نگاهی به انتخابات پارلمانی زودهنگام در آذربایجان؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

  4030612010

انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان امروز اول سپتامبر برای نخستین بار از زمان آزادسازی منطقه قره‌باغ کوهستانی در پی عملیات برق‌آسای ارتش آذربایجان علیه نیروهای ارمنی، در این منطقه پس از چندین دهه درگیری میان دو کشور همسایه آغاز شده است.

نگاهی به انتخابات پارلمانی زودهنگام در آذربایجان؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، این انتخابات قبلاً قرار بود در نوامبر سال آینده برگزار شود اما نمایندگان حزب حاکم «آذربایجان جدید» در ژوئن گذشته پیشنهادی را برای انحلال مجلس ملی (پارلمان) به دلیل همزمانی انتخابات با برگزاری بیست و نهمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در باکو ارائه کردند.

بر این اساس، پارلمان با اکثریت قاطع درخواستی خطاب به «الهام علیف»، رئیس جمهور مصر مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را به تصویب رساند و پس از آن علیف فرمان انحلال پارلمان را صادر کرد.

حدود ۶۰ ناظر از مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر انتخابات وارد آذربایجان می‌شوند.

انتخابات در بیش از ۶۴۰۰ مرکز رای‌دهی در ۱۲۵ حوزه انتخاباتی برگزار می‌شود و تعداد شهروندان دارای حق رای تقریبا به ۶ میلیون و ۳۳۵ نفر رسیده است. برای اولین بار از مجموع ۲۶ حزب فعال سیاسی، ۲۵ حزب در انتخابات شرکت خواهند کرد.

کمپین‌های انتخاباتی از نهم همین ماه آغاز و در سی و یکم ماه گذشته به پایان رسید و سازمان‌های رادیویی و تلویزیونی دولتی از شرکت در تبلیغات انتخاباتی منع شده‌اند.

بین تحریم و تردید

همه نیروهای اپوزیسیون، برخی با ملاحظاتی قصد خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کردند، به استثنای حزب جبهه مردمی که اعلام کرد حداقل شروط برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه وجود ندارد.

پارلمان آذربایجان متشکل از ۱۲۵ نماینده است که برای مدت ۵ سال بر اساس انتخابات عمومی و مستقیم انتخاب می‌شوند. طبق قانون اساسی، دوره نمایندگی مجلس که در انتخابات زودهنگام انتخاب می شود ممکن است کمتر از ۵ سال باشد.

اخیرا برخی وبلاگ نویسان و فعالان بدون افشای منابع خود با انتشار فهرست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مدعی افشای ترکیب مجلس جدید در کشور شدند. به گفته آنها، انتخابات پارلمانی آتی نیز مانند انتخابات قبلی، بار دیگر در سایه هیمنه اصل «انتصاب» چیده خواهد شد.

رقابت بدون جایگزین

«الدانیز رستم زاده»، نویسنده سیاسی اپوزیسیون، می‌گوید ربط دادن ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به کنفرانس آب و هوا در باکو چیزی جز یک «بهانه» برای پنهان کردن نیات واقعی مقامات نیست و آنها در حال آماده شدن برای «سرقت آرای مردم» برای بار دیگر هستند.

رستم زاده به الجزیره گفت: طبق قانون اساسی قرار بود انتخابات پارلمانی در سوم نوامبر ( آبان ماه) آینده برگزار شود، در حالی که کنفرانس آب و هوا در یازدهم ماه جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: هیچ چیزی مانع از برگزاری انتخابات در مهلت‌های تعیین شده در قانون اساسی نمی‌شود اما مقامات مجدداً به سراغ دستکاری در آرا و نادیده گرفتن توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی برای بهبود قوانین و رویه‌های انتخاباتی رفتند.

رستم زاده اظهار داشت: این انتخابات در فضایی برگزار می‌شود که حداقل شرایط را برای رقابت عادلانه در کشور فراهم نمی‌کند. عامل انتخابات زودهنگام مخالفان دولت را تحت فشار زمانی شدید قرار می‌دهد و توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی برای بهبود قوانین و شیوه‌های انتخاباتی را نادیده می‌گیرد.

او ادامه داد: « این تاریخ حتی از نظر آب و هوا هم مناسب نیست زیرا دمای هوا بالا و فعالیت‌های اجتماعی کم است و تبلیغات انتخاباتی برای افرادی که منابع محدودی دارند بسیار دشوار است. در حالی که از سوی دیگر، حاکمیت که از منابع مالی، اداری و رسانه ای هنگفتی برخوردار است، امتیازاتی را برای خود فراهم می‌کند که مخالفانش از آن برخوردار نیستند.

این فعال آذربایجانی تصریح کرد: «انتخابات در فضایی برگزار می‌شود که در آن تعقیب کیفری فعالان مدنی و با نقض گسترده قوانین انتخاباتی ادامه دارد، به این معنی که نمی‌توان چنین انتخاباتی را آزاد، منصفانه و بازتاب تصمیم جامعه دانست.»

مرحله تاریخی

از سوی دیگر، «رامیل اسدوف»، پژوهشگر امور قفقاز جنوبی، معتقد است انتخابات پارلمانی کنونی رویداد مهمی در تاریخ سیاسی آذربایجان است، زیرا نزدیک به ۳۰ سال است که هیچ انتخاباتی در سرزمین‌های اشغالی قبلی (قره باغ کوهستانی) برگزار نشده است.

وی به الجزیره گفت: آذربایجان امروز به مرکز نفوذ استراتژیک جدیدی در عرصه سیاسی جهانی تبدیل شده است و رویدادهای مهمی که در حیات سیاسی این کشور رخ می دهد همواره مورد توجه کارشناسان جهان قرار می‌گیرد.

اسدوف اظهار داشت: منطقه شوروی سابق از جمله قفقاز جنوبی از عدم توازن سیاسی و درگیری‌ها رنج می‌برد که نه تنها فروکش نمی‌کند، بلکه با قدرتی تازه در حال فوران است؛ امری که موجب می‌شود دولت آذربایجان برای تقویت نهادهای مختلف خود از جمله پارلمان تلاش کند.

اسدوف در مورد موضع احزاب مخالف نیز گفت: «آنها نتایج انتخابات را قبل از برگزاری آن قضاوت کردند همچنین یکی از احزاب اپوزیسیون انتخابات را تحریم کرد و بقیه احزاب و نیروهای مخالف با شرکت در آن موافقت کردند.»

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. زنگِ زور!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

آخرین عناوین