموده وتردیدی نیست که خداوندرحمان ، ودرمقابل کفاروستکاران ومنافقان جبارومنتقم است،،وهرقدرت دیگری بخوبی درک میکندکه «یدالله فوق ایدیهم است»وکافیست اراده فرمایدتاستمکاران محوگردد،،لذااین امررابدست بندگان مخلص خودعطافرموده تاباتکیه بر نیروی او، بابه چالش کشاندن دشمنانش، باعث ذلت وخواری قدرتهای پرمدعای ستمکارباشند،،نصرمن الله وفتح القریب
سعید۳۵۹۱۴۳۷۱۲:۴۷:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۵
امریکا واقعا از داخل پوسیده وفرتوت شده،تخاصم با دنیا امریکا را تضعیف کرده،زمان جهان تک قطبی سپری شده وآمریکا باید واقعیت را قبول کند و،والا مثل ویتنام وافغانستان وعراق مجبور به فرار خواهد شد
امیرعلی۳۵۹۱۴۶۱۱۳:۱۸:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۵
درود و سلام خدا بر مجاهدین محور مقاومت بخصوص دو تا سید بزرگوار سید حسن و سید یمانی.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. قدردان پلیس هستیم اما...

    4. چماق بنزین !

    5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

    6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

    7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

    8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

    9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

    10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

    12. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

    14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

    16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

    17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

    21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    22. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

    23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

    24. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    25. فکرش را هم نمی کردند!

    آخرین عناوین