سرریز ۸ سد کردستان و پایان تنش آبی چند ساله‌

  4030321041

سد قشلاق سنندج با گذشت ۸۰ روز از سال همچنان در این فصل خردادماه در حال سرریز بوده و با سرریز ۷ سد دیگر، تنش آبی در استان کردستان رفع شده است.

سرریز ۸ سد کردستان و پایان تنش آبی چند ساله‌

به گزارش تسنیم از سنندج، در پی بارش‌های مناسب اواخر سال گذشته و امسال، سدهای قشلاق و آزاد سنندج - عباس‌آباد و سبدلو بانه - زیویه کامیاران - زریوار و گاران مریوان- چراغ ویس سقز سرریز کردند.

سد قشلاق یکی از سدهای استان کردستان است که ظرفیت مخازن آن 100 درصد پر شده و با گذشت 20 روز از خردادماه؛ سومین ماه بهار همچنان در حال سرریز است.

در همین زمینه؛ خبرنگار تسنیم در بازدید میدانی و گفت‌وگو با مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان وضعیت فعلی این سد را پیگیری و به تصویر کشانده که در ادامه با هم می‌خوانیم و می‌بینیم:

آرش آریانژاد در پاسخ به این سئوال که جم ذخیره سد قشلاق قبل از بارش‌ها چقدر بوده و چقدر آب داشت و با بارش‌های اخیر به چه میزان رسیده است؟ اظهار داشت: سد قشلاق با حجم مخزنی 215 میلیون متر مکعب یکی از سدهای مهم کردستان است که تا دو سال قبل، قبل از اجرای پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه شنندج، آب آشامیدنی شهر سنندج را تأمین می‌کرد و اکنون نیز حدود چند هزار هکتار اراضی پایاب توسط این سد در حال آبیاری است و امسال نیز جهاد کشاورزی توانسته چند ایستگاه پمپاژ را افتتاح کنند. 

وی با بیان اینکه بر اساس حجم ذخیره فعلی، خوشخبتانه مشکلی در تأمین آب این ایستگاه‌ها نداریم، گفت: اکنون با گذشت 20 روز از خردادماه همچنان شاهد سرریز سد قشلاق سنندج هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: قبل از شروع بارش‌ها که در اوایل زمستان سال گذشته و بهار امسال انجام شد، حدود 57 تا 60 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار تسنیم که در استان چند سد داریم و حجم ذخیره آب فعلی آنها چه میزان است؟ عنوان کرد: در استان کردستان 18 سد در حال بهره‌برداری و اجرا داریم که یک پراکندگی بسیار مناسبی در استان داریم.

آریانژاد اظهار کرد: خوشبختانه امسال از ابتدای فصل زراعی با توجه به بارش‌های خوب 410 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و میانگین 52 ساله، 5 درصد افزایش بارندگی در کردستان داشته‌ایم.

وی با ذکر اینکه امسال 8 سد در کردستان سر ریز کرد، توضیح داد: در حال حاضر حجم ذخیره آب سد قشلاق و سدهای گاران، زریوار، چراغ ویس سقز بصورت کامل پُر هستند. حجم ورودی و خروجی سد قشلاق 5 متر مکعب بر ثانیه است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، از عمده دلایلی که سبب سرریز و ذخیره آب قابل توجه در سال جاری شده، لطف الهی و بارش نزولات جوی مناسب و مدیریت خوب منابع و مصارف آب توسط مجموعه این شرکت در منابع آبی استان کردستان بوده است.

وی اعلام کرد: سد گاران 1.8 دبی، زریبار 1.3، آزاد 9 و چراغ‌ویس 3 مترمکعب بر ثانیه، هم اکنون در حال سرریز و سدهای عباس‌آباد و سبدلو بانه، زیویه کامیاران، دارای حجم ذخیره آب با ظرفیت 100 درصدی هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان درباره حجم ذخایر سدها گفت: در حال حاضر 71 درصد سدهای استان پرآب هستند که این رقم نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است.

وی درباره تأثیرسد قشلاق در توسعه استان این‌گونه توضیح داد در هر جایی که سد سازی انجام می‌شود، قطعاً در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه کشاورزی پایین دست و بالادست خیر و برکت خواهد داشت.

آریانژاد افزود: خوشبختانه در پایاب این سد نیز یک توسعه متوازن کشاورزی، صنعتی و گردشگری به وجود آمده و ظرفیتی برای توسعه این حوزه‌ها شده و امید که شاهد توسعه در زیرساخت‌های کردستان باشیم.

وی در پاسخ به سئوال پایانی خبرنگار تسنیم که آیا بارش‌های اخیر تضمین‌کننده عبور استان از تنش آبی خواهد بو‌د‌؟ اذعان داشت: بر اساس پارامترهای هواشناسی؛ با یکی دو سال بارش نمی‌توان از دوره خشکسالی عبور کرد، چراکه دوره‌های خشکسالی ممتد و زمانی می‌توانیم بگوئیم عبور کرده‌ایم که در دشت‌های قروه و دهگلان، چاردولی شاهد افت آب‌های زیرزمینی نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان اضافه کرد: وقتی منابع و مصارف با هم همخوانی داشته باشد و حجم مخزن برای سال‌های آینده کارایی داشته باشد، می‌توان به عبور امیدوار بود.

وی ابراز داشت: خوشبختانه با توجه به وضعیت منابع امسال، هیچ‌گونه مشکلی در تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعتی از محل سدها نداشته و دارای تنش نخواهیم بود. امیدواریم با توجه به بارش‌ها شاهد جبران کسری منابع در دشت‌های قروه باشیم.

به گزارش تسنیم؛ سد قشلاق یا سد وحدت سدی در 12 کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان ایران است که آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین کرده و از مقاصد گردشگری و دیدنی‌های سنندج به شمار می‌آید.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

    2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

    3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

    4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

    5. دروغ‌های بزرگ!

    6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

    7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

    8. زاکانی انصراف داد

    9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

    10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

    11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

    12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

    13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

    14. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

    15. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

    16. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

    17. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

    18. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

    19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

    20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

    21. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

    22. قالیباف یا جلیلی؟

    23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

    24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

    25. ابتکار: پزشکیان صدای معترضان، زنان و دختران مظلوم ایران  است

    آخرین عناوین