بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

  4030408065

همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، رسانه‌های جهان امروز (جمعه) به پوشش اخبار این رویداد مهم پرداختند.

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی، از «آغاز فرایند رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید» خبر داد.

رویترز همچنین به نقل از اظهارات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب گزارش داد که «دوام، قوام، عزت و آبروی جمهوری اسلامی وابسته به حضور مردم است. مشارکت بالای مردم یک ضرورت قطعی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش و گزارش داد که این رای‌گیری در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های گسترده‌ای، خاورمیانه را بر سر جنگ در نوار غزه فرا گرفته است.

این خبرگزاری آمریکایی خاطرنشان کرد که «بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن هستند که حدود ۱۸ میلیون نفر از آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند. قانون ایران ایجاب می‌کند که فرد پیروز انتخابات، بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به دست آورد.»

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز امروز جمعه از «آغاز فرایند رای‌گیری در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران» خبر داد.

این رسانه با اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رای در تهران و دیگر شهرهای ایران، گزارش داد که «چهار نامزد از جمله محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.»

خبرگزاری فرانسه از جمله رسانه های غربی بود که درگزارشی از آغاز اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت : شعب اخذ رای در ایران برای انتخابات ریاست جمهوری باز شد.

این رسانه با اشاره به نامزدهای این دوره انتخابات خاطرنشان کرد که امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی از حضور در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.

خبرگزاری فرانسه افزود: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اندکی پس از آغاز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت و از مردم ایران خواست تا رای دهند.

تارنمای شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا با بازتاب خبر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و معرفی نامزدهای این دوره از انتخابات گزارش داد که «نتیجه انتخابات زودهنگام ایران پس از فوت غیرمنتظره ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیشین در سقوط بالگرد، می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور داشته باشد.»

روزنامه گاردین نیز به نوبه خود، خبر برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش داد و نوشت: بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال فرصت دارند که به رئیس جمهور جدید رای دهند. این روزنامه بریتانیایی ضمن معرفی کاندیدای این دوره از انتخابات ایران، «تنش‌های منطقه‌ای بالا» در پی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را یادآور شد.

تارنمای «یورونیوز» در گزارشی با بیان اینکه «ایرانی‌ها رای‌دهی برای جایگزینی رئیس‌جمهور جان باخته در حادثه سقوط بالگرد را آغاز کردند»، به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان به ملت ایران برای شرکت در انتخابات اشاره و اعلام کرد که آیت الله خامنه‌ای یکی از اولین آرای انتخابات را به صندوق انداخت.

تارنمای شبکه الجزیره از نخستین ساعت آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران به پوشش گسترده اخبار آن پرداخت و با انتشار تصاویری از صف مردم برای رای دادن و همچنین تصویر رهبر معظم انقلاب هنگام انداختن رای در صندوق، گزارش داد که «چهار نامزد برای جانشینی ابراهیم رئیسی که در ماه مه (اردیبهشت) در سانحه سقوط بالگرد جان باخت، در رقابت هستند.»

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  23. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  24. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  25. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

آخرین عناوین