۲۳۰ خبرنگار خارجی مراسم تشییع شهیدان خدمت را پوشش دادند

  4030313090

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۲۳۰ خبرنگار خارجی مقیم و غیرمقیم از ۲۳ کشور جهان از نزدیک برنامه‌ها و مراسم‌ تشییع پیکر شهید رئیسی و شهیدان خدمت را پوشش خبری دادند، برای بیش از ۷۰ خبرنگار خارجی روادید صادر کردیم.

۲۳۰ خبرنگار خارجی مراسم تشییع شهیدان خدمت را پوشش دادند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین تشییع رئیس جمهوری شهید و شهدای خدمت، همانند تشییع امام(ره) در سال ۱۳۶۷ و سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (سال ۱۳۹۸) یکی از کم‌سابقه ترین مراسم های عمومی مردم ایران در تاریخ انقلاب است، که علاوه بر بازتاب گسترده توسط رسانه‌های داخلی مورد توجه ویژه رسانه‌های خارجی قرار گرفت؛ روادیدهایی که صادر شد و خبرنگارانی که به تهران آمدند تا یکی دیگر از کم‌نظیرترین تشییع‌های تاریخ را به تصویر بکشند.

پیکر رئیس جمهوری شهید بر دوش مردم تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد در میان غصه و اندوه و عزای عمومی تشییع شد، پیکرهای مطهر شهدای خدمت هم رئیس جمهوری شهید را بر دوش مردم ماتم زده همراهی می‌کردند، تصاویری که به زیبایی هر چه تمام‌تر از قاب دوربین‌های عکاسان داخلی و خارجی و قلم خبرنگاران، این تشییع بی‌نظیر به رخ جهانیان کشیده شد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهان شهیدشان روز سه شنبه -اول خرداد- در تبریز و قم و روز چهارشنبه -دوم خرداد- در تهران برگزار شد و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بر پیکر این شهیدان خدمت نماز خواندند؛ تشییع پیکر این شهدای والامقام در ادامه روز پنجشنبه -سوم خرداد- در بیرجند و مشهد برگزار شد؛ پیکر شهید رئیسی در حرم مقدس امام هشتم (ع) در مشهد مقدس و پیکر شهید امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری به خاک سپرده شد.

«ایرانیان برای شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور فقید به خیابان‌ها آمدند» یکی از عناوین قابل ملاحظه رسانه‌های خارجی بود که با چنین عنوانی به زیباترین شکل ممکن حضور باشکوه دلدادگان خادم الرضا را به تصویر کشید. شکوه تشییع پیکرهای شهدای خدمت بتا اندازه‌ای بود که ریچارد مدهرست روزنامه‌نگار مشهور بریتانیایی نوشت: من در مراسم تشییع جنازه رئیس جمهور ایران در تهران هستم. میلیون‌ها نفر در خیابان ها هستند ... آنچه رسانه‌های غربی در مورد «نفرت» از رئیسی در ایران به شما گفتند دروغ است. درگذشت او ضایعه‌ای برای همه جهان است.

۲۳۰ خبرنگار از ۱۶۰ رسانه بین‌المللی کشورهای اتریش، اسپانیا، افغانستان، آلمان، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، ژاپن، عراق، فرانسه، فلسطین، قطر، کویت، هند، سوریه، عمان، مصر، لبنان و امارات عربی متحده در آیین تشییع و گرامی‌داشت شهدای خدمت به صورت میدانی اقدام به تهیه خبر و گزارش کردند.
علاوه بر این با توجه به برنامه‌های متنوع گرامیداشت و تشیع پیکر شهدای خدمت، خبرنگاران رسانه‌های خارجی، آیین تشیع شهدا در تبریز و قم را پوشش داده و ۱۵۰ خبرنگار مقیم و غیر مقیم نیز برای تشیع پیکر رئیس جمهور شهید عازم شهر مقدس مشهد شدند.

بیش از ۷۰ روادید صادر شد

علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند حضور خبرنگاران خارجی برای پوشش مراسم‌های تشییع به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از وقوع سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری فقید، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی، بلافاصله موضوع در بین رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب وسیعی داشت و رسانه‌های خارجی تا مشخص شدن وضعیت بالگرد، برنامه‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی داشتند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به نیاز به حضور خبرنگاران برای پوشش مستقیم رویدادها و مراسمات مربوط به شهدای خدمت، اداره کل رسانه‌های خارجی ستاد ویژه‌ای را در محل اداره کل تشکیل داد و با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط در کوتاهترین زمان، درخواست‌های متعددی را از خبرنگاران مختلف کشورهای جهان دریافت کرد و تا روز چهارشنبه که مراسم اصلی تشییع که در تهران برگزار شد، بیش از ۷۰ روادید صادر کردیم که خبرنگاران بتوانند وارد کشور شوند و از نزدیک برنامه‌ها و مراسم‌های تشییع را پوشش خبری دهند.

۲۳۰ خبرنگار از ۱۶۰ رسانه وابسته به ۲۳ کشور جهان

شیروی گفت: قبل از ورود خبرنگاران خارجی، برنامه‌های مختلفی داشتیم که توسط خبرنگاران مقیم پوشش داده شد؛ اعزام به تبریز و قم و پوشش برنامه‌ها در جمکران و قم. همچنین برنامه‌ای که در مصلی تهران برگزار شد. در این فاصله کوتاه، خبرنگاران مقیم و غیرمقیم توانستند برنامه‌های مختلفی را پوشش دهند. در مجموع ۲۳۰ خبرنگار از ۱۶۰ رسانه وابسته به ۲۳ کشور جهان موفق شدند برنامه‌های مختلف را در تبریز، تهران، قم و مشهد پوشش دهند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این فاصله کوتاه، دستگاه‌های مختلف اعم از انتظامی و امنیتی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، صدا و سیما و همگی دست به دست هم گذاشتند تا بتوانیم شرایط مناسب‌تری را برای فعالیت خبرنگاران فراهم کنند و در واقع بتوانند پوشش خوبی را از مراسم‌ها داشته باشند که مردم بازتاب آن را در رسانه‌های داخلی و صدا و سیما دیده‌اند.

شیروی از همه دست‌اندرکاران در حوزه‌های انتظامی و امنیتی، وزارت کشور و صدا و سیما تشکر ویژه کرد که با ارائه فرکانس‌های پخش برنامه مراسم‌ها به ویژه در تهران و مشهد شرایطی فراهم کرد که هم رسانه‌های خبرنگاران مقیم از پخش مستقیم در کنار گزارشی که از تهران ارسال می کردند استفاده کردند.

وی افزود: رسانه‌هایی که موفق نشدند خبرنگاری اعزام کنند از پخش زنده صدا و سیما که در اختیار اینها قرار داده بود استفاده کردند و می‌شود گفت یکی از پوشش‌های بسیار وسیع در این مدت در رسانه‌های مختلف شاهد آن بودیم برای یک موضوع خاص و ویژه پرداختند.
 
  
 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  23. قالیباف یا جلیلی؟

  24. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  25. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  16. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  17. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  18. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  19. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  20. قالیباف یا جلیلی؟

  21. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  22. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  23. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  24. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  25. رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است

آخرین عناوین