غارهایی که موزه می شوند

دکتر علی دارابی،   4030609031

*سفر استانى به لرستان*  ️

غارهایی که موزه می شوند

با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايی و باهنر و همه خادمان ملت به مناسبت هفته دولت و‌ بازديد از برخى طرح ها و پروژه ها كه مهم ترين آن پيشرفت روند حفاظت، مرمت، تملک و آزاد سازى مربوط به پرونده ثبت جهانى " *مجموعه قلعه فلک الاافلک و غارهاى هفتگانه در دره خرم آباد* " بود عازم لرستان شدم.

در اين سفر از غار كلده و قلعه فلک الافلک و اهتمام بايسته اى كه همه مسئولان و مردم براى آماده سازى پرونده انجام داده بودند از نزديک مشاهده كردم.  ️ در ديدار با استاندار آقاى شفقت و معاونان ايشان كه روز كارى فشرده اى را در سفر به بروجرد داشتند و با روى باز و گرم در ساعت ٢٣ شب پذيراى من و همراهان شدند و دستورات عاجلى براى تملک و آزاد سازى بخشى از مجموعه داد تشكر كردم. استاندار گفت: ثبت جهانى پرونده به مطالبه عمومى تبديل شده است.

 ️ افتتاح و بهره بردارى از ۳۰۶ پروژه ميراث فرهنگى بطور همزمان در سراسر كشور كه سهم استان لرستان ١٣ پروژه بود، از جمله طرح هاى مهم از اين استان، اتمام مرمت بنای تاریخی " سرباز خانه" در محل باشگاه افسران در قلعه فلک الافلاک بود، پروژه ای که بالغ بر ٣٠ ميليارد تومان اعتبار صرف آن شده است.

 ️ جلسه و نشست كارى با مديران ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى و مديران پايگاه ها و موزه هاى استان از ديگر برنامه هاى سفر استانى بود. دكتر عطا حسن پور مدير كل استان كه از باستان شناسان مبرز و از مديران كار بلد است به همراه ساير مديران گزارشى از پيشرفت كارها را دادند. كارها و اقدامات انجام شده قابل تقدير است.  ️

 

بازديد از نمايشگاه آثار كمتر ديده شده موزه ملى ايران در خرم آباد از ديگر برنامه هاى سفر بود. بيش از ٧٨ قلم شيئ از موزه ملى براى نخستين بار در خرم آباد به نمايش در آمده است، كه فقط يک اثر آن جمجمه مرد دلفانى است که مربوط به تپه عبدالحسین دلفان می باشد و قدمت ۹ هزار ساله دارد و مربوط به دوره نوسنگی است و پس از ٨٠ سال به زادگاهش برگشته بود. -به مناسبت هفته دولت در ١٢ استان كشور آثار كمتر ديده شده موزه ملى به مناسبت هفته دولت در معرض ديد و تماشاى مردم عزيزمان قرار گرفته است.

 ️ رسانه ها، فعالان ميراث فرهنگى، سمن ها و تشكل هاى مردم نهاد در كنار استاندارى، شهردارى، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ساير نهادها و دستگاه هاى اجرایی اهتمام جدى براى آنكه پرونده مجموعه قلعه فلک الافلاک وغارهاى هفتگانه در دره خرم آباد در موعد مقرر براى ثبت جهانى آماده شود دارند كه از همه آنها كمال تشكر را دارم.

 ️ لرستان با ثبت جهانى مى تواند قطب گردشگرى و توسعه توريسم باشد. البته توجه جدی به زير ساخت ها مقدمه واجب آن است؛هتل، خطوط هوایی، خطوط ريلى و قطار و… از اقدامات اساسى و عاجل است كه بايد انجام شود. 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. وقاحت غربی!

  4. قدردان پلیس هستیم اما...

  5. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  6. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  7. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  8. چماق بنزین !

  9. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  10. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  11. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  13. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  14. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  15. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

آخرین عناوین